Poster |
Message |
devilc
Moderator |
EFI vs. karburaator
quote: vvt:Pärtlil sulg lippab, aga ühe lõiguga karpa&sissepritse kohta, mis võimsust puudutab, nagu nõus ei saa olla
Sama lugesin minagi ja imestasin, aga ju siis karpad selleks konkreetseks otstarbeks/mootorile meeletult välja arendatud ja sissepritse mitte.
|
04.12.2003 at 01:50 |
Last edited 04.12.2003 at 01:50 by devilc (Moderator)
|
partel |
EFI vs. karburaator
Karburaator annab parema küttesegu kui sissepritse, aga sissepritse eelisteks on suurem paindlikkus ja täpsus, et igal ajal A/F suhet säilitada.
Aga kui karburaator(id) on konkreetseks tööks häälestatud, siis on EFI täpsuse eelis kadunud ning karpal parema küttesegu eelis.
http://www.pro-system.com/scoop92102.html
____________________________
_ |
04.12.2003 at 05:19 |
|
vvt |
EFI vs. karburaator
Asjakohane tsitaat raamatust "How to build and modify Chevrolet big-block engines" lk 121
/Electronic fuel injection systems offer a number of advantages over carburetors, incl better engine response, driveability and fule economy./
/One disadvantage of some fuel injection systems, though, they don't produce as much peak power as a four barrel carburetor coupled with single-plane intake manifold. Another disadvantage is cost./
(comment -nähtavasti see "some" on TBI, mis tõesti võimsust ei soosi).
/However, electronic fuel injection as a distinct advantage, because it can be tuned more precisely than a carburetor/
Edit: Pigem vast asi selles, et USA tänavamootorite multipoint pritsed on halvasi arenenud ja selles suunas, kus parameetrid vastavad low-mid' range'le ning pole moditavad. Et pritse iseenesest mingi piirav faktor on, seda ei usu, pigem on väikeseks võimsuseks arvestatud
konkreetne süsteem piirav. Õige segu - seda võib vastava ECU programmi järgi vastavatest pihustitest lasta täpselt sama piiramatult kui karpadest.
Peace
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
|
04.12.2003 at 10:43 |
Last edited 04.12.2003 at 10:48 by vvt
|
peep Moderator |
EFI vs. karburaator
@ "halvasti arenenud". Kuule tule välja oma maailmast ja vaata natuke ringi ning saa aru mis on tänapäeva autotööstus ja kuidas toimub komponentide väljatöötamine.
Mulle on USA kiirendajate foorumeid lugedes jäänud mulje, et karpade kasutamise peamine põhjus võistlusautodel on, et reeglid ei luba sissepritset. Ilmset ka ainuke põhjus, pole klasside tehniliste reeglitega kursis. Kas on olemas klasse kus mõlemad on lubatud aga kasutatakse karpasid ? |
04.12.2003 at 11:19 |
|
vvt |
EFI vs. karburaator
Halvasti arenenud selles mõttes, et ostes ehitamiseks 80ndate lõpu/90ndate alguse EFI V8, on see tavaliselt imesisselaske ja keskpritsega, kui kogemata pole vähe levinud Vette/Trans Am'i mootorid - need asjad ei oma arendamiseks erilist pointi ning visatakse välja esimesena. Harrastjad kasutavad karpat sellepärast, et
kogu MPFI krempli ostmine on karpast+kollektorist kordades kallim. Kui hinnad oleksid enam-vähem võrdsed, siis sõidaks harrastajad nähtavasti pritsega, sest sellega (MPFI) saab kaugemale minna. Ühesõnaga-massiauto FI stock süsteemid ei ole tavaliselt arendusperspektiiviga.
Aare@off
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
|
04.12.2003 at 12:21 |
Last edited 04.12.2003 at 12:23 by vvt
|
partel |
EFI vs. karburaator
Njah, võistlusmootoritel on EFI kasutusel turbo korral loomulikult ja mingil määral ka naerugaasimootritel.
