Mopari 440 CID mootor pidas veel mõnda aega vastu, andes Dodge'i
Chargerites ja Coronetides 275-280 hj, kuni uued saastenormid tema võimsuse
'75 aastaks lootuselt alla tõmbasid.
Ford Mustangi 351 CID mootor andis '73 masendavad 156 hj, kuid seegi
jääb selle häbi varju, mis Mustangile järgmisel aastal osaks sai.
Camarole oli '73 samuti küllalt nukker aasta. Kadusid nii big-blockid
kui SS-pakett. Võimsaima small-blocki võimsus kukkus 10 hj 245 hobujõuni.
Saastenormid pigistasid rängalt ka Pontiaci. 400 CID mootor andis nüüd
230 hj ja 455 piirdus tänu nutusele nukkvõllile ja tillukestele klappidele
250 hobujõuga, mis oli Pontiacile piisavaks põhjuseks tähed HO (High Output)
mootori nimest välja jätta. "Shaker Scoop"-õhukoguja enam õhku ei kogunud,
sest vastavalt uutele müranormidele tuli ta õhuvõtuava sulgeda. Elementaarsete
tööriistade olemasolul ei võtnud küll kaua aega, et seda jälle avada.
Meenutades '68-'69 Firebirde, mille karburaatori võimsuspiirikuid oli
samuti üsna lihtne eemaldada, hakkab tekkima mulje, et Pontiaci insenerid
ei olnud seda tüüpi seadmete projekteerimisel eriti 'hoolikad'.
Needsamad insenerid rakendasid oma oskusi
hoopis mujal ning tulemuseks oli mootor, mille olemasolu poleks
ümberringi toimuvat arvestades pidanud üldse võimalik olema. Vaatamata
GM-i survele, saastenormidele ja viletsatele kütustele tegid need
mehed valmis 455 Super Duty mootori, taaselustades nime Pontiaci
võistlusmasinate võidukast minevikust. 455 Super Duty mootoriplokk
oli tugevdatud, plokikaaned olid edasiarendus Ram Air IV plokikaantest
ning ka nukkvõll oli agressiivseim, mida RA-de aegadest nähtud
oli. Kõik see kokku andis 310 netohobujõudu, millest piisas, et
Trans Am-i madalate 13-sekundi aegadega läbi veerandmiili vedada,
just nagu muskelauto kõrgaegadel.
|
Mudeliaasta jooksul asendati see nukkvõll rahulikumaga ja ning
tippvõimsus langes 290 hobujõuni, kus ta püsis ka '74 aastal.
Võrdluseks olgu öeldud, et võimsaim Camaro andis tollel aastal
245 hj ja võimsaim Corvette 270 hj. Ja kõige esimene pony car
- Mustang? 1974. aastal uuenenud Mustangi võimsaimaks jõuallikaks
oli 105 hj V6. See peaks andma mingisuguse ettekujutuse sellest,
kui sünged olid siis ajad, kui Pontiac tõi välja oma SD455 mootori,
mis kirjutas viimase peatüki muskelautode ajalukku - päris kohane
arvestades, et Pontiac sellele loole ka alguse pani.
|