» muskelautod » pontiac firebird » teine põlvkond (1970-1981) » 

1974

1974. aasta suurimad muudatused leidsid aset välimuses, sest sellest aastast hakkasid kehtima veelgi rangemad kaitseraudu puudutavad nõuded. Vastandina nii mõnelegi nina- ja sabaossa "raudteerööpa" saanud autole nägi disainer John Schinella käe alt tulnud uuendatud Firebird endiselt elegantne välja. Ninatükk oli nüüd natuke tahapoole kallutatud ja selles olevad iluvõre avad olid väiksemad ja kandilisemad kui enne. Nendest allapoole jäi üsna kitsa triibuna uus kaitseraud.

Auto tagaosast kadus jäljetult eelmise aasta kroomkaitseraud ja seal leidsid koha varasemast märksa laiemad kolmeks pikitriibuks jagatud tagatuled, mille vahele numbrimärk üsna napilt ära mahtus. Uus kaitseraud oli ninaosale sarnaselt kitsas ja silmatorkamatu.

Trans Am'i müüginumbrid tõusid eelmise aastaga võrreldes rohkem kui kahekordseks. Omalt poolt aitas sellele kaasa väike mööndus kütusehindade pärast muretsevatele tarbijatele, kes said nüüd Trans Am'i osta taas väiksema 400 CID mootoriga, mis andis 225 hj.

Kuid peamiseks põhjuseks oli ikkagi asjaolu, mis ei jäänud märkamata ega välja ütlemata ühelgi autoajakirjal – SD-455 oli kõige kiirem USA auto, mida osta sai. Vaatamata 290 hj-ni langenud võimsusreitingule polnud Super Duty mootor tehniliselt eelmise aasta mudelist erinev ja tegu oli sellesama 13-sekundi masinaga mis ennegi. Camaro small-blockil oli tegemist, et veerandmiil vähem kui 15 sekundiga läbida. Big-block Vette oli nõrgem, aeglasem ja märgatavalt kallim. Mustangi võimsaim mootor oli SD-455'st ümmarguselt kolm korda nõrgem 105 hj V6.

Trans Am'i oli endiselt saada vaid kolmes värvivariandis, punase ja valgena, nagu eelmiselgi aastal, ja tumesinisena varasema rohelise asemel. Formulaid – sealhulgas Super Duty'ga isendeid – võis saada kõigis värvides, mida tollel mudeliaastal saada oli.

Nii TA-le kui Formulale oli saada ka nõrgem 250 hj 455, kuid nüüd vaid koos automaatkastiga. See L75 mootor ja kolm 400 CID mootorivarianti said kõik mudeliaasta lõpupoole GM-i uue HEI (High Energy Ignition) süüte, mis oli varasemast tunduvalt tõhusam ja aitas seeläbi kütust kokku hoida ja käiguomadusi parandada.

Positiivse poole pealt võib veel märkida radiaalrehvide ja vastava vedrustuse kuulumist kõigi TA-de standardvarustusse; selge muudatus halvemuse poole oli seevastu ülipikk 2.56 peaülekanne, millega mitmed TA-s varasemate 3.08 ja 3.42 sildade asemel leppima pidid.

 
1974 Firebird
teljevahe 108.1", pikkus 196", laius 73.2", kõrgus 50.3", kogutoodang 73 729
Mudelid baasmudeli mass hind mootorid toodetud
Firebird 3394 lbs 3335 250 CID I6, L30 (155 hj)  26 327 (1)
Firebird Esprit 3540 lbs 3687 L30 (155 hj), L65 (175 hj)  22 583
Firebird Formula 350 3548 lbs 3659 L30 (170 hj)  14 519 (2)
Firebird Formula 400   3756 L65 (190 hj), L78
Firebird Formula 455   3813 L75, LS2
Firebird Trans Am 3655 lbs 4446 L78, L75, LS2  10 255 (3)
(1) sh. I6 - 7603, V8 - 18 769
(2) sh. LS2 - 58
(3) sh. L78 - 4664, L75 - 4648, LS2 - 943
 
Mootorid bore x stroke võimsus pöördemoment märkused
  250 CID 1bbl I6 3.88x3.53 100 hj @ 3600 175 lb-ft @ 1600  
L30 350 CID 2bbl V8 3.88x3.75 155 hj @ 3600 275 lb-ft @ 2400 single exh.
L30 350 CID 2bbl V8 3.88x3.75 170 hj @ 4000 290 lb-ft @ 2400 dual exh.
L65 400 CID 2bbl V8 4.12x3.75 175 hj @ 3600 315 lb-ft @ 2000 single exh.
L65 400 CID 2bbl V8 4.12x3.75 190 hj @ 4000 330 lb-ft @ 2400 dual exh.
L78 400 CID 4bbl V8 4.12x3.75 225 hj @ 4000 330 lb-ft @ 2400  
L75 455 CID 4bbl V8 4.15x4.21 250 hj @ 4000 380 lb-ft @ 2800  
LS2 455 CID 4bbl V8 4.15x4.21 290 hj @ 4000 395 lb-ft @ 3200 Super Duty
 
Tehniliste andmete peamised allikad:
http://www.2gta.com/
 
Pildil '74 Esprit ja muudatused eelmise mudeliaastaga võrreldes on vaevumärgatavad, kuna kõige enam muutusid just auto eest- ja tagantvaade.
 

» Järgmine artikkel
 
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2017. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.