register | account recovery | profile | help / abiinfo | search
show today's posts | mark all read
ukraina
tqhq.ee foorum : Autod : 60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist  
Poster Message
newton
 
Moderator
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Üle pika aja võib meie saidilt leida uut lugemist, ja seekord võib-olla pisut kummalisel teemal - nimelt USA väikeautodest.

http://www.tqhq.ee/dir.php?id=155

Minu meelest on tegu väga huvitavate autodega, millest palju ei teata, kuid mis olid väga julged ja uuenduslikud (kes vähem, kes rohkem õnnestunult). Samuti poleks nende autodeta meil praegu muskel- ja poniautosid, millest rõõmu tunda.

Nagu ikka - kõik arvamused, kommentaarid ja kriitika lugude kohta on oodatud ja kui keegi tahab teemaks olevate autode kohta midagi öelda, siis tuld - selle mõttega tegingi teema "Autode" alla tegelikult :)
21.02.2005 at 10:48 Last edited 21.02.2005 at 10:50 by newton (Moderator)
Taavi
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Bravo! Väga hea lugemine. Eriti mõnusa tunde lisasid 60'date originaalfotod.
21.02.2005 at 11:36
juhe
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Väga hea artikkel. Kes on autor?
21.02.2005 at 11:57
newton
 
Moderator
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Suur tänu, Taavi ja juhe; mina kirjutasin need lood erinevate netiallikate põhjal. Artiklid lõpevad hetkel pisult järsult ja ilma ilusa kokkuvõtteta seepärast, et võib-olla läheb lugu edasi - kuigi alates '65 mudeliaastast jäid väikeautod enamasti oma suuremate vendade varju, siis põnevaid ja kohati väga kiireid väikeautosid tehti ka edaspidi; samas uuenduslikkust (mis on praeguste lugude põhimteema) jäi selgelt vähemaks.
21.02.2005 at 12:12
Vanaisa
  
Moderator
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Väga hea lugemine - sügav kummardus, Newton!

____________________________
KÕIK KASTIRATASTELE, SELTSIMEHED!!!
:evil
21.02.2005 at 12:26
kalev35
  
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
:hail

____________________________
96 Lincoln Town Car
We've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses.
21.02.2005 at 15:34
kaku
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Kõva töö ja väärt lugemine. Tänud newton. Millal mõnda maakeelset raamatut oodata on? :rolleyes
21.02.2005 at 15:50
BENBEN
  
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Nojah, lugesin ja lugesin ja klõpsisin järgmist artiklit ja muheledes tundsin, et järgmises artiklis jõutakse Maverick'uni aga siis ei tulnudki enam uut artiklit... Tundub, et Mustangiga ei lõppenud siis väikeste tootmine ära, vaid Mustang lihtsalt nii ere täht :) ja Maverick müüs oma esimesel aastal rohkem kui Mustang oma esimesel ja Maverick'u esitleti samal kuupäeval kui Mustangi ainult, et 5a hiljem. Hea küll, hea küll, väga mõnus lugemine oli!

____________________________
Ford Maverick`75(Filmiauto:) "Soovide puu", "Free Range")
PerTronix, Doug Headers, JBA Exhaust, H-D exhaust systems, Cambertire dealer.
Ask for price!
www.benben.ee
22.02.2005 at 12:32
vvt
  
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Kiiduväärt, osadest autodelt polnud kuulnudki enne :hail

Ajaloolise faktitäpsuse huvides võiks natuke ringi sõnastada selle 1961 viimase lõigu
Küll aga väärib esiletoomist see, et Pontiac pakkus '61 aastal autot, millele oli saada alumiinium-V8, kaalujaotuse huvides tagasilla juurde viidud käigukast ning sõltumatu vedrustus mõlemal sillal - nagu C5 Corvette'il või Porsche 928-l, mis oma suure "innovatiivsusega" võitis Euroopas Aasta Auto 1978 tiitli. Tõsi, Porsche paistis silma teistegi oluliste uuendustega, kuid tegu oli ka Pontiaci väikeautost 15 aastat hiljem välja tulnud kalli sportautoga. "Aasta Auto" auhind ei jäänud siiski saamata ka Pontiacil - '61 Tempestit pidas selle tiitli vääriliseks ajakiri "Motor Trend". Euroopas oli aga aasta enne Porsche võitu Aasta Auto tiitel läinud Rover 3500-le, mille hea dünaamika ja väikese kütusekulu eest vastutas tuttav Buicki juurtega V8.

