register | account recovery | profile | help / abiinfo | search
show today's posts | mark all read
ukraina
tqhq.ee foorum : Vaba teema : Metallitreipingi otsimine/ostmine.   1 2  
Poster Message
Willie
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Tere,

soov on soetada treipink, millega saaks (üle) treida pidurikettaid ja teha velje vaheflantsi taolisi tooteid, umbes 500 tk kuus, keermestada polte jne.

Aga asja teeb keerulisemaks vajadus automaatsuse järele: 100 tk näiteks paksusega 8 mm, 55 tk 8,8 mm ja 100 tk 1" paksust, lisaks veel (erimõõduliste) avade puurimine raadiusele näiteks iga 120 kraadi järele. Töödeldavad materjalid on teras, alumiinium/pronks/vask ja plastik. D-max = 450 mm, l-max= 1000 mm. Kindlasti on muid täpsustusi kuid hetkel ei oska kirja panna.

Küsimused:
kas sellised tingimused eeldavad CNC treipingi ostu?
millised pingitootjad oleksid nn head?
kas CNC juhtimisega pinke saab ka käsitsi juhtida või oleks vaja kaks eraldi pinki?
parim hooldusepool, ehk kes vajadusel sebivad kõige kiiremini varuosa või häälestuse?
kas hinnaklassis 5000 eurot +/- on üldse midagi uut või kasutatut liikumas?

Ja üks näitlik tootekirjeldus: toru otsaflants, diameeter 84 mm, paksus 12 mm, siseava 32 mm, neli poldiaukku a' 6,5 mm 90 kraadise sammuga raadiusel 29 mm. Protsess: toorik väliselt mõõtu, siseava sisse ja nüüd: puurida 4 poldiava toorikusse ning seejärel tooriku lõikamine 20 mm paksuseks seibiks. Selline töötlemisjärjekord eeldab padruni peatumist ja pööramist 90 kraadi kaupa avade puurimiseks ning siis lõikamist.

Jutt vist kiskus keeruliseks, pole ma suurem asi seletaja. Kes aga teemast midagi teab, on oodatud infot ja vihjeid jagama.

Olen ka arutanud mõne pingimüüjaga kuid igaüks müüb oma kaupa parima pähe ja mulle kui suht võõrale ses teemas on raske kaasa rääkida.

Lugupidamisega,
Heints
07.05.2012 at 22:07
Jesper
 
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Ma ei ole kuskilt otsast ekspert, aga nats olen turgu uurinud.

Praktiliselt mitte miski ei eelda otseselt CNC-d, lihtsalt mingist keerukusastmest alates tekib see koht, kus inimese jõudlus enam arvutiga sammu pidada ei suuda. Selle kirjelduse baasil pakuks küll, et CNC annab võrreldes vähegi mõistliku treialiga väga vähe ajavõitu, sest pinki pead toorikuid ikka käsitsi kinnitama jne. CNC rokib vähesel hulgal detailidel väga keerulisi operatsioone teostades, mitte suurel hulgal lihtsaid juppe... noh, treides :) Samuti on igasugu CNC tuunimine automaatsete tööriistavahetajatega jms vidinatega väga kallis ettevõtmine, näiteks kui sul on vaja teha päev läbi detaili sisse neljas eri mõõdus auke, siis 4 tavalist puurpinki pluss rakised on ilmselt odavam kui see kullast freesipea :)

Kõiki CNC pinke saab käsitsi juhtida, prostamaid läbi arvuti nuppude/joystickuga, edevamaid nii et keerad füüsiliselt vänta ja arvuti ekraanil jooksevad numbrid.

5k euri on CNC treipingi puhul selline väga "hinnad alates" summa, põhimõtteliselt ainult hiinakad kvalifitseeruvad. Tasuks uurida sellist tootjat nagu SIEG, täpsemalt siis mudel KC6, sellest on ka cnczones kõvasti juttu ja arvamusi, lisaks on neil Rootsis diiler. Samas veljeflantsi auke see ei puuri mingi nipiga, sest spindlit aetakse ringi tavalise, mitte servomootoriga. Ja noh nad positisoneerivad ennast ikka pigem sinna "tõsise hobi" segmenti, keegi ei tea kui kaua see pink kestab kui päevad läbi kuuma anda, sest reeglina sellistes kohtades kasutatakse hoopis teisest hinnasuurusjärgust pinke.

