| 
          
            |  
 | 
               
                
                | Västerås Power Big Meet |  |  
| 
Läänenaabrite ja ilmselt ka Euroopa suurim USA autode üritus sai plaani võetud juba kevadel,
 kui suviste ürituste kalendrit uurides püüdsin otsustada, mida võtta - mida jätta. 
 |  
| 
   
    |  |   
    |  Paelus nii suur osavõtjate arv, suhteline lähedus kui ka soov näha oma 
        silmaga sealset teada-tuntud kõrget taset usakate ehitamise vallas. 2000 
        aasta Big Meet toimus 7.-9. juulil ja oli järjekorras juba kahekümne kolmas. 
        Tegemist siis väga pikaajalise traditsiooniga ettevõtmisega. |   
    |  |   
    |  
        
           
            | Power Big Meet toob kokku väga erinevat ameerikarauda |   
            |  |   
            |  |  |   
    |  |   
    | Kuigi algne plaan oli ööbida Power Camp'is, st. lihtsalt põllu peal, 
        maabusime teatud orienteerumisraskuste tõttu kõrvalasuvas kämpingus. Kämpingu 
        sissesõidu juures oli päris palju rahvast, kes jälgisid juba katkematuks 
        muutunud autode voolu kämpinguplatsile. Hakkajamad svenssonid olid ka 
        laua kohale vedanud, kus siis "zhürii" andis kommentaare, mis olid papitükkidele 
        kirjutatud. Minu ees järjekorras oli Norra numbritega 2. põlve Camaro, blower 
        läbi kapoti turritamas. Asjal tühikäik umbes 1500+ pööret ja kompressori 
        vilin ning väljalaskest tulev vibra summutasid kõik ülejäänud helid ümberringi. 
        Saime veel normaalse koha telgi jaoks, hilisemad tulijad pidid juba kaugemale 
        metsa veerde majutuma. Neljapäeva õhtul oli kämpinguelu veel rahulik, 
        rahvas rüüpas õlut, grilliti liha ja lihtsalt tunti ennast hästi.  |   
    |  |   
    | 
|  | Selle Camaro seadistamine ei põhjustanud unetuid öid ainult omanikule vaid ka kõigile, kes kuulmisulatuses olid. |  |  | Camaro hääle üks läbilõikavamaid komponente oli just bloweri vile. Samas aga on toorele jõule veel konkreetsemat kehastust raske välja mõelda. |  |   
    |  |   
    | 
 |   
    |  |   
    | Reedel oli ürituse esimene päev, pärast nädalalõpupileti lunastamist 
        saime randmepaelad, ajakirja ja Big Meet'i numbri, millega võis soovi 
        korral asendada ametliku registreerimismärgi. Nagu juba mainitud, toimub 
        Big Meet lennuväljal. Sellel on üks õhkutõusu/maandumisrada ja kogu plats 
        on umbes 1x2 km suurune, korralikult pügatud muruga tasane väljak. Kuigi 
        rahvasuus hüütakse Big Meet'i ka suureks mudamaadluseks, kuna tihti pole 
        ilmaga vedanud, oli seekordne üritus peaaegu kuiv ja muru jäi autode poolt 
        porimülkaks muutmata.  Esimesel päeval oli autosid "vähe", tõenäoliselt kuskil viie-kuuesaja 
        ringis. Põhitähelepanu koondus swap-street'ile, kus olid ennast ritta 
        seadnud sajad kaubitsejad. Müüdi kõike, põhiosa kaubast oli siiski harrastusega 
        seotud. Lisaks autoosadele pakuti hulgaliselt kleepse, silte, raamatuid, 
        vanu heliplaate, märke jms.  Umbes seitsme paiku õhtul algas cruising. Västeråses 
        on selle jaoks ideaalne koht, järve äärt mööda minev tänav. Piisavalt 
        lai ja pikk, ning mis peamine, ümberringi on tööstusrajoon, ning paadisadam. 
        Seega ei sega tekkiv melu kellegi kodurahu - mis oleks sealmaal ilmselt 
        piisav põhjus asja lõpetamiseks. Algul sai päris vabalt piki kolme-neljakilomeetrist 
        cruising street'i sõita aga mida aeg edasi, seda aeglasemaks autodevoolu 
        liikumine muutus. Rahvast oli päris palju nii autodes kui ka tee ääres.  Õhk oli täis V8 mootorite müdinat ja heitgaase, kui suured ameerikalaevad 
        aeglaselt mööda rannatänavat veeresid. Positiivsena tuleb märkida, et 
        purjus inimesed ei domineerinud ja keegi mingeid ohtlikke trikke ei teinud. 
        Rahvas oli sõbralik ja feeling hea. Kella üheteistkümneks oli liiklus 
        täielikult seiskunud, autod ei mahtunud enam ringile ära. Sõitsin tagasi 
        kämpingusse, kuid magamaminekust polnud juttugi. See lihtsalt ei olnud 
        võimalik, muusika mängis kõikjal, inimesed pidutsesid ja autodega cruisati 
        telkide vahel. Taanlased olid suurte pick-up'idega saksast "salakaubana" 
        õlut sisse toonud, mis systembolaget'i maal hästi kaubaks läks. Hind oli 
        kah soodne kohalikus mõistes. Kuskil kella kahe paiku öösel hakkas juba eelpoolmainitud norrakas oma 
        blower Camaro't katsetama, kämpingu kõrval asuval sirgel teelõigul. Justkui 
        lennuk oleks iga paari minuti tagant üle telkide lennanud. Ta oli terve 
        päeva midagi mootoriga jännanud, tundus, et reguleeris klapivahesid. |   
    |  |   
    |  
        
