register | account recovery | profile | help / abiinfo | search
show today's posts | mark all read
 
tqhq.ee foorum : Vaba teema : Isesõtva auto arutlused.   1 2 3 4 5  
Poster Message
madis
Isesõtva auto arutlused.
Isesõitev käru ajas inimese puhtalt alla, roolis mingi pooletoobine ei pidanud oluliseks teed jälgida.

Mul üks semu arvas et isesõitvad autod ei liigu üles vaid seadusandlus tuleb alla vastu ;)

Minul kui tehnikahuvilisel tekkisid küsimused.

Kas auto "nähtavus" ongi 0 kraadi keskteljest, näeb ainult ette ?
Kas radarit jms pole, ainult kaamera ? Night visionit ka pole ?
Kui ohver tuli üle vastutuleva sõidurea, siis kas vastutulevad autod ka "isesõitjale" nähtamatud ?
Kui poekäru asemel oleks tagurdav rekka, kas ikka poleks näinud ?
Kui keset teed oleks palk kas siis ... ?

Kas see tard kes roolis istus ka vastutab millegi eest ja kas tulevikus ei peagi inimene teele vaatama ?

Ja minu järeldus on see et antud õnnetuse abil ja ettekäändel lõpetatakse kergendusohke saatel paljud isesõitmise projektid.

Mida arvate teemast ?
22.03.2018 at 21:41
Maik
  
Isesõtva auto arutlused.
Ikka peaks kõik radarid peal olema. Radaril suht suva,et pime pole. Eks mingi freak accident .
Eks mingi hetk on nad ikkagi reaalsus,arendust kindlasti pole mõtet seisma panna. Infra teedel on tegelt ka ikka suht ulme.

https://techcrunch.com/2018/03/19/heres-how-ubers-self-driving-cars-are-supposed-to-detect-pedestrians/

Minuarvamus,et selline isegi poolik lahendus päästab rohkem inimesi,kui,et inimesi endeid usaldada. Igal juhul.

____________________________
2011 Chevrolet Camaro 2SS/RS
22.03.2018 at 21:48 2 edits. Last edited 22.03.2018 at 21:53 by Maik
taaniel
Isesõtva auto arutlused.
Arvestades, et Uberil testmiile on ammu üle 2mln kilomeetri, siis pidid riskifaktorid eriti hästi kokku langema. Wymol üle kahe korra rohkem testmiile ja sellist kokkulangevust pole olnud.

Ohutus on üks oluline tegur, miks neid tehnoloogiaid arendatakse, sest liiklusõnnetustest 90% on põhjustatud inimlikust eksimusest. Oluline on märkida, et see pole kindlasti viimane isejuhtiva autoga juhtunud õnnetus mis lõpeb fataalselt. Kui palju aga oleks sellise mahu juures inimjuhtidega fataalseid õnnetusi, saab vaid välja arvutada ning kindlasti on seda laborites ka tehtud.

Iroonia on muidugi selles, nagu ka Uberi õnnetusest näha, et enamus isejuhtivate autodega juhtunud liiklusõnnetustest põhjustavad inimesed :)
23.03.2018 at 07:17 1 edit. Last edited 23.03.2018 at 07:36 by taaniel
madis
Isesõtva auto arutlused.
Enne selle klipi avaldamist kujutasin ette et keegi patseeris mööda kõnniteed ja siis keeras trahh vasakule ette. Aga krt see tegelane liikus sirgelt.
Ma olen isejuhtimise osas skeptiline just seetõttu, et kogu süsteemi keerukus on nii kõrge et raske on ette kujutada veavabadust. Isegi lihtsad asjad a la OS X sisselogimine on hullult bugised, mis veel isejuhtimisest rääkida.

Aga ma loodan et uurimine näitab ära mis tegelikult juhtus. Mingit hinnaalandust ei tohiks teha, juht peab ka isesõitvas autos olema vastutav isik.
23.03.2018 at 08:36
jungle
 
Isesõtva auto arutlused.
quote:
madis: Aga ma loodan et uurimine näitab ära mis tegelikult juhtus. Mingit hinnaalandust ei tohiks teha, juht peab ka isesõitvas autos olema vastutav isik.

Seda videot vaadates ei jää küll muljet, et inimjuhitud auto puhul oleks see õnnetus kindlasti olemata jäänud. Seega ei saa kogu vastutust isesõitvale süsteemile sh. turvajuhile panna. Misiganes seal praegu valesti läks, kuid pigem on tulevikus isesõitev auto ainuke lahendus, et sarnased sündmused ei korduks.

