Poster |
Message |
Indrek |
Kindlustused rajal
Kuna tundub, et "Open Track" sari laieneb, siis uurisin natuke kindlustusega seotud probleeme rajal.
Lugedes antud teema kohta soome "rajalle.com" foorumit, siis seal tundub, et eri kindlustusfirmadel on erinev suhtumine asjasse. Kõik aga on ühel meelel selles, et mitte mingil juhul ei tohi olla võistlusmomenti sees. Muidu aga on sealsed korraldajad saanud kinnituse, et soomes Sampo ja Pohjala korvavad nende üritusel juhtunud õnnetused, kellel on nende juures sõlmitud kasko. Tegemist on siis sõidutreeninguga suletud alal. Eestis rääkisin antud teemal Sampo esindajaga, kes oli soomes toimuvaga kursis ja lubas oma juristiga aru pidada, kuidas eesti kaskotingimusi nad hakkavad käsitlema, kui samalaadsel üritusel juhtub õnnetus, s.t. suletud rajal muule liiklusele eesmärgiks sõidu (rajasõidu) treening, milles siiski jälgitakse elemantaarseid ohutusnõudeid ja ei sõideta võidu vähemalt teineteise vastu otseselt. Lubasid anda vastuse, on võimalik variant, et nad enne sellist üritust soovivad autode nimekirja, kellel on sampo kaskokindlustus ja väikest lisamaksu ja kasko toimib antud olukorras, kui juhtub rajalt väljasõit või kukerpall koos materiaalse hävinguga sõltumata sõidukiirusest antud treeningul.
Tegelesin selle probleemiga sellepärast, et tundub, et antud ala laieneb järgmine aasta suurema hooga ja parem on selleks ette valmis olla, kuna pole võimatu, et antud üritusest tuleb välja vähe laiema mahuga üritus nagu soomes, kus osavõtjate arv võib minna 100 autoni tulevikus(viimane kord Pärnus juba ~25 autot), väldata siis juba pikemat aega 11.00-18.00 ja sisaldada ka muud peale rajasõidu (grill, parema auto valimine jne.) |
03.10.2002 at 15:26 |
Last edited 03.10.2002 at 15:31 by Indrek
|
ats |
Kindlustused rajal
Ma Saugal ka selle peale mõtlesin - üle katuse käimisel oleks jah ohutum klaasikillud lähedal asuvale maanteele viia ning väita, et seal rullusid, kuid samas oleks ka tunnistajaid liiga palju olnud.
Tegelikult on Sauga ju mitte suletud ala ja väike osa on isegi maanteel - ehk eksisid maanteel ära ja keerasid natuke valesti, aga see eest kiiresti |
03.10.2002 at 15:53 |
|
soomuk |
Kindlustused rajal
sihukesele üritusele sobiv kindlustusliik ei ole mitte kasko vaid vastutuskindlustus (General Third Party Liability Insurance) koos oma loetlematult mitmekesiste lisaklauslitega. USA's samuti hästi levinud. See peaks katma kõik korraldamisega seotud riskidest tulevad kahjud alates sellest, kui keegi rahvamassi sõidab kuni selleni kui sõitjad üksteist müksivad. Loomulikult on ka rida välistusi |
03.10.2002 at 16:33 |
|
tfr |
Kindlustused rajal
Tubli, Indrek - olen selle asja üle isegi pikalt mõelnud. Kui see mingi positiivse lahenduse leiaks, oleks küll kuradi hea.
Kusjuures üks asi on kindlustuse mittekehtimine - Sampo puhul näiteks on neil 2 punkti aluseks keeldumisel sellel üritusel toimunud kindlustusjuhtumi hüvitamisest keeldumiseks - üks, mis keelab autot kasutada võistlustel või harjutamisel võistlusteks, ja teine mis ütleb et hüvitamisele ei kuulu kahju, mis on tekitatud liiklemiseks suletud territooriumul.