           
            | Üks muljetavaldavamaid kombosid |   
            |  |   
            |  |  |   
    |  |   
    | Hommikul viieks oli rahvas piisavalt väsinud, inimesed magasid telkides, 
        autodes ja muudes ettejuhtuvates kohtades. Ülalkujutatu oli kahtlemata 
        üks stiilsemaid ja mugavamaid variante. |   
    |  |   
    | 
 |   
    |  |   
    | Laupäeval, ürituse põhipäeval, on väravad avatud kaheksast. Korraldus 
        oli suurepärane, sissesõiduks oli kuus koridori, kus müüdi pileteid; platsil 
        töötasid erksavärviliste vestide ja lippudega varustatud paigutajad, kes 
        hoolitsesid selle eest, et ruum oleks otstarbekalt kasutatud. Kuigi järjekord 
        sissepääsuks oli pikk, liikus see jõudsalt edasi. See on ka ainus võimalus, 
        et kõik umbes 10 000 osalejat mõistliku aja jooksul sisse lasta. Kokku 
        kestis osalejate sissesõit üle nelja tunni!  Kui enamik autosid kohal, oli lennuväli puupüsti täis. Kohata võis kõike, 
        mida USA autotööstus on aegade jooksul tootnud, uunikumidest ja hot-rod'idest 
        alates ja kaasaegsete autodega lõpetades. Sinna vahele customid, lowriderid, 
        rust-rod'id, muskelautod, tiibautod, beaterid jne. Vahet ei olnud, kas 
        tulid poleeritud ja vahatatud '59 Cadillac'iga või roostes ja mõlkis Chevy 
        bussiga - seltskonda sobisid ikka. |   
    |  |   
    | 
|  | Nagu öeldud, esindatud olid kõik traditsioonilised USA autoliikumise suunad, kuna leidus nii uunikume... |  |  | ...hot-rode... |  |  | ... customeid ... |  |  | ...lowridereid... |  |  | ...rust-rode... |  |  | ... muskelautosid ('70 Plymouth GTX) ... |  |  | ...beatereid (huvitav, et just korrakaitsjad seda suunda esindasid :) ... |  |  | ... ja muidugi ka '59 Cadillac'e. |  |   
    |  |   
    | Autoklubidele olid oma aedikud eraldatud ja nagu ma tagantjärgi kuulsin, 
        oli isegi mingi võistlus toimunud, kelle alal rohkem autosid on. Mina 
        parkisin Camaro Club Sweden'ile eraldatud alal, koos umbes sajakonna Camaro'ga. 
        Kohal oli neid muidugi palju rohkem, aga lihtsalt aedik jäi väikeseks. 
        Kõrvalasuv Corvette'i klubi oli suurema maa-ala enda käsutusse saanud 
        ja neil oli seal umbes 300 Vetti külg-külje kõrvale pargitud. |   
    |  |   
    |  
        