____________________________
'68 Camaro
23.03.2018 at 13:19 1 edit. Last edited 23.03.2018 at 13:19 by jungle
Jesper
 
Isesõtva auto arutlused.
Mina ei saa aru sellest, et kui keegi näiteks rongile ette töllerdab, siis ühiskondlik arvamus on umbes selline, et "ise oli loll", aga kui sama juhtub autoga, siis kõigepealt hakatakse ikka autojuhti pooma, et kas oli ikka kaine, kas vaatas ikka teele, kas tulekustuti oli ikka taadeldud jne. Antud õnnetus on täpselt sellist laadi, mille vältimiseks pole vaja mingeid imelisi sensoreid ja süsteeme, vaid kübekest tervet mõistust jalakäija poolele. Isejuhtiva auto teema on täiesti kõrvaline, see lollpea oleks sama edukalt ükskõik mis auto alla jäänud, nüüd sai kuulsaks lihtsalt.

Mina näen inim- ja masinjuhi kõige suuremat erinevust selles, et masinjuhtidel on "kollektiivne tarkus". Kui iga inimjuht tuleb algusest peale välja õpetada ning hulk liiklemist ohutumaks muutvaid kogemusi tuleb alles aastatega, siis masinjuhtide oskused ja "kogemustepagas" on kõigil ühised. Ehk siis kui nüüd näiteks järgmises tarkvaraversioonis on tehtud mingi täiendus mis seda konkreetset õnnetust väldib, on see korraga kõigil omalaadsetel peal, ja ma võin kihla vedada et ka konkurendid testivad selle uudise peale oma sõidukeid analoogses olukorras. Kui iga õnnetuse peale midagi ette võtta selle vältimiseks, siis mingi hetk saavad lihtsalt võimalikud õnnetused otsa, umbes nagu lennunduses on juba ammu juhtunud.

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
23.03.2018 at 13:50 1 edit. Last edited 23.03.2018 at 14:01 by Jesper
v6sa
Isesõtva auto arutlused.
Huvitav oleks näha "auto silmade läbi" seda situatsiooni. Ehk mis seda siis pimestas. Sügavalt teoorias peaks see asi nägema minusugusest oluliselt paremini pimedas.

Nõustun eelkõnelejatega, et suure tõenäosusega oleks ka mina sellest ülijalgratturist üle sõitnud samades oludes...
23.03.2018 at 14:00 1 edit. Last edited 23.03.2018 at 14:02 by v6sa
Jesper
 
Isesõtva auto arutlused.
Panen siis videolingi ka juba, ilmselt ei vaja mainimist, et mida seal kujutatud on ja millega peaks enne vaatamist arvestama:


____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
23.03.2018 at 14:04
johndoe
Isesõtva auto arutlused.
Kuskil podcastis visati välja väide et uber võis katsetada et kas ilma "lidarita" kah saab.
23.03.2018 at 14:14
olevtoom
 
Isesõtva auto arutlused.
Video on muidugi sihuke kergesti eksiteele viiv kraam, aga mul jäi selle vaatamise peale tunne, et midagi praegu kõrgema klassi autodel (ja ülehomme Golfil) levinud jalakäijatuvastussüsteemi taolist sellel autol küll ei olnud. Vähemalt sisse lülitatud.

____________________________
1956 Cadillac 62 hardtop coupé, 1991 Jeep Cherokee. Ja peres 1972 Buick Riviera
23.03.2018 at 14:34
Jesper
 
Isesõtva auto arutlused.
Kui hästi see "tavaautode" süsteem muidu töötab? Ma ise liigeldes mõtlen ikka koguaeg selle peale, et kui jalakäija kõnnib täiskiirusega otse tee poole, siis minul on vabadus seda isikut "profileerida" - kui on täiskasvanu, siis ilmselt ta ikka jääb seisma, kui on laps tõukekaga, siis ilmselt ei jää seisma ja tuleb läbi viia äkkpidurdus, kui on täiskasvanu telefoniga siis... jne. Masinale tõenäoliselt sellist vabadust ei anta, ehk siis kas iga veidi halvas suunas liikuv jalakäia ajab masinal närvi mustaks? Ja mida need kaasa toovad, kes punase tule all peavad ilmtingimata 0,05mm kaugusel sõiduteest seisma, masin ilmselt peab terminit "sõidutee" väikese varuga tõlgendama?