Tavaliste ja kasutatud pinkide kohta ma ei oska kommenteerida.

Ahjaa, mainisin küll jutu sees, aga igaks juhuks toon veel eraldi välja: http://www.cnczone.com/ , parim viis CNC pinkidest unistades unetuid öid sisustada :)

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
07.05.2012 at 22:53 3 edits. Last edited 07.05.2012 at 23:18 by Jesper
Jesper
 
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Ja kui ma juba jutuotsa peale sattusin - kui sul on äriidee, milles olulisel kohal on mingite standartsete juppide seeriatootmine ja nende turustamine, siis noh vabandan ette ja taha, aga Eesti tingimustes nende tootmise organiseerimine võrdub mõttekuselt umbes enda Raekoja platsis põlema panemisega. Selliseid asju tehakse nii, et Eestis teed/lased teha prototüübid, katsetad need ära ja siis tellid Hiinast vastavalt joonistele trahh aastase laovaru korraga ära. Enamvähem pappkarbid ja tootelehed lased ka seal trükkida, meil on kõik trükikojad hirmsasti ametis Villu Perverti autobiograafiate tiražeerimisega. Veebilehe ja logo võid Eestis disainida lasta, kui julge oled :)

Eesti on so not tööstusriik, meie spetsialiteet on purjus kipsimehed.

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
07.05.2012 at 23:26
Willie
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Jesper, tänud Sulle.

Olen ise tegelenud Maka ja SCM Record tüüpi CNC puidutööstuspinkidega, sealt ka võimalik huvi just arvjuhtimisega pingi suhtes.

Teemasse. Küsimus pole veljeflantside tegemises, kuna nende soetushind on eeldatavalt odavam võrreldes isetehtuga. Aasiast tellimiseks on kogus liiga väike ning suurem häda on tegelikult projekti varustamine: ei tea kunagi piisavalt pikalt ette kogu vajaminevate flantside spetsifikatsioone + need veel muutuvad tööde tegemise käigus. Küsimus siis laeva torustike taastamiseks vajalike varuosadega. Piduriketta jutt oli lihtsalt piltlikult treitava detaili läbimõõdu näitamiseks.

Kui nüüd mõtlema hakata, siis oli kunagi Stockholmi messil üks servomootoritega sammaspuurpingi detaili alus, seegi kergendaks avade puurimist, jääks vaid detaili kinnitamine ja nupuvajutus.

Paistab, et täisautomaatse treipingi töötunni kulu oleks selliste detailide jaoks liiga kõrge, tegemist oleks ressursi raiskamisega.

Tänan, siit saan nüüd edasi mõelda.

Heints
08.05.2012 at 08:18
Maik
  
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Taolisi otsaflantse tehakse meil kuskil alltöövõtuna laser või vesilõikusega, vastavast materjalist lihtsalt. Ilmselt tuleb odavam?
Ja tegu on tihti justsamalt nende asjadega,ehk toru otsaflantsid. Osad tehakse ka kohapeal oleva plasmalõikuriga ja poldiaugud puuritakse ise.

Keermestada sellega tõesti ei saa,aga muud augud teeb ju kenasti ära .
Töötan konkreetselt metalliettevõttes kes taolisi töid teeb.

____________________________
2011 Chevrolet Camaro 2SS/RS
08.05.2012 at 08:39 3 edits. Last edited 08.05.2012 at 08:42 by Maik
Willie
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Tere Maik,

siin vesi-, laser- või plasmalõikuriga järgmine probleem: flantsis sees tihendisoon või -sooned, sõltuvalt survest ja projekeerija nägemusest. Alates tavalisest O-ringist kuni erisilikoonist ja temperatuuril paisuvate tihenditeni. Ülalloetletud pingid neid sooni sisse ei lõika.

