|
Priidu '64 Plymouth Valiant V100 |
|
Allpool siis lugu autost, kus kardinaalsed modimised ära jäid, mille tõttu keerulisi väljendeid,
nagu "stall", "intake", "drag-bars" jne., kasutama ei pea, kuid mis sellegipoolest
vahel suisa elustiili mõõdu välja annab.
|
|
Auto ise on '64 Plymouth Valiant V100 2-door Sedan, tehasetähisega
1142664920. Mootoriks on Mopari tuntud Slant Six ridakuus, siin töömahuga
170 CID (u. 2,8 liitrit) ja võimsusega 101 hj. Auto omanikeks on
Priit ja Tiina.
|
|
Tiina, Priit ja Plymouth Valiant |
|
|
|
|
|
|
Et alustame siis algusest. Oli Moskva olümpiamängude aasta, kui esimest
korda korraliku suure, hea, ilusa ja võimsa, elik ameerika päritolu autoga
sõita sain. Selline oli ema koolivennal ja ta võttis meid Rahumäe bussipeatusest
peale. Selline vaikne, mugav ja helesinine. Kuna elu esimene mälestus
autost oli mul samasugusest (nimelt oli isal tööautoks aastal 72 helesinine
GAZ-21), siis võib öelda, et sellega oli mu süda läinud jäädavalt (kuigi
ise ju sellest veel siis aru ei saanud) ilusatele vanadele autodele.
Aeg läks, koolid said läbi (tegelikuses jäi kõrgeim pooleli - häbi mulle!)
ja tekkis vajadus oma auto järele. No paljukest siis noorel perel raha
ikka oli - vähe loomulikult! Vanaemalt laenasin olemasolevale 1500-le
rublale 1000 juurde ja suundusin Kadaka teel asuvasse Volga komisjonikauplusesse.
Kuna polnud vajadust olnud, ei teadnud tekkinud autoturust, läänest toodud
masinatest ja hetke hinnapoliitikast midagi. Tagantjärele võib aga öelda,
et see oli ilusaim autostumise aeg Eestis. Küsite, mis mind siis Kadaka
teel ootas?
Alla 25-sed "pöördemomendi" austajad kindlasti sellist asja ei usu,
kuid nii tookord oli: umbes 40-st müügil olnud autost olid viis kõige
ehedamad ameeriklased. Ja veel millised! Chevy Chevelle 1973 (mis nüüd
vedeleb Tori-Jõesuus), valge Buick 2-door u. 1970 (läks tsurkadele), helesinine
Ford 4-door u.1972 (läks tsurkadele), Mercury Cougar u. 1968 (saatus teadmata)
ja valge Corvette C3, vist oli 1975 (põletati Viru parklas maha). Neli
esimest maksid 25000-35000 rubla, "Vette" 5500 dollarit. Nende ilu, suurus
ja hinnad koukisid kuskilt minu sisemusest välja selle lapsepõlvemälestuse
ning sealtmaalt algas minule meeldiva USAka teadlik otsing. Seekord piirdusin
2500 rubla maksnud Moskvitsh 402-ga, millest sai ka minu esimene OMA auto.
Aastad läksid. Autod ja rahaline seis paranes. Kuni sügisel '95 kohtasin
TEDA. Olime perega minemas Järve kaubamajja sisseoste tegema, kui tagumisest
väljasõidust (teate küll - see Nõmme poolne) ilmus mingi helesinine iludus.
Tookord jõudsin vaid mõelda, et kimaks järgi, kuid läinud ta oligi. Vahepeal
jõudis minu USA-auto vaimustus nakatada ka sõber Janekit, kes endale Gran
Fury III ostis ja sellega minu hinge veelgi "haigemaks" tegi.
Varsti kohtasin teda samas teistkordselt. Siis sain rahulikult autot,
tema ilu ja korrasolekut (elik selle puudumist) uurida. "Tagumikult",
mis enim lummas, lugesin välja Plymouth Valiant. Seda autot ma tahtsin!
