Blower Camaro, vol 9Siit jätkame tehnilistel teemadel, mis on seotud Kiire Camaroga.
Hooaeg läbi, aeg teha kokkuvõtted ja vaadata, mis karul kõhus. Pooleteist aastaga on tehtud umbes 60 starti.
Laupäeval sai mootor tiimiliikmetega lahti võetud ning etterutates võib öelda, et mootor on oma ülesandega 5+ hakkama saanud, ilmutamata seejuures mingeidki kulumise tundemärke.
Kõigepealt blower ja sisselase maha, seejärel kaaned. Mootori sisu. Ise pelgasin detonatsioonist näritud kolbe näha, aga silindrist vaatasid vastu täies elujõus, pealt pisut tahmased JE forged kolvid. Kulumise poole pealt on mulje, et kolvid nagu polekski vastu silindrit käinud. Näevad välja nagu uued. Kolvi põhi pole värvigi muutnud, järelikult on nende senine elu suht muretu olnud. Ka kepsusaaled on 1000+ hobujõudu naeratades vastuvõtnud. Pilt on küll alumisest saalest, mille elu on pisut kergem, aga ülemine näeb samasugune välja. Põlemiskamber kaantes näeb välja samasugune nagu kolvid - pisut tahmane. Nukkvõll ja tõukurid omavad ainult visuaalseid töötamise jälgi. Näpu all tuntavat või mõõdetavat kulumist pole. Nukkvõlli ja tõukurite pärast muretsesin kõige rohkem, sest iga klapivedru avaldab nookurile, vardale, tõukurile ja jõpuks nukkvõllile üle 400 kg jõudu. Klappe koos vedrudega on 16 tk.
Ainuke tehniline rike, mis suvel tekkis oli sädeme mõistatuslik kadumine Pärnus. Siiamaani puudub sellele seletus ja hetkel on see rike liigitatud anomaalia valdkonda. Talv on ees, võib-olla saadan süüteboxi Usa'sse kontrolli.
Kokkuvõtteks võin öelda, et komponentide valik on olnud õige. Mootoris pole ainsatki Made in China osa. Samuti ei leia sealt ühtegi laiatarbe tänavamootori osa. Custom made ja racing only on need märksõnad, mis komponentide valikul rolli mängivad. Kõik see pole olnud odav, AGA, ma pole nii rikas, et osta odavat kaupa. Korralikule kestmisele on muidugi kaasa aidanud ka konservatiivne seadistus. Kuna kohalik know-how puudub, siis tuleb see ise tekitada. Sellest ka konservatiivne seadistus. Step by step. Tähtis on töökindlus, vastupidavus ja stabiilsus.
Tsiteeriks siinjuures ameerika klassikut: To finish first, first you must finish.
____________________________
Chevrolet Camaro '71
Pontiac Firebird '71
Chevrolet Chevelle '69, 350 cid
El Camino '68
F150, 2011
Life begins at 1000 Hp...
Blower Camaro, vol 9Ma tahaks ühte asja. Pärtel selgitab kui kuradi kallis on see Outlaw auto jooksutamine ikkagi. Viimasel osavõistlusel oli Hunt kohal Alastaros, kuhu tema regamine maksis 100 euri. Pole ülemõistuse summa minuarust. Kui vaja teeb tqhq seltskond selle teile välja. Kas siis tõesti Chevy Van-i laevasõit koos käruga Soome on nii kallis, et sinna ei saanud mindud? Ma ei usu, et sponsoritel oleks seal teie esinemise vastu midagi olnud ja nad poleks olnud nõus ka seda toetama ekstra summadega.
Lauril sama lugu, et rahad läbi... mis toimub mehed, kui palju maksab siis üks triip? See üks kord lihtsalt selle ühe triibu hind peale mootori ja auto ehitamist, sest seda, palju see mootoriga kokku läks ei arvesta te ju ise ka.
Eesti kiireimad peaks ju nendega ikka seal mõõtu võtma. Ma ei kahtle, et pärast tänavust kindluse saavutamist Lauri sinna läheb, aga kas teie ka?
Ärge nüüd solvuge selle peale mida üks mees maalt pärib.
05.09.2007 at 02:22
2 edits. Last edited 05.09.2007 at 02:24 by Gsinut
Blower Camaro, vol 9100 EUR-i oli osavõtutasu FHRA liikmetele ja välismaalastele. Kangemates klassides läks summa muidugi kangemaks. Vist 520 EUR-i, millest jälle oleks saanud 50% alet.
