Poster |
Message |
crasher |
Mis käik linnasõiduks?
Küsimus just manuaali inimestele. Huvitab mis käiguga oleks kasulik linnas sõita. Ütleme et pikalt on peateed, foore vähevõitu. Mina olen alati sõitnud IV-V käiguga eelkõige kütuse kokkuhoiu nimel, targad mehed aga väitsid et madalatel pööretel sõitmine on auto lõhkumine. Ok saan aru kui 1,6 või 1,8 liitrised aga 2 liitrised ja enam - eriti v6-d ja v8-d ei tohiks küll IV või V käik autot lammutada.
____________________________
I have a dream...... |
28.02.2006 at 09:44 |
|
wax |
Mis käik linnasõiduks?
Oleneb täiesti autost ja ülekannetest.
Külmale mootorile teevad halba suured pöörded, kuumale mootorile aga madalad. Mina podistaks 5 käigu ja tühipöörete asemel mootori parema õlituse nimel 3 või 4-ga. Aga see on vaid minu mõtteviis, mitte võtta puhta kullana |
28.02.2006 at 10:13 |
1 edit. Last edited 28.02.2006 at 10:13 by wax
|
BlueStang |
Mis käik linnasõiduks?
hommikul kolmas sisse - õhtul välja
edit: tõsisemalt ka - neljandaga ei näe küll mingit probleemi pikemaid lõike sõita
____________________________
http://www.mustangandfords.com/news/1305-top-10-svt-cobras/ no more
Dream car for family, who needs to go FAST!
new: Grand-dad of all offroad cars |
28.02.2006 at 10:23 |
1 edit. Last edited 28.02.2006 at 10:25 by BlueStang
|
fire83 |
Mis käik linnasõiduks?
Minu tomaat@LT1 - linnas III (pöörded vist ~2000), maanteel IV.
____________________________
Arvutiporno
'08 Oranzh HHR LT
'93 Must TransAm
'83 Punane Firebird |
28.02.2006 at 10:34 |
|
Raul |
Mis käik linnasõiduks?
Ma ei saa pihta millest küll tuleb inimestel arvamus, et 50km/h sõites 5-nda käiguga peaks autol mootori õlitus puudulik olema??
Puuduliku õlituse näitajaks peaks ikka vastav õlikannu märgistusega tuluke ju olema? Seega peaks ju viineda käiguga sõites õlituluke ju rõõmsalt särama kuna nagunii pannakse õlirõhu andur reageerima piisava varuga.
Üldjuhul üritatakse ju tänapäeva autode mootorid ehitada nii, et maksimumilähedane pöördemoment on kättesaadav juba suhteliselt madalatel pööretel ja graafikuna esitades jookseks suht horisontaalse joonena 1300-st pöördest kuni 5-6000-ni. Seega on mõtekas ökonoomse sõidu seisukohalt pöördeid mitte eriti kõregele lasta, seega kui tahhomeetri järgi sõita on paras käike vahetada nii 2000-2500 pöörde juures ja järgmine käik jõuab juba ilma probleemideta vedada. Üldjuhul ei tohiks uuematel autodel ka 50-ga ühtlaselt sõites 5-da käiguga sõites probeeleme olla. Mis kütusekulu puudutab 50-ga sõites ja erinevaid käike kasutades siis pilusilmade auto kompuutrit uskudes on 50-ga sõites kütusekulu järgmine:
3 käik- 7-8 liitrit sajale
4 käiks 5-6 sajale
5 käik 3,5-4,5 sajale
Kütusekulu alandamiseks tasub manuaalkastiga autol kasutada ka käiguga pidurdamist.
