|
Muskelautode ajalugu 1965 |
|
1965. aasta oli väheke rahulikum kui eelmine - kõik tegelesid peamiselt eelmise aasta suurte
saavutuste lihvimisega, v.a. GM, kus läks lahti üldine rabelemine, et GTO konkurendiga maha saada.
|
|
Mopar ja eriti Ford tegelesid võistlusspordiga, kuid muskelautobuumis
nad veel tugevalt kaasa ei löönud. Fordi tõsisemad autod
said sellel aastal teoks Carroll Shelby abiga.
Dodge nimetas kõik oma senised "vähendatud" standardsuured autod ümber
Coronetiks ning suunas nad kesksuurte GM A-bodyde (Pontiac GTO, Chevy
Chevelle) vastu. Sarnaselt eelmisele aastale oli võimsaimaks tänavamootoriks
Street Wedge, ehk tugevalt 'maharahustatud' Max Wedge, mis andis 365 hj.
Konkreetselt võistlemiseks oli mõeldud kergendatud ja muudetud teljevahega
Coronet (teljevahet oli lühendatud ning rattaid oli toodud ettepoole,
et saavutada kiirendusel võimalikult suurt kaalu kandumist tagaratastele),
millele anti nimeks "Hemi-Charger". Mootoriks oli muidugi Race Hemi.
Plymouth kasutas samuti tänaval 365 hj Street Wedge'i ja kiirendusvõistlustel
Race Hemit, mis oli sarnaselt Dodge'ile saadaval Plymouth Belvedere I
lühendatud teljevahega erimudelisse 'Super Stock', mille nimi andis jällegi
mõista, kuhu see auto mõeldud oli.
Pontiac muutis GTO-d välimuselt rohkem oma suuremate mudelite sarnaseks
ja lisas 389 mootoritele võimsust. Tavaline 389 andis nüüd uue nukkvõlli
ja täiustatud plokikaante abil 335hj, tri-power aga 360 hj. Mõlema mootori
maksimaalne pöördemoment oli 431 lb-ft, kuid tri-poweri tipp tuli kätte
kõrgematel pööretel. Lisaks pakuti hiljem samal aastal ka Air Scoop Package'it,
mille võis ise osta ja peale panna või jätta installatsioon edasimüüja
teha ja mis ühendas kapoti õhukogujad otse õhufiltriga, et saada mootorisse
rohkem külma välisõhku. Võimsuselisa oli umbes 5-20 hj.
|
|
'65 Pontiac Tempest GTO |
|
|
|
|
GM oli GTO edu tõttu sunnitud kesksuurtes autodes maksimaalse lubatava
töömahu tõstma 400 CID-ini, mida kasutasid kohe ära GM-i teised divisjonid.
Oldsmobile 4-4-2 pakett oli nüüd samuti saadav vaid F-85 või luksulikumate
Cutlass mudelite kaheukselistele variantidele ja sisaldas 400 CID mootorit,
mis arendas 345 hj ja 440 lb-ft pöördemomenti, ja täiustatud vedrustust,
mis andis Oldsile muskelautodest kõige parema juhitavuse. Selle aasta
4-4-2 paketiga autosid müüdi u. 25 000.
Buicki vastus GTO-le oli Skylark Gran Sport. See auto kasutas GM-i uut
piiri napilt ületavat 401 CID mootorit, mille hüüdnimi oli "nailhead",
mis tähistas selle mootori väikseid klappe. Need piirasid mõnevõrra mootori
tippvõimsust (325 hj), kuid hakkasid juba siis looma Buickile mainet pöördemomendi
kuningana. Vastsetest muskelautodest oli Buicki pöördemoment kõige suurem
(445 lb-ft), ja tuli kätte kõige madalamatel pööretel (2800), mis tegi
ta eriti lõbusaks ja kiireks tänavasõidus. Gran Sporti müüdi 1965. a.
peaaegu sama palju kui GTO-d, u. 70 000.
|
|
'65 Buick Skylark GS |
|
Pildi eest tänu / photo courtesy of
The Barn |
|
|
Kõige tõsisema tehnikaga ründas GTO-d Chevrolet oma Chevelle SS-iga.
"SS" viitas 1961. a. Impala mainekale Super Sport paketile. Esiteks oli
Chevelle SS-ile saada 327 small-block, mille võimsus (350 hj) ületas kõikide
teiste GM-i kesksuurte autode võimsusi peale Pontiaci tri-power GTO.
