Poster |
Message |
Andropov |
Päevatulede kasutamisest USAs ja kütusekulu
Kui esitulede (lähitulede) kasutamine sõidukitel oleks USA-s kohustuslik valgel ajal ja kõik juhid täidaksid seda, siis kui palju lisakütust see igal aastal kulutaks?
Uuringud kalduvad tõestama, et esitulede (ka päevasõidutulede) kasutamine vähendab liiklusõnnetuste arvu. USA ei ole vastavat seadust kehtestanud, kuid kui seda tehtaks, siis nõuaks selle täitmine lisakütuse kulutamist. Autolaternad vajavad elektrienergiat ja automootor toodab seda kütust põletades. Kui teha mõned oletused, siis on võimalik välja selgitada vastava seaduse kohaldamise tagajärjel tekkiv lisakütuse kulu.
Keskmine esilaterna pirn kasutab umbes 55 W energiat. Võib öelda, et 2 vastavat pirni tarbib ümmarguselt kokku umbes 100 W.
Et leida, milline kogus energiat kulutatakse, peab leidma palju sõidetakse sisselülitatud tuledega. 1997.a sõitsid sõidukid USA-s kokku 2 560 miljardit miili (4 120 miljardit km). Nüüd peame oletama keskmise kiiruse, arvestades ka peatusi, et leida sõidukite sõiduaeg. Võtame selleks 30 mph (48,3 km/h), mis tähendab, et iga miili läbitakse 2 minutit. See teeb 5 120 miljardit minutit ehk 85,3 miljardit tundi. Nüüd kui iga sõiduk sõidab hämaras või pimedas pool sellest ajast, siis seega peaksid esituled olema sisse lülitatud 42,6 miljardit tundi aastas. Korrutades selle varem eeldatud 100 W-ga saame 4 260 miljardit Wh või 4,26 miljardit kWh. USA riigina kasutab sellise koguse elektrit 12 tunniga.
Nüüd peame leidma kui palju elektrienergiat saab toota gallonist (3,79 l) bensiinist. Gallon bensiini sisaldab endas umbes 60 kWh keemilist energiat, kuid see energia peab läbima kaks muundumisprotsessi, enne kui saab seda kasutada laternapirnis. Kõigepealt tuleb keemiline energia automootori abil muuta mehaaniliseks jõuks. Automootorid ei tee seda aga väga efektiivselt – ainult umbes 25% keemilisest energiast suudetakse muuta mehaaniliseks jõuks ja ülejäänud raisatakse kuumuseks. Pärast automootori poolt põletatud gallonit bensiini jääb järele 15 kWh.
Nüüd peab generaator mootori mehaanilise jõu muutma elektrienergiaks. Generaator teeb seda veidi paremini kui mootor, kuid siiski umbes 70% efektiivsusega. Kokkuvõttes saame 10,5 kWh elektrienergiat ühest gallonist bensiinist.
Arvutamaks, mitu gallonit bensiini kulub, võime 4,26 miljardit kWh, mis esitulede kasutamine tarbib igal aastal, jagada 10,5 kWh energiaga, mida iga gallon bensiini toodab. Kui tuled põleksid valgel ajal kõikidel USA sõidukitel, siis põletataks lisaks 406 miljonit gallonit (1 539 miljonit l) bensiini igal aastal. See on kõigest mõni gallon iga sõiduki kohta, kuid kokkuvõttes on see rohkem kui kõik sõidukid tarbivad ühe päevaga. $1,50 galloni eest teeb $600 miljonit (04.11.2004 7 326 miljonit krooni) aastas. Vaadeldes seda teisest aspektist jääb 8 miljardit naela (3,63 miljardit kg) süsihappegaasi atmosfääri paiskamata kehtiva seaduse abil.
See on huvitav küsimus kuna näitab kuidas lihtne idee “sõidame koguaeg sisselülitatud tuledega” võib kanda tõeliseid kulusid, kui see kohustus sisse viia [USA-s].