Käiguga pidurdamine on kasulik sissepritsega mootriga sõites kuna siis pidurdamise ajal on kütusekulu 0, kogu vajaliku energia saab mootor läbi käigukasti rataste veeremisest, sama efekt nagu auto käimatõmbamisel. Kui vaja hoogu maha võtta siis piisab jala gaasilt võtmisest ning vajadusel piduri vajutamisest, enne pole mõtet sidurit alla vajutada kui pöörded on jõudnud ~1000 kanti kuna siis hakkab aju jälle mootorile kütust peale andma, juhul kui peatumiskohani veel ruumi on võib ka käigu madalale vahetada ning kasutada sama nõksu veel. Need, kes kasutavad vaba käiguga veeremist ja pidurdamist kulutavad selle tegevusega niipalju kütust kui on vaja tühikäigul mootori töötamiseks. Tühikäigul on kütusekulu 0,7-2 liitri kandis tunnis, vahe käiguga pidirdamise või vaba käiguga pidurdamise osas peaks siiski olema nähtav ka auto keskmises kütusekulus sajale kilomeetrile. Oletame, et hoiad käiguga pidurdaes saja km kohta nii liitri kokku, siis polegi vahe väga suur aga arvestades näiteks auto läbisõitu 40 000 aastas, teeks see juba 400 liitrit kütust, seega nii 5-6000 krooni. Kui siia lisada veel mõningaid ökonoomse sõidu nõkse, saaks kütusekulu sajale paari liitri võrra väiksemaks ja sellevõrra suureneks ka kokkuhoitav rahasumma ja unustage ära arvamus, et ökonoomne sõit tähendaks meeletult venimistb ja uimerdamist.
Eks iga inimese asi kuidas ta autoga sõidab, niipalju kui on autojuhte, niipalju on ka arvamusi, seega head vaidlemist
Muideks nii norimise mõttes käin välja ka väite, et linnas sõites peaks manuaalkastiga auto ( 5,7 liitriste puhul pead ei anna ) võtma vähem kütust kui maanteel sõites |
28.02.2006 at 10:34 |
1 edit. Last edited 28.02.2006 at 10:41 by Raul
|
Sören |
Mis käik linnasõiduks?
quote: Raul:
Käiguga pidurdamine on kasulik sissepritsega mootriga sõites kuna siis pidurdamise ajal on kütusekulu 0, kogu vajaliku energia saab mootor läbi käigukasti rataste veeremisest, sama efekt nagu auto käimatõmbamisel.
ei tahaks hästi uskuda, et käiguga pidurdamisel kütuse peale andmine täielikult katkestatakse. see tähendaks seda, et silindris ei toimu mingit põlemist, mis oleks siis võrdväärne süüte välja keeramisega sõidu pealt. proovi korra sõidu pealt süüde välja keerata (ära tee seda kurvilisel teel, kuna rool võib lukku minna ) ja võrdle seda situatsiooniga, kui gaasipedaali vabastad (testide sooritamine esimese käiguga annab parima effekti). minu arvates ei käitu auto mõlemal juhul sama moodi.
____________________________
gts1000 & gl500 & w140 |
28.02.2006 at 10:54 |
|
riisiveski |
Mis käik linnasõiduks?
OT, kuid minu sõiduki isemõtlev kkast kasutab linnavahel maksimaalset ehk 4. käiku ning mootori pöörded on seejuures ~1200-1300. Ei näe küll probleemi, et midagi nüüd õlitamata jääks.
____________________________
Be smart. Drive safe. Stay legal. |
28.02.2006 at 10:59 |
|
crasher |
Mis käik linnasõiduks?
Liikluses ka välja kujunenud üldine sujuv liikumine, ehk pidevalt ei saagi kaasliiklejat häirimata järsult kiirendada ja äkki pidurdada. Seega tulebki enamvähem pidevalt kulgeda 40-50 km/h. Ja seda sama mõtet ma järgisingi:
3 käik- 7-8 liitrit sajale
4 käiks 5-6 sajale
5 käik 3,5-4,5 sajale
Minu ökosõidu ja venna "rullnoka" sõidu keskmise küttekulu vahe on üle 3 liitri sajale (kasutasin tema autot vahepeal).
____________________________
I have a dream...... |
28.02.2006 at 11:20 |
|
Lembit |
Mis käik linnasõiduks?
quote: Raul: Ma ei saa pihta millest küll tuleb inimestel arvamus, et 50km/h sõites 5-nda käiguga peaks autol mootori õlitus puudulik olema??
Ajaloolised põhjused vist. Lada mootoril oli madalatel pööretel nukkvõlli õlitus puudulik ja nukkvõll defitsiitne detail.
|
28.02.2006 at 11:30 |
|
diesel |
Mis käik linnasõiduks?
minu kogemus vag traktoriga. rammus nelisada kiloversta sõidetud ja arvatavasti vast mingi 99 prossa sellest viienda käiguga. põle küll veel aru saand, et miskit sellest nihu läeks.
sõida manuaaliga nii kõrge käiguga, et mootor veel rahulikult vedada jaksab ja ära tekita omale asjatuid luulusid, et miski seetõttu saba annab. |
28.02.2006 at 11:34 |
|
racerx |
Mis käik linnasõiduks?
