» Üritused » Üritused 2000 » 

FHRA Finals
» Street klassid
» Stock / Super Stock
» Super Street
» Super Gas
» Super Comp
» Competition
» Pro Mod
» Teised sõidukid
» Veel pilte

Mustang GT 94 tqhq teadetetahvlilt käis septembri keskel Soomes Alastaros, kus toimus kiirendusvõistluste Soome meistrivõistluste finaaletapp. Klassidelt ja osalejatelt oli võistlus sarnane Night Race'iga, kuid erinevalt tollest üritusest oli ilm päikeseline, kuid jahe, ehk veerandmiilil võistlemiseks ideaalne. See väljendus ka mitmetes tippaegades, mis välja sõideti.

 

Ürituse osavõtjate nimekirjad ning kvalifikatsiooni ja eliminaatori tulemused on leitavad FHRA kodulehelt.

Tegelikult toimus nime järgi koguni kaks üritust. Esimene neist oli Street Cup Finals. Street A, B, C ja D klassid on nö. igameheklassid, ala on odavam, võistlused ise väiksemad ja kohalike klubide korraldatud. Teine üritus oli Taffel SM-Finals, kus võisteldi profiklassides, kus tehnika juba märksa kallim ja kiireimate klasside masinad lähevad 6-sekundi aegu.

 


Street klassid

 

Street klasside kõige kiirema kvalifikatsioonitulemuse sõitis välja Steet B-s võistlenud Tero Laukkanen, kelle 2-liitrine turboga BMW liikus suisa kaheksaid, 8,90@240 km/h.

 

Street C klassis (4-6 liitrit) oli kvalifikatsiooni kiireim Jouni Laasonen 340 CID '71 Plymouth Dusteriga, aeg oli 9,654@225,60. Stabiilsed 9-sekundi ajad viisid mehe ka eliminaatori võiduni. Klassi koondvõitjaks tuli aga võitjale poolfinaalis kaotanud Kalle Mannerkoski '66 Plymouth Valiantiga.

Street D klassis (üle 6 liitri) võistleb näiteks ka Haapsalus käinud Dodge Dart. Paraku purunes auto mootor Kiikalas ja Jyrki jäi viimastest etappidest kõrvale. Kokkuvõttes klassi 8. koht. Üldarvestuses 5. koha sai paarilt varasemalt võistluselt tuttav Juha Kauppinen oma Olds 442-ga, kuid finaalvõistlusel teda polnud. Finaalis oli hoopis Teuvo Pönni '70 AMC Hornetiga, kvalifikatsioonis 9,591@231,7.

Tema finaalivastaseks oli kõrval vasakul poolfinaali sõitev Kimmo Hartikainen, kelle 477 CID '67 Chevy Camaro sõitis kvalifikatsioonis 9,189@238,73. Finaalis pani Hartikainen oma auto paremuse maksma, ajaks tema selle võistluse parim tulemus 9,177@240,12. Lisaks oli mehel suurepärane reaktsioon: .518. Pönni jäi ka oma parimast ajast maha: 9,722@232,71.

 

Stock / Super Stock
 

Stock / Super Stockiga algavad juba profiklassid. Autod jagunevad kubatuuri ja kaalu järgi eri klassidesse ja igal klassil on oma indeks. Kvalifikatsioonis järjestatakse autod selle järgi, kes oma indeksist kõige rohkem alla sõidab, aga eliminaatoris määrab kumbki sõitja oma dial-in'i, mille vahe järgi käivitatakse ka stardifoorid kummalegi autole eri ajal. Võidab see, kes esimesena lõpujoone ületab, kuid oma dial-in ajast kiiremini sõita ei tohi.

 

Klassi üks finalist oli Martti Luoso '68 Camaroga, mootoriks 396 CID big-block. Kvalifikatsioonis sõitis auto 11,651, eliminaatoris oli dial-in 11,7 kanti ja natuke üle selle sõites Luoso ka finaali jõudis. Finaalis sai aga saatuslikuks punane tuli reaktsiooniga .489 (selles klassis sõidetakse .500 stardifooriga).