Ei läinudki palju aega mööda, kui KB-s vanade autode rubriigis (peaaegu
ainus rubriik, mida üldse sellest lehest lugeda) ilmus hot-rodiks sobiliku
Plymouthi müügikuulutus. Helistasin, sõitsin kohale ja juba tänava otsast
nägin helesiniseid kumerusi. Otsus oli selge enne auto peatamist. Tuli
välja, et auto oli peres naise kasutuses ja kuna too hakkas varsti sünnitama,
polnud autot vaja. Lisaks oli mees veemootorisportlane (kindlasti toob
siiani kuulsust ja au meie riigile) ja tahtis oma paadi võistlustele vedamiseks
vana Chevy Vani uuema vastu vahetada. Seega oli igasugune lisaraha neile
teretulnud. Raha ja auto vahetasid omaniku. Olid jõulud 1995.
|
|
|
|
Mina olin siis oma saanud. Kuid nagu alati, käivad ilusad autod ja naised
koos. Nii heas kui halvas. Esimese hooga ei julgenud uut pereliiget koju
viiagi. Parkisin ta siis kontori ette, et kodus "pinda" ette valmistada.
Nimelt olin pühalikult lubanud Tiinale osta uue täisautomaatse pesumasina,
sest kaua sa ikka "pese ise" Rigaga pesed. Aga saate ju isegi aru, kuhu
selle masina raha läks... Nonii, oli siis koduõuel üks uus auto.
Esimene perega sõit läks Tihniku Maksimarketisse 30.12.1995. Auto käitus
suurepäraselt ja mina olin säranud kui poisike. No vahetasime siis aastad
ära ja 01.01.96 läksime teistkordselt ... vist poodi. Kõik oli kena kuni
koduhoovi tagasi sissesõitmiseni. Siis näitas Ply oma iseloomu. Nimelt
olin unustanud südaööl talle pai tegemast ja uut aastat soovimast. Kõikidele
oma autodele saab sel ajal midagi kingitud: õli, aknapesuvett, rehve,
no ikka midagi vajalikku. Seekord lihtsalt unustasin. Ja mis oli tulemus
- (unustage näiteks abikaasa sünnipäev ära!) Ply viskas parema tagapiduri
silindrist kolvi välja! Kuna tee hoovi läheb allamäge, siis paratamatu
lõpptulemus oli garaazhiuste purunemine. "Siin me siis oleme - auto ja
uksed purud" oli esimene mõte. Kuid Plyl ei olnud ühtki kriimu peal. Seevastu
garaazhis seisnud ema "mosse" nina oli krousis. Armukadedus ja solvumine
on ennegi "sihverplaate" tundmatuseni muutnud (õnneks minul mitte). Sellega
oli Ply sugu määratud - naine mis naine.
Kuna kolb oli silindri puruks murdnud, ei jäänud muud üle, kui kodulähedasse
varuosakauplusse minna. Juhtumisi oli see siis veel Hiiu tänaval asunud
Top-Parts. Tellisin lisaks uuele silindrile ka tagumised piduriklotsid.
Tea, kas Lauri oli armunud või lihtsalt õnnetu juhus, kuid tagumiste asemel
sain esimesed (mis paigaldasin alles aastal 99). Talle ma seda ei öelnud
(tagasi- ja kokkuhoidlik nagu ma olen!), sest selleks ajaks olin tuvastanud
vene Volga katete sobivuse ja need ka paigaldanud. Kuna auto oli kanalil
sõbra Mario garaazhis, siis sai vahetatud ka purunenud vedrulehed, proovitud
lappida tilkuvat bensiinipaaki ja määritud kõik liigendid. Tagasilla kätte
saamiseks tuli kokkukeevitatud sumbuti lihtsalt maha lõigata. Tagasi ma
teda enam ei pannud.