Aga toorikuna nad kahtlemata kõlbaksid kuid vajaksid lisaliigutust. Kõige hullem on meile just see, et liitmikud on standardiseerimata, on GOST-i, DIN-i, SI ja veel kes-teab-mis päritolu ja tihti asja võlud avalduvadki alles peale liidete lahtivõtmist. Kurb aga pidulik ja jama selles, et sellisel juhul on uue jupi saamine tundide, mitte päeva(de) küsimus.

Nii et, Sinu jutus on point, kuigi laserlõikus on üks kallimaid ja liiga täpne, meile piisab vabalt +/-0,15 mm.

Heints
08.05.2012 at 09:13
vvt
  
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Flantsitoorikuid saab jah laserlõikusega.
Ise tegin turbomajandusele neid päris peene rea - kaane külge käivast kollektoriflantsist alates.
Perfektse täpsusega.
Kui mul oleks vaja rataste vaheflantse, siis laseks laseriga teha toorikud ja sellele treialil teha sooned-värgid-keermed.
Need CNC pingid mingi custom-tööga ei õigusta ennast, isegi partii suurusega paarsada junni on heal üksiküritajast treialil odavam teha.
Ise puurides ei tule nii täpne kui tahaks.

____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
08.05.2012 at 10:37 1 edit. Last edited 08.05.2012 at 10:38 by vvt
madis
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Korralik CNC hakkab alates 20k.
Korralik käsipink võib isegi kallim olla.

Mis siis teha ? Soovitused:

ÄRA OSTA ODAVAT HIINAKAT ! (Knuth vms.) See on katastroofiline rämps.

Otsi mingi vähekasutatud Vene pink, küsi nt. AP masinatest. Tee sellele korralik refresh - korrasta nupud, õlitorud, juhtmed, vaata et kõik toimiks. Kontrolli täpsus kelladega üle.
Osta Heidenhaini diginäidikud ja pane külge.
Osta KORRALIKUD treiterad, st. vahetatavate plaatidega. Komplektis võiks olla soojenduseks 4-5 erinevat geomeetriat, hiljem lisa vastavalt vajadusele. Karbiidplaadid ei taha emulsiooni, seetõttu väga hea teha musta metalli ja kui on poleeritud plaat võid ka alut kuivalt lasta mis mühiseb.

Ja siis saad tööd teha.
09.05.2012 at 01:14
madis
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
veel, kui vaja mingi nurksammuga avasid teha - jaotuspea+freespink on lahendus. Jällegi renoveeritud vene kraam on ok.
Puurpink on liiga vähese jäikusega, ei saa täpseid avasid.
Ja hiina sodist hoia eemale, närvid on rohkem väärt.

Renoveeritud vene pink+digikellad+ kaasaegsed lõikeriistad on kõige soodsam lähenemine.
09.05.2012 at 01:16
tõnisson
 
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
quote:
madis:....
Jutt õige.


____________________________
446+727+Dana60
225 slant six+904+8 3/4
446+727+NP203+9 1/4+dana44
09.05.2012 at 06:51
Willie
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
quote:
madis: ...

Renoveeritud vene pink+digikellad+ kaasaegsed lõikeriistad on kõige soodsam lähenemine.

Tegelikult siis karm värk, poleks seda uskunudki.

Siit siis järgmine küsimus: kes ja kus oskaks vene pingi õigeks ajada? Siitmaalt läheb minu jaoks utoopiaks. Olen küll ise treinud mitte erilist täpsust nõudvaid jubinaid aga pingi sättimine vajab ikkagi minu puhul spetsi abi.

