» autoesitlused » muskelautod » 

Urmase '94 Ford Mustang

1994. a. tuli esmakordselt tootmisliinidelt Fordi radikaalselt uue välimusega mudel, mille koodnimetus oli SN95. Pisut uuendatud põhjale ehitatud kere säilitas vanast mudelist ainult ideed kolme triibuga tagatuledest ja kahe kaarega armatuurlauast salongis. Pärandusena vanemalt põlvkonnalt jäi 5.0L (302 CID) mootor. Veidi modifitseeritud sisse- ja väljalase ning protsessorjuhtimine andsid mootorile marginaalse võimsuse ja momendi juurdekasvu. Tehniliste andmete kohaselt oli tehasest tulnud autol 215 hj @ 4200 p/min ja 285 lb-ft @ 3400 p/min. 1994. aasta Ford Mustang GT pälvis autoajakirjanike erilise tähelepanu ja sai tiitli "Car of the Year".

 
 1994 Ford Mustang GT 5.0
 
 

Minust sai Ford Mustang GT omanik 2000. aasta varakevadel hetkeemotsioonide ajel. Sõitsin iga päev mööda ühest remonditöökojast, kust ruumikitsikuse tõttu lükati hommikuti tänavale üks punane sportliku välimusega auto. Kuna olin ameerika autode maailmas täielik võhik, siis oli minu jaoks sõna "Mustang" samaväärne sõnaga "Celica". Viieliitrine mootor oli "pool ämbrit". Silmad avanesid kahe nädala jooksul. Sai tehtud autoga mõned kiiremad ringid ja suitsetatud kummi. Külastasin ka Helsingis näitust "American Car Show", mille tulemusena pöörati mind lõplikult teise usku. Auto vahetas omanikku.

Lühikese aja jooksul ahmisin kirjandust ja tehnilisi teadmisi nii raamatutest kui ka internetist. Kõike ikka selleks, et oskaks vähemalt õiges suunas kõrvadega lehvitada. Parimaks abimeheks oli Mustang Owner Guide. Soetatud sai ka kohustuslik kirjandus.

 
Chilton's Ford Mustang 1994-98 Repair Manual
Sellest raamatust saab hulgaliselt informatsiooni, kuid raamat ei kata kõiki võimalikke modifikatsioone. 1994-1995 olid viimased 5.0L mootori aastad. Esineb väikeseid, kuid olulisi erinevusi tegelikust olukorrast, mida koostajad ei ole arvestanud. Samuti puuduvad autode spetsifikatsioonid. Samade kaante vahele mahuvad 3.8L, 5.0L ja 4.6L mootorid ning autode elektrisüsteemid.
 
Haynes Ford Mustang : 1994 thru 1997
Algtõed auto hooldusest. Raamat katab 3.8L, 5.0L, 4.6L mootoritega mudelid. Hulgaliselt fotodega illustreeritud operatsioonide kirjeldusi, step by step. Vajalikud elektriskeemid ja diagnostika põhimõtted. Lehekülje topicu järele kergesti leitav vajaliku modifikatsiooni kirjeldus. Isiklikult arvan, et parem kui Chilton's.
 
How to Tune & Modify Your Ford 5.0-Liter Mustang 1979-1995
by Steve Turner

Raamat käsitleb 5.0L mootoriga Mustangi modifitseerimist ja annab asjalikku nõu pisidetailidest keerukate lahendusteni: sisselase, plokikaaned, ülelaadimine, naerugaas, nukk- ja väntvõll, väljalase, elektroonika, veljed, rehvid, süütesüsteem, vedrustus, pidurid, kere tugevdused, interjööri tehnilised lahendused. Kui üldse midagi modimisest lugeda, siis seda raamatut.
 
Mustang Performance Handbook : Engine and Drivetrain Modifications for Street, Drag Strip or Road Racing Use
by William R. Mathis
Katab enamiku mudeleid aastast 1979 kuni tänapäevani. Raamat loob selge pildi auto modifitseeritusest - millised tulemused saadakse teatud nivoolt. Kirjeldatakse lihtsaid lahendusi ja keerukaid konstruktsioone
 

Minu Mustang veeres kauplusest välja 1995. aasta kevadel Kalifornias ja kuulus ühele latiinole. Autot on korrapäraselt hooldatud iga 3000 miili tagant, millest annab pildi hoolderaamat. Esimese poole aastaga sõideti ligikaudu 25000 miili. 1995. aasta varasügisel tuli raske vaikus, mille sisse jääb esiotsa avarii, avariilise auto toimetamine Eestisse, remont ja arvelevõtmine 1996. aasta sügisel. Hoolikalt remonditud autoga on ka vähemalt korra meie teedelt väljas käidud. Faktist annavad tunnistust emapilgul märkamatuks jäävad pisivead.