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
23.03.2018 at 15:23
olevtoom
 
Isesõtva auto arutlused.
No ütleme CT6 joonistab pešehoodid lihtsalt HUD peale välja, kontuuridena. Ise ta ei pidurda ega midagi, aga mõnusalt talvises ja märjas pimedas linnas nägi tema küll jalakäijat paar sekundit minust varem. Natuke aega mängisin mängu "leia jalakäija".
Pidurdamisega kaasneksid tõesti kõik need otsustamisraskused. -- Sel Uberil oli ohutunne ehk sama maha keeratud kui temas istujal?

____________________________
1956 Cadillac 62 hardtop coupé, 1991 Jeep Cherokee. Ja peres 1972 Buick Riviera
23.03.2018 at 16:00 2 edits. Last edited 23.03.2018 at 16:15 by olevtoom
dodge525
Isesõtva auto arutlused.
quote:
taaniel: Kui palju aga oleks sellise mahu juures inimjuhtidega fataalseid õnnetusi, saab vaid välja arvutada ning kindlasti on seda laborites ka tehtud.

Aga te küsige eestis rekkajuhtidelt, kel ka mitu milj km selja taga, mitu inimest nad alla on ajanud? Isegi vist kokku ühe milj juba sõitnud-alla pole kedagi ajanud, üks kits on tagumikku plõksi saanud (jalutas minema) ning üks (vist) kopraonu makedoonias (karjast viimane), sai küll tugevama plõksi.

edit taanielile:kopraonu situatsioonis, oli kiirtee, kergelt märg, auto vasakul ning sabas ka 2-3 masinat suht väikse vahega, nii et teha polnud midagi muud, mis vähem kahju oleks põhjustanud.
23.03.2018 at 16:23 2 edits. Last edited 23.03.2018 at 16:38 by dodge525
taaniel
Isesõtva auto arutlused.
quote:
dodge525:
quote:
taaniel: Kui palju aga oleks sellise mahu juures inimjuhtidega fataalseid õnnetusi, saab vaid välja arvutada ning kindlasti on seda laborites ka tehtud.

Aga te küsige eestis rekkajuhtidelt, kel ka mitu milj km selja taga, mitu inimest nad alla on ajanud? Isegi vist kokku ühe milj juba sõitnud-alla pole kedagi ajanud, üks kits on tagumikku plõksi saanud (jalutas minema) ning üks (vist) kopraonu makedoonias (karjast viimane), sai küll tugevama plõksi.


Ehk siis polegi vahet, ei saanud sina kopraonu juures pidama, ei suutnud Uberi isesõitev toda vanamemme jalgrattaga päästa.
23.03.2018 at 16:33
franz125
Isesõtva auto arutlused.
Siin üks artikkel.
http://forte.delfi.ee/news/auto/eksperdid-uberi-volvo-oleks-pidanud-arizonas-jalakaijat-nagema-ja-pidurdama?id=81528989
23.03.2018 at 19:51
madis
Isesõtva auto arutlused.


Juhin tähelepanu sellele et Forte viidatud videol on tänavalambid üliheledad täpid, st kaamerapilt on tegelikult totaalne bs.
Roolis istuv tard + tobe soft ja sisuliselt aeti valgel tänaval inimene sirgelt alla. 100 prossa oleks normaalne juht olukorra päästnud.
23.03.2018 at 20:24 3 edits. Last edited 23.03.2018 at 20:28 by madis
tfr
Isesõtva auto arutlused.
Ma olen ka Madisega samas paadis - esialgse uudise põhjal arvasin, et inimene keeras rattaga kusagil kõnniteel liikudes sõiduteele ette, aga reaalsus oli ikka täiesti arusaamatu, mis kuradi moodi see auto seda inimest ei tuvastanud. Isegi kui lidar oli väljas, siis tavalise kaamera abil oleks kasvõi meeter enne ju võinud tuvastada ja pidurdada?
23.03.2018 at 20:43
tfr
Isesõtva auto arutlused.
https://www.facebook.com/ahtih/posts/10155357745912997?pnref=story.unseen-section

Siin on Ahti Heinla, Starshipi pealiku, arutlus sellel teemal.
23.03.2018 at 20:44
madis
Isesõtva auto arutlused.
Kui näed et poisikesed taovad tee ääres pargis palli ja piirdeaeda pole vahel, siis inimjuht võtab hoo maha ja hoiab vasakusse ritta.