Teine asi peale selle on liisingleping. Nimelt on liisinglepingus enamusel samuti auto kasutamine võistlusteks keelatud. Ja leppetrahvid on päris kopsakad.
Endal on auto Sampost liisitud - lugesin lepingut ja ei suutnudki nendepoolset selget seisukohta sealt välja lugeda. Küsisin siis üle, minu liisinguhaldur ütles, et võistelda võib - lihtsalt see, et kasko ei hüvita, on minu risk. Aga kuulda on olnud, et näiteks Hansa Liisingu tegelased on korduvalt Igamehesprintidel avatud silmadega ringi käinud ja mõned vennad on oma litri sealt kätte ka saanud. |
03.10.2002 at 16:37 |
|
Indrek |
Kindlustused rajal
Siin on tegemist nüüd kahe eraldi asjaga:
1. Igamehesprint. Tegemist on Sampo arvates siiski võistlusega (nii ta ka on) ja mitte mingil juhul nad ei korva seal juhtunud õnnetusi.
2. Organiseeritud üritus rajal ilma võistlumomendita.
Tegemist siis üritusega "a`la Open track" nagu oli Raplas ja viimati Saugal, kus kinnisel teritooriumil (võistlusrada) oli tegemist sõiduharjutamisega ilma võistlusmomendita. Selle asja kohta pidid nad siis paari päeva jooksul seisukoha võtma, et kuigi suletud territoorium (võistlustrass), siis on võimalik, et nad korvavad kahjud, kui sõltumata kiirusest rajal on täidetud elementaarsed ohtusnõuded (kui mitu autot rajal, ei alkoholijoovet, juhilubade olemasolu, mõõdasõit rajal, jne.) |
03.10.2002 at 17:55 |
|
Indrek |
Kindlustused rajal
Mis puutub liisingfiramde seisukohta, siis isiklikult arvan, et neil on suht savi sellest, kui autodega rajal sõidetakse, neid vaid huvitab samuti kindlustuse probleem, sest kui liisija läheb kindulstusega vastuollu(igamehe sprint), siis vastutus läheb liiga suureks, kui autoga midagi juhtub.(analoogne liisingupunkti rikkumine on kaskokindlustuse tegemata jätmine autoga tänavasõidus, mida liisingleping kohustab) |
03.10.2002 at 18:08 |
Last edited 03.10.2002 at 18:14 by Indrek
|
tfr |
Kindlustused rajal
quote: Indrek: 2. Organiseeritud üritus rajal ilma võistlumomendita.
Tegemist siis üritusega "a`la Open track" nagu oli Raplas ja viimati Saugal, kus kinnisel teritooriumil (võistlusrada) oli tegemist sõiduharjutamisega ilma võistlusmomendita.
Nojah - kinnine võistlusrada, kiivrid, võetakse aegu ja pannakse pärast internetti edetabel üles - keskmisele autospordivõõrale naissoost kindlustusametnikule võib üsna raske seletada olla, mispoolest see "open track" üritus vähem võistlus on kui Igamehesprint... |
03.10.2002 at 20:58 |
|
tfr |
Kindlustused rajal
quote: Indrek: Mis puutub liisingfiramde seisukohta, siis isiklikult arvan, et neil on suht savi sellest, kui autodega rajal sõidetakse, neid vaid huvitab samuti kindlustuse probleem, sest kui liisija läheb kindulstusega vastuollu(igamehe sprint), siis vastutus läheb liiga suureks, kui autoga midagi juhtub.(analoogne liisingupunkti rikkumine on kaskokindlustuse tegemata jätmine autoga tänavasõidus, mida liisingleping kohustab)
See võib vabalt olla, et see punkt, millega vastuollu läheb, on seesama kaskokindlustuse kohustuse oma. Lihtsalt tahtsin öelda, et liisingufirmad on ka piisavalt informeeritud ja parajalt-usaldusväärsed-naised-saunas-rääkisid tasemel jutud olid, et mingid tegelased on konkreetselt selle eest liisingult leppetrahve kaela saanud (IMHO olid need suurusjärgus 10% liisinglepingu väärtusest, niiet mingil Impreza WRX puhul on see kusagil 50000 kroonine laks, mis polegi nii tühiasi). |
03.10.2002 at 21:00 |
|
devilc
Moderator |
Kindlustused rajal
quote: tfr:Nojah - kinnine võistlusrada, kiivrid, võetakse aegu ja pannakse pärast internetti edetabel üles - keskmisele autospordivõõrale naissoost kindlustusametnikule võib üsna raske seletada olla, mispoolest see "open track" üritus vähem võistlus on kui Igamehesprint...
