|
Andrese '69 Ford Mustang |
|
1969.
oli Ford Mustangile hea aasta. Auto kasvas mõnevõrra pikkuses ja laiuses,
kuid seda kompenseeris uus senisest märksa agressiivsem välimus, millele
aitasid kaasa 1,5 tolli võrra vähenenud kõrgus, Ram-Air mootorite shaker
scoop ja SportsRoof mudelite õhukogujad ja tagatiib. Keretüüpe oli kolm:
hardtop, fastback (e. SportsRoof) ja convertible. Agressiivsus väljendus
ka mootorivalikus, mis oli kõige laiem Mustangi ajaloos ja kus leidus
sobivaid jõuallikaid, et kõigi teiste sama aasta tegijamate pony caridega
tüli norida. Baasmudelitel olid 200 või 250 CID ridakuus mootorid, mis
andsid kuni 155 hj. V8-id oli saada terve hulk, alates 220 hj 302 CID-ist
ja lõpetades 428 CID Cobra Jet-i eri versioonidega, mille kõigi võimsus
oli väga konservatiivselt hinnatud 335 hobujõule. Samal aastal nägid ilmavalgust
ka Boss 302 ja Boss 429 erimudelid.
|
|
Andrese '69 Ford Mustang Hardtop |
|
|
|
|
Siinsetel piltidel olev Andrese '69 Mustang alustas oma elu kena kuuesilindrilise
hardtopina. Kuidas sai temast siis selline tänavate hirm, mis Viru väljakul
foori tagant liikuma hakates Laste Maailma juures sõiduteele astuvaid
linnakodanikke ruttu kõnniteele tagasi suunduma paneb?
Auto jõudis Eestisse 98. aasta juunis Rootsist, kus teda ilmselt üsna
konkreetselt veerandmiilile mõeldes ehitama oli hakatud. Lisaks mootorile
ja veermikule räägib sellest ka toruraam, millega auto kandekere esiosa
on asendatud.
Veerandmiilile polnud mõistagi asja kahe puuduva silindrita ja mootor
asendatigi 390 CID (6,4 liitrise) V8-ga, mida oli '69 Mustangile saada
ka tehase poolt panduna. 390 oli esimene big-block, mida Mustangile pakuti
(alates 1967. a.) ning ta paistis silma oma hea pöördemomendi ja töökindlusega.
Tehasereiting oli mootoril 320 hj.
|
|
Mitte eriti veekindel, aga üsna töökindel ja võimas |
|
|
|
|
Praeguses korras peaks mootoril võimsust tänapäeva netohobujõududes
veidi rohkemgi olema, oletuslikult 325-350 hj. Oma roll on siin näiteks
surveastmel, mis tehase niigi kõrge 10,5 asemel on nüüd tänu uuematele
TRW kolbidele isegi üle 11, mis paraku ka 98-oktaanisele bensiinile vahel
liiaks osutub.
Sisselaskekollektor on Edelbrock Performer, kollektori heat crossover
on suletud, samuti on eemaldatud termostaat. Kollektori otsas istub mehaaniliste
abilõõridega ja eemaldatud õhuklapiga 700 CFM Holley double pumper (PN
0-4778), mille kohal on omakorda kõrge õhufilter, mis läbi kapoti värsket
õhu hingama ulatub. Pole kah just asi, mis välimuse tagasihoidlikkusele
kasuks tuleb :)
Süüde käib Mallory kahekontaktilise billet jagaja kaudu. Süütepool on
plaanis vahetada MSD vastu. Küünlajuhtmed on Accel 300+. Mootori originaalventilaator
on asendatud kahe elekterventilaatoriga, mida salongist lülitada saab.
Tühikäik on seatud 1500 p/min, saaks ka aeglasemalt, kuid siis on õlirõhk
tühikäigul liiga madal. Vaatamata peaaegu võistlusmootori mastaapi tühikäigupööretele
on mootor üsna jõuline juba madalatelt pööretelt ja mainitud
tühikäigupööretel on automaatkasti otsekäiguga võimalik pingevabalt liikuda
kiirustel, mis linnaliikluses lubatut isegi veidi ületavad, tehes gaasipedaali
linnas sõites peaaegu liigseks.
Kütust kulus üheks väga lõbusaks linna vahel veedetud pärastlõunaks
ja õhtuks, kus auto jõuvarusid just kokku ei hoitud, umbes 40 liitrit.