Bensupaak oli nii läbi, et võtsin ta põhja alt üldse ära (et saaks uued
sumbutid panna) ja paigaldasin pagasiruumi alumiiniumist paagi. Kui veermik
ja pidurid jälle koos olid, sõitsin hirmsa lörina saatel otse Vihurisse,
kus lasin alla ehitada pette "dual exhausti". Tellisin ilusa hääle ja
selle ka sain. Jaanuari lõpuks oli auto jällegi sõidukorras. Kuna senise
igapäevaauto Volvo 245 eest pakuti head raha, siis müüsin ta maha ja võtsin
Ply igapäevakasutusse. Kodusõja lõpetamiseks sai Tiina ka lubatud pesumasina...
|
|
|
|
Esteetiliselt mõnus on sellise autoga pidevalt ringi liikuda, kuid kasutusmugavus
on alla igasuguse normaalsuse piiri: üliraske sidur, 3 käiku, aeglane
rooliülekanne, praktiliselt olematu küte ja ikkagi pehmed pidurid pole
just Tallinna linnaliikluses talvisel ajal "lisavarustus", mida sooviks.
Hakkama me saime ja kaugeimad sõidud viisid lausa Valga lähistele klassivenna
pulma. Kütusekulu jäi 10-12 liitri piiresse, mis pole just halbade killast.
|
|
Midagi ülearust auto varustuses pole |
|
|
|
|
Märtsis 96 tuli esmakordselt võtta maha mootor, sest parklas jääauku
kinnijäämise ja sealt väljanökerdamise tulemuseks oli ärasulanud 4. raamsaale.
Ja kohe nii sulas, et vänt tuli lihvida 3. remontmõõtu! Suvel hakkas mootor
keema minema ja siis sai ta teistkordselt eemaldatud ning seest läbi pestud.
Panin kõik uued tihendid (full-set), sest komplekti eest taheti kõvasti
alla tuhande raha. Natuke leevendas muret, kuid aurupilves helesinine
iludus jäi veel kauaks ajaks tavaliseks pildiks Eestimaa teedel. Ka starter
tuli mingil suvepäeval vahetada, sest tolle sisikond purunes täielikult
(32 aastat oli teinud oma töö). See oli omamoodi meeldivaim üllatus minu
varuosade tellimise ajaloos: US-Parts tõi tutika starteri kohale 1000
raha eest järgmiseks lõunaks! Vaid korda kolm tuligi mul autot käima lükata.
Need olid ka ainsad mured, mis siiski muutusid tühisteks inimeste ja
autojuhtide sõbralike käevibutuste-signaalitörtsude taustal. Kuid jälle
tuleb sisse väike vimpka ja naised... Nimelt otsustasin, et egas küll
küllale liiga tee ja jaanipäeva paiku, kui olin naispere Norrasse reisima
saatnud, ostsin Chevy Monza.
Oli ikka ilus koduaknast õuele vaadata küll! Kuid jällegi ei meeldinud
selline tegu ei Plyle ega Tiinale. Ply kees juba iga mõnekümne minuti
tagant ja kodus vat et taheti... no päris lahutust mitte. Ja need kommentaarid:
"Norrast koju jõudes ootas meid ees aiapostil kükitav kass, rinnuni rohi
ja JÄRGMINE mängukann õuel. Nagu nõiutud maja, kus keegi ei ela! Ja külmikus
vaid kassitoit, sest teda ju kohvikusse sööma ei vii." Ma polnud muidugi
taibanud Monza esiklaasile kleepida silti "Tiinale kojujõudmise puhul".
Kuid midagi oli juba ka Tiina südames "nõksatanud", sest leebumine tuli
kahtlaselt kiiresti. Augustiks oli Monza värvitud-korrastatud ning edasi
sõitsime temaga. Just siitmaalt algab Ply praegune elu ja välimus.
|
|
|
|
Mida muud saab öelda selle kohta. Algas see tee detsembris 1996 ja kestis
27. aprilli varajaste hommikutundideni aastal 1998. Olles seisnud siis
u. 3 kuud seina ääres, käivitus ja sõitis helesinine Ply viimast korda
rõõmsalt läbi Tallinna "reinkarnatsioonile". Sõber Viki
(suured tänud Talle selle eest) töökojas, kus ka Monzat ehitada sain,
võtsin auto algosadeks.
|
|
24 tundi peale omaljõul sõitmist |
|
|
|
|
Mootori jätsin kokku ja viskasin maja taha prügihunnikusse, sest peas
oli kindel plaan asendada see omandatud 400 CID MOPARi "big-blockiga".