Kuidas seda isesõitjale selgeks teha ? eriti kui poisikeste trajektoorid HETKEL ei lõiku sõiduteega.

Või siis, kui jalgpall lendab teele, isesõitja arvab et noh väike asi. Tegelikult füüsikaliselt ongi. Aga inimene järeldab edasi - kui näeb teel liikumatut või vaikselt veerevat palli, siis ... on võimalus et keegi jookseb kohe palli järgi.

Või siis jalakäijate sild läheb üle tee. Dima ja Vovik, 12 a vahivad kavala näoga sillalt alla. Inimjuht mõtleb et krt vist nüüd viskavad pudeli alla. Hoiab teise ritta või võtab hoo maha... Isesõitev ei saa midagi aru.

Selliseid situatsioone on VÄGA palju. Aga antud avarii on ikka ühemõtteline FAIL.
23.03.2018 at 21:01
tfr
Isesõtva auto arutlused.
Samas muidugi neid situatsioone, kus inimene roolis neid ja oluliselt elementaarsemaid asju tähele ei pane, sest näpib telefoni, krutib raadiot, suhtleb kaasreisijaga, on tujust ära või lihtsalt väsinud, on ikka oluliselt rohkem.
23.03.2018 at 21:33
PTC
  
Isesõtva auto arutlused.
See roolisistuja polnud ilmselt tähelepanelik ühel lihtsal põhjusel - kuni antud õnnetuseni polnud ilmselt midagi erilist väga pikalt juhtunud ja AI näitas end suht võimekana. Arvutid nagu naised - detailides ülikorrektsed aga suur pilt puudub.
23.03.2018 at 21:37
Jesper
 
Isesõtva auto arutlused.
quote:
madis:
Või siis, kui jalgpall lendab teele, isesõitja arvab et noh väike asi. Tegelikult füüsikaliselt ongi. Aga inimene järeldab edasi - kui näeb teel liikumatut või vaikselt veerevat palli, siis ... on võimalus et keegi jookseb kohe palli järgi.
Inimene järeldab seda ainult selle tõttu, et ta on kas ise selle situatsiooni korra läbi kogenud või siis harva juhtub ka seda, et teiste poolt räägitu on külge jäänud. Võta mingi tüüpiline 16 kuulise staažiga "ma juba oskan" vahtraleht ja võid südamerahus talle pallimere ette veeretada, mingit loogilist tegevust ei järgne. Täpselt samamoodi saab selle palliasja selgeks õpetada masinale, kusjuures iga masin ei pea seda olukorda üksikult kohtama, vaid tarkvara on kergesti kopeeritav.

Samas minuarust oleks oluliselt efektiivsem õpetada lapsed auto ette mitte jooksma ja üleüldiselt jalakäijad mitte autode sõidutrajektooril lollusi tegema, kui seda isesõitmise tehnoloogiat lõpmatuseni edasi lükata.

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
23.03.2018 at 23:38
dodge525
Isesõtva auto arutlused.
quote:
Jesper:
Samas minuarust oleks oluliselt efektiivsem õpetada lapsed auto ette mitte jooksma...
Küsiks nii, kas sul lapsi on? Või kui ammu sa ise olid nii 3-7 aastane, et mäletaksid neid ajendeid või emotsioone, mis palli tagaajamisel näiteks tekivad, või siis mänguhoos omavanustega ?

Vaadates, vist just täna, oli delfis üleval kuskil raudtee kaamerate salvestused ning enamuses neist miite ei olnud enam lapsed, isegi mitte esimeses nooruses aga.....
23.03.2018 at 01:33
Vanaisa
  
Moderator
Isesõtva auto arutlused.
Alguse asi, küll see AI ka kasvab ja õpib. Veidi teisel teemal aga siiski - õppimisvõime tõestuseks:

http://www.ubergizmo.com/2018/03/ea-created-ai-taught-itself-battlefield-1/
24.03.2018 at 08:36
mrtn
Isesõtva auto arutlused.
quote:
madis:Selliseid situatsioone on VÄGA palju.

Liblikat ei “näe” see AI ilmselt üldse, aga just seda liblikat võib mõni tatikas sama moodi taga ajada nagu palli.
24.03.2018 at 09:53
tqhq.ee foorum : Vaba teema : Isesõtva auto arutlused.   1 2 3 4 5  
Log in:
Account recovery
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2021. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.