Porschejutt on muidugi maitse asi, aga suurseeria täisalumiiniumist alukaantega V8 mootor tuli siiski pisut enne ja teistpool raudset eesriiet 1959. aastal Gaz-13-le ja sõjamasinatel oli nähtavasti see veel varem. Samuti oli 1/2 sedasama mootorit kasutusel Gaz-21 aiste vahel alates 1956. Kuna Volga kasutas sama tehnoloogiat mis Gaz (mootorid tulid samast ZMZ tehasest), siis tegelikult oli see lahendus tootmisküps kuskil 1952-1953.

928 Porsche uuenduslikkus seisnes mitte aluplokis (mis oli selleks ajaks ammuilma teada) vaid tegu oli maailmas esimese seeriamootoriga, millel puudusid traditsioonilised malmhülsid (nikasil silindrid). See minuteada peamine põhjus selle tiitli saamisel.

____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
22.02.2005 at 12:58 Last edited 22.02.2005 at 13:14 by vvt
newton
 
Moderator
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
928 hülside puudumise teemaga olen kursis, 928 oli esimene, kellel see funkas :), aga Chevy Vega üritas seda veel varem (veel üks huvitav väikeauto, BTW). 928 olulisteks uuendusteks loeti ka Weissach tagasilda ja võib-olla ka kere disaini/ehitust, aga mõne lehe kohaselt ka alumootorit kui niisugust ja jõuülekannet, mis olid Tempestil sarnased.

Vene autodest ei tea suurt midagi, võib-olla tuleb tõesti siis selles osas teksti revideerida.
22.02.2005 at 14:02
vvt
  
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Märkus oli tegelikult alumootori teema kohta - et selle valmistegemine polnud tolleks hetkeks eriline uudis aastal 1961, veel vähem Porsche peal 1978. Kas Tshaikat nüüd suurseeriaautoks pidada, aga seesama ZMZ-i alu V8 (4,25 ja 5,5 liitrit) ise oli küll masstoodangumootor, mille tootmisarv on miljonites. Mis puudutab "väikeautot", siis muidugi selle jõudmine jäi Pontiaciga võrreldes aasta hiljaks - 5.5 mootoriga Gaz-23 tuli 1962. See on muidu üsna huvitav periood autoehituses, kus võidurelvastumine käis igal pool.

Muu (sõltumatud sillad, kast taga) on muidugi teine asi.



____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
22.02.2005 at 14:17 Last edited 22.02.2005 at 14:21 by vvt
Taavi
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
5.5 Mootoriga Gaz 23 valmistati u. 600tk kogu toodanguperioodi jooksul. Nagu sa tead oli tegemist KGB autoga, mida tsiviilidele ei müüdud. Kui hästi see auto sõitis või üldse teel püsis teavad vaid vähesed :) Seega miks võrrelda?

http://www.volga.ee/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=37



quote:
suurseeria täisalumiiniumist alukaantega V8 mootor tuli siiski pisut enne ja teistpool raudset eesriiet 1959. aastal Gaz-13-le ja sõjamasinatel oli nähtavasti see veel varem.

quote:
Kas Tshaikat nüüd suurseeriaautoks pidada, aga seesama ZMZ-i alu V8 (4,25 ja 5,5 liitrit) ise oli küll masstoodangumootor, mille tootmisarv on miljonites.

Suurseeria autoks kindlasti mitte. 22 aasta jooksul toodeti 3179 autot, hädavaevu saab seda seeriaautoks nimetadagi.

http://www.autogallery.org.ru/gaz13.htm

Mille peal seda vene alu V8 mootorit siis miljonites toodeti? Faktid oleksid teretulnud. Sõjatehnika ei puutu teemasse, tolle aja ameeriklaste toodangus sobrades leiaks vajadusel samuti hulganisti põnevaid lahendusi.
22.02.2005 at 15:07 Last edited 22.02.2005 at 15:08 by Taavi
vvt
  
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Edit: kergendan Su vaeva
http://www.zmz.ru/info_history.html

Mootorid ise:
http://www.zmz.ru/prod_511.html
http://www.zmz.ru/prod_73.html

Ajalised nihked uute autode väljalaske aasta ja mootori tootmisaasta vahel tulevad sellest, et tollal oli kombeks esimesed mootorid valmistad autotehases ja pärast anda asi mootoritehasele üle.