***
Materjal tõlgitud inglise keelest. Algmaterjali autor ei ole mina. Sulgudes teisendused minult. |
04.11.2004 at 21:52 |
|
smr |
Päevatulede kasutamisest USAs ja kütusekulu
Järgmiseks leia statistikast, palju maksab üks inimelu ning siis, mitu inimelu säästetakse näiteks Eestis põlevate tuledaga. Ja siis arvuta.
Edit: Ja siis arvuta, palju sa oleksid säästnud, kui sa oleksid sõitnud ühistranspordiga ;D |
04.11.2004 at 21:57 |
Last edited 04.11.2004 at 22:02 by smr
|
diesel |
Päevatulede kasutamisest USAs ja kütusekulu
ja kui nad kõik seal jala käiksid või jalgrattaga sõidaksid, siis säästaksid ... |
04.11.2004 at 22:13 |
|
foke |
Päevatulede kasutamisest USAs ja kütusekulu
Tegelikult huvitav statistika
|
04.11.2004 at 22:27 |
|
pisike99 |
Päevatulede kasutamisest USAs ja kütusekulu
quote: foke: Tegelikult huvitav statistika
On küll, isegi peaks näiteks dioodlaternad päevatuledeks panema.
Ja veel - arvutaks nüüd välja, kui palju hoiaks kokku, kui kaotataks ära saidmarkerid ja muud ilutuled, mis USA-autodel on...
____________________________
Süüdi vähemalt sajas episoodis, mis puudutavad Ameerika rauda Eestis...
ilmar.pukk@hotmail.com tel. +372 56 155 999 |
04.11.2004 at 22:46 |
|
foke |
Päevatulede kasutamisest USAs ja kütusekulu
nujah.. ja istmesoojendused, ventilaatorid, raadiod, akna-peeglisoojendused, kliimaseadmed.... |
04.11.2004 at 23:09 |
|
Vanaisa Moderator |
Päevatulede kasutamisest USAs ja kütusekulu
Ja palju vee maailmas kütust säästetaks, kui elektrijaamad üldse töö lõpetaks...ja katlamajad ka....
elagu kiviaeg!
____________________________
KÕIK KASTIRATASTELE, SELTSIMEHED!!!
:evil |
05.11.2004 at 09:53 |
|
zeke |
Päevatulede kasutamisest USAs ja kütusekulu
Top Gear oli välja arvutatud palju kulub habemega inimesel rohkem raha aastas kütusele kui ilma habemeta inimesele. Oli vist mingi £10 vahe aastas.
____________________________
MX-5, 116 |
05.11.2004 at 09:55 |
|
James Dempsey |
Päevatulede kasutamisest USAs ja kütusekulu
quote: Vanaisa: Ja palju vee maailmas kütust säästetaks, kui elektrijaamad üldse töö lõpetaks...ja katlamajad ka....
elagu kiviaeg!
Kujutan ette - saaks tõeks kunagine multikas Flintstones... . Kõik me vudiks selliste liikuritega, kondiauru jõul...
____________________________
peaaegu jalamees, st.baierimaa hädakulguriga liikleja... |
05.11.2004 at 10:02 |
|
Vanaisa Moderator |
Päevatulede kasutamisest USAs ja kütusekulu
krt, ma oleks igaveses hädas - suurt autot on ju raskem edasi liigutada, kui miskist väikest riisikarpi
____________________________
KÕIK KASTIRATASTELE, SELTSIMEHED!!!
:evil |
05.11.2004 at 10:04 |
|
wagoneer |
Päevatulede kasutamisest USAs ja kütusekulu
njah mul kah jama oleks kuna vähe sellest,et auto suur ja raske ei ulatu mul tõenäoliselt ka jalad maha |
05.11.2004 at 18:29 |
|
Silwer |
Päevatulede kasutamisest USAs ja kütusekulu
Minu pärast võivad nad seal USA-s sõita ka öösel ilma tuledeta...
____________________________
BMW 325i E30 2,7 Turbo & BMW E46 S54 SMG VF570 supercharged & BMW F25 X3 |
05.11.2004 at 19:20 |
|
|