|
Urmase '94 Ford Mustang |
|
1994. a. tuli esmakordselt tootmisliinidelt Fordi radikaalselt uue välimusega
mudel, mille koodnimetus oli SN95. Pisut uuendatud põhjale ehitatud kere
säilitas vanast mudelist ainult ideed kolme triibuga tagatuledest ja kahe
kaarega armatuurlauast salongis. Pärandusena vanemalt põlvkonnalt jäi
5.0L (302 CID) mootor. Veidi modifitseeritud sisse- ja väljalase ning
protsessorjuhtimine andsid mootorile marginaalse võimsuse ja momendi juurdekasvu.
Tehniliste andmete kohaselt oli tehasest tulnud autol 215 hj @ 4200 p/min
ja 285 lb-ft @ 3400 p/min. 1994. aasta Ford Mustang GT pälvis autoajakirjanike
erilise tähelepanu ja sai tiitli "Car of the Year".
|
|
1994 Ford Mustang GT 5.0 |
|
|
|
|
Minust sai Ford Mustang GT omanik 2000. aasta varakevadel hetkeemotsioonide
ajel. Sõitsin iga päev mööda ühest remonditöökojast, kust ruumikitsikuse
tõttu lükati hommikuti tänavale üks punane sportliku välimusega auto.
Kuna olin ameerika autode maailmas täielik võhik, siis oli minu jaoks
sõna "Mustang" samaväärne sõnaga "Celica". Viieliitrine mootor oli "pool
ämbrit". Silmad avanesid kahe nädala jooksul. Sai tehtud autoga mõned
kiiremad ringid ja suitsetatud kummi. Külastasin ka Helsingis näitust
"American Car Show", mille tulemusena pöörati mind lõplikult teise usku.
Auto vahetas omanikku.
Lühikese aja jooksul ahmisin kirjandust ja tehnilisi teadmisi nii raamatutest
kui ka internetist. Kõike ikka selleks, et oskaks vähemalt õiges suunas
kõrvadega lehvitada. Parimaks abimeheks oli Mustang Owner Guide. Soetatud
sai ka kohustuslik kirjandus.
|
|
Chilton's
Ford Mustang 1994-98 Repair Manual
Sellest raamatust saab hulgaliselt informatsiooni, kuid raamat ei kata kõiki
võimalikke modifikatsioone. 1994-1995 olid viimased 5.0L mootori aastad.
Esineb väikeseid, kuid olulisi erinevusi tegelikust olukorrast, mida koostajad
ei ole arvestanud. Samuti puuduvad autode spetsifikatsioonid. Samade kaante
vahele mahuvad 3.8L, 5.0L ja 4.6L mootorid ning autode elektrisüsteemid.
|
|
Haynes
Ford Mustang : 1994 thru 1997
Algtõed auto hooldusest. Raamat katab 3.8L, 5.0L, 4.6L mootoritega mudelid.
Hulgaliselt fotodega illustreeritud operatsioonide kirjeldusi, step by step.
Vajalikud elektriskeemid ja diagnostika põhimõtted. Lehekülje topicu järele
kergesti leitav vajaliku modifikatsiooni kirjeldus. Isiklikult arvan, et
parem kui Chilton's. |
|
How
to Tune & Modify Your Ford 5.0-Liter Mustang 1979-1995
by Steve Turner
Raamat käsitleb 5.0L mootoriga Mustangi modifitseerimist ja annab asjalikku
nõu pisidetailidest keerukate lahendusteni: sisselase, plokikaaned, ülelaadimine,
naerugaas, nukk- ja väntvõll, väljalase, elektroonika, veljed, rehvid, süütesüsteem,
vedrustus, pidurid, kere tugevdused, interjööri tehnilised lahendused. Kui
üldse midagi modimisest lugeda, siis seda raamatut. |
|
Mustang
Performance Handbook : Engine and Drivetrain Modifications for Street, Drag
Strip or Road Racing Use
by William R. Mathis
Katab enamiku mudeleid aastast 1979 kuni tänapäevani. Raamat loob selge
pildi auto modifitseeritusest - millised tulemused saadakse teatud nivoolt.
