Poster |
Message |
Indrek |
Eeskujuks igale auto- ja tehnikafännile, lihtsalt pole sõnu.
Jalutu Zanardi naasis võitude teele 31.08.2005 00:01
Tõnu Kees, reporter
Neli aastat tagasi CART-sarja võidusõidul ränka avariisse sattunud Alessandro Zanardist (38) sai esimene jalutu piloot, kes võidutsenud autospordi tipptasandil, proffide konkurentsis.
Imemehe tiitli auga välja teeninud Zanardi lõpetas nädalavahetusel parimana turismiautode maailmameistrivõistluste etapi Oscherslebeni ringrajal.
«Minu võit on sümboolne, teadsin, et ühel päeval see juhtub,» juubeldas itaallane. «Vägeva tahtmise korral suudab inimene kõike!»
Konkureerimaks härgtervete meestega, kellele võidusõit on igapäevatöö, kasutas 2004. aastal profileeri naasnud Zanardi spetsiaalselt tema jaoks ehitatud BMW 320i autot.
Masina gaasipedaal asub roolirattal, sidur käigukangil. Sõitja parem protees on erilise kinga abil ühendatud piduripedaaliga.
Niisuguse auto ehitamine oli Zanardi enda idee, esialgu osutus tähtsaimaks küsimus, kas sporti naasmine on puhttehniliselt võimalik?
«Suurimat peavalu valmistas pidurdamine,» meenutas itaallane. «Hakkasin naljaga pooleks proovima ja õnnestus. Pidin vaid leiutama pedaali, kuhu protees saaks kindlalt toetuda. Pedaali vajutan keha raskusega, edu võib saavutada üksnes siis, kui survet õigesti doseerida oskad.»
Õnnetusse sattus endine vormel-1 piloot ja CART-sarja kahekordne tšempion 15. septembril 2001 Lausitzringil. Tema auto kaotas kiirusel üle 300 km/h juhitavuse ja jäi Alex Tagliani masinale ette. Pommiplahvatust meenutanud kokkupõrke tagajärjel kaotas itaallane kuus liitrit verd.
«Tunnen end Saksamaaga tugevasti seotud olevat,» naljatas ta nüüd. «Võib kindlalt öelda: pärast kõiki avariijärgseid ülekandeid voolab minu soontes rohkem saksa kui itaalia verd.»
Ent toona, kui Zanardi nagu kirvega pooleks löödud autost välja tariti, oli asi naljast kaugel. Berliini haiglasse toimetatud võidusõitjal amputeeriti mõlemad jalad, tema ellujäämise võimalust pidasid arstid hapraks. Üks operatsioon järgnes teisele, võitlus surmaga kestis üle nädala.
Ometi kuulutas itaallane juba kaks kuud hiljem oma fännidele: «Minu teekond pole jõudnud lõppjaama, pigem alustan uut reisi. Täieliku tervenemiseni tuleb läbida pikk tee. Seejuures on väga tähtis südamest uskuda, et ükskord lubab keha mul taas võidusõiduautosse istuda.»
Zanardi pani paika kindla programmi – kõigepealt tahtis ta uuesti käima õppida, seejärel hakata suusatama ja jalgrattaga sõitma. Kui aga lõikustest toibununa esimesed proteesid sai, koges senitundmatut pettumust.
«Arvasin, et panen kunstjalad alla ja hakkan kõndima,» meenutas Zanardi. «Taibanud, kui raske kõik tegelikult on, langesin masendusse. Iga samm valmistas põrgupiinasid.»
Alla ta ei andnud. Lisaks eesmärgile naasta võidusõiduauto rooli andis ponnistusteks jõudu pisipoeg Nico. Nagu iga isa, tahtis Zanardigi lemmikut kukile upitada ja temaga mängida. Selleks tuli end proteesidel kindlalt tunda.
Iga päevaga üritas endine sporditäht üha kauem karkudeta seista. Aasta pärast avariid suutis ta kergelt sörkida, praegu võib öelda, et saab taas normaalselt elada.
«Ma jooksen, ujun ja suusatan,» rõõmustas võidusõitja. «Koomast väljudes ütlesin kohe, et tahan kunagi veel Nicot õlgadel kanda. Enam pole see unistus. Ma ei lepi vanade fotode lappamisega ja tõdemusega, et kõik on nüüd palju hullemini kui varem.»
Zanardi lamas alles koomas, kui abikaasa Daniela BMW tehase bossidele helistas ning mehele käsitsijuhtimisega tänavasõiduauto tellis. Võidusõidumasinasse istus ekstšempion esimest korda 2003. aasta maikuus – samal Lausitzringil, kus poolteist aastat varem avariisse oli sattunud.
Nagu õnnetuse päeval, kandis tema auto numbrit 66, eesmärgiks oli läbida 13 toona sõitmata jäänud ringi, et panna punkt poolelijäänud profikarjäärile.