Kui vedada jõuab siis võib vabalt viiendaga lasta. Manuaaliga autol saab väga hästi varbaotsa ja tagumikuga aru millal auto kergelt veereb või millal lõka-lõka edasi tiksub.
Viies käik linnas tiksumiseks jääb nõrgaks vast neil liitrise või liiter-koma-kolm "rakettidel". Neil on kohati nii, et teatud hetkel suurema pöörde peal on isegi ökonoomsemad.
V8 käib alt nii kõvasti, et veereb tühikäigul ka ju kui vaja
Midagi sellepärast ei juhtu küll kui ikka õlivahetusega filtri ka oled vahetanud |
28.02.2006 at 12:23 |
|
Fog |
Mis käik linnasõiduks?
Manuaaliga on lihtne jah, aga näiteks tomaadiga on hoopis teine teema. Linnas sõidan 3-e peal, ehk meerika mõttes D'ga. maantel siis D ehk OD meerika mõttes.
Miks? - sest närvidele käib kasti "mõtlemine" kus varbaga gaasi puutudes tehakse sequence: lukk lahti,4->3 ja varba vabastades et veereda "3->4, lukku". ja seda iga pisema liigutuse peale.
nüüd "3"-ga sõites on sama sisendi peale kasti tegevus 0, ehk istub kolmanda peal ja punkt.
____________________________
'84 Fiero 4.5T mängimiseks
Eesti esimene dragster, eiteamilleks? |
28.02.2006 at 13:33 |
|
raix_ |
Mis käik linnasõiduks?
Kas see jutt, et linnas automaati III peal hoida on pädev?
Või on see pigem vanemate kastide puhul ok?
Ma ei tea küll kedagi ja ka ise sellist tegevust ei harrasta, kuna ei näe sellel absoluutselt mingit mõtet.
|
28.02.2006 at 13:39 |
|
karikas |
Mis käik linnasõiduks?
Pakun et madalamatel pööretel, kuid samal kiirusel sõites on vända liuglaagrid suurema koormuse all. Jõud on piisavalt suured, et õli sealt pilust välja pressida ja metall vastu metalli saada, kuid see võtab aega. Toetuspunkt laagris liigub, kuna vänt pöörleb ja seetõttu ei püsi see õli välja pressiv rõhk normaalsel juhul kunagi ühe koha peal niikaua, et saaled kokku saaksid. Kuid sõites ette nähtust madalama käiguga tähendab seda, et kolvi poolt tekitatud rõhk on suurem, samas vänt liigub aeglasemalt ja libisevad pinnad võivad seega õlist "läbi vajuda", kuna selleks on rohkem aega. Ma usun siiski, et asjad on ehitatud piisava varuga, et seda õigel ajal õli vahetades ei juhtu. Sama probleem tekib ju ka käigukastis, kuid sama kastiga diisleid ja bensiinimootoreid on küllaga olemas.
Teine nüanss on soojaleke. Mida aeglasemad pöörded samat võimsust säilitades, seda rohkem peab segu silindrisse mahtuma, et tekitada suuremat momenti. See tähendab, et kokku surutult on ka rõhk ja temperatuur kõrgem. Kuna surumine toimub aeglasemalt, siis jõuab segu rohkem jahtuda. Sama töötakti ajal. Mida aeglasemalt see toimub, seda rohkem jõuab heitegaas jahtuda ja seda vähem teeb tööd. Seega mingist piirist madalamatel pöörel ei korva hõõrdekadude vähenemine enam töötsükkli kadude suurenemist ja mootor ei muutu ökonoomsemaks. Mida vähem silindreid, seda kõrgemal see piir on, kuna on vähem hõõrduvaid ja soojust lekkivaid pindu.
Mis puutub mootoriga pidurdamist, siis see kokkuhoiu meetod pole ainult manuaalkasti pärusmaa, kuigi läbi turbiini pisut ebaefektiivsem. Targemate sissepritsete puhul ei pihustata tõesti tilkagi, kui segusiiber on IDLE asendis ja pöörded on teatud piirist kõrgemad (nii 1800p/min). Seega "välja suremist" või lisaseadmegte (generaator, hüdraulikapumbad) mitte toimimist ei pea kartma. Niipea kui pöörded langevad madalamale taastatakse kütuse pihustamine. Seda on isegi tunda, kuidas mootori pidurdus järsult väheneb. Igal juhul mootoriga pidurdamine on alati kütusesääst. See feature määrab ainult seda, kui tugevalt mootor pidurdab.
