Harley Earl - kõige esimene autodisainer |
|
|
Harley Earl sündis 22. novembril 1893 Los Angeleses Californias.
Tema isa Jacob W. Earl teenis Michiganis elatist puuraidurina, kuid
kolis 1889. a. oma perekonna läänerannikule. Seal hakkas
ta tööle tõldsepana, ehitades nii lahtisi kui ka kinniseid
hobuvankreid ja isegi võidusõidukaarikuid. Kui tänavatele
hakkasid ilmuma autod, nimetas J. W. Earl aastal 1908 oma firma ümber
Earl Automobile Works'iks ning hakkas eritellimusel valmistama autoosi
ja lisavarustust.
1914. aastal läks noorem Earl Stanfordi Ülikooli, kuid
jättis
1917. a. inseneriõpingud pooleli ja asus tööle
isa ettevõttesse. Earl Automobile Works'is sai tema ülesandeks
autokerede kujundamine. Tööpõld oli lai, sest eritellimusel
valmistatud autod olid filmitööstuse eliidi hulgas nõutud
kaup. Kahekümnendate alguseks oli Harley Earl Hollywoodis juba tuntud
nimi. Üheks tema esimestest töödest oli $28,000 maksnud
(kalleima seeria-Cadillaci hind oli toona umbes $5000) elegantne autokere,
mille tellijaks oli Roscoe "Fatty" Arbuckle - Hollywoodi eredaim
täht
sel ajal. Earlile tõi tuntust veel vesternistaar Tom Mix'i tellitud
kere, millel muuhulgas ilutses kapotil ratsasadul. |
|
Samal ajal varustas Earl Automobile Works autokeredega ka Lõuna-California
ainsat Cadillac'ide edasimüüjat, mille omanikuks oli Don
Lee. Leele avaldas Earli ettevõtte edu sedavõrd muljet,
et ta ostis selle ära ja nimetas ümber Don Lee Coach & Body
Works'iks. Harley jäi selle juhatajaks, vastutades disaini eest
ja juhtides keretehase tööd. Nõudlus rätsepatööna
valmistatud kerede järele oli luksusautode turul suur ning Lee
ja Earli koostöö edukas. 1920-ndate keskpaiku valmistasid
nad kuni 300 keret aastas, eksportides mõned kered koguni Indiasse
ja Euroopasse.
Harley Earli ja Don Lee edu jäi 1926. a. omakorda silma Fred
Fisherile, kes oli vanim mõjukatest Fisheri vendadest ja ühtlasi
Fisher Body Company üks asutajaid 1908. aastal. 1926. aastaks
oli Fisher Body juba GM-i kontrolli all ning Fred Fisherist oli saanud
GM-i juhtkonna liige. Arvatavasti just oma vanema venna Fredi algatusel
võttis Larry Fisher, Cadillaci värske tegevjuht, ühendust
Harley Earliga ja pakkus talle tööd Cadillaci tulevase sõsarmargi – LaSalle'i – uute
mudelite disainimisel. Earl võttis töö vastu.
LaSalle pidi täitma hinnatühimiku, mis oli tekkinud GM-i
presidendi Alfred P. Sloani muidu hoolikalt ülesehitatud margihierarhiasse
kalleima Buicki ($1925) ja odavaima Cadillaci ($3195) vahele. Ühtlasi
pidi LaSalle olema veidi nooruslikum ja sportlikum kui Cadillacid.
Kui uutelt Earli kujundatud LaSalle'idelt 1927. a. 5. märtsil kate
tõmmati, põhjustas nende välimus sensatsiooni. LaSalle'id
paistsid mõnevõrra madalamad ja pehmemate vormidega kui
teised tolleaegsed autod; esitiivad olid kauni pika voogava joonega ja
eriti rabavad olid maitsekad kahetoonilised värvikombinatsioonid – vaid
mõne aasta eest olid näiteks kõik Ford T-d musta värvi,
kuna piisavalt kiiresti kuivavat värvi seeriatootmise tarvis suudeti
valmistada vaid selles toonis. |
|
|
|
1929. aasta lõpuks oli müüdud juba 50 000 LaSalle'i,
ja kuigi kümnendivahetuse suure majanduskriisi tõttu kukkus
müük järsult, aitasid just LaSalle'i müüginumbrid
Cadillacil raskete aegadega toime tulla. LaSalle'i tootmine lõpetati
1940. a., kui Buicki ja Cadillaci enda mudelid olid täitnud tühimiku,
kuhu LaSalle algselt mõeldud oli.
