Poster |
Message |
Stealth |
Päevaleht: USA autodele tee vabaks
Siin siis põhimõtteliselt sama jutt, mis mõni aeg tagasi Äripäevaski oli: http://www.epl.ee/artikkel_310940.html
Riik kaotab keelu tuua Eestisse väljapoole EL toodetud autosid, mille analoog on siinsel turul olemas. Eelduseks on, et sõidukid ehitatakse nõuetele vastavaks.
Ameerika turule toodetud sõi-dukite müügist huvitatud äriringkonna tugeva tagatrepipoliitika tulemusel muudab majandusministeerium veebruarist autode tüübikinnitamise eeskirja. Ministri otsusega kaotatakse sõidukitüübi perekond, mis lahtiseletatult tähendab seda, et Eestis võimaldatakse arvele võtta ka neid autosid, mis on analoogsed siin müüdavatele, kuid tehase poolt toodetud turustamiseks väljapoole EL-i piire. Paljud nendest autodest ei vasta EL-is kehtestatud nõuetele ning ka tehased ei luba neid enamasti oma edasimüüjatel Euroopas müüa. Samuti ei laiene neile tehase garantii.
Ümberehitus kohustuslik
Määruse muutmisel jääb siiski kehtima nõue, et taolise auto saab ARK-is arvele võtta üksnes siis, kui sõiduk on viidud vastavusse Eestis kehtivate nõuetega (EL-i nõuded) ning eelnevalt spetsiaalses laboris testitud. Lähim labor asub Soomes. Test maksab 1500 eurot ehk 23 470 krooni. Sellele lisandub transport üle lahe ning muud testimisega seotud kulud ca 5000 krooni. Auto nõuetele vastavaks viimine maksab keskmiselt 20 000 krooni.
Kuid võib juhtuda ka nii, et isegi pärast mitut põhjaliku ümberehitust ei läbi sõiduk ikkagi teste ning ainus võimalus on müüa see auto idaavarustesse. Isegi mitmed tuntud margi-esindused pole suutnud kõiki mujalt toodud sõidukeid nõuetele vastavaks viia. Ümberehitus ei puuduta üksnes tulede vahetust. Peamised probleemid on seotud müra ja heitgaasidega. Müratunnelis põrutakse isegi pärast rehvide ja summuti vahetust. Asi selles, et EL-is on kõige karmimad müra- ja heitgaasi normid. USA-s, rääkimata Venemaast ja Hiinast, on antud nõuded palju lõdvemad. See on ka üks põhjus, miks väljaspool EL-i müüdavad autod on odavamad kui Eestis. Keskkonna-sõbralik auto on paratamatult kallim.
See ei tähenda, et kõik USA-s müüdavad autod on oluliselt keskkonda saastavamad kui näiteks Saksamaal. Paljudes tehastes, eelkõige Euroopas, valmivad EL-i, USA ja Venemaa turu jaoks põhimõtteliselt identsed autod. Samas võib olla märkimisväärne vahe autodel, mille sama mudel on valminud EL-i turu jaoks mõnes Euroopa tehases ja Ameerika turu jaoks USA tehases.
Suurest turust ja eelkirjeldatud põhjustest tulenevalt on USA-st auto ostmine ka pärast kümneprotsendilise tollimaksu tasumist, transpordikulu ning teste ja ümberehitust veidi odavam kui Eestis.
Premium Motors Grupi nõu-kogu esimees Jürgen Vester on Äripäevale väitnud, et USA turul on autod sõltuvalt margist ja mudelist 5-17% Eesti hindadest odavamad.
Kuid samas ei ole nendel autodel kehtivat garantiid, neile ei laiene esinduste pakutav üle Euroopat kattev 24 h tasuta autoabi. Eestis vähelevinud auto puhul peab varuosi ootama kuni kaks kuud ning margiesinduses tuleb maksta hoolduse ja remondi eest kõrgemat hinda kui sealsed põhikliendid.
Samuti võidakse kõrvale jääda tehnilise rikke või tehasepraagiga seotud tagasikutsumistest. Ise autot tuues peab ka arvestama kuid kestva ümber-ehituse ja testiperioodiga. Enne, kui on plaanis hakata sõidukit ostma, tasub järgi uurida VIN-kood, kuhu regiooni see sõiduk tehtud on ja kas see üldse kunagi testidest läbi saab.
Seega ei pruugi uue auto ostmine Ameerikast või mujalt regioonist olla kokkuvõttes odavam. Pruugitud auto arvele võtmisel võib aga testist läbisaamine olla veelgi keerulisem, sest lisandub kulufaktor.
Tarbija visati halli tsooni
Ajal, mil enamik riike karmistab nõudeid autodele, on Eesti otsustanud anda tagasikäigu, tehes teatud huvigrupi survel senikehtinud reeglid lõdvemaks.
Majandusministeeriumi ametnikud põhjendavad otsust tarbijale valikuvõimaluse lisamisega, samas tunnistades, et ei oska hinnata selle otsuse mõju kohalikule turule. Mis on juba ise-enesest absurdne – teeme määruse, teadmata, mida see endaga kaasa toob. Kuid mis peamine – tarbija paisati halli tsooni. Autoostja kaitse igatahes sellega vähenes, sest uuena või vähepruugituna autot väljaspool EL-i või seda teise ringina Eestist ostes, võib ta avastada kurva tõsiasja, et sõidukil puudub garantii.