Kinnine rada ja kiivrid on iga piirilsõitmise asja juures niikuinii kohustuslikud - teisest küljest võib seda vaadata et ohutu keskkond. Lisaks on instruktor kohal. Ainus kahtlane asi on avalik aegade võtmine. Muidu võib küll seda "driver's education" laadse asjana vaadata, mis kokkuvõttes meie riski rajast väljaspool vähendab.
Mina isiklikult oleks nõus väikese (100-200 krooni) lisatasu (per kord) ja suurema omavastutusega (kuni 20K).
|
03.10.2002 at 22:27 |
|
tfr |
Kindlustused rajal
quote: devilc: Mina isiklikult oleks nõus väikese (100-200 krooni) lisatasu (per kord) ja suurema omavastutusega (kuni 20K).
Jah. A läbirääkimisi võiks loomulikult alustada esialgu ainult väikesest lisatasust. |
03.10.2002 at 22:50 |
|
Indrek |
Kindlustused rajal
Sampo poolne vastus on siis järgmine:
Hetkel ei kehti kasko eestis autosõidu harjutamisel kinnisel territooriumil (jäärada, kardirada, suletud harjtusrada jne.) eestis sõltumata sama firma tingimustest kuskil teisel maal.
Ei ole võimalik ka mitte lisaraha eest individuaalset kaskolepingut täiendada, et kasko kehtiks, kui mitte arvestada ürituse/võistluse organisaatori poolset huvi ja soovi kindlsutada ära kogu üritus/võistlus kas siis tehnika või muu osas(kolmadatele tekitatud kahjud). Põhjus: Liiga suur risk, madal inimeste haritustase selles küsimuses, tihedad kindlustuspettused, kontrollimatute olukordade tihedus. |
09.10.2002 at 10:31 |
Last edited 09.10.2002 at 10:33 by Indrek
|
peep Moderator |
Kindlustused rajal
Noh jah - need põhjused meenutavad mulle küll mõne ametniku sõnavõttu massimeedias, kui on vaja ennast õigutada.
Nad oleksid endast oluliselt parema mulje jätnud, kui oleksid otse välja öelnud: sry can't do - call us later.
Vaatasin nende kindlustustingimusi, seal hakkas silma paar otseselt asjassepuutuvat punkti:
p 4.3.6. Kahju ei hüvitata kui sõidukit kasutatati liiklemiseks mitte ettenähtud piirkonnas (maastikul (v.a. maasturid), kaldaalal, vees, soisel alal, samuti liiklusmärkidega suletud territooriumil jm.).
4.3.8. seoses sõiduki kasutamisega võistlusel või harjutamisega võistlusteks.
Ehk sõiduharjutamine liiklemiseks ettenähtud territooriumil juhul kui ei võistleda või ei harjutata võistlemiseks peaks olema legaalne tegevus See "jm." jätab muidugi kõik otsad lahti... Selline konks on veel, et kui kahju tekkis maksimaalse lubatud sõidukiiruse ületamise tõttu, siis hüvitamisele ei kuulu ehk ka üldkasutataval teel tuleb harjutada tasa ja targu.