Kuigi LaSalle'i tähelend jäi lühikeseks, mõjutas
see siiski pöördumatult kogu autotööstust – esimese
disaineri käe alt tulnud auto edu oli otsustavaks tõukeks
GM-i Art and Color Section-i loomisele, mis oli esimene omataoline
autotööstuses. Osakond loodi GM-i juhi Alfred Sloani korraldusel
ning see allus otse talle; osakonna ülesandeks oli otsustada masstoodangusse
minevate autode disaini ja värvide üle. Uut osakonda kutsuti
mõistagi juhatama Harley Earl, kes töö pikemalt mõtlemata
vastu võttis.
1928. a. jaanuariks töötas osakonnas juba ligi 50 inimest
ja erinevad GM-i divisjonid hakkasid oma väiksemate ja suuremate
disainimuredega Harley Earli ja tema meeskonna poole pöörduma.
Harley Earli lähenemine autode kujundamisele sai hiljem üldtunnustatud
standardiks, kuid 20/30-ndatel aastatel oli see novaatorlik. Ta kasutas
kahte disainimeetodit – esmalt tulid ligikaudsed visandid paberil,
seejärel aga elutruud savist mudelid, mida sai iga nurga alt vaadata
ja mis esitati juhatusele lõpliku valiku tegemiseks.
1937. aastal nimetas Earl Art and Color Sectioni ümber Style
Section'iks, et kirjeldada täpsemalt selle laia haaret; kolm aastat
hiljem nimetati Earl General Motors'i disaini eest vastutavaks asepresidendiks – ilmekas
märk sellest, kui oluliseks peeti GM-is autodisaini ja Harley
Earli rolli.
1930-ndatel jätkas Earl Cadillacide ja LaSalle'ide täiustamist,
kuid tema kuulsaim töö sellest ajajärgust on Buick Y-Job,
mida loetakse kõige esimeseks ideeautoks. Auto nimi tuli sellest,
et paljud konkurendid tähistasid oma eksperimentaalmudeleid tähega
X; Harley astus sealt veel sammukese edasi talle suurt huvi pakkunud
sõjalennunduse valdkonda, kus oli kombeks tähistada prototüüpe
Y-ga mudelinimes.
Y-Job loodi GM Stylingu ja Buick Engineeringu koostöös – auto
kujustas Harley Earl ja konstrueeris Buicki peainsener Charlie Chayne
tollase seeria-Buicki põhjale. Y-Job peegeldas Earli kahte põhimõtet
autode kujundamisel - pikkus ja madalus. Auto eripäraks olid ainult
töötsükliks
avanevad esituled, uksega ühes tasapinnas lingid, elektrilised
aknad ja elektriline katus, mis allalastuna kadus täielikult metallist
katte varju. Mitmed Y-Job'i kujunduselemendid ja tehnilised lahendused
leidsid 40-ndatel kasutust erinevatel GM-i toodetel, eriti Buicki ja
Cadillaci mudelitel. Earl kasutas unikaalset Y-Job'i Teise Maailmasõja
ajal oma igapäevase sõidukina.
|
|
'38 Buick Y-Job |
|
Pildi eest tänu / image courtesy of and © General Motors |
|
|
Autotööstusele ja eriti autodisainile oli II Maailmasõda
paigalseisu aeg, kuna tehased oli sõjatööstuse kasutuses
ja uusi mudeleid ei esitletud. Harley Earli jaoks oli see aga võimalus
lähemalt kokku puutuda (sõja)lennundusega – juba enne sõda
oli ta tegev GM-i ja õhujõudude koostööprojektides.
Earl ja mõned tema disainerid olid sagedasteks külalisteks
Detroiti külje all asunud Selfridge'i lennuväebaasis, kus
neil oli ligipääs ka salajastele prototüüplennukitele.