PS. Onu on mul pensil vana metallitöötleja ja ta ei tahtnud ühtegi nn. lääne treipinki ega freesi näha: kõik tegi liiduaegse raua peal ja tulemus oli ikka väga tasemel.
09.05.2012 at 08:28
BlueStang
 
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Mulle tundub, et üldine probleem on see, et kui mingeid vidinaid tahad teha, siis peab sul kohe endal olema mingi hyper-super masinapark, et mõni junn kuus ära treida. Jäta ajutöö ja müük endale ja leia keegi, kes su jupid valmis treib - vaba cnc-ressurssi on kindlasti küllaga olemas, ei pea kohe endale hakkama masinat soetama ju.
09.05.2012 at 08:33
hents99
  
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
quote:
BlueStang: Mulle tundub, et üldine probleem on see, et kui mingeid vidinaid tahad teha, siis peab sul kohe endal olema mingi hyper-super masinapark, et mõni junn kuus ära treida. Jäta ajutöö ja müük endale ja leia keegi, kes su jupid valmis treib - vaba cnc-ressurssi on kindlasti küllaga olemas, ei pea kohe endale hakkama masinat soetama ju.

Kahtlen, omast kogemusest....paraku.


Aga treipingi kohta : 4x4 foorumist kasutaja Sidorov minuteada korrastab kasutatud pinke ja teeb seda hästi.

Ise ostsin samuti vana Vene treipingi, korrastasin seda ja siiani ostuga rahul. Just pigem üksikeksemplaride jaoks, millega on kiire.
Ostsin AP Masinatest, suht OK koht.

____________________________
Hobitehnika mehaanika, elektroonika ning nende seadistamine - kõik ühes kohas.
09.05.2012 at 08:40
Jesper
 
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
quote:
BlueStang: Mulle tundub, et üldine probleem on see, et kui mingeid vidinaid tahad teha, siis peab sul kohe endal olema mingi hyper-super masinapark, et mõni junn kuus ära treida.

No tal on ju juppe vaja "homme saabuvate specide järgi eilseks", sellise ärimudeli puhul pead sa vajaliku operatiivsuse saavutamiseks allhankijad kullaga üle kallama, et nad iga tellimuse korral muud tööd kõrvale lükkaks ja sinuga tegeleks.

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
09.05.2012 at 08:42 1 edit. Last edited 09.05.2012 at 08:44 by Jesper
vvt
  
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Mina ei saa aru, miks on vaja seda tingimata ise teha - kas soovitakse sellist teenust pakkuma hakata?
Nende vanade treipinkide reonveerimisega on nagu vana autorisu parandamisega teeninduses raha eest - kui sul usaldusväärset korrektset oma remondimeest pole, siis unusta ja sõida liisingu Corollaga parem.
Peab ikka hästi olustikku tundma, et oma raha mitte tuulde loopida.
Sestap tasubki küsida, et miks mitte kasutada alltöövõttu ja olla ise peatöövõtja - teha joonised, lasta ühes firmas lõigata toorikud, tarida treialile, lasta seal treida ja lõpuks oma juurdehindlusega toode müüa.
Odav tegemine vanade kokkulapitud pinkidega toimub senikaua kuini sa oled kas sise või omad pädevaid remontijaid - umbes nagu vana vene eritehnikaga on võimalik raha teenida seni, kui sa ise suudad seda korras hoida.

____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
09.05.2012 at 08:44 1 edit. Last edited 09.05.2012 at 08:45 by vvt
SPITFIRE
 
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Nokitsen ise google õpetuste abil üht hobi cnc freespinki teha, väikesed samm-mootorid 4.2v ja 3A otse trapetslati otsa, laua eesmärk puitu ja äkki saab ka alumiinumi freesida, arvan, et kui need mootorid mõnele manuaalpingile väntade asemele panna, peaks päris low budged cnc pingi saama.

____________________________
Hell Camino
09.05.2012 at 08:51
minimum
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
quote:
Willie:Siit siis järgmine küsimus: kes ja kus oskaks vene pingi õigeks ajada?
http://www.svsmetall.ee/et/Teenused/35.html

____________________________
-
09.05.2012 at 08:54
madis
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Ei tee seda kiiret allhanget Eestis keegi, iga automaatpink mis ostetakse on a) panga lattu tagasi veetud või b) 24/7 teeb mingeid jullasid sommidele
Pluss veel madal kultuur ja täpsus ning pinnakvaliteet. Krt, mõni tegelane reklaamib et täpsus on 1 um (maha kirjutatud CNC passist) aga endal pole mõõtekellasid, mikromeetreid ega tööriistaseadmispinki ja hiljem selgub et täpsus on 0.5mm.