Praeguseks teab nii Zanardi kui tema arvukas pöidlahoidjate armee kindlalt, et punkti asemel sai tegelikult pandud koma, eeldatavasti ootab ees veel palju õnnelikke võistluspäevi.
Ponnistasin oma fännide ja perekonna pärast - olen neile palju tänu võlgu,» selgitas Zanardi. «Samuti inimeste pärast, kes vaevlevad samasuguste probleemide küüsis nagu mina. Soovin neile tõestada, et usk, lootus ja tahtmine on elus kõige tähtsamad.»
Vähemalt ühe saatusekaaslase on Zanardi oma vankumatut tahtejõudu eeskujuks tuues kindlasti päästnud. Aasta tagasi kuulis ta mõlemad jalad kaotanud naisest, kes meeleheites soovis endalt elu võtta. Zanardi külastas ummikteele sattunut ja suutis ta ümber veenda.
http://www.postimees.ee/310805/esileht/sport/175589.php
|
31.08.2005 at 10:21 |
Last edited 31.08.2005 at 10:36 by Indrek
|
Kaido |
Eeskujuks igale auto- ja tehnikafännile, lihtsalt pole sõnu.
Super, ei muud... |
31.08.2005 at 10:48 |
|
Maik |
Eeskujuks igale auto- ja tehnikafännile, lihtsalt pole sõnu.
Tekstis kerge lugeda, tegelikkuses oli toimunu arvan,et ränkraske. Ise ei tahaks mitte kunagi kaotada ühtegi ihuliiget...
____________________________
2011 Chevrolet Camaro 2SS/RS
|
31.08.2005 at 10:59 |
|
kadjakas |
Eeskujuks igale auto- ja tehnikafännile, lihtsalt pole sõnu.
Inimese võimetel pole piire.
Kas see mees oli karu või? Kuus liitrit verd lekitada on temp, mis imeks panna on.
A kui tõsiselt, siis müts maha säherduse tegija ees!!! |
31.08.2005 at 11:31 |
|
Gambrinus |
Eeskujuks igale auto- ja tehnikafännile, lihtsalt pole sõnu.
Fantastiline, super, vot siukeste inimeste kohta võib rahulikult öelda SUUR!!! Loodan, et neid võite tuleb veel ja mitte vähe.
Pealkirjas võiks veel lisaks olla, et eeskujuks igale inimesele
Endal ka üks hea tuttav, kellel üks jalg täitsa puudu, aga tegelane elab täisväärtuslikku elu, nii mis tolmab!
Rispekt veelkord! |
31.08.2005 at 11:50 |
|
Olds |
Eeskujuks igale auto- ja tehnikafännile, lihtsalt pole sõnu.
Sügav kummardus selliste inimeste ees!
____________________________
Premium Performance - Ameerika autode varuosad,remont,race osad & custom mootorite ehitus
Tim McAmis ametlik partner
COMP Performance Group brändide ametlik ainumaaletooja baltikumis |
31.08.2005 at 11:51 |
|
vr_ |
Eeskujuks igale auto- ja tehnikafännile, lihtsalt pole sõnu.
quote: kadjakas: Inimese võimetel pole piire.
Kas see mees oli karu või? Kuus liitrit verd lekitada on temp, mis imeks panna on.
aga võibolal talle valati ühest otsast juurde ja teisest samal ajal lekkis..
st mul ka mõte tuli et niipalju verd ei tohiks küll nagu kehas olla veelvähem niipalju korraga kaotada..
____________________________
Imperialist 71 |
31.08.2005 at 12:53 |
|
Olds |
Eeskujuks igale auto- ja tehnikafännile, lihtsalt pole sõnu.
No see on ju ilmselge, et see korraga välja ei jooksnud. Inimese kehas pole nii palju verdki...minu mälestus kooli ajast on, et täiskasvanu inimes kehas voolab miskine 5...5,5 liitrit verd ehk siis nagu V8 karteris
____________________________
Premium Performance - Ameerika autode varuosad,remont,race osad & custom mootorite ehitus
Tim McAmis ametlik partner
COMP Performance Group brändide ametlik ainumaaletooja baltikumis |
31.08.2005 at 13:54 |
Last edited 31.08.2005 at 14:26 by Olds
|
Jesper |
Eeskujuks igale auto- ja tehnikafännile, lihtsalt pole sõnu.
Rahvusvahelistes uudistes oli see number 4, mitte 6. Eks postimehe ajakirjanik või keegi talle eelnev keeras seda uudise rabavuse lisamiseks juurde.
http://www.bmwworld.com/racing/etcc/zanardi.htm
|
31.08.2005 at 13:58 |
Last edited 31.08.2005 at 14:00 by Jesper
|
|