Nähtud lennukitest jättis Earlile ja tema meeskonnale kõige
sügavama
mulje omapärane Lockheed P-38 Lightning, mille päras kõrgus
efektne sabatüüride paar. See andis neile idee, mille
disainer
Frank Hershey võttis kasutusele '48 mudeliaastaks esimese suurema sõjajärgse
uuenduskuuri läbi teinud Cadillaci juures – auto tagatiivajoon ei
kaardunud sujuvalt allpoole nagu eelmisel mudelil, vaid lõppes
väikse terava
nuki või "uimega", milles paiknes tagatuli. |
|
'48 Cadillac Club coupe |
|
Pildi eest tänu / image courtesy of and © General Motors |
|
|
Bill Mitchell, üks Cadillaci disaineritest ja hilisem GM-i disainiboss,
kommenteeris uuendust nii: "Tiivad tõid esmakordselt esile
auto tagumise osa. Nad tegid selle sama huvitavaks kui auto ninaosa
ja panid aluse pikaaegsele Cadillaci disainitraditsioonile."
Kuigi nn. lennuki-raketistiil sai tuule tiibadesse alles 50-ndate
keskel ja ka Cadillaci tiivanukid püsisid selle ajani üsna
tagasihoidlikus suuruses, leitakse, et see 50-ndate mõjukaim
disainisuund sai alguse just Harley Earlist ja '48 Cadillacist.
Juba järgmisel aastal tuli GM välja järgmise olulise
disainiuuendusega – '49 Buick Roadmaster Riviera, Cadillac Coupe de
Ville ja Oldsmobile 98 Deluxe Holiday olid esimesed suurseeria hardtopid – ilma
traditsioonilise B-piilarita kõvakatusega autod.
Lennunduse mõjutused olid palju selgemini näha Earli järgmise
ideeauto – '51 LeSabre juures. II Maailmasõja lõpu järel
näis Earlile ja Buicki juhtkonnale, et kümne aasta tagune
Y-Job on juba ajale jalgu jäämas, ja 1947. aastal alustati
täiesti uue ja veel äärmuslikuma ideeauto loomist. Earlil
ja Buicki inseneridel oli mitme peale ideesid koguni niipalju, et autosid
otsustati teha kaks – XP-300 ja LeSabre. XP-300 pidi olema
pilguheit Buicki tulevikku – selle välimus oli veidi konservatiivsem,
kuid auto oli täis tehnilisi uuendusi: muuhulgas oli autol tsentraalne
hüdraulikasüsteem, mis liigutas istmeid, aknaid ja isegi
auto uksi.
LeSabrest pidi aga tulema teenäitaja kogu GM-ile ja Harley Earl
sai vabad käed. Tulemus oli jälle kord rabav – auto oli lai
ja äärmiselt madal; esi- ja tagaotsa kujundus tõi
silme ette reaktiivlennuki ja külgedele kaarduv panoraamtuuleklaas
oli ennenägematu; auto kerepaneelid oli valmistatud magneesiumist. |
|
Harley Earl '51 LeSabre roolis |
|
Pildi eest tänu / image courtesy of and © General Motors |
|
|
LeSabre tehnikapool oli samuti kõike muud kui tavaline – alumiiniumist
215 CID V8-l oli Roots-tüüpi kompressor ning kütusena
kasutati bensiini ja metanooli. Mootor oli ligi kaks korda võimsam
(335 hj) kui '51 aasta võimsaim toodangu-V8, Chrysleri 180 hj
Hemi.
LeSabrest sai mõistagi autonäituste magnet, ja nagu algselt
planeeritud, disaini teenäitaja GM-ile ja tegelikult kogu USA
autotööstusele. Üle miljoni toonase dollari maksa läinud
LeSabrest sai ka Harley Earli isiklik sõiduvahend – tänapäeval
mõeldamatu, kuid Earl oli selle projekti alguses tingimuseks
seadnud.
See oli järjekordne näide Earli mõjuvõimust
ja tema isikuomadustest. Earl oli suurt kasvu ja nõudis oma
alluvatelt kohast lugupidamist – paljudele neist tundus "Mr. Earl"
lausa hirmuäratava inimesena. Näiteks Gordon Buehring, kes
hiljem kujustas legendaarse Cord 810/812-e, lahkus 1928. aastal GM-ist
viieks aastaks Duesenbergi, sest kartis Harley Earlilt palgalisa küsida.