Kusjuures põhjenduseks on alati suurem täpsus, mitte võimsus.
Näiteks Pro Mod ja Pro Street klassides on EFI ja karpa mõlemad lubatud. Peale Pat Musi ei tule ette, et keegi oleks karpadele ära pannud, kusjuures tüüp domineeris juba enne pritsungile üleminekut. Nii et..
Vabalthingavatel EFI kasutamist küll hetkel pähe ei tule, v.a. vastavad stock klassid.
Korralikult tuunitud karburaatori vastu ei saa ka F1 tehnoloogiaga.
____________________________
_ |
04.12.2003 at 12:39 |
|
vvt |
EFI vs. karburaator
Et topicut mitte solkida s-kas äkki tõstaks selle EFI-vs karpa eraldi topicuks? Minumeelest läks asi huvitavaks.
Edit: me räägime praegu muidugi ka suht ühe tööreziimiga klassidest-so kus mootor töötab enamiku ajast full-throttle. Asi tõenäoliselt muutub, kui rajaprofiili mitmekesistada ning mootori töödiapasooni laiendada. See, et mehhaaniliste meetmetega on võimalik saavutada sama täpsus, mis sekundis sadu kui
mitte tuhandeid korrektuure võimaldava elektroonikaga-kuidagi ei tahaks uskuda
Muidugi mis ökonoomiat puutub - 10% ökonoomsem auto
2-3 vahetankimisega sõidus on nähtavasti suht otsustav faktor.
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
|
04.12.2003 at 12:41 |
Last edited 04.12.2003 at 12:47 by vvt
|
devilc
Moderator |
EFI vs. karburaator
quote: partel:Korralikult tuunitud karburaatori vastu ei saa ka F1 tehnoloogiaga.
Äkki põhjendad? Teoreetiliselt mõeldes ja siit-sealt loetu põhjal tundub küll, et karpaga võib saavutada parimal juhul sama tippvõimsuse, aga momendikõvera alune pindala jääb igal juhul väiksemaks.
Praktikas...?
Edit: Ja katsuks seda topicut seekord niimoodi arendada, et see tabalukuga ei lõpeks, OK? |
04.12.2003 at 12:49 |
Last edited 04.12.2003 at 12:51 by devilc (Moderator)
|
vvt |
EFI vs. karburaator
devilc-oleneb kõik võidusõidust. Strip või circle track on suht ühereziimsed sõidud- siis häälestatakse karpa sellele reziimile ja ülejäänu on kamakas.
Näiteks tänavaauto puhul - MPFI kindel eelis on ka stabiilsem tühikäik/väike koormus suurenukalisel/suurepordilisel mootoril, kuna puudub väikese voolukiiruse tõttu toimuv kütuse väljalangemine/ebaühtlane täitumine.
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
|
04.12.2003 at 12:53 |
Last edited 04.12.2003 at 13:00 by vvt
|
LaSa Moderator |
EFI vs. karburaator
quote: vvt: devilc-oleneb kõik võidusõidust. Strip või circle track on suht ühereziimsed sõidud- siis häälestatakse karpa sellele reziimile ja ülejäänu on kamakas.
Ootoooot, kudapidi strip on üherezhiimne? Tegu ju pideva kiirendamisega, mis eeldab omakorda (sõltuvalt kastist) suht laia rpm-vahemiku katmist.
|
04.12.2003 at 13:09 |
|
Fog |
EFI vs. karburaator
Mis kasu on 1000 korda/1s küttesegu muutvast efi'st kui reaalne muutuse aeg on seotud pöörete/lambda reageerimisajaga/muuga.
6000rpm käiva mootori töötakt on 1/100 sek, liidame sinna samapalju lambda ja elektroonika viidet ja kokkuvõtteks pöördel X toimunud tööreziimimuutusest tingitud lean/rich info jõuab X+2 pöördel ajusse ja reaalselt X+3 pöördel arvestatakse alles bena pritsimisel. Kokkuvõttes oleme kaotanud 3 mootori pööret liiga lahja/rikka segu nahka.
