Üks segasemaid asju autode juures on automaatkäigukasti hüdrotrafo (torque
converter, konverter) stall-speed.
Üldistatult tähendab stall-speed seda pöörete arvu, milleni hüdrotrafo
täisgaasil "läbi libiseb". Modifitseerimata tänavaautodel jääb see
alla 2000 p/min, modifitseeritutel 2500-4000++
Stall-speedi määramise meetodid:
Brake stall: vajutatakse pidurit ja gaasi korraga. Ei anna õiget
tulemust, kuna vähegi arvestatava võimsusega mootori puhul hakkavad pidurile
vajutamisest hoolimata tagarattad ringi käima, enne stall-speedini jõudmist.
Launch stall: astutakse gaasile ja jälgitakse tahhomeetrit. Pöörded
jõuavad hetkega stall-speedini (nt 3000 p/min) ja jäävad sinnakanti teatud
ajaks, mil auto pisut kiirendab. Probleemiks on teadagi rehvide pidamine,
mis ei luba täisgaasiga kohalt liikuda.
Levinuim on pime usk konverteri valmistaja antud stall speedi numbrisse
(3000 p/min, 3600 jne). Tegelikult sõltub stall-speed mootori pöördemomendist.
Mida suurem pöördemoment, seda kõrgem on stall-speed sama konverteri puhul.
Stall-speed sõltub ka konverteri läbimõõdust, mida väiksem see on, seda
kõrgem on stall-speed. Mida annab kõrgem stall-speed?
-
Sama mootori puhul jõuab auto kiiremini power-bandini, kohaltvõtt
on erksam.
-
Võimsama mootori korral teeb see tänavasõidu kergemaks, kuna on
võimalik gaasipedaaliga pisut julgemalt ümber käia, ilma et kummid
suitsema hakkaks.
-
Võimaldab kiiremat tühikäiku (modifitseeritud kõrgepöördelistel
mootoritel)
Tuleb arvestada, et kõrgem stall-speed tingituna mootori forsseerimisest
ja/või aftermarket konverterist tekitab konverteris lisasoojust, mis võib
nõuda käigukasti õlijahutit. Soovitav on ka käigukasti õlitemperatuuri
näidik.
|