|
Street Slide Weekend |
|
Tegemist on igal aastal nädal enne jaanipühi korraldatava kiirendusvõistlusega, mis sellel aastal toimus neljandat korda.
|
|
Toimumiskohaks lennuväli Hyvinkääs, Helsingist umbes 50 km põhja poole
jäävas väikelinnas, korraldajaks kohalik USA autode klubi Northern Newland
Cruisers ry.
|
|
|
|
Registreerimise ja tehnoülevaatuse algusajaks oli 8.00, kuid 9.00 lennuväljale
veeredes olid kohal vaid üksikud autod ning jäi aega ringi vaadata ja
rahulikult saabuvaid autosid jälgida. Vaatamist jagus üsna pidevalt ja
ligi kolmveerand tunniga oli kohal umbes viiskümmend võistlejat. Kinnitusena
sellele, et suured V8-d tulevad hästi toime nii tänaval kui veerandmiilil,
sõitsid kõik peale 4-5 erilisema masina kohale omal jõul.
Vaikselt hakkas pihta autode seadmine võistluskorda, mis nii mõnelgi
puhul hõlmas väljaslaske ärakruvimist; sõitude alguseks lebas neid murul
päris arvukalt. Ja kui mõni selline vaid läbi kollektorite hingav Mopari
big-block lõpuks käima pandi, olime jälle rikkamad ühe elamuse võrra,
mida kodu-Eestis naljalt ei kohta. Kui selliseid asju hiljem ka pöördesse
aeti, olid lähemal seisjatel näpud igatahes kõrvas.
Tehnoülevaatuse läbimiseks tuleb oma nimi ja auto põhiandmed paberile
kirja panna, samal ajal kontrollitakse autol vedelikulekete puudumist
ja jahutusvedeliku paisupaagi olemasolu. Kuna tqhq seltskonna autoks oli
Soomes suhteliselt vähem levinud neljanda põlvkonna ('96) Camaro, oldi
huvitatud ka selle juhikohal istumisest.
Tehnoülevaatuse käigus ühelegi autole etteheiteid polnud
ja peale juhtide koosolekut, kus tutvustati reegleid ja otsustati jõulupuu
tüüp (Pro Tree), võis mõõduvõtmine
alata.
|
|
|
|
Võistlus algas kvalifikatsioonisõitudest, kus autod oli paaris oma suva
järgi, võistlusklassidest olenemata, ning eesmärgiks oli välja sõita võimalikult
hea aeg, kuna edasi pääses igast klassist vaid kaheksa paremat.
Kvalifikatsioonisõidud kujunesid üsna pikaks, kõikidel
oli võimalik sõita 3-4 korda ning põnevust lisasid
ka vahepealsed vihmahood, mistõttu isegi tänavamasinad (võistlusautodest
rääkimata) ka poole raja peal suurtel kiirustel päris tugevalt
külge ette hakkasid lükkama. Seepeale tehti muidugi raja kuivamiseni
paus. Siiski oli rada niikuinii suhteliselt libe ja paljud kurtsid kuni
sekundilist vahet oma normaalsete aegadega.
|
|
Chevy vs. Chevy |
|
|
|
|
Selles Chevrolet'de omavahelises arveteklaarimises on Peep oma Camaroga
kohalikust El Caminost mõõtu võtmas. Pildi keskel
on näha jõulupuu ehk foor, kus on juba süttinud rohelised
tuled. Mees ruudulises pluusis on startija, kutsub autod kumme soojendama,
juhatab autod stardijoonele ja käivitab foori, kui autod on joonele
asunud. Tema ja jõulupuu vahel on näha valge kast ja sellega
samal joonel andurid kummagi raja servas. Sellel joonel asuvad stardi
hetkel auto esirattad, mitte ei stardita täpselt foori alt. Eelnevalt
teisi võistlejaid vaadeldes ja startija zheste järgides ei
tohiks stardiprotseduur väga keeruline olla.
Paremal all nurgas on näha vasaku raja water-box ehk koht, kus kumme
soojendatakse. Seda aga ainult slickide või muude erirehivde korral,
tänavakummiga tasub sellest ringiga mööda sõita
ja lasta kummil water-boxi ja stardijoone vahelisel alal paar ringi kohapeal
käia, et ta lihtsalt puhtaks saada. Tänavakumm ei pea kuumana
paremini ning water-boxis saaks ta ainult märjaks ja võtaks
külge kummipuru ja -tükke.
Ajavõtt toimus tuhandiksekundi täpsusega ning iga sõidu
kohta said mõlemad sõitjad detailse timeslipi,
mis võimaldab päris täpselt hinnata, kus aega võidetakse
ja kaotatakse ja mida tulemuse parandamiseks teha.
Nüüd lähemalt paarist autost, mis üritusel silma
hakkasid. Üks suurimaid atraktsioone oli muidugi selle aasta aprillis
toimunud American Car Show People's Choice (rahva lemmik) - lahtine kompressoriga
big-block '69 Corvette. (Infoks veel seda, et lahtise autoga tuleb võistlusmaad
sõita katus üleval ja kiiver on kohustuslik igasuguse auto
puhul.)
|
|
'69 Chevrolet Corvette |
|
|
|
|
Siiski polnud see auto nii kiire, kui välimusest ja mootorist arvata
võiks, ajad oli 12,5-12,8 sekundi kanti. Lisaks libedale rajale
ja vaid kahekäigulisele Powerglide-automaatkastile oli parima kohaltvõtu
saavutamisel probleemiks ka juhi soov rahvast efektsete burnoutidega rõõmustada,
mis aga tänavakummidele eriti kasuks ei tulnud ning starti veelgi
raskendasid. Sama mootor (509 CID, B&M 8-71, 846 hj + vajadusel NOS
kit) olla varemalt Ameerikamaal üht Camarot üheksa sekundi aegadeni
liigutanud.