Isegi divisjonijuhtidest vaid mõjukaimad võisid loota,
et neil õnnestub oma tahtmine Harleyle peale suruda.
Harley Earl riietus alati väga maitsekalt, kandes tihti heledaid ülikondi
ja kahevärvilisi kingi, ja mõistagi kõlbas talle
ka sõiduvahendiks ainult maailma kõige moodsam auto.
Earl läbis LeSabrega mitukümmend tuhat miili; pilvise ilmaga
meeldis talle demonstreerida auto üht huvitavat lisaseadet – ta
jättis allalastud katusega LeSabre parkimisplatsile, et keskkonsoolis
asuv andur esimeste langevate vihmapiiskade peale automaatselt katuse üles
saaks tõsta.
LeSabre aitas kaudselt kaasa ka ühe tuntuima USA autolegendi
sünnile. Earl oli 1951. a. septembris Watkins Glenis, et koos
seal toimuva võistlusega LeSabret demonstreerida, kui talle
jäid silma võistlused osalenud arvukad Euroopa sportautod
ja publiku entusiastlik reaktsioon nendele. Earl täheldas, et
see oli autoklass, kus USA autotootjad polnud üldse esindatud.
Sama aasta lõpus alustas Earl tööd projektiga, mille
algseks koodnimeks sai "Opel"; kahekohalise sportauto 1:1 mõõtkavas
makett valmis tema meeskonnal järgmise aasta kevadeks. Maketti
näinud Chevrolet' peainsener Ed Cole oli veendunud, et just sellist
autot oleks Chevyl vaja, et oma mudelivalikusse pisut põnevust
lisada. GM-i juhatus andis projektile rohelise tule ja sügiseks
sai auto ka oma lõpliku nime – Corvette.
Corvette'i esitleti ideeautona 16. jaanuaril 1953 New Yorgis GM-i
Motorama autonäitusel. Rahvas oli autost vaimustuses ja tootmine
algas vähem
kui poole aasta pärast. Esimestel aastatel oli toodanguarvud väikesed
ja mudeli tulevik ebakindel, kuid siis tulid V8 mootorid ja võidusõiduedu – ning
edasine on juba ajalugu. Corvette jäi Earli silmateraks elu lõpuni
ja GM varustas teda värskete mudelitega ka pärast seda,
kui Earl oli pensionile läinud. |
|
'53 Chevrolet Corvette |
|
Pildi eest tänu / image courtesy of and © General Motors |
|
|
Aastatel '53 kuni '56, '59 ja '61 toimunud Motorama näitused
kujunesidki GM-i ja Harley Earli show'ks, kus ilmavalgust nägid
järjest
efektsemad uudismudelid ja üha äärmuslikumad ideeautod,
nagu turbiinmootoriga Firebird I, II ja III prototüübid,
Chevrolet Nomad (mis algselt oli Corvette'i baasil ehitatud kaheukseline
universaal), Cadillac El Camino (siiski kahekohaline kupee, mitte kastiauto),
Buick Wildcat I ja II, ning Buick Centurion, kus esmakordselt olid
tahavaatepeegli asemel kasutusel tv-kaamera ja ekraan. |
|
Earl koos Firebird I, II ja III-ga. |
|
Pildi eest tänu / image courtesy of and © General Motors |
|
|
Ajad olid Earli ekstravagantsetele autodele enam kui soodsad – just
50-ndatel kujunes välja n.-ö. ameerikalik elulaad, milles
auto oli kesksel kohal. Inimesed muutusid varakamateks ja kolisid eeslinnadesse,
president Eisenhower soosis suurtööstusi ja 1956. a.
Federal-Aid Highway Act'i tulemusel ehitati 41 000 miili osariikidevahelisi
maanteid.