Ei Erkki ega Lauri oleks kvalifitseerunud D- klassi, sest sealsetel autodel ON TÕESTI ülevaatus olemas.... nii uskumatu, kui see ka pole. Alla 8,6 -e oli seal tänavaautode klassis 6 kiirliiklejat, kui õieti mäletan. Kiireim oli 8,2 ! Tehke järgi või ostke ära !!
Aga Ardo matemaatika põmst õige. Liida ja korruta neid kulusid, kuidas tahad - ühe madala 8 oleks see üritus küll väärt olnud !
____________________________
EX Corvette C5 Procharged - 1/4 mile 11,0 ... piima järgi käimiseks oli kõva küll
Blower Camaro, vol 9Raha taha nüüd asi küll ei jäänud.
Seda Alastaro teemat sai möödunud suve jooksul tiimis arutatud küll ja enamgi veel. Põhiline point on selles, et liimirada nõuab autolt teistsugust seadistust kui meie liberajad. Hundi auto on siinkohal paslik näide, sama seadega oli tema auto Alastaro liimirajal aeglasem kui siin Eestis. Õige seadistuse leidmiseks kulub 5-10-20 starti. Mitu eelsõitu Hunt teha sai? Pakun lambist, et paar-kolm. Seda on ilmselgelt vähe. Oletame, et korraldaja lubab võistluste eelõhtul nühkida rada niikaua kuni õige seade on leitud: reaalses elus tähendab see 60' aega umbes 1,1 sek. ET oleks sellisel juhul miski 8,3 sek. Mida selle 8,3 sekundiga peale hakata? Eesti rekordiks ta ei kõlba kuna pole sõidetud Eesti pinnal. Samuti pole liimiraja seadega meie liberadadel mitte kui midagi pihta hakata. Seda, et auto on korraliku pidamisega rajal võimeline sõitma madalaid kaheksaid ma usun niigi, selleks pole praktilist tõestust vaja. Lihtne matemaatika aitab selle vaevata välja arvutada.
____________________________
Chevrolet Camaro '71
Pontiac Firebird '71
Chevrolet Chevelle '69, 350 cid
El Camino '68
F150, 2011
Life begins at 1000 Hp...
Blower Camaro, vol 9Lisaks ei ole meil wheelie-bar'e, IC pole küll kuigi kõrge, aga õlipanni peale prantsatada ikkagi ei riskiks.
Samuti olen viimasel ajal mõelnud tagasilla peale, näiteks Pro Stockis on nõutavad 40 nuudised poolteljed, kusjuures auto on kergem ja puudub momenti kordistav turbiin. 60 jala ajad on parimatel hetkedel tiba alla sekundi. Pro Modis on nõutav üldse full floater. Näiteks 35 nuudiste kohta jäi kuskilt silma, et alla 8 sek on juba no-no.
Mis vedrustuse seadistamisse puutub, siis kui puuduvad tagaamordi liikumise ja kardaani pöörlemiskiiruse andurid, ei saa seadistamiset eriti rääkida.
quote:Raha taha nüüd asi küll ei jäänud.
Seda Alastaro teemat sai möödunud suve jooksul tiimis arutatud küll ja enamgi veel. Põhiline point on selles, et liimirada nõuab autolt teistsugust seadistust kui meie liberajad. Hundi auto on siinkohal paslik näide, sama seadega oli tema auto Alastaro liimirajal aeglasem kui siin Eestis. Õige seadistuse leidmiseks kulub 5-10-20 starti. Mitu eelsõitu Hunt teha sai? Pakun lambist, et paar-kolm. Seda on ilmselgelt vähe. Oletame, et korraldaja lubab võistluste eelõhtul nühkida rada niikaua kuni õige seade on leitud: reaalses elus tähendab see 60' aega umbes 1,1 sek. ET oleks sellisel juhul miski 8,3 sek. Mida selle 8,3 sekundiga peale hakata? Eesti rekordiks ta ei kõlba kuna pole sõidetud Eesti pinnal. Samuti pole liimiraja seadega meie liberadadel mitte kui midagi pihta hakata. Seda, et auto on korraliku pidamisega rajal võimeline sõitma madalaid kaheksaid ma usun niigi, selleks pole praktilist tõestust vaja. Lihtne matemaatika aitab selle vaevata välja arvutada.