Just my 2c
____________________________
'84 Fiero 4.5T mängimiseks
Eesti esimene dragster, eiteamilleks? |
04.12.2003 at 13:32 |
|
peep Moderator |
EFI vs. karburaator
Tavaliselt on nii, et kui ise asja ei jaga, siis tuleb ringi vaadata, mis toimub ja üritada seda õigesti tõlgendada.
Ja netis on ka infot, kui natuke vaeva näha. 3 sek. searchi andis selle lehe:
http://dtcc.cz28.com/history/vs.htm
aga kahtlemata on olemas veel põhjalikumaid ja ebapõhjalikumaid käsitlusi. |
04.12.2003 at 13:52 |
|
partel |
EFI vs. karburaator
Karpa põhieelised on kütuse parem atomiseerimine, selle vastu ei saa ükski pihusti. Lisaks veel jahedam segu.
Neid eeliseid ei ületa kuitahes täpse A/F suhtega.
Karpa puuduseks on teadagi kitsam töödiapasoon. Aga kiirendusel on pööretevahemik u. 2000 pöörde kandis ja gaas kogu aeg põhjas, seega pole tegemist kuigi laiaga.
Karpa puuduseks on ka see, et käiguvahetusel kukuvad pöörded hetkega päris palju -> vähem küttesegu tarvis -> kollektoris aga rohkem kui vaja -> mis vähendab karpa jaoks vajalikku vaakumit, lööb korraks "hinge kinni".
Lõpetuseks väike arvutus:
Pro Stock, 1360 hj @ 9500, 500 cid. (165 hj/l)
Moment max võimsuse juures: 1360/9500*5252=752 lb-ft
752 lb-ft / 500 cid = 1.50 lb-ft/cid
F1 mootor 3L -> 183 cid.
1.50 * 183 = 275 lb-ft
275 * 19000/5252 = 995 hj
Ehk siis GAZ-53 tehnoloogia, karpade, 2-klapi ja tõukurvarrastega saadakse tulemus, millega F1 võimsus peaks olema pea 1000 hj. Pole paha, hmm?
____________________________
_ |
04.12.2003 at 15:02 |
|
Raceboy |
EFI vs. karburaator
...EFIl küll palju eeliseid, kuid ntx. vanemate 911-de tuunijad eelistavad alati maks. võimsuse saavutamiseks karpasid või mehaanilist pritset (mitte segi ajada igasugu kajetroonikutega). Õhumõõtjatega (labadega) pritsetega mootoritel peavad olema küllatki mild camid. Seda sellepärast, et õhumõõtja on väga tundlik igasugu sisselaske tagasiöökidele.
____________________________
www.vems.ee |
04.12.2003 at 15:58 |
|
jyrki |
EFI vs. karburaator
Carburator does a great job as a air/fuel mixer, and for all out power there is no difference at least to EFIs advantage. That's because a carb can be made top work opitmally only during a pretty narrow "window" of circumstances. This is something that every fuel injection manufacturers agree with. Another benefit of a carb is, that when one sorks, it works about right. An EFI does nothing, idf it's not told to. On the other hand, the adjustments are easier if you have a good control unit. Especially important in blow thru set ups. |
04.12.2003 at 16:15 |
|
devilc
Moderator |
EFI vs. karburaator
quote: partel:Ehk siis GAZ-53 tehnoloogia, karpade, 2-klapi ja tõukurvarrastega saadakse tulemus, millega F1 võimsus peaks olema pea 1000 hj. Pole paha, hmm?
IRW... jälle Sa hakkad peale, aga OK, lähen liimile.
Pro Stock, 165 hj/l, täiskoormusel tööaeg < 10 s korraga (ilmselt töötaks siiski ka mõnevõrra kauem).