Kui on kiirelt vaja, siis unusta offsourcimine.

Treipingi täpseks ajamiseks on vaja vanakooli treialit ning paari rihtlatti. Kui käiguteed on kulunud, siis on muidugi jama, kuid kindlasti leiad mõne vähekasutatud pingi.

Peamised ebatäpsuse allikad treipingil:

1) padruni pakid on ebatäpseks kulunud - saab korrigeerida samas pingis
2) tugipuki tsenter on möödas - jällegi, saad korrigeerida
3) teeb koonust - saab korrigeerida, kui muidu ei saa siis tugipuki tsentri nihutamisega ikka saab
4) spindli laagrid puu taga - seda kuuled häälest ja näed pinnakvaliteedist

Isetehtud CNC-ga jändamine on hobi-iseeneses, mitte viis saada odavamat tööriista päris töö tegemiseks.

Ja veel: juba enne treipingi ostmist osta Mitutoyo diginihik ja digimikromeeter. Sest ei saa midagi reguleerida kui sa ei saa mõõta.
09.05.2012 at 09:33
Willie
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Et asi siin arutades keeruliseks ei kujuneks, siis pingi eesmärgiks on RUTTU saada vajalikud flantsid. Aeg on raha ja kiirus on taga. Allhankijatega on mõistlik rääkida toorikutest aga edasine tuleb teha peaaegu et laeva kõrval.

Veljeflants oli vaid näide, ketaste treimine aga reaalsus. Kuna siin foorumiski on palju isetegijaid, siis siia saigi just tehtud päring tavakasutajate arvamuse teada saamiseks. Kirjutan hiljem pikemalt, tööl olles ja läbi telefoni pisut keeruline.
09.05.2012 at 10:01
Olds
  
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
quote:
madis: Ei tee seda kiiret allhanget Eestis keegi, iga automaatpink mis ostetakse on a) panga lattu tagasi veetud või b) 24/7 teeb mingeid jullasid sommidele
Pluss veel madal kultuur ja täpsus ning pinnakvaliteet. Krt, mõni tegelane reklaamib et täpsus on 1 um (maha kirjutatud CNC passist) aga endal pole mõõtekellasid, mikromeetreid ega tööriistaseadmispinki ja hiljem selgub et täpsus on 0.5mm.

Kui on kiirelt vaja, siis unusta offsourcimine.

Treipingi täpseks ajamiseks on vaja vanakooli treialit ning paari rihtlatti. Kui käiguteed on kulunud, siis on muidugi jama, kuid kindlasti leiad mõne vähekasutatud pingi.

Peamised ebatäpsuse allikad treipingil:

1) padruni pakid on ebatäpseks kulunud - saab korrigeerida samas pingis
2) tugipuki tsenter on möödas - jällegi, saad korrigeerida
3) teeb koonust - saab korrigeerida, kui muidu ei saa siis tugipuki tsentri nihutamisega ikka saab
4) spindli laagrid puu taga - seda kuuled häälest ja näed pinnakvaliteedist

Isetehtud CNC-ga jändamine on hobi-iseeneses, mitte viis saada odavamat tööriista päris töö tegemiseks.

Ja veel: juba enne treipingi ostmist osta Mitutoyo diginihik ja digimikromeeter. Sest ei saa midagi reguleerida kui sa ei saa mõõta.