Vastu saaks hunniku Eesti fänne kaasa elamas, nii et kõrid katki. Iga kord on vot just see puudu...
Blower Camaro, vol 9Nats OT küll, aga kas kiirenduse rekordite loogika erinebki muude spordialade omast? Kui Värnik viskab Jaapanis 90m, siis see on ju Eesti rekord. Ja näiteks kiiruisutamise või jalgrataste trekisõidu rekordid on selles suhtes sarnased, et Eestis pole korralikku rada ja välismaal ollakse paratamatult kiirem.
Muidugi kui tegemist on mingi FIA regulatsiooniga, siis on teine asi.
Täiendus: mõtlesin veel natuke ja selles mõttes on Soomes sõidetud rekordi mitte aktsepteerimine vist muidugi õige, et sealsed võistlusklassid ei ole 100% ühilduvad Eesti omadega.
Blower Camaro, vol 9samas sa ju sõidad aega mitte kohta, et siis ei tohiks nagu klassi erinevused segada. aga jah et seadistust saada ja selleks kogu hooaja jagu sõite läbi sõita ühel võistlustel oleks küll kulukas
Blower Camaro, vol 9Aga , kes kontrollib kas ta Eesti D klassi tehnilistele tingimustele vastab sel hetkel, kui ta seal sõidab?
quote:lucifer: samas sa ju sõidad aega mitte kohta, et siis ei tohiks nagu klassi erinevused segada. aga jah et seadistust saada ja selleks kogu hooaja jagu sõite läbi sõita ühel võistlustel oleks küll kulukas
Järgmisel hooajal võtame asja rahulikumalt, testime erinevaid asju. Lisaks on siiani aja/rahapuudusel tegemata veel nii mõndagi, samuti on olemasolevatest mõni asi, mis mulle eriti ei meeldi.
Peab aru saama, et võimsus ja kiirus tulevad samm-sammult, kui hakata hurraaga kruvisid põhja keerama, siis on pool milli vastu taevast ja kõik.
Samuti tuleb võistlusautosse suhtuda nagu lennukisse, mitte igapäevaautosse, piinlikult tihedalt ja täpselt hooldada, mitte, et "ei viitsi, küll kestab". See maksab samuti kätte. Kui näiteks klapivahede kontrollil avastad kooleva rulltõukuri, siis oled päästnud kogu mootori. Kuna Erkki tööks on palju aastaid olnud just igapäevaautod, tuleb teda mõnikord tagant torkida
Kõige tähtsam on visioon ja arengukava, eks siis näis, mitu aastat läheb selle reliseerimiseks.
Blower Camaro, vol 9Huvitav on märkida, et RR-l ei sättinud Cosworth Sierra turbomootoril (selle Fiati peal) keegi klapivahesid (ja ka muud), samas kui ülitöökindlatel suurplokkidel lapati igal vahejal küünlaid ja klapikambrikaasi maha. 2 baariga töötav Cossie mootor saab kahtlemata rohkem matsu kui enamik sealseid autosid?
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
Blower Camaro, vol 9Asi pole boostis. (Muuseas turbo on väga "pehme" mootorijuppidele, erinevalt blowerist ja eriti nitrost).
Big-blocki sisselaske klapp on pea sama läbimõõduga kui 2-liitrise silinder, klapitõus üle 20 mm, avatud asendis on surve ligi pool tonni ja kui see veel 7500 rpm keerutada, siis parem kontrollida kui kahetseda. Muuseas, ei pidanud reguleerima.
Kindlasti tuleb kasutada shaft nookureid: Jesel või T&D, tasuta need pole, aga klapiajami töökindlus on öö ja päev.
Blower Camaro, vol 9Selliste mootorite puhul pole tähelepanu ja hoolivus kunagi liiast.
Partel, aga äkki mõtlete ka turbotehnika peale tulevikus?
Kõige muljetavaldavama näitena tooks teile selle: http://www.protruck.se/index_en.html
3*1600cc/min metanoli pritsivat pihustit per 1 aju kanal, võimas ja töökindel kondensaatorsüüde, supermugav sisseehitatud dataloger ja palju muid TOIMIVAID advance funktsioone s.o. Autronic !
Joakim Mellberg on ehitanud-seadistanud veel mitmeid geniaalseid mootoreid. Sama mehe mootori dünosse on meil järgmiseks plaan minna Markeli 2JZga.