F1, 300+ hj/l, täiskoormusel tööaeg kuni KAKS TUNDI korraga.
Pole pikki arvutusi vaja, et F1 mäekõrgust tehnoloogilist üleolekut näidata. On ju sisuliselt ainus põhjus, miks kiirenduses moodsat tehnoloogiat ei (lubata) kasutata, püüd kulusid kontrolli all hoida. |
04.12.2003 at 16:25 |
Last edited 04.12.2003 at 16:27 by devilc (Moderator)
|
Fog |
EFI vs. karburaator
quote: partel:
Lõpetuseks väike arvutus:
Pro Stock, 1360 hj @ 9500, 500 cid. (165 hj/l)
Moment max võimsuse juures: 1360/9500*5252=752 lb-ft
752 lb-ft / 500 cid = 1.50 lb-ft/cid
F1 mootor 3L -> 183 cid.
1.50 * 183 = 275 lb-ft
275 * 19000/5252 = 995 hj
Naabrimehe võrr
0.045L -> 2.745 CID
1.50 * 2.745 = 4.1175 lb-ft
4.1175 * 3000/5252 = 2.35196 Hj <- Hi Tech!!!
korralik roller on 3+ Hp @ 3K
____________________________
'84 Fiero 4.5T mängimiseks
Eesti esimene dragster, eiteamilleks? |
04.12.2003 at 16:35 |
|
vvt |
EFI vs. karburaator
Asi juba edeneb
IMHO minu tähelepanekud karpa vs EFI
1. Samal mootoril muid tingimusi muutmata (surveaste, mootori ehitus, kütusekulu) annab EFI suurema võimsuse. Jutt tänavamootorist. Samamoodi võiks vaielda DOHC ja OHC erinevusest. Võimsuse vahe ceteris paribus tuleb sisselaske väiksemast takistusest ning ühtlasemast segujaotusest. Kes natuke viitsib kõrvutada 2-l väikemootorite andmeid, vahe on silmnähtav.
2. EFI-ga võib olla surveaste suurem muudel samadel tingimustel kuna segu jaotus on ühtlasem, koosis täpsem ning seetõttu on üksikute silindrite detonatsioonioht väiksem. Segu kvaliteet ei sõltu nii oluliselt õhu kiirusest sisselaskes.
3. Täpsemast doseerimisest on emission sama võimsuse korral madalam, sama emissioni korral on võimsus suurem.
Lükake ümber
Edit: F1 näite juurde - kui stripil oleks samade mootorite suuruste lubatud F1 tehnoloogia ja oletame, et leidub rikkaid rahastajaid, siis oleks TF rekord alla 3 sek.
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
|
04.12.2003 at 17:01 |
Last edited 04.12.2003 at 17:03 by vvt
|
partel |
EFI vs. karburaator
Kütusekulu ja emissioonid...
Lähme kõik välja ja kallistame puud!
____________________________
_ |
04.12.2003 at 17:18 |
|
partel |
EFI vs. karburaator
quote: vvt:
Edit: F1 näite juurde - kui stripil oleks samade mootorite suuruste lubatud F1 tehnoloogia ja oletame, et leidub rikkaid rahastajaid, siis oleks TF rekord alla 3 sek.
TF juures on piiravaks teguriks rehvid ja rada, mitte mootori võimsuse puudumine.
____________________________
_ |
04.12.2003 at 17:20 |
|
Fog |
EFI vs. karburaator
quote: partel:Lähme kõik välja ja kallistame puud!
Save the tree, kill the beaver.
____________________________
'84 Fiero 4.5T mängimiseks
Eesti esimene dragster, eiteamilleks? |
04.12.2003 at 17:27 |
|
vvt |
EFI vs. karburaator
quote: partel: TF juures on piiravaks teguriks rehvid ja rada, mitte mootori võimsuse puudumine.
Aga kui siiski õnnestuks auto 2x konkurentidest võimsam ehitada raha lugemata?
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
|
04.12.2003 at 20:03 |
|