____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
22.02.2005 at 15:16 Last edited 22.02.2005 at 15:27 by vvt
kalev35
  
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
http://www.carofthecentury.com

E:
kui newton veel aega leiab pakuks kasvõi tõlkimiseks
The Cadillac Was A Ford
samast artiklist, miks rool vasakul, selgub inglaste ja jaapanlaste vasakukäelisus :D
quote:
In horse-drawn carriages, the driver often sat on the right to allow free use of a whip in the right hand. Automobiles switched the driver to the left side to allow passengers, often ladies, to exit to the generally less-muddy curb side.



____________________________
96 Lincoln Town Car
We've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses.
26.02.2005 at 11:29 Last edited 26.02.2005 at 12:33 by kalev35
pisike99
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
quote:
vvt: Edit: kergendan Su vaeva
http://www.zmz.ru/info_history.html

Mootorid ise:
http://www.zmz.ru/prod_511.html
http://www.zmz.ru/prod_73.html

Ajalised nihked uute autode väljalaske aasta ja mootori tootmisaasta vahel tulevad sellest, et tollal oli kombeks esimesed mootorid valmistad autotehases ja pärast anda asi mootoritehasele üle.

Need aluplokiga "suuregabariidilised" tulid ZMZ toodangusse ehk siis suurtootmisse alles -66a, mis on ju 5a hiljem, kui Tempesti ilmumisaeg.

Sinu toodud mootorid olid tootmises alates 70-date lõpust ehk siis uuema näoga GAZ-idel-PAZ-idel.


____________________________
Süüdi vähemalt sajas episoodis, mis puudutavad Ameerika rauda Eestis...
ilmar.pukk@hotmail.com tel. +372 56 155 999
26.02.2005 at 14:30
Astro SS
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Mehed tulge pilvedest alla tagasi ja jätke see GAz,ZAZ,Paz,Maz ,Kamaz,Vaz..... Zil ja muud sellised masinad (mootorid) sinnapaika, keda see huvitab.

See mossede,ladade ja muude Suure Venemaa toodan on vist mõnel nii hinges,et unustab millises foorumis ta on.

____________________________
Probleemid algavad kui on liiga palju toredaid mõtteid...
26.02.2005 at 14:55
pisike99
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Sorry jah, sul on täiesti õigus, aga ma ei saanud targutajale vastulauset ütlemata jätta ;)
Tõepoolest, tänks Newtonile vajaliku lugemismaterjali eest.

____________________________
Süüdi vähemalt sajas episoodis, mis puudutavad Ameerika rauda Eestis...
ilmar.pukk@hotmail.com tel. +372 56 155 999
26.02.2005 at 15:05
newton
 
Moderator
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Noh, artiklite faktitäpsuse eest hoolitsemine on ju tänuväärt, aga vvt tsiteeritud lõigus ei olnudki ju juttu esimene olemisest, pigem lihtsalt ühte väikeautosse koondunud uuenduslikust tehnikast; tegelikult on vast küsimus selle lõigu õigsuses:
quote:
Kuigi Buick polnud esimene, kes alu-V8 seeriatootmisesse võttis (sellele aule pretendeerib '54 BMW 502), oli ta esimene, kes neid tõesti suurel arvul tegi – esimesel toodanguaastal juba selgelt üle 100 000.
Vvt pandud linke veerides sain minagi aru, et venemaal algas tootmine 66. aasta paiku.

BENBEN, oma uurimisega jõudsin ka Mavericku (ja Pintoni) välja, sh. sinu mainitud faktideni, ja natuke sai ka nendest hilisematest autodest kirjutatud, aga lõpuks tahtsin lihtsalt praegused artiklid üles panna, kuna just need autod olid mul algselt teemaks võetud. Ehk jõuab millalgi ka huvitavamad väikeautod 60-ndate teisest poolest kuni 80-ndate esiveoliste ilmumiseni paariks korralikuks looks teha.
26.02.2005 at 15:42
vvt
  
60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist
Sorri OT eest
Kuskil sai ka mainitud, et seal zmz kodulehel olev tootmisaasta ei tähenda mootori ilmumist vaid mootori tootmise algust mootoritehases. Tollal oli lihtsalt kombeks, et esimestel aastatel tootis mootorit autotehas ise ja seejärel läks see mootoritehasele üle. Selles tulevadki need 2-3-4 aastased ajavahed.

____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
26.02.2005 at 18:24
tqhq.ee foorum : Autod : 60-ndate alguse USA väikeautod - uut lugemist  
Log in:
Account recovery
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2024. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.