Teiseks ja veelgi muljetavaldavamaks masinaks oli lisavarustuskoodi
Z16 taga peituv Chevelle SS 396, mida valmistati vaid 201 tk. Kõik need
autod olid ehitatud jäigemale lahtise auto raamile ja olid tugevdatud
vedrustuse ja roolivõimendiga. Sellegipoolest jättis juhitavus soovida,
sest kapoti all oli kogu oma raskuse ja 375 hj võimsusega Chevy uus 396
CID big-block mootor, mis oli otsene edasiarendus 1963. a. Daytona Mystery
Motorist. Kõrgematel pööretel vabaks hingamiseks ehitatud mootori pöördemoment
oli 420 lb-ft. Pole vist vaja öelda, et see GM-i kesksuurte autode nelik
valitses 1965. aastal tänavaid täielikult.
Fordil polnud oma kesksuurde Fairlane'i sellel aastal
üldse big-blocke pakkuda ja ta tegutses edasi teistes suundades. Näiteks
otsustati uut Mustangi veidi sportlikumaks muuta. Lisandus kolmas, ilusaimaks
peetav keretüüp, fastback. GT lisavarustuspaketi raames sai lahti Falconist
pärit armatuurlauast ning paranesid ka pidurid ja vedrustus. Koostöös
endise võidusõitja Carroll Shelbyga ehitati umbes viissada Mustangi ümber
Shelby GT-350-ks. Kõige suurem rõhk oli vedrustuse ja juhitavuse parandamisel,
kuid ka 289 CID mootorist võeti uue sisse- ja väljalaske, karburaatori
ja teiste muudatustega välja 306 hj. Sellise võimsuse mahapanemiseks tuli
välja vahetada Falconist pärit armetu tagatelg, asemele pandi Galaxie
"kuulikindel" 9-tolline. Vähemal hulgal ehitati ka puhtaid võistlusversioone
GT-350R, mille 289-st oli välja pigistatud 350 või mõnel üksikul eksemplaril
isegi 400 hobujõudu. Need autod terroriseerisid oma võistlusklassis seni
valitsenud Corvette'e ja Jaguare.
|
|
'65 Shelby GT-350 |
|
|
|
|
NASCAR-is aga leiti, et eksootiliste mootoritega oli juba liiale mindud
ning Hemi ja Cammeri taolised mootorid tegid ala liiga kalliks. Kehtestati
nõue, et NASCAR-is võivad võistelda vaid seeriamootorid. See tõmbas vee
peale Fordi Cammerile, mille tootmine läinuks Fordi arvestuste kohaselt
maksma 10 000 dollarit tükist (normaalne auto maksis siis alla $4000).
Seega ei saanud Cammerist NASCAR-i mootorina asja, kuid mitmed olemasolevad
eksemplarid jätkasid võistlemist veerandmiilil, näiteks olid '65 A/FX
Cammer Mustangid äärmuslikuks näiteks tehaste panusest kiirendusvõistlustesse.
Ford leidis ka teise viisi enda lohutamiseks: kuigi ta ei saanud Cammerit
panna NASCAR-i võistlusautosse, siis sai ta vähemalt Shelby abiga panna
oma "tavalise" 427-mootori Shelby ehitatavasse kergesse 2-kohalisse Cobra
rodsterisse. See piiratud arvul valmistatud (u. 350 tk.) ja praeguseks
ülikallis auto on vist kõige elajalikum leiutis, mis üldse kunagi teedel
liikunud on. Paljud Shelby töötajad pidasid neid autosid eluohtlikeks
ja sõlmisid kihlvedusid, millal mõni tehasest välja läinud auto sinna
jälle puusse või sillaposti aetult tagasi jõuab.
NASCAR-i otsus kurvastas ka Moparit, kes oli lootnud aastas kokku panna
maksimaalselt 20-50 Race Hemit. Mopar boikoteeris 1965. a. NASCAR-i ja
selle tulemusena oli üliedukas aasta Fordil oma 427-tega. Ent Mopari mehed
polnud siiski valmis nii kergelt alla andma ja järgmiseks aastaks oli
neil tänavatele laienenud võimsussõtta kaasa võtta päris uut raskerelvastust...
|
|
» Järgmine artikkel |
|
|