Ära Madis päris kõiki töökodasid ka ühte pukki pane. Koht kus mina töötan ( Protolab ) on just spetsialiseerunud üksiktellimustele ja väikepartiidele. Loomulikult ei saa keegi tagada seda, et "kohe nüüd tänase päeva jooksul" saame tellimuse ära tehtud kuid kui üldsielt minna 1..2 detailiga mõnda tehasesse, saad loomulikult vastuseks EI ja see on ka loomulik.
Pingid on meil väga täpsed, nagu ka mõõtevahendid.
Rohkem infot saab näiteks siit : http://www.fbo-est.com/cnc-tooted
Seega kellel on vajadus üksikdetailide suhtes abi saada, võite julgelt pöörduda ja katsume aidata

____________________________
Premium Performance - Ameerika autode varuosad,remont,race osad & custom mootorite ehitus
Tim McAmis ametlik partner
COMP Performance Group brändide ametlik ainumaaletooja baltikumis
09.05.2012 at 11:59
Jesper
 
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
quote:
Olds: Loomulikult ei saa keegi tagada seda, et "kohe nüüd tänase päeva jooksul" saame tellimuse ära tehtud
Sry veidi teemavälise jauramise eest, samuti pole mul konkreetse asutusega kokkupuuteid olnud, aga no selles nagu kogu kühvel ongi et keegi "loomulikult ei saa tagada ühtegi tähtaega, seda, teist, kolmandat, seda et ma ei peaks kirvehinnaga laserlõikusest tulnud juppide servasid ööajast viiliga siluma ja et keegi mulle actually helistaks kui need õnnetud käkid lõpuks valmis praavitatud on". Kõik teevad midagi, pakuvad midagi, neil on olemas midagi, aga see mida vaja on on töötav lahendus töötava ajaraami sees, mida paraku saab tagada ainult viimast kui asja omas majas tehes.

Asjade (kõigi, mitte ainult metallitöö) outsourcemine on põrgu maa peal.

Sõsarfoorumist üks näide, kuidas inimesel oli põhimõtteliselt vaja lihtsalt kastitäit treitud juppe ja ta need lõpuks Türgist tellis: http://opentrack.tqhq.ee/forum/viewtopic.php?tid=725

____________________________
Vineda Racing | "The engines are free. The limitations of cylinders, restrictors and turbo pressures are removed." --- ACO
09.05.2012 at 12:56
madis
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Olds, kas Protolab on eraettevõte või eurorahade eest tehtud värk ?
09.05.2012 at 15:02
vvt
  
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
quote:
Sõsarfoorumist üks näide, kuidas inimesel oli põhimõtteliselt vaja lihtsalt kastitäit treitud juppe ja ta need lõpuks Türgist tellis: http://opentrack.tqhq.ee/forum/viewtopic.php?tid=725

Vaata, usaldusväärne treial on nagu naiste juuksur või rätsep, kes ülikonna õmbleb - seda ei avaldata.
Mul õnneks olemas.:)

____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
09.05.2012 at 15:11
Willie
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Tegelikult oli siinsest arutelust usinalt kasu ka:

tundub nii, et parim meile sobiv kompott on järgmine: 5 erinevas mõõdus toorikud (katab 99% meil kasutatavatest flantsidest), üks lauapealne uus treipink (vist Bernardo aga selle soetamisega hakkab tegelema teine inimene) ja üks sammaspuurpink. Point selles, et kõik see mahub ära Opel Vivarosse, on kaasaveetav ja hõlpsalt üles seatav. Ilusa sõnaga vist mobiilne. Järgmise nädala sees läheb täpsemaks komplekteerimiseks ja huvi korral võin jagada infot, mis ja kuidas töötab.

Igatahes oli arutelu mulle igati hariv ja juba praegu saan öelda, et eelarve ülejäägi eest saab osta kena komplekti erinevaid puur- ja lõiketerasid.

Lugupidamisega,
Heints
12.05.2012 at 15:23
madis
Metallitreipingi otsimine/ostmine.
Lauapealne treipink ? Milliseid toorikuid sa treida tahad ?
12.05.2012 at 16:36
tqhq.ee foorum : Vaba teema : Metallitreipingi otsimine/ostmine.   1 2  
Log in:
Account recovery
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2024. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.