Blower Camaro, vol 9Turbovärgi peale olen mõelnud juba 2003 või varemgi. Hetkel siiski blower ruulib.
1. Blower on tohutult atraktiivsem kui turbo või nitro. Pro Modis on ex-nitrotüübid kurtnud, et sponsor nõudis üleminekut blower combo peale, kuna rahvale meeldib rohkem. USA's on turbo veel suht eksootika, meil aga iga nurga peal.
2. USA Pro Modis ei ole keegi korralikult jooksma saanud. Reeglites on küll 650 cid, kuid samas vaid 91 mm TT max, näiteks Annette Summeril on 530 cid + 101 mm TT ehk ei ole legaalne.
3. Keerukus. TT EFI on ikka suht keerukas asi, ehk juba olemuslikult ebatöökindel. Mehaanilise pritsega vaata ainult, et düüsid tagavad rikka segu ja kõik. Ei ole vigaseid andureid, rikkis solenoide, umbes pihusteid, uimast kütusepumpa jne jne. Näiteks kui küünla sädevahe on liiga suur, et silinder ei sütti ja kütus läheb WBO2'e, mis saab aru, et segu on ülirikas, keerab oluliselt lahjemaks ja kolvid ongi tuhatoosid.
quote:partel: 3. Keerukus. TT EFI on ikka suht keerukas asi, ehk juba olemuslikult ebatöökindel. Mehaanilise pritsega vaata ainult, et düüsid tagavad rikka segu ja kõik. Ei ole vigaseid andureid, rikkis solenoide, umbes pihusteid, uimast kütusepumpa jne jne. Näiteks kui küünla sädevahe on liiga suur, et silinder ei sütti ja kütus läheb WBO2'e, mis saab aru, et segu on ülirikas, keerab oluliselt lahjemaks ja kolvid ongi tuhatoosid.
TT kohta ei oska kommenteerida, aga EFI (mille kohta on enamik "argumente") teemaline loll jutt võiks suhu tagasi minna.
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
Blower Camaro, vol 9
Pärtel on EFIst küll veidi valesti aru saanud. Võistlusseades ei jäta ükski tõsiseltvõetav mees oma autot closed-loopi peale (selle režiimi tööpõhimõtet Pärtel kirjeldaski, veidi valesti kahjuks). Auto peab olema väljahäälestatud ja WB näit on vaid dataloggiks ja monitoorimiseks.
Võin kinnitada, et korralikult väljahäälestatud EFI on kordades töökindlam ja mootorile ohutum, kui karpa/meh pritse jne. Küsimus on vaid know-hows, nagu alati
____________________________
www.vems.ee
20.09.2007 at 10:32
1 edit. Last edited 20.09.2007 at 10:32 by Raceboy
Blower Camaro, vol 9Asi on lithtsalt selles, et USA-s on põhilistel aladel EFI keelatud. Kuna põhimass üritab ehitatada tegijate järgi, siis teeb tööstus seda, mis parasjagu rohkem müüb. Sellest tulenevalt on seal lihtsalt EFi süsteemid kallid, vähe levinud ja lihtsam on tundmatut asja karta. Ja seepärast levitatakse ka ekslikke arvamusi. Hiljuti kostis hääli, et NASCAR'is võiks lubada 48 klappi (sellest oli huvitatud eelkõige Toyota) ja muud peenemad asjad. Huvitavaks oleks seal läinud.
Ometigi on autol kasutatav digitaalne süüteboks pool teed EFI juurde (see maksab samapalju kui odavam "aju"). Kuidas Pärtel oleks, kui te sõidaksite mehhaanilise jagajaga, elektroonika pole töökindel ja muidu saadanast? Timmiksite välklambiga advance ja pöörete piiraja muutmiseks venitaksite dünamomeetriga piiraja vedrusid? sõidu vahel timmiksite kontaktivahet ja arutaksite teooriat, kas antud juhul peab seal olema ikka 0,3 või äkki 0,35 mm? Ilma sellise boksita ei saa praegu ükski tõsisem karpaauto hakkama.
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
Blower Camaro, vol 9Ehh, ma ei mõlnudki closed loopi vaid seda, et tiimipealik vaatab pärast lambda logi ja näeb, et väga rikas ja teeb vastavad "korrektuurid".