           
            | Camaro klubi, '69 SS ja '69 RS/SS Convertible |   
            |  |   
            |  |  |   
    |  |   
    | Sai ka rootslaste Camaro klubi presidendiga tutvutud, kokku on neil umbes 
        4200 liiget, aga ma päris lõpuni asja mõttest aru ei saanud, kuna väidetavalt 
        eriti üle kahesaja liikme korraga pole nad üritustel kokku saanud. Laupäevane 
        päev möödus autosid vaadates, päikest võttes ja inimestega suheldes. Rootslastega 
        saab päris hästi jutule, enamik neist oskab piisavalt inglise keelt. Ürituse 
        taustaks mängis kõikidel päevadel '50-'60 muusika, põhiliselt rock'n'roll. |   
    |  |   
    | 
|  | Camaro'sid oli mõistagi kõikidest põlvkondadest, siin esimese põlve '69 Camaro SS. |  |  | Teise põlve autode hulgas ei saanud märkamata jääda see mururull... |  |  | ...samuti torkab silma selliste velgedega III põlve auto. |  |  | Selleks, et praegusest 4. põlve SS-ist kiiremat tehase-Camarot leida, tuleb vist lausa '69 ZL-1 mudelini tagasi minna. |  |   
    |  |   
    | Autodest niipalju, et tase on sealmaal korralik, häid ja haruldasi mudeleid 
        võis kohata igal sammul. Kuna ma pole just suurim spets markide ja mudelite 
        alal, siis las käesolevale jutule juurdelisatud pildid räägivad enda eest. 
        Päris selgeks sai ka see, et poleks vahet olnud, kui 10 tuhande osavõtja 
        asemel oleks neid 20 tuhat olnud. Inimliku vastuvõtuvõime piir sai ületatud. 
        Kõike ei olnud võimalik vaadata, seega keskendusin vaid endale huvipakkuvamate 
        eksemplaridega tutvumisele. Kindlasti jäid paljud huvitavad autod kahe 
        silma vahele ja filmilindile jäädvustamata. |   
    |  |   
    | 
 |   
    |  |   
    | Laupäeval toimub nn. "ametlik" cruising. Erinevalt reedesest olid kohal 
        politseinikud, kes liiklust korraldasid ja asjal silma peal hoidsid. Linnaelanikud 
        tulid tervete perekondade kaupa tee äärde, seadsid üles lauad-toolid, 
        pidasid piknikku ja jälgisid möödalibisevaid autosid. Kogu teeäärne meenutas 
        millegipärast laata, müüdi igasugu tarbetut nänni, üles oli seatud karussellid, 
        mängida sai õnnemänge jne. Põhiline oli siiski autod, mis katkematu vooluna 
        mööda liikusid. Õhtu oli soe ja seega said kõik cabrio omanikud ja hot-rod'id 
        asja täiega nautida. Võtsin ka oma autol katuse maha, panin Metallica 
        mängima ja veeresin koos teistega mööda cruising streeti. Rahvas tee ääres elas kaasa ja lehvitas ilusamatele autodele/juhtidele/reisijatele, 
        poisikesed nõudsid vihasema välimusega autode juhtidelt burnout'i. Enamik 
        olid selle koha pealt tagasihoidlikud, aga kuna masinaid oli palju, siis 
        aeg-ajalt ikka keegi mattis pealtvaatajad kummisuitsu sisse. Kõige ägedam 
        kummipõletaja oli üks haagissuvilaga ja rally-straipidega varustatud pikap-Volvo. 
        Vend tegi burnoudi iga kümne-viieteist meetri tagant kogu paarikilomeetrise 
        teekonna jooksul. Igatahes minu nägemisulatuses tal tagakummid ei lõhkenud, 
        ju olid siis mingid M+S'id all.  Vahepeal linna vahel tiirutades kohtasin veel kahte 4th-gen Camaro't 
        ja kuna olin juba päeval nende omanikega tutvunud, siis võtsime rivisse 
        ja korraldasime väikese late model showout'i. Mina ei viitsinud palju 
        kummi põletada, olin just uued rehvid ostnud, aga minu ees sõitev kohalik, 
        keresarja ja Borla cat-back'iga varustatud Camaro tegi mitu valusat burnouti 
        rahva rõõmuks. Ta hiljem mainis, et läheb järgmise nädala alguses uusi 
        kumme alla panema, seega tuli fun suht tasuta kätte. |   
    |  |   
    |  
        