Thanks Indrek, nüüd vähemalt kõik teavad millega riskivad. |
09.10.2002 at 10:45 |
Last edited 09.10.2002 at 12:01 by peep (Moderator)
|
rustang Moderator |
Kindlustused rajal
Millelegi sellisele vihjas ka Yarise 70.000.- omavastutus. |
09.10.2002 at 11:05 |
|
ollo |
Kindlustused rajal
Nujah, aga nt. Pärnu rada on ju "liiklusmärkidega suletud territoorium" (tellis on iga rajalesõidu ees minumeelest), nii et seal ei ole mingit küsitavust.
Võistluseks harjutamiseks kvalifitseerub ka vist igasugune ajavõtuga tegevus, sellepärast nt. Soomes igamehe rajapäevadel ei tohigi aega võtta.
|
09.10.2002 at 11:50 |
|
Indrek |
Kindlustused rajal
Kuna oli kohtumine HL esindajatega, siis oli jutuks ka liisitud autodega rajasõit. Üldine seisukoht on, et kuigi see on lepinguvastane, neil üldiselt selle vastu midagi ei ole, kuigi korrektne oleks taodelda selleks luba(näiteks igamehe sprint või ka lihtsalt harjutussõidud suletud territooriumil), mis 99% ka antakse. Kaasneb ainult kohustus siis auto ise korda teha 100%, kui midagi juhtub ja samuti kohustus teatada viivitamatult sellisest juhusest, kus auto sõidetakse katki ja kindlustus ei kehti. Seda selleks, et kui auto on kasutusrendis, oleks ülevaade jääkväärtusest. Vajadusel tuleb ka abi lisalaenulepinguga Hansapangast auto 100% korda tegemiseks HL toel, mis on küll vaid üks võimalus, mitte kohustus. Ühesõnaga üritatakse leida mõlemale poolele kasulikum lahendus, soovitav on siis taedelda ette luba sellisteks üritusteks, mitte pärast, kui midagi on juhtunud, hakata lepinguid lugema. Siis veel, et seni, kui midagi sellist pole juhtunud ja see pole muutunud nende jaoks probleemiks, ei hakata selliseid lepingupunkte ka väga väänama. Need on seal sees siis rohkem nagu nende tagala kindlustamiseks. Kuid kui keegi soovib sellise asjaga tõsisemalt tegelema hakata, siis tuleb kindalsti luba taodelda, sõlmida lisaleping kindlustusvabastuseks ja võtta endale täis vastutus auto eest ning soovitusena sõlmida tulekahju riski maandus leping võistlusolukorras, kuna see siis hävitab auto täielikult ja on suurim risk. |
09.10.2002 at 13:37 |
|
devilc
Moderator |
Kindlustused rajal
quote: Indrek:...soovitusena sõlmida tulekahju riski maandus leping võistlusolukorras, kuna see siis hävitab auto täielikult ja on suurim risk.
Kellega?
|
09.10.2002 at 14:11 |
|
Indrek |
Kindlustused rajal
quote: devilc:
Kellega?
Eks Sa pead oma kindlsutusest sellist asja(lisa tulekahjuriski maandus kaskoväiliselt) oma kindlsutusseltsilt küsima. Minul on Wrangleril selline Sampost, kuna ka minu meelest on see autodega ekstreemtingimustes kasutamisel suuerim risk, kui käin kuskil üle katuse või sõidan vastu puud, häving siiski osaline(tuleb vahetada vähe plekki jne.), kuid kui auto kuskil metsas mütates süttib(bensuleke, nitro,jne.), siis oleks hävind täielik, kuna tuli ei jäta midagi kõlblikku järgi ja ise olen testinud tuletõrje õppusel auto tulekustutit, selleks ei jätku küll kuigi kauaks ja ekspertide hinnangul ei piisa sellest 90% juhtudest. |
09.10.2002 at 14:39 |
|
devilc
Moderator |
Kindlustused rajal
OK, tänud, Indrek. |
09.10.2002 at 14:55 |
|
|