See eksimus andis võidu Pasi Mikkosele ja tema ilusale '68 Ford Mustangile, mis kulges läbi terve eliminaatori stabiilseid 10,7 aegu. Vedamist oli mehel küllaga, see võit oli ainus võimalus meistritiitli saamiseks ja kui Luoso poleks punast tuld võtnud, siis oleks võit ilmselt saamata jäänud, kuna mootoris purunes üks nookur, mis tingis lõpuniveeremise 12,1 ajaga.

Sama klassi kvalifikatsioonist võttis osa ka kõrvaloleval pildil startiv Camaro, mis oma 350 CID small-blocki jõul esirattad väga kenasti maast lahti sai. Ajaks 9,984. Pildil aga näha, et stardis läks juht natuke liiga ahneks ja punane tuli oligi käes.

 

Super Street
 

Super Street klassis sõidetakse 10.90 indeksi vastu, kiirem sõit tähendab kaotust. Kvalifikatsioonis järjestatakse autod selle järgi, kes indeksile ülaltpoolt lähemale sõidab. Pildil kaugemal rajal kvalifikatsiooni võitja Janne Söderqvist, kes jõudis indeksist nelja tuhandiku kaugusele. See '68 Camaro sõitis ka Kiikala võistlusel Street C klassis, kus BFG Drag Radialid all tuli ajaks 11,6.

Siin tõid aga just parajalt üle 10,9 sekundi ajad ning vajadusel näidatud head reaktsioonid Super Street'i võidu. Finaalivastaseks oli pildil esiplaanil olev Ari Pietilä Plymouth Valiantiga, kellele läks üldvõit, Söderqvist oli selles arvestuses kolmas.

 

Super Gas
 

Super Gas klassis on indeks 9,90 ja peamised tiitli peale sõitjad läksid kokku eliminaatori teises ringis. Mõlematel autoks klassikalised Fordid, Vesa Raiskil 600 CID '34 Coupe (puna-kollane) ja Antti Kivinummil 461 CID '48 Anglia (sinine). Klassis kasutatakse pro-treed, ideaalreaktsioon on .400. Raiski sai sellele päris lähedale (.429) ja ei jäänud ka indeksist väga kaugele (9,919 ehk 19 tuhandikku üle). Sellest polnud aga abi Kivinummi vastu, kes võttis .411 reaktsiooni ja sõitis veelgi täpsemalt, 9,906. Sama tugevate sõitudega jõudis mees välja ka finaali ning kindlustas tiitli üldarvestuses. Raiski jäi kokkuvõttes kolmandaks.

 

Super Comp
 

Super Compis on indeks Super Gasist veel sekundi jagu kõvem, 8,90 sekundit. Äratundmisrõõmu pakkus selles klassis Hannu Hellman oma '72 Corvettega, mis tuttav mitmelt varasemalt võistluselt, kus ta sõitis Street D klassis, enamasti madalaid kümneid. Siin aga ilmselt tänu paremale pidamisele oli Hellman suuteline ilusti klassi indeksisse sõitma, üks sõit oli näiteks 8,94@243,4 km/h.

Või tuleb põhjust otsida hoopis sellest, et osavõtjate nimekrjas on mootori suuruseks märgitud 540 CID? Street-klassi võistluste protokollides on mootori töömahuks märgitud 477 CID. Üks võimalus on, et auto mootor on vahetatud; teine võimalus, et ka Street D-d sõites oli kasutusel sama mootor, mis oleks aga vististi vastuolus klassi määrustikuga.

Hellmanil õnnestus isegi üks tiitlipretendent eliminaatoris välja kukutada, kuni kaotas poolfinaalis üldvõitjale, Harri Forstenile, kelle 565 CID Chevy big-blockiga Ford Thunderbird on pildil lähemal rajal. Pilt ise finaalist, kus juba stage'imisel tehtud vea tõttu jäi kaotajaks kaugemal rajal 572 CID '82 Corvette Jari Pareniga roolis. Auto ise tuttav juba Uttist ja Night Race'ilt, kus ta päris nii hästi ei liikunud.