           
            | '61 Chevy päikseloojangu aegu cruisimas |   
            |  |   
            |  |  |   
    |  |   
    | Natuke enne südaööd olime lõplikult ummikus, autod ei liikunud enam ühelgi 
        suunal. Rahvas võttis asja rahulikult, kuigi pikapeale läks see kohapeal 
        seismine päris igavaks. Mingeid suvalisi tänavaid pidi sain kuidagimoodi 
        kämpasse tagasi, kuigi pidin vahepeal 45 minutit lihtsalt paigal seisma. 
        Igatahes kohalik tänavakaart oleks abiks olnud.  Kämpingus käis pidu täie hooga, parkla oli ameerikarauda puupüsti täis 
        ja magamine tundus küll vähepopulaarne tegevus olema. Soomlased cruisasid 
        saunabussiga ringi ja demonstreerisid palja mehekeha ilu kogu ülejäänud 
        publikule. Muuseas kõik kolm päeva sõitis see buss mööda linna ringi, 
        saun küdemas. Vennad ei pidanud paljuks ka keset laupäevast showpäeva 
        platsi peal rahva hulgas paljalt ringi jalutada, et saunakuumust maha 
        jahutada. Vaba maa ja keegi neile erilist tähelepanu ei pööranud, võib-olla 
        oli tegu ka mingi saunarekordi püstitamisega.  Elu vaibumise märke tekkis alles varahommikul, kui ka kõige vastupidavamad 
        "autohuvilised" loobusid virvendava ja topeltpildiga ekraani 
        vaatamisest ja vajusid kes-kuhu õiglase und magama. USA autode kokkutulek 
        on selles mõttes tänuväärne üritus, et ühte korralikku full-size autosse 
        mahub päris palju inimesi puhkama, pole vaja väljas muru peal külmetada. 
       |   
    |  |   
    | 
 |   
    |  |   
    | Pühapäev oli juba n.ö. slow-down party. Hommikul ei paistnud osavõtjad 
        silma just erilise entusiasmiga ja kui me kümne paiku showplatsile jõudsime, 
        olid kohal vaid mõned üksikud. Selle päeva põhiüritus oligi võistlevate 
        autode hindamine. Klasse oli mitmeid ja igaüks võis oma auto kohtunike 
        ette tuua.  Osavõtjaid oli tavaautodest ja restodest kuni professionaalselt ehitatud 
        show-car'ideni. Viimaseid poleeriti ja vahatati tundide kaupa (ka põhja 
        alt!) enne kui kohtunike ette veereti. Rahvas istus kahel pool olevatel 
        tribüünidel ja samal ajal kui masinat üle vaadati, andis kommentaator 
        päris põhjaliku ülevaate hinnatava masina kohta. Jutt oli küll peamiselt 
        kohalikus keeles, mida ma ei oska, aga õnneks üks usast kohale sõitnud 
        kommentaator rääkis ka inglise keeles. Tundus väga pädev vend olema autosid 
        puudutavate üksikasjade koha pealt. |   
    |  |   
    | 
|  | Kohtunike hinnata oli näiteks ka see veatu '55 Chevy. Auto küljel olev kiri on paremini loetav järgmiselt pildilt :) |  |  | Tasub vaadata suuremat pilti. |  |   
    |  |   
    | Kui autod hinnatud ja võitjatele karikad kätte antud, oligi selle aasta 
        üritus lõppenud. Tänasin Camaro klubi inimesi külalislahkuse eest ja saabus 
        aeg Stockholmi poole sõitma hakata.  Kokkuvõtteks võib öelda, et BigMeet on kõige kättesaadavam võimalus 
        külastada tõeliselt suurt usakate üritust ja näha korraga palju ilusat 
        ja haruldast ameerikarauda. Samaväärset kogemust on vist vaid USA's võimalik 
        saada. Soovitan igale tõsisele fännile planeerida 2001 Big Meet'i toimumispäevadeks 
        üks Rootsi-reis. Täpsemat informatsiooni kuupäevade, hindade ja programmi 
        osas saab Big Meet'i kodulehelt. |  
    |  |   
    | 
 |   
    |  |   
    | 
         
|  | DeTomaso Pantera pole küll päris 100% USA auto, aga esindab seda suunda, kus USA V8 liigutab kerget Euroopa keret. Juba AC Cobra näitas, et selline asi on mõttekas, ning selleltki autolt võis leida kirja "Official Swedish Land Speed Record Holder". Kahjuks polnud ära märgitud kiirust ennast. |  |  | AC Cobra ideedele on üsna lähedal ka see auto, millele 440 CID Mopari big-block peaks üpris meelierutava kiirenduse andma. |  |  | Sellel Peterbilti vedukautol on Cobraga juba üsna vähe ühist, kui siis võib-olla võimsus, mis on 400-500 hj vahel. Jõuallikaks tavaliselt u. 800 CID (13 liitrit) diisel. |  |  | Mitte just päris 1:1 koopia ülalolevast |  |  | Rodid on mõistagi sellise ürituse üks tugisambaid. |  |  | Selle '32 Fordi jõuallikaks on "vana Hemi" (early Hemi, 1951-59) |  |  | Eriti "vana" pole aga ilmselt mootori sissepritsesüsteem. |  |  | Veidi uuemaid Forde esindas see Shelby Mustang Convertible. |  |  | Ja kui jutt juba pony-caride peale läks, ei saa unustada ka Mopari panust, pildil '71 Dodge Challenger R/T. |  |  | Pontiac pidas teistest pony-car'idest kauem vastu ja erinevalt kõigist konkurentidest oli '74 Firebirdile veel võimalik saada tõsiselt tegija mootor. |  |  | Teise põlve Corvette on auto, mida ilmselt niipea Eestis ei näe, kuna need on juba üsna hinnaliseks muutunud. |  |  | Kuigi Cadillaci disaini haripunt saabus kaks aastat hiljem, leidub ka selle '57 mudeli joontes veidi teistsugust, kuid vaieldamatult muljetavaldavat elegantsi. |  |  | Katsed '69 Firebirdi taustal tõelist centerfoldi pildistada läksid selle nahka, et tuul muidu väga koostöövalmit modelli jätkuvalt ära viia tahtis. |  |  |  |  |