Tundub, et eelmised omanikud on kiiresti küllastunud, ega ole viitsinud tekkinud vigu parandada. Ainult paar suvist nädalalõppu kulus selleks, et vaheteda tummaks jäänud MAF-andur, pesta mootor ja veermiku osad, puhastada ja lakkida süütesüsteem, paigaldada uued küünlad ja aku, venitada mootorile uus serpentiinrihm, vahetada õlid ja filtrid, nokitseda elektrisüsteemi kallal, ebamäärased slickid asendada uute rehvidega.

 
 Kapotialune
 
 

Kadusid käivituse probleemid ja mootor ärkas uuele elule. Pöörded jooksid üles ilma hingamisraskusteta. Auto saavutas tehnilistes andmetes lubatud kiirenduse. Remonditöökojast sai abi küsitud auto elektroonilise juhtimissüsteemi diagnostika osas: tuvastati elektrisüsteemis registreeritud rikked ja häired. Samuti sai täidetud konditsioneeri süsteem. See oli ka kõik esimeseks muretuks suveks - auto ei vedanud kordagi alt. Tänaseks on Mustang sõitnud veidi üle 50000 miili.

Ainsaks performance modifikatsiooniks on Momo käigukangi nupp.

 
 Paljud uuemate mudelite omanikud igatsevad taga selliseid '94-'95 tagatulesid
 
 

Kere remondi perioodil on auto ilmselt pikemat aega seisnud tolmuses töökojas lahtiste akendega. Heledal tekstiilil on käinud igasugused õlid istumas. Kõik see on jätnud kustumatu jälje. Ei ole leidunud keemiat, mis istmekatted puhtaks teeks. Paari rebendit ei paranda enam mingi valemiga. Lähitulevikus on plaanis vahetada tekstiilist sisustus ja polsterdada istmed heleda nahaga. Samuti on kavatsus muuta esiistmete seljatugede murdumisnurka.

Originaalis on autol all P225/55ZR16 rehvid. Algaval kevadel tuleb vanu kumme energilisemalt suitsetada, siis saab taha uued 245/50 või 255/50 pandud. Laiemaid rehve ei võimalda vedrustuse tehniline lahendus - tuleks eemaldada horisontaalsed quad amordid ja paigaldada veojõu toed, et saada rattakoopasse ruumi.

 
 Ã•huvõtuavad kapotil ja tagatiivas omavad vaid väljenduslikku iseloomu
 
 

Suuremad muudatused on kavas teha mootoriruumis. Uuemate Mustangide efektiivseim võimsuse ja momendi tõstmise vahend on kompressor. Kaine mõistus ütleb, et 6 PSI ülelaadimisel saadav 35-45% võimsuse kasv peaks olema kriitiline piir auto mootorile ja agregaatidele, kuid omaniku auahnete plaanide kohaselt tuleks autole paigaldada 9-18 PSI kompressor koos 2-astmelise vahejahutiga, mis annaks võimsuse kasvuks 60-85%. Komplekti kuuluvad ka suurema tootlikkusega pihustid ja bensiinipump. Paigaldatav möödajooksu klapp võimaldab autoga sõita ökonoomsel tavareziimil. Millega asi lõpeb, seda näitab aeg.

Mustangi mootori tööd juhiv EEC kompuuter on jäigalt programmeeritud tehase poolt ette nähtud reziimidele ega suuda alla neelata radikaalsematest modifikatsioonidest tulenevaid eripärasusi. Selle tõttu on plaanis autole paigaldada vabalt programmeeritav juhtelektroonika plokk.

Modifitseerimised pole siiski eesmärk omaette ja aeg võib tuua olulisi korrektuure plaanidesse. Tähtsaim on teadmine, et 94. a. mudel on osa ajaloolisest legendist, mille nimi on Ford Mustang.

 
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2024. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.