Eemaldamata jäid vaid sillad ja ka tagaluugi lukk (sest muidu oleks luuk
kogu aeg torsioonide "abiga" lahti olnud).
|
|
Nagu öeldud, algosadeks |
|
|
|
|
Kogu mudru pakkisin selleks hetkeks Monza asemele astunud Chevy Impala
Wagonisse ja tõin koju õuemajasse oma aega ootama. Kuna mul sel hetkel
mingit korralikku töökoda kusagilt võtta polnud, läks kere Ammeco Autosse
pleki- ja värvitööd ootama. Tingimuseks seadsin, et seal tehakse ära välimine
plekk ja värvkatte kvaliteet peab olema ülihea.
Maiks 97 oli ruutmeetritega uut plekki ja kilodega pahtlit viinud Ply
kere sellisesse siledusastmesse, et võis hakata mõtlema uue värvi toonile.
Mõtetes mõlkus auto, mille välimust ei saa siinriigis keegi teistega segi
ajada ja nii tuli otsus: helerohelise ja lilla kombinatsioon pärlmutterlaki
all.
Loomulikult polnud need PPG tootevalikus mitte hinnaskaala alumisest
otsast materjalid ja selline soov tühjendas rahakoti hetkega. Juuni algul
kanti ette, et auto on värvitud ja ootab äraviimist. Selleks ajaks olin
jõudnud järeldusele, et mitte kusagilt pole leida samaväärset laepolstri
materjali nagu originaalis on ja otsustasin siis lasta vana luitunud-määrdunud
kanga ka üle värvida. Võtsin selle stiili, et plekist detailid tulevad
salongis rohelised, muust materjalist lillad. Nädalake veel ja varem kokkulepitud
raha eest tehti ka need tööd ära.
Siiamaani oli kõik läinud lihtsalt. Ply oli taas tagasi töökojas, seekord
Tulbi tänavas, ja ma sain teda edasi ehitada. Ajapikku hakkasin oma valitud
värvikombinatsiooni ja toone isegi armastama (mida ei saa öelda esmanägemise
hetke kohta!) ning edasine paistis päris "päikeseline". Seal töökojas
nägid teda esmakordselt ka paljud siinsel lehel käivad fännid.
|
|
Värvivalik nõudis ka auto omanikult harjumist :) |
|
|
|
|
Nüüd tuli hakata lõikuma-keevitama-tugevdama põhja ja poolraame uue,
suure ja võimsa "pöördemomendi peakorteri" ning suurekojalise TH727 tarbeks.
Etterutates ütlen, et oma õnneks otsustasin seda teha originaalkinnitusi
rikkumata. Mõõtmised näitasid, et see peaks olema võimalik. Eemaldasin
täielikult käigukasti kohal oleva tunneliosa, lõikasin kardaanitunneli
pealt lahti ja suurendasin oluliselt käigukasti koja ava tuleseinas.
Uue mootori kinnitused tulid täpselt originaalkohtade kohale, kuid erineva
padjaehituse tõttu pidin tegema 10 mm plekist poltkinnitusega U-aasad.
Nendes töödes aitas mind Indrek, hüüdnimega "Kass".
Mootor sobis nii, nagu oleks tehases ta sinna istutatud! Sillatala ja
karterikaane vahele mahtusid vaid näpud ning paralleelvarras jooksis täpselt
õlivanni ja hooratta karteri vahelisest pilust läbi. Käigukasti kinnitus
läks tahapoole vaid 2 cm, kuid seda sai korrigeerida teist tüüpi padjaga.
Kinnitustala ma lõigata ei tahtnud, kuna see hoidis risttalasid poltliideste
abil koos.
Mootori (+40kg) ja käigukasti (+15kg) veidi suurem kaal ei teinud
esivedrustusele ka muret, sest Valiant on vanade heade torsioonidega.