Mina kulgen automaadiga nii, et kui on vähegi linnaliiklust, siis 3. käik, kuna muidu gaasi maha võttes lülitatakse 4 sisse ja vedu taastades jälle 3. See pidi kasti säästma, kuna käiguvahetustega sidurid ikkagi kuluvad. Kui aga võimalus pikalt kulgeda, siis D ja vaikselt suurendan kiirust kuni 4 sisse läheb. See juhtub nii 60km/h juures. Kulu kukub kohe trastiliselt, ökonomeetri järgi nii 2l/100km. Väike mõte tekkis, et kuna 4 sisse lülitus toimub elektrooniliselt, siis äkki saab seda mõne nupu abil manuaalselt juhitavaks teha...
Henry |
28.02.2006 at 14:23 |
|
raix_ |
Mis käik linnasõiduks?
Oeh,
ilus pikk teooria..Kas siis lihtsurelikud on tõesti insenerid ülekavaldanud oma käiguvahetusnippidega?
Mis selle automaadi point siis üldse on, kui foori taga käik välja, siis jälle kolmas sisse, maanteel jällegi neljas või sootuks D.
Kas see hirmus "kasti säästmine" ka tegelikult paika peab?
Nagu eepoolmainitud Lada näide, et me ei ela enam "kirve ajas" ning ka autotööstus on arenenud.
EDIT: olen tähele pannud, et ka automaat tegeleb "käiguga " pidurdamisega. Näiteks mäest alla laskudes või nii 100km/h pealt gaasipedaali lahti lastes (kuna turbiin ju lukustatud). |
28.02.2006 at 14:45 |
1 edit. Last edited 28.02.2006 at 15:01 by raix_
|
vvt |
Mis käik linnasõiduks?
Mootoriga pidurdamisel keeratakse küll kinni.
Isegi 80ndate lõpu vene karpaautodel oli selline süsteem, mida nimetati sundtühikäigu ökonomaiseriks, mis faktiliselt seisnes tühikäigu sulgemises elektriklapiga.
Mis puudutab madalat pööret, õlisurvet ja "tule mittepõlemist", siis esiteks tähendab tule põlemine juba katastroofiliselt madalat rõhku.
Kiirepöördelise mootoriga 1300 rpm lohistades on õlirõhk natu-natu kõrgem kui tühikäigul (ehk 1 bar), pöördes on ikka 3 bar ja see on suur vahe.
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
|
28.02.2006 at 14:55 |
|
sten666 |
Mis käik linnasõiduks?
Kõik ikkagi sõltub sellest millise õlisurve suudab õlipump tekitada. Tänapäeva autodel on üldiselt õlisurve kõikidel pööretel suht samas suurusjärgus. See 5nda käigu kartmine on rohkem vanade ladameeste foobia. |
28.02.2006 at 15:35 |
1 edit. Last edited 28.02.2006 at 15:35 by sten666
|
vvt |
Mis käik linnasõiduks?
Kui mehhaaniline manomeeter külge panna, siis selgub tavaliselt, et õlirõhk sõltub siiski pööretest ning enam-vähem sama on see kuskil 2500-3000 rpm ja üles. Alla selle langeb ka headel autodel ja heade õlidega. Kui kasutada 50 või 60 ülemise viskoossusega õli, siis on natuke teistmoodi, aga sellise harjukeskmise 5W-40 sünteetilise õliga hakkab alla 1500 rpm kiiresti kukkuma. Keegi tark miskist autokoolist kirjutas Autolehes, kuidas linnas tuleks lohistada 5 käigu ja 1500 pöördega - see on siiski jõukohane (käsikasti korral) vaid suurtele mootoritele. Ja kui tuleb selline seis, et mootor hakkab kiiruse lisamisel kakkuma, siis saaledest on küll kahju.
Automaatkastiga on natuke teine stoori.