 

Competition
 

Sarnaselt Super Comp'ile osalevad ka selles klassis nii dragsterid kui tavalisemad autod. Võitjaks tuli Pekka Rantanen dragsteril, mis liikus 7,3-7,4 aegu lõppkiirusega 280-290 km/h. Pildil aga klassi kiireim auto, Lena Nyströmi muidu Pro Stockis võistlev Dodge Avenger. Kvalifikatsioonivõit kuulus talle ajaga 7,084 ja eliminaatori parim tulemus oli 7,130 lõppkiirusega koguni 311,82 km/h.

 

Pro Mod
 

Pro Mod oli selle võistluse kõige kiirem autoklass, kus sõidavad üle 2000 hobujõulised autod, millel kas veidi üle 10-liitrised nitroga mootorid või poolteist liitrid väiksemad kompressoriga jõuallikad. Vasakul Paul "Tami" Branderi Mondeo, mis 8,6-liitrise kompressormootori jõul sõitis välja kvalifikatsiooni esikoha, aeg oli 6,846 ja lõppkiirus päris nobe 330,15 km/h.

Lõpparvestuses klassi üldvõitjaks tõusnud Tomi Pöntise Camaro mootor hävis suuremal või vähemal määral koguni kaks korda, neist esimesel efektse plahvatuse saatel, kui nitro ja bensiin päris õiges suhtes mootorisse ei sattunud. Koos temaga jäi oma poolfinaalist kõrvale ka Seppo Saapola, kelle Oldsi mootori mõningaid osi on kujutatud paremal. Ka plokk muutus kasutuskõlbmatuks.

See viis Branderi finaalis kokku Kari Hulti ja tema ilusa '00 Camaroga, mis kvalifikatsioonis oli välja sõitnud oma parima aja (6,917), lõppkiirust oli siis 324,9 km/h. Aeg on nitroautode Soome kiireim. Oodatud finaal sai aga samuti enneaegse lõpu, kui Branderi autost avastati enne burnouti leke ja mees ei saanud startida. Hult veeres rahulikult võiduni ajaga 10,203@198,05.

 

Teised sõidukid
 

Võistlesid ka mootorrattad, milledest kõige karmim teadagi Jaska Salakari Top Fuel Harley, mille hääle eest publikut hoiatati ning mis tõesti ka 200 meetri pealt üsna valulik kuulata oli. Kvalifikatsiooni esikoht ajaga 6,842 ning teises sõidus veel lõppkiiruse Euroopa rekord, uskumatud 337,78 km/h. Kuigi tehniliste probleemide tõttu Salakari finaali ei jõudnud, kuulus talle võit ka üldarvestuses.

Autodest oli veel huvitavam praegu Eero Knihtiläle kuuluv Pro Stock Pontiac Firebird, millega Tommi Laine tuli kaks korda Euroopa meistriks. Mootoriks, nagu Pros Stockis ikka, vabalthingav nitrota 500 CID mootor, millest pigistatakse välja üle 1200 hj. Proovisõidus sõitis see väga korralik Poncho välja 7,04@315,4 km/h.

Kõige tõsisem liikur, mis Alastaros rajale tuli, oli Eero Kilpeläise Top Alcohol Dragster. Pildil on näha, kuidas mehaanikud õiendavad mootoriga. Probleemiks oli leke, mis kütusel kenasti juhi peale pritsida lasi. Juht tahtis mõistagi mootorit kiirelt seisma jätta, aga mehaanikud muutkui noomisid, et mis sa kiirustad, las mootor töötab, siis on põhjust erutuda, kui kütust kokpitis nabani või leegid üle pea.