Ja mille muuga liikuda eeslinnades ja osariikide vahel, kui mitte
oma isikliku autoga? Ja kas oli tingimata vaja autost väljuda,
et minna kinno või restorani? Mitte sugugi – hakkasid kerkima
drive-in kinod ja söögikohad ning jalad sai alla kiirtoidutööstus – toidu
valmistamine konveiermeetodil - kus peamiseks tööjõuks
olid teismelised, kellest paljudel terendas silme eest unistus omast
autost. Lõuna-Californias avati isegi drive-in kirik: "Worship
as you are... in the family car." Oluline roll uue elulaadi ja Detroiti
uudistoodangu propageerimisel oli ka televisioonil ning GM oli selle
uue kanali üks osavamaid ärakasutajaid.
Mõistagi läks vaja järjest suuremaid, järjest
kõrgemate tiibadega ja järjest pimestavama kroomisäraga
autosid, et võita inimeste tähelepanu ja ärgitada
neid oma senist sõidukit võimalikult kiiresti uue vastu
vahetama. Viiekümnendad aastad tõid endaga kaasa kõige
kaunimad, kõige ebamaisemad ja kõige mõõdutundetumad
sõidukid autotööstuse ajaloos.
Oldsmobile'i kujundaja Richard L. Teague rääkis kord loo,
kuidas ta pakkus Harley Earlile valiku tegemiseks välja kaks erinevat
kroomitud kaunistuse lahendust. Ekslikult asetati mõlemad kujundused ühele
maketile. Earl vaatas maketti ja ütles: "Poisid, see sobib!" Auto
läkski tootmisse mõlema kroomkaunistusega. Nagu nentis üks
vaatleja: "Kroom oli jumal ja Harley Earl oli tema prohvet."
50-ndad ja 60-ndad olid suurte muudatuste ajaks kogu USA autotööstuses.
GM-i ja Harley Earli dikteeritud disainiuuenduste tempoga suutsid sammu
pidada vaid kõige suuremad ja tugevamad autotootjad – üle
jõu käis see lõpuks Studebakerile, Nashile, Kaiser-Frazerile,
Hudsonile, Packardile, Willysele, Crosleyle ja teistele väikestele
autotootjatele, kes olid sunnitud uksed sulgema või suuremate
poolt lihtsalt alla neelati.
Nende 30 aasta jooksul, mil Earl General Motorsis disaini eest vastutas,
tootis GM USA-s ligi 45 miljonit autot ning disainiosakonna töötajate
arv kasvas viiekümnelt rohkem kui tuhandeni. Kuid Earli mõju
ulatus ka kaugele väljapoole GM-i, ja mitte ainult tema algatatud
disainisuundade näol. Kuna GM-i disainiosakond oli autotööstuse
esimene ja Earl tegeles aktiivselt uute talentide värbamisega,
said mitmed teiste autotootjate hilisemad disainerid ja peadisainerid
oma esimese töökogemuse just Harley Earli käe all.
Kui Earl 1958. a. pensionile läks, kirjeldas ta oma karjääri
nii: "Minu peamine eesmärk oli teha Ameerika autod pikemaks
ja laiemaks, võimalusel reaalselt, ja alati visuaalselt. Miks?
Sest mu proportsioonitaju ütleb mulle, et ristkülikud on
meeldivamad kui ruudud, nagu ka madal rantšohoone on silmale meeldivam
kui kolmekorruseline lameda katusega maja või nagu hurt on graatsilisem
kui Inglise buldog."
Harley Earl suri 10. aprillil 1969 ajurabanduse tagajärjel
West Palm Beachis Floridas. |
|
|
|
http://www.carofthecentury.com/
http://www.gm.com
http://www.kudzumonthly.com/kudzu/nov02/HarleyEarl.html
http://www.classiccar.com/harley_earl.asp
http://www.aaca.org/muscleshoals/news_earl.html
http://waw.wardsauto.com/ar/auto_tenured_design/
http://www.car-nection.com/yann/Dbas_txt/Factd-g.htm
http://www.100megsfree4.com/cadillac/lasalle/lasalle.htm
http://www.canadiandriver.com/articles/bv/lasalle.htm
http://www.islandnet.com/~kpolsson/vettehis/
http://www.brophy.com/eodweb/htmls/design_m.htm
http://www.tfhrc.gov/pubrds/summer96/p96su10.htm
http://www.factmonster.com/ipka/A0881994.html
http://69.57.157.207/issues/10.29.01/fastfood.html
V8 Magazine 3/97
Encyclopedia of American Cars |
|