Keerad neile pinget peale ja kõrgus-jäikus jälle paigas. Suurimad hirmud
- olulised kandekonstruktsiooni muudatused ja roolimehhanismi ümberehitus
- olid möödas ja meeleolu kõrgel... Kuid kõik see, ilus ja nii hästi alanud,
lõppes pilguheiduga kapoti alla: malmist väljalaskeid ei mahuta mingi
valemiga sinna! Vasakpoolsel oli otse vastas roolikarp ja parempoolne
oleks mootori "elades" hakanud käima otse vastu amordi ülemist kinnitust.
Selge oli ka see, et kitsamad, mööda mootori külge otse alla jooksvad,
torukollektorid ei ole võimalikud. Tehas on ikkagi projekteerinud selle
auto maksimaalselt väiksele blokile, suurt ilma oluliste "aretamisteta"
vahele ei pane! Soomes nähtud toruraamide ja klaasplastninaga auto teed
minemine ei olnud mul sooviks. Ainuvõimaliku lahendusena paistis kollektorite
ülevalt läbi rattakoobaste viimine.
|
|
'65 Valiant '99 American Car Showl: 360 CID + B&M kompressor |
|
Paraku rikub termoisolatsioon kogu kapotialuse
ilu ja soodustab kollektori roostetamist |
|
|
Käisin siis mööda messe (ehituse ja tööriista omi), et leida mõni metallitöötlusfirma,
kes oleks suuteline mulle spetsiifilised kollektorid valmis tegema. Parimal
juhul suudeti öelda, et "tooge auto siia, siis vaatame, kas suudame midagi
teha". Mind see ei rahuldanud ning pakutud hinnad olid ka vastuvõetamatud
(kõikusid 15000 raha kandis). Siis proovisin veel kollektoreid teistpidi
tõstes asja lahendada, kuid ka see ei andnud mingeid tulemusi. Meeleolu
ja tehatahtmine olid kadunud ja nii seisiski Ply kere kuude kaupa ning
kogus tolmu. Vaikselt puhastasin, värvisin ja paigaldasin muid küljest
võetud osi. Mingit erilist "arengut" ei toimunud. Oli talv 97/98.
Märtsis 98 sai rumala peaga lubatud tuntud raadiohäälele, kooliõpetajale
ja vanamootorrattafanatile Tõnu Piiburile, et 27. aprill tulen näitan
oma Plyd tema korraldataval laste liikluspäeval Lasnamäel. Tegelikult
lubasin selleks, et ennast sundida autot valmis tegema. Erilist usku sellesse
ei olnud, sest aega oli vähem kui 2 kuud ja seis oli alljärgnev: põhi
lahtilõigatud ja uusi plekke valmis polnud; kerel küljes vaid uksed-tiivad-klaasid-stanged;
vahel mootor, mis sinna ei mahu; originaalmootor Kelmikülas Heina tänaval
töökoja taha rauahunnikusse visatud ja kes teab, kas alleski!; elektrisüsteem
ja salongisisustus ikka veel kodus õuemajakeses ja olematu korrasolekuga.
Esimene käik oli Viki juurde mootorit otsima. Alles oli - ja täiesti
komplektne! Käigukast, täispikkuses "püksid" ja summutid olid kogemata
töökotta sisse seina äärde jäänud, seega ka alles. Algus oli paljutõotav
ja usk endasse hakkas tagasi tulema. Ma ei hakka siin üksikasjalikult
"loomepiinasid" kirjeldama, kuid öötunde kulus selle pooleteise kuu jooksul
palju. Ikka nii, et õhtul peale tööd koju, kõht täis, mustad riided selga
ja töökotta tagasi. Kuid alati varastel hommikutundidel koju jõudes ootas
mind soe vesi (ehk köetud pliit), valmis kohv ja söök, ning soe voodi.
Tiina oli ka hakanud Plyd armastama...