Mootori peal on näha ka hiiglaslik kruvikompressor, mis isegi Roots-blowerist oluliselt kobakam ja raskem on. Samas sööb ta vähem võimsust ja vajab vähem hooldust. Alastaros lajatas masin tabloole sellise aja nagu 5,982, kuid autoga on sõidetud ka Euroopa kiireim veerandmiil Top Alcohol klassis: esimesed 60 jalga (u. 20 meetrit) ajaga 0,967, veerandmiili aeg 5,691 ja lõppkiirus 248,06 mph ehk 399,2 km/h. Kaheksandikmiili aeg 3,731 ja kiirus 200,33 mph. Võimsust autol mõnituhat hobujõudu. Ka selle auto käivitamist kõrvalt vaadates oli kombeks näpud kõrva ajada.

 

Veel pilte
 
Ilus paarisburnout Street D klassi kvalifikatsioonisõidu eel. Lähemal Kim Suonperä 438 CID '65 Chevrolet Malibu (10,011@217,15) ja taga tulevane finalist Teuvo Pönni '70 AMC Hornetiga (9,591@231,7).
Kena '69 Chevrolet Camaro, mis Stock klassis sõitis 427 CID mootori jõul 10,9 aegu.
Stock/Super Stock finaali kaotaja pool, M. Luoso '68 Camaro (kvalifikatsioonis 11,651).
Roheline tuli: rattad maast lahti ja minek.
Kui kunagi peaks tõusetuma küsimus sellest, miks esiveolistega eriti veerandmiili ei sõideta, tasuks vaadata seda pilti :)
Super Comp Firebirdi remontimine välioludes.
Super Gasi üks silmatorkavamaid autosid, Vesa Raiski '34 Ford, üldarvestuses kolmas.
Ja sama auto joonel finaalvõistluse poolfinalisti, Pasi Korhoneniga.
Super Gas võistluse ja ka võistlussarja võitja Antti Kivinummi '48 Ford Anglia.
Ja veel üks pilt samast autost. Või kas ikka on?
Super Compi kvalifikatsioonistart, kus joonel Marko Tossavainen oma Plymouth Arrowga ja Marko Lantto bloweriga 454 '70 Camaros.
Ühe Super Comp auto komponendid pärast suuremat sorti hävingut, mis sai alguse ühest kolvist ja jõudis läbi mootori alumise korruse ka teise poole plokikaaneni välja. Ainuke terve asi pärast seda vahejuhtumit oli sisselaskekollektor, mille küljes ilutses kohe silt FOR SALE.
Super Compi teine, Jari Paren.
Super Compis võistles ka sellise ilmega Pontiac Firebird.
Competitioni finalist Petri Paukkuri oma Dodge Avengeriga (kvalifikatsioonis 8,21).
Sellelt pildilt Knihtilä Pro Stock Firebirdist võib üritada uurida, kuidas ülelaadimiseta, nitrota ja tavabensiinil töötavast mootorist üle 1200 hj välja võetakse.
Siin pildil Branderi Mondeost on juba hoopis rohkem hobujõude kaadris, aga ka blower abiks.
Natuke teistsugune Pro Mod Rootsist, mis rajale ei jõudnudki.
Kari Hulti Camaro...
... ja burnout, millega see maha sai.
Siit pildilt peaks näha olema, millist tagaketsi vaja läheb, et mootorrattaga 400m peal ligi 340 km/h sisse saada.
 

Kokkuvõtvalt ei peagi selleks väga kaugele minema, et ikka väga tõsiseid riistapuid tegevuses näha. Kui ilm soosib, siis kuue sekundi aegu peaks SM etappidel isegi mitmeid nägema, ja nii läks ka seekord. Kui aga külalisetenduse andnud Top Alcohol laadis 5-sekundi autosid näha tahetakse, siis tuleb juba EM etappe otsima hakata. Algatuseks peaks ka reis SM-etapile igati meelelahutuslik olema, näeb ära nii Street klassid kui sellised autod, mida ilmselt Eestis niipea ei kohta.

 
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2017. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.