EFI on muidugi tore ja täpne asi, niikaua kuni ta töötab. Samuti ei rääkinud karpadest sõnagi, nende ujukinõel võib väiksemagi prahi tõttu umbe minna või lahti jääda, samuti ei suuda nad ära toita võimast mootorit.
Meie Birdcatcher on niiöelda keskmine, 4600 cfm, ehk neli Dominator/King Demon karpat. On suuremaid, näiteks Buzzard Catcher on 6000 cfm.
quote:vvt: Asi on lithtsalt selles, et USA-s on põhilistel aladel EFI keelatud. Kuna põhimass üritab ehitatada tegijate järgi, siis teeb tööstus seda, mis parasjagu rohkem müüb. Sellest tulenevalt on seal lihtsalt EFi süsteemid kallid, vähe levinud ja lihtsam on tundmatut asja karta. Ja seepärast levitatakse ka ekslikke arvamusi. Hiljuti kostis hääli, et NASCAR'is võiks lubada 48 klappi (sellest oli huvitatud eelkõige Toyota) ja muud peenemad asjad. Huvitavaks oleks seal läinud.
Noh, Pro Modis näiteks on EFI lubatud ja ka kasutusel (N20 autodel siis ja muidugi turbod). Pro Stockis on keelatud, kui ka oleks lubatud, siis muutuks ainult scoop väiksemaks, kiiremaks autod küll ei lähe. EFI tippvõimsus on karpast kehvema kütuse atomiseerumise pärast väiksem, eeliseks on aga käiguvahetusel parem recovery.
quote:
Ometigi on autol kasutatav digitaalne süüteboks pool teed EFI juurde (see maksab samapalju kui odavam "aju"). Kuidas Pärtel oleks, kui te sõidaksite mehhaanilise jagajaga, elektroonika pole töökindel ja muidu saadanast?
Selle töökindla elektroonika nahka läks meil Battery Race võit ja Eesti rekord.
Väga tahtis on eristada kütusesüsteemi süütest. Elektroonikat igatsen küll, näiteks dataloggerit juba pikemat aega, aga mitte mingil juhul kütusesüsteemi. Siis võiks kohe mitu komplekti kolbe varuks osta. Kütusesüsteemi ainult mehaaniline pump, segusiibrid, pidevvooluga pihustid.
Blower Camaro, vol 9Väike link, kuidas 1700+ hj tänavalegaalne twinturbo 548 cid Ford Thunderbird toimib: http://www.christellracing.se/?p=4
Auto on hetkel Euroopa kiireim, mootorit juhib VEMS EFI. Pärtlile võib küll uskumatu tunduda, aga autol pole sel hooajal MITTE ÜHTKI tehnilist apsakat olnud. Kusjuures alati on arenemisruumi, nii pidamise kui võimsuse osas.
EDIT: Pilt ka siia:
____________________________
www.vems.ee
20.09.2007 at 12:06
1 edit. Last edited 20.09.2007 at 12:09 by Raceboy
Blower Camaro, vol 9Nojah, Jyrki VIP töötas ka. Anyway, turbo-EFI't lähiajal ei tule. $$$/hp suhe on päris korralik, samuti, nagu juba mainisin, susin ja plärtsumine ei tõmba eriti, blower-mootori vaba möire on pisut hingelähedasem.
quote:partel:susin ja plärtsumine ei tõmba eriti, blower-mootori vaba möire on pisut hingelähedasem.
Selle kohta (fööntüüpi autod) oli ühes jänkide foorumis hea lause. Kõlas umbes nii:"No power,no power,no power...ptüptüptüütpttpüüü...Power,power.....no power,no power"
Blower Camaro, vol 9Kas videot vaadates jäi mulje nagu oleks jõud kuhugi kadunud vms? automaatkastiga on gaasiklapid pidevalt lahti ja mingit uuesti spooli ei eksisteeri sel juhul. Suht pidev vile (=jõud) oli sellel autol.
Blower Camaro, vol 9Ise olen vist ka (äkki ikka pääsen?) sunnitud turbo poole vaatama, sest rahakott seab teatud piirid ja selline meeldiv mehhaaniline ülelaadija ikka kõvasti kallim kui turbotamine. Ega siis ainult võit pole oluline, vaid ikka mängu ilu ka (see ju hobi, mitte töö!), aga mängu ilu turbos ei ole. Turbo peale sunnib ikka vaesus.