Mootorit lahti võtta ei jõudnud, lihtsalt puhastasin ja värvisin väljast
ära. Samuti ei jõudnud (tegelikult polnud raha) teha täielikku uut sisustust,
kuid uued küljepolstrid õmbles Tiina kodus siiski valmis. Muu läks nagu
ta läks. Põhja keevitasin ikkagi suurt mootorit silmas pidades kokku;
ohjeldamatu pisidetailide puhastamine-värvimine, poltide-mutrite asukoha
meeldetuletamine ja kadunud mehaanikaosade otsimine võtsid oma aja; mootori
uuesti käima saamine oma; elekter ja armatuur oma aja. Kuid valmis ma
ta sain ja isegi varem - 25. aprillil 1998.
Kõik paistis ilus kuni 26. aprilli õhtuni. Hommikul olin käinud ülevaatusel,
Plyl midagi väga viga polnud. Kõik süsteemid töötasid, mootor suitses
veidi ja kippus keema, kuid läbi lasti. Öeldi veel, et sellise autoga
ju niikuinii iga päev ei sõideta ning üle 25 aasta vana "natukene ju võib
ka". Kuid õhtul otsustas Ply ennast lastele järgmine hommik mitte näidata.
Radiaator läks pauguga lõhki! Ole mees ja leia öösel uus radiaator! Seesama
kunagine Fury omanik Janek tuli mulle appi "Kolgata tee" lõppfaasis.
Terve radiaatori leidsime koduhoovis seisvalt '39 Ford Taunuselt. Kuna
radiaator polnud enam originaal, vaid mosse 402 omast ümber tehtud, võis
toda rahuliku südamega muuks kui uunikumi taastamiseks kasutada. Ei sobinud
mitte üks lõdviku asukoht, maht ja pindala olid originaalist kordades
väiksemad, kuid see meid ei heidutanud. Kui on lubatud, siis PEAB saama!
Koerast olin ju üle saanud, mis see saba siis ka pole. See, mis sellel
ööl toimus, on sümbioos ulmest, alkeemiast, tehnilisest leidlikusest,
ehteestlaslikust jonnist ja sõprusest, kuid hommikul oli Ply sõidukõlbulik.
On kohtasid, kus Ply jonnimine ei aita, sest peremees PEAB oma tahtmise
saama. Mina sain. Kuigi tulem kapoti all oli kõike muud kui esteetiline,
oma otstarbe ta täitis.
|
|
Valiant '00/'01 talvel |
|
|
|
|
|
|
Sellest ajast alates on Ply käinud ja ennast näidanud paljudel üritustel
üle Eesti, liikluspäevast kuni Vanatehnika Sajandisõiduni. Sekka Vanalinnapäevade,
Üliõpilaspäevade ja igasugu muude ürituste avamisi. Haapsalus Augustibluusil
98 sai "naljapärast" käidud ka kiirendamas selle ürituse raames toimunud
USA-autode kokkutulekul. Sinisesse vingugaasipilvesse mattununa tuli u.
30 sek. ja "kõva" 100 km/h. Kuid vanima osalenud auto auhinna, 4 liitrit
õli, "jõi" Ply häälmeelel ära.
|
|
Selline sisu pole mitte tehasest tulnud |
|
|
|
|
Vahepealsetel aastatel on radiaator asendunud õiges suuruses isendiga,
istmed kattunud normaalse riidega, autosistujate garderoob täienenud ajastu
stiili riietusega ja kilomeetreid kogunenud mõned tuhanded. Teha on veel
palju, sest garaazhi puudumine (oodatud huvitavad pakkumised, sest ma
pole ainus õnnetu) ning teised hobid on oma aja ja raha saanud. Kuid lubada
võin seda, et vähegi asisematel autoüritustel võib edaspidigi näha rohelist
kiiskavat Valianti, millest vaid käigukasti ja tagasilla sisud pole minu
näppude vahelt läbi käinud.
|
|
Kohtumiseni suvel! |
|
|
|
|
Suurimad tänud kuuluvad: Tiinale, Mariole, Janekile, "Kassile", Vikile,
Indrekule, Fredile, Ammeco Autole ja QX Mööblile. Ilma nende positiivse
suhtumise ja abita poleks kuidagi saanud.
|
|
|
|