Läbisõitu tuli kokku u. 90 km :)
Tulevikuplaanid on mootori osas üsna ulatuslikud, sobiva kandidaadi
leidmisel on kavas plokk vahetada 427 CID mootori oma vastu, mis võimaldab
sobivate kolbide/kepsude korral säilitada senise väntvõlli. Vahetusse
minevate osade nimekirjas on veel plokikaaned ja veepump. Et vältida hingamisraskusi,
kuluksid väga ära ka header'id (torukollektorid), kuid nende pealepanekuks
tuleks ilmselt toruraami veidi laiemaks ehitada.
Käigukastiks on Fordi kolmekäiguline C6 automaat, millele on paigaldatud
shift kit ning üsna karmi 3600 stalliga TCI
Streetfighter turbiin, mis autole piisavalt äkilise kohaltmineku ja asised
käiguvahetused tagavad.
Tagasild on Fordi 8-tolline ja 3.55 ülekandega. Differ on piiratud libisemisega.
Esirehvid on 195/70 14-tollistel velgedel, taga on 10x15 velgedel 255/50
BFGoodrichid.
|
|
Tagarehvide viimine gaasilisse olekusse raskusi ei valmista |
|
|
|
|
Kui aga eesmärgiks võimalikult kiiresti kohalt minna, on abiks tagavedrustuse
traction barid, mis parandavad kaalu kandumist tagateljele ja annavad
parema pidamise.
|
|
Kummisuitsu hajudes on näha ka traction
barid (kollased) |
|
|
|
|
Mustangi salong on veidi rohkem originaalkorras, silmatorkavaim täiendus
on 5" Autometeri tahhomeeter armatuurlaua peal, vajalikku infot jagavad
ka hiljem lisatud õlirõhu näidik ning jahutusvedeliku ja kastiõli temperatuuri
näidikud. Algupärane eurovariandi spido näitab kiirust km/h-des.
|
|
Vaade juhikohale |
|
|
|
|
Autot on kergendatud salongiventilaatori ja -kütteradiaatori arvel, aku
aga on kaalujaotuse parandamiseks pakiruumi viidud.
Piduri- ega roolivõimendit ei ole, nii et rahhiiti põdevad isikud Mustangi
valitsemisega hakkama ei saa. Võib käe kõveraks keerata, aga auto liigub
ikka otse.
Väljalase on 3-tolline, ja kui tagaosas asuvad väiksed straight thru
resonaatorid välja arvata, on tegu summutamata torudega, mis mootori möiret
eriti ei vaigista. Resonaatorid muudavad vaid plekise plärina pidevaks
vibratsioonbassiks. Kuna autol puuduvad hetkel ka turvavööd, meenutabki
autos reisimine istumist hiiglaslikus ja äkiliselt kiirenduvas subwooferis.
Mustangi heli suhtes õnnestus tqhq kollektiivil teha mitmeid huvitavaid
tähelepanekuid:
- Mustang paneb veidi rahutukstegevalt vibreerima ka tema kõrval rohelist
foorituld ootava auto...
- ...kuid üldjuhul pole võimalik rohelise süttides Mustangil kõrval
püsida, et seda vibratsiooni pikemalt kogeda
- Pikemaajaline viibimine Mustangis põhjustab kõrvade undamist ja unehäireid
- Mustangi järel sõites on raske kokku lugeda autosid, mille alarmid
on teeveeres lahti läinud...
- ... millest on mõttetu üritada teavitada Mustangis viibijaid, kuna
ükski mobiil ei suuda sellest autost üle heliseda või vibreerida
- Väljalaske heli ja rõhk on võimelised eemale peletama või õhku lennutama
tolmu, väiksemaid kive, nõrganärvilisemaid jalakäijaid ja keskklassi
Jaapani pereautosid
- Väljalaske hääl tõmbab ligi inimesi, kellele autod meeldivad...
- ...mistõttu on üsna raske leida paremat sõidukit cruisingu juhtautoks
|
|
See Mustang on kindlasti sobiv auto... |
|
|
|
|
Ei saa öelda, et Andrese Mustangi näol oleks tegemist just sleeperiga,
kuid seal, kus valju hääle ja kurja välimusega käib kaasas kompromissitu
kiirendus, on kõik kõige paremas korras. Tegija auto võib oma olemasolust
ka tavalisest veidi valjemini teada anda.
|
|
See ya! |
|
|
|
|
Tänud auto omanikule võimaluse eest masinaga lähemalt
tutvuda. Piltide autoriteks Pärtel ja Mustang GT 94.
|
|
|
|