Kirjeldatakse lihtsaid lahendusi ja keerukaid konstruktsioone |
|
Minu Mustang veeres kauplusest välja 1995. aasta kevadel Kalifornias
ja kuulus ühele latiinole. Autot on korrapäraselt hooldatud iga 3000 miili
tagant, millest annab pildi hoolderaamat. Esimese poole aastaga sõideti
ligikaudu 25000 miili. 1995. aasta varasügisel tuli raske vaikus, mille
sisse jääb esiotsa avarii, avariilise auto toimetamine Eestisse, remont
ja arvelevõtmine 1996. aasta sügisel. Hoolikalt remonditud autoga on ka
vähemalt korra meie teedelt väljas käidud. Faktist annavad tunnistust
emapilgul märkamatuks jäävad pisivead.
Tundub, et eelmised omanikud on kiiresti küllastunud, ega ole viitsinud
tekkinud vigu parandada. Ainult paar suvist nädalalõppu kulus selleks,
et vaheteda tummaks jäänud MAF-andur, pesta mootor ja veermiku osad, puhastada
ja lakkida süütesüsteem, paigaldada uued küünlad ja aku, venitada mootorile
uus serpentiinrihm, vahetada õlid ja filtrid, nokitseda elektrisüsteemi
kallal, ebamäärased slickid asendada uute rehvidega.
|
|
Kapotialune |
|
|
|
|
Kadusid käivituse probleemid ja mootor ärkas uuele elule. Pöörded jooksid
üles ilma hingamisraskusteta. Auto saavutas tehnilistes andmetes lubatud
kiirenduse. Remonditöökojast sai abi küsitud auto elektroonilise juhtimissüsteemi
diagnostika osas: tuvastati elektrisüsteemis registreeritud rikked ja
häired. Samuti sai täidetud konditsioneeri süsteem. See oli ka kõik esimeseks
muretuks suveks - auto ei vedanud kordagi alt. Tänaseks on Mustang sõitnud
veidi üle 50000 miili.
Ainsaks performance modifikatsiooniks on Momo käigukangi nupp.
|
|
Paljud uuemate mudelite omanikud igatsevad
taga selliseid '94-'95 tagatulesid |
|
|
|
|
Kere remondi perioodil on auto ilmselt pikemat aega seisnud tolmuses
töökojas lahtiste akendega. Heledal tekstiilil on käinud igasugused õlid
istumas. Kõik see on jätnud kustumatu jälje. Ei ole leidunud keemiat,
mis istmekatted puhtaks teeks. Paari rebendit ei paranda enam mingi valemiga.
Lähitulevikus on plaanis vahetada tekstiilist sisustus ja polsterdada
istmed heleda nahaga. Samuti on kavatsus muuta esiistmete seljatugede
murdumisnurka.
Originaalis on autol all P225/55ZR16 rehvid. Algaval kevadel tuleb vanu
kumme energilisemalt suitsetada, siis saab taha uued 245/50 või 255/50
pandud. Laiemaid rehve ei võimalda vedrustuse tehniline lahendus - tuleks
eemaldada horisontaalsed quad amordid ja paigaldada veojõu toed, et saada
rattakoopasse ruumi.
|
|
Õhuvõtuavad kapotil ja tagatiivas omavad
vaid väljenduslikku iseloomu |
|
|
|
|
Suuremad muudatused on kavas teha mootoriruumis. Uuemate Mustangide efektiivseim
võimsuse ja momendi tõstmise vahend on kompressor. Kaine mõistus ütleb,
et 6 PSI ülelaadimisel saadav 35-45% võimsuse kasv peaks olema kriitiline
piir auto mootorile ja agregaatidele, kuid omaniku auahnete plaanide kohaselt
tuleks autole paigaldada 9-18 PSI kompressor koos 2-astmelise vahejahutiga,
mis annaks võimsuse kasvuks 60-85%. Komplekti kuuluvad ka suurema tootlikkusega
pihustid ja bensiinipump. Paigaldatav möödajooksu klapp võimaldab autoga
sõita ökonoomsel tavareziimil. Millega asi lõpeb, seda näitab aeg.
Mustangi mootori tööd juhiv EEC kompuuter on jäigalt programmeeritud
tehase poolt ette nähtud reziimidele ega suuda alla neelata radikaalsematest
modifikatsioonidest tulenevaid eripärasusi. Selle tõttu on plaanis autole
paigaldada vabalt programmeeritav juhtelektroonika plokk.
Modifitseerimised pole siiski eesmärk omaette ja aeg võib tuua olulisi
korrektuure plaanidesse. Tähtsaim on teadmine, et 94. a. mudel on osa
ajaloolisest legendist, mille nimi on Ford Mustang.
|
|
|
|