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
|
28.02.2006 at 20:24 |
1 edit. Last edited 28.02.2006 at 20:24 by vvt
|
Raul |
Mis käik linnasõiduks?
vvt- selle 5-nda käiguga ja 50km/h sõitmise all on mõeldud siiski ühtlast liikumist ja selline liikumisviis ei tohiks küll mootorile liiga teha. Keegi polegi väitnud, et selle viienda käiguga peaks ka näiteks Nõmme mäest üles sõitma ( kuigi 5-ndaga üles sõites võtaks auto muideks vähem kütust kui neljandaga). Ökonoomne sõit ei tähenda vaid õigeaegseid käiguvahetusi ja sobivaid pöördeid vaid on seotud veel paljude muude asjadega nagu näiteks arvestamist sellega, et suurematel teedel üritatakse foorid panna rohelisse lainesse ja polegi mõtet kiirelt rallida järgmise punase tule taha nagu meil enamus liiklejaid teevad vaid tõesti sõita sujuvalt 50-ga ja vältida asjatuid kiirendusi-pirdurdusi.
Ja fakt on ka see, et kui pöörded üles ajada ( üle -5-6000 pöörde), siis pole selle mootori õlitusega ka asjad enam nii roosilised.
Eks igal inimsel ole asjadest oma nägemus ja siin neid esitades ja läbi vaieldes ehk jõuame ka tõele nati lähemale. |
28.02.2006 at 22:39 |
1 edit. Last edited 28.02.2006 at 22:41 by Raul
|
ats |
Mis käik linnasõiduks?
Kõik sõltub siiski mootorist ja autost, on neid millel ka 1500 pööret pole liiga väike ja millel alla 2000 ei ole hea lasta.
S2000l manuali järgi pole soovitatud alla 2500 lasta ja nii sõidangi. Ja linnas viies käik . Külma mootoriga hoian 3000-5000 vahel. |
01.03.2006 at 00:16 |
|
mrtn |
Mis käik linnasõiduks?
alero vahetab 62 km/t pealt neljandale ja siis töristab 1200 rm-ga. usaldagem automaatikat. |
01.03.2006 at 00:49 |
|
BlueStang |
Mis käik linnasõiduks?
quote: ats: Kõik sõltub siiski mootorist ja autost, on neid millel ka 1500 pööret pole liiga väike ja millel alla 2000 ei ole hea lasta.
S2000l manuali järgi pole soovitatud alla 2500 lasta ja nii sõidangi. Ja linnas viies käik . Külma mootoriga hoian 3000-5000 vahel.
Räägi seda ka, mis sul redline on?
____________________________
http://www.mustangandfords.com/news/1305-top-10-svt-cobras/ no more
Dream car for family, who needs to go FAST!
new: Grand-dad of all offroad cars |
01.03.2006 at 01:14 |
|
crasher |
Mis käik linnasõiduks?
Proovisin eila joristada ka ühe vana jaapanlasega (1,6l) viiendal käigul. Sai probleemideta hakkama küll. Tartus võib heal joppamisel jõuda ühest linnaotsast teise ilma käiku vahetamata - puhas öko
____________________________
I have a dream...... |
01.03.2006 at 08:23 |
|
reimo |
Mis käik linnasõiduks?
Liigun igapäevaselt 1,2 l Fiat Bravaga, väikse mootori kohta suht raske auto (tühimass üle 1100 kg), peale 2,5 aastast jeebuga sõitu harjunud madalate pööretega, seega avastan suht tihti 50 sõites 5. käigu. Ja kui kiirendust vaja siis tuleb madalam käik sisse panna, nii, et vedama hakkab. Väikse mootoriga peab parem käsi tööd tegema, et leida jõu ja müra/bensukulu vaheloptimaalne suhe. Kui mootor veab, on piisavalt madal käik, kui jääb lahjaks, vaheta alla tagasi..., küll seda õlisurvet jätkub kui mootor korras on.
____________________________
Grand Cherokee ´93 - müüdud
Grand Cherokee ´12 |
01.03.2006 at 22:56 |
|
crasher |
Mis käik linnasõiduks?
quote: reimo: Liigun igapäevaselt 1,2 l Fiat Bravaga, väikse mootori kohta suht raske auto (tühimass üle 1100 kg), peale 2,5 aastast jeebuga sõitu harjunud madalate pööretega, seega avastan suht tihti 50 sõites 5. käigu. Ja kui kiirendust vaja siis tuleb madalam käik sisse panna, nii, et vedama hakkab. Väikse mootoriga peab parem käsi tööd tegema, et leida jõu ja müra/bensukulu vaheloptimaalne suhe. Kui mootor veab, on piisavalt madal käik, kui jääb lahjaks, vaheta alla tagasi..., küll seda õlisurvet jätkub kui mootor korras on.
Mis su keskmine küttekulu siis on?
____________________________
I have a dream...... |
02.03.2006 at 08:30 |
|
|