Tõepoolest, igal inimesel on valikuvõimalus riskida ning teha oma rahaga, mida iganes. USA autode fännid on tõenäoliselt õnnelikumad.
Õnneks otsustas ministeerium säilitada autode testimise ja ümberehitamise nõude, kuigi toimus kõva lobitöö selle kaotamise nimel. Seega igasugust saasta arvele võtta ei saa. See oleks kurjast, kui riik lubaks liiklusesse autosid, mille müra ja heitegaaside tase on EL-is lubatust kõrgem. Isegi reisijate turvalisusest on erinevates regioonides erinev arusaam. Ka siin on Euroopa kõige eesrindlikum. Saksamaa autoklubi ADAC korraldas möödunud aastal crash-testi Hiina maasturitootja Jiangling uusimale maasturile Landwind (tegemist on Opel Frontera koopiaga), mida hiinlased plaanivad hakata Euroopas turustama. Tulemus oli masendav – EuroNCAP metoodikat rakendades ei jäta masin nendes asuvatele inimestele mingeid võimalusi avarii korral ellu jääda.
Laupkokkupõrkel kiirusel 64 km/h puruneb 50% tõenäosusega kogu auto struktuur, kere liigub kuni 30 cm võrra taha, rool ja pedaalid sõidavad salongi lõigates läbi juhi jalad, tekitades traumasid peas ja rinnal.
P.S. Üks lause oli vähemalt Murde muu hädaldamise seas asjalik:
"Tõepoolest, igal inimesel on valikuvõimalus riskida ning teha oma rahaga, mida iganes. USA autode fännid on tõenäoliselt õnnelikumad." |
31.01.2006 at 01:46 |
2 edits. Last edited 31.01.2006 at 01:51 by Stealth
|
fire83 |
Päevaleht: USA autodele tee vabaks
Ameerika turule toodetud sõidukite müügist mittehuvitatud äriringkonna tugeva tagatrepipoliitika tulemusel saate lugeda järnevat artiklit.
Ajal, mil enamikus riikides on nõuded ameerika autodele lõdvemad, on Eesti Päevaleht otsustanud anda tagasikäigu, tehes teatud huvigrupi survel selle kirjutise, mille eesmärk oleks senikehtinud reeglid karmimaks muuta.
Tõepoolest, igal ajakirjanikul on valikuvõimalus riskida ning teha oma mainega, mida iganes. Eesti suured automüüjad on tõenäoliselt õnnelikumad.
____________________________
Arvutiporno
'08 Oranzh HHR LT
'93 Must TransAm
'83 Punane Firebird |
31.01.2006 at 10:33 |
|
Jörm |
Päevaleht: USA autodele tee vabaks
Einoh tore ju et kodanikud saavad igasugu uuemad pille nüüd tuua ja soome põristada nendega testi, aga tegelt oleks ikka täiesti normaalne, kui testinorm kehtib siis kui antud riigil on endal selle läbiviimiseks tehnika ja koht olemas. See on ikka eriti ajuvaba, et Eesti Riik toidab Soome Vabariigile kuuluvat testikoda, milles on enamus taate järjekorras siitpoolt lahte!
____________________________
Amper Racing |
31.01.2006 at 19:29 |
|
nostang |
Päevaleht: USA autodele tee vabaks
quote: fire83: Ameerika turule toodetud sõidukite müügist mittehuvitatud äriringkonna tugeva tagatrepipoliitika tulemusel saate lugeda järnevat artiklit.
Ajal, mil enamikus riikides on nõuded ameerika autodele lõdvemad, on Eesti Päevaleht otsustanud anda tagasikäigu, tehes teatud huvigrupi survel selle kirjutise, mille eesmärk oleks senikehtinud reeglid karmimaks muuta.
Tõepoolest, igal ajakirjanikul on valikuvõimalus riskida ning teha oma mainega, mida iganes. Eesti suured automüüjad on tõenäoliselt õnnelikumad.
Raivo Murde oli veel hiljuti Silberauto PR mees ja tundub, et sealt on nii mõndagi külge jäänud
____________________________
Priit Piiriste , 5049174 , www.topparts.ee |
31.01.2006 at 21:38 |
|
LaSa Moderator |
Päevaleht: USA autodele tee vabaks
Muide, kommentaarid artiklile on kohati päris asjalikud. |
31.01.2006 at 22:49 |
|
Stealth |
Päevaleht: USA autodele tee vabaks
quote: LaSa: Muide, kommentaarid artiklile on kohati päris asjalikud.
Igatahes väga respekteeriv on/oli artikli kommentaaridest näha et nii mõnigi nö. siinse nime sünonüümi omav inimene on viitsinud omale teema südameasjaks võtta ja artikli näol oleva, sõna otseses mõttes idiootse demagoogia ja/või keerutamise vastuseks esitada põhjendatud ja aadressitega lisatud vastuargumente, mille peale Murde-härra oma esinduste/maaletoojate poolt kinnimakstud pastakast eriti midagi vastuseks ei suuda (või ei taha) välja imeda.
|
01.02.2006 at 01:19 |
|
|