Kui 27. augustil 2002. aastal veeres GM-i koosteliinilt maha viimane
Pontiac Firebird Trans Am, katkes üks oluline ühenduslüli moodsa V8-muskli
ja 60-ndate klassikaliste muskelautolegendide vahel. Trans Am oli selle
hetkeni ainuke muskelautode hiilgeajal sündinud nimi, mis ühtegi aastat,
kuud või päeva vahele jätmata tähistas alati V8 musklit — nii palju,
kui ajad seda parajasti lubasid, ja vahel ka rohkem.
Vaatamata sellele ainulaadsele järjepidevusele polnud see kaugeltki
esimene kord, kus Firebirdi saatus kaalul oli ja juba sündides oleks
temast võinud saada hoopis teistsugune auto kui see, mida me praegu tunneme.
Huvitaval kombel võlgneb see Firebird, mis lõpuks reaalsuseks sai, paljuski
tänu 50-ndate lõpu ja 60-ndate alguse USA väikeautodele.
GM-i 1960. aastal esitletud Corvairi sportlikum Monza variant näitas
veenvalt, et ka väikeauto juures müüb kiirus, või vähemalt mulje kiirest
autost – just see võimaldas Monzal müüginumbrites konkureerida Fordi
traditsioonilisema, odavama ja edukama, kuid märksa igavama Falconiga.
Tänu Monza edule ja läbinägelikele järeldustele, mida Fordi Lee Iacocca
sellest tegi, nägi Mustang 1964. a. aprillis ilmavalgust sportliku poniautona,
mitte kahekohalise sportautona või veel millegi muuna.
Kuigi sarnaseid ponistiilis sõidukeid oli Chevrolet kavandanud juba
60-ndate alguses, ei peetud margile vajalikuks veel üht väiksemat mudelit
Chevy II ja Corvairi kõrvale. Pontiac oli Chevyst natuke kallim mark
ja tegeles toona üksnes suuremate autodega. Neli kuud Mustangi fenomenaalset
müügiedu oli aga General Motorsi juhtkonnale piisav, et anda 1964. aasta
augustis käsk GM-i oma poniauto välja töötada.
Pontiaci mehed eesotsas John DeLoreaniga leidsid, et just Pontiac peaks
olema see, kes Fordi Mustangile vastu astub, sest nende värske GTO oli
äsja jõudnud tänavatele näitama, kelle käes on performance'i jäme ots
GM-is.
Võib-olla just soovist GTO-le mitte liiga otsest konkurentsi pakkuda
oli nende juba mõnda aega töös olnud prototüüp Mustangist ja Chevy kavanditest
erinev. DeLoreani arvamus oli, et kui rahvale anda soodne, kerge ja kiire
kahekohaline auto, unustaksid nad Mustangi olemasolu peagi.
DeLorean oli oma idee juba nii kaugele arendanud, et 1964. aastal valmisid
kaks prototüüpi, üks kinnine, teine lahtine, esimene ridakuuega, teine
V8-ga. Autod kandsid nime Pontiac Banshee ning neil oli kerge klaasplastist
kere ja A-body platvormi (GTO) toekad pidurid ja vedrustus (sh. jäik
tagasild), mis kerges autos (ridakuuega napilt alla tonni) töötasid veel
oluliselt tõhusamini kui oma algses kodus. Veelgi rabavam oli auto kujundus,
mille coke-bottle jooned toovad vältimatult silme ette '68 Corvette'i.
Ja Banshee oli reaalne sõitev auto — 4 aastat enne C3 Corvette'i ja aasta
enne Corvette'i inspiratsiooniks peetavat Mako Shark II prototüüpi! Tõele
au andes tuleb möönda, et C3 oli ka sellel ajal juba kavandamisel, nii
et raske on kindlalt öelda, kes millest inspiratsiooni sai, kuid ilmselge
oli see, mis auto Pontiac tegelikult oli sihikule võtnud. |
Sama vältimatu oli ka GM-i reaktsioon: kuigi DeLoreani alluvad töötasid
auto kallal veel 1966. aasta alguses, öeldi lõpuks sama aasta märtsis
DeLoreanile, et Corvette'i turuosa kahandamine pole see, milleks uut
autot tehakse ja Pontiaci poniauto tuleb tal ehitada selleks ajaks juba
peaaegu toodanguvalmis Camaro baasil. See seadis insenerid raske ülesande
ette, kuna neil jäi Pontiaci poniautole Camarost erineva näo andmiseks
väga vähe aega ja napilt vahendeid, kuna olulisemaid keredetaile tuli
Camaroga jagada.
Töö käigus avastas keegi Pontiacis ka selle probleemse asjaolu, et algsel
nimel Banshee on üpris negatiivne tähendus, nimelt on tegu surma ettekuulutava
naisdeemoni või vaimuga. Uus ja parem nimi leiti GM-i 50-ndate aastate
eksperimentaalsetelt turbiinautodelt, mis kandsid nime Firebird. Nimi
tundus igati sobiv olema ja lisaks õnnestus see siduda veel Pontiacile
kunagi lähedase indiaanlasteteemaga, kuna just selle rahva sümboolikast
leidus inspiratsioon Firebiridi algseks logoks, tiibu sirutavaks punamustaks
linnuks.
Kõik detailid hakkasid paika saama ja aeg oli küps auto esitlemiseks
avalikkusele. |