Märkusena olgu öeldud, et 12,5 on siiski tänavaautole
väga hea aeg, eriti valitsenud oludes. Nii kiireid autosid on praeguseks
Eestis vaid 1-2 ja esimest korda nii võimast masinat nähes
jätab sellise aparaadi kiirendus sügava mulje.
Corvette'ide klassis tuligi sellel autol alla vanduda paar aastat hilisemale
Vette'ile, mis u. 500 hj 454 CID (7.4 liitrit) big-blockiga, paremate
rehvide ja eelkõige väga pädeva juhiga varustatult sõitis
päeva otsa stabiilseid 11,8-aegu, seda veel manuaalkastiga.
|
|
Corvette'i klassi kiireim |
|
Pildi eest tänu: Mustang GT 94 |
|
|
| Huvitavamatest autodest jäi silma veel see '55 Chevy, mis oma laitmatu välimusega jättis endast mulje kui heast restost ehk uunikumist, mis on hoolikalt originaalkorda restaureeritud. Valeri Kirss oleks kindlasti oma keele ja osa hambaidki alla neelanud, kui ta oleks näinud, kuidas see taevassinine masin kummide suitsedes horisondi poole kadus, motiveerituna (muidugi) Chevy big-block mootorist. Paremad ajad 12,5 kanti. |
| Sama häid aegu näitas see suhteliselt tagasihoidliku välimusega '66 Dodge Coronet. Põhjuseks praokil kapoti all paiknenud 426 Hemi. Ei tea kindlalt väita, kas tegu oli originaalmootoriga (selliseid autosid annaks Soomes ühe käe sõrmedel üles lugeda), kuid tore oli Mopari legendi omas elemendis täiest kõrist möirgamas kuulda. |
| Seegi 70-ndate alguse Dodge Charger sõitis kaheteistkümneid, Mopari big-blocki ja bloweri jõul. |
|
|
Lisaks võistlusautode vaatamisele on alati selliste ürituse
puhul huvitav käia ringi ka parklas. Seekord jäid seal silma
mitmed autod, mida seni vaid piltidel nähtud, näiteks '69 Ford
Mustang, '69 Dodge Charger ja '70 Plymouth 'Cuda Six-Pack. Lisaks ka paar
ilusat esimese põlve Pontiac Firebirdi:
|
|
|
|
Jäänud on veel võistluse kiireim auto, mis jällegi
oli Corvette. Tegemist oli professionaalse meeskonnaga, juht istus sõitude
vahel keskendunult autos samal ajal kui meeskond klapikaani lahti võttis
ja ükshaaval klapivedrude korrasolekut kontrollis ja muidu mootorit
hooldas. Pidev hooldus võis ka vajalik olla, kuna mootor arendas
tõenäoliselt umbes 800 hj, veerandmiilil kulutas asi 10,5
sekundit, selle ajaga saavutati kiirus 220 km/h. Sellise kiiruse pealt
pruugiti juba pidurdusvarju.
|
|
Ürituse kiireim burnouti tegemas |
|
|
|
|
|
|
Laevapiletid Tallink Auto Express edasi-tagasi 675 EEK / nägu +
auto 135 EEK, majutus oli ühes bed&breakfast tüüpi majas 100 FIM / öö
/ nägu, hotell oleks märgatavalt kallim olnud, osavõtumaks on kohapeal
150 FIM, millest meie vist 'esmakordsete väliskülalistena' korraldajate
lahkuse tõttu pääsesime. Lisaks veel junk food inimestele ja kütus autole,
vastavalt vajadusele.
|
|
|
|
Tegemist oli Soome mastaapides suheliselt väikese üritusega.
Sellest hoolimata oli leitud korralikud sponsorid, korraldus oli igati
ladus ja vaatamist ning vaatajaid jätkus küllaga. Ja ürituse
väiksusel on ka omad vaieldamatud eelised. Näiteks oli täiesti
vabalt võimalik võistlusmasinate vahel jalutada, nende tehnikaga
tutvuda ja ka juhtidega rääkida. Surmtõsises võistlusmeeleolus
paistsid olevat vaid 1-2 meeskonda.
Kuna meie näol oli tegemist 'väliskülalistega', siis näitasid
korraldajad üles erilist külalislahkust ning võistlusele
eelneval õhtul viidi meid muuhulgas vaatama klubiruume. Just seal
viibides oli näha, kui kaugel ees ollakse Soomes korraldusliku külje
pealt, klubile kuulus 1500 ruutmeetrine endine tööstushoone,
kus oli ruumi vähemalt 6-8 erinevas ehitusjärgus olevas masinale
(mõned neist väga paljutõotavad), töökojale
ning vaba aja veetmise ruumile, kus oli baar, video ja hulganisti erialast
(aja)kirjandust.
Korraldajate vastutulelikkuse ja ühe võistleja lahkuse arvele
võib kirjutada ka selle, et Peebul õnnestus peale võistluste
ametliku osa lõppu sõita üks veerandmiiline ots ka
selle auto kõrvalistmel:
|
|
Jyrki '66 Dodge Dart |
|
|
|
|
Tehasest panduna oli '66 Darti võimsaim mootor 235 hj 273 CID
small-block, kuid seda konkreetset autot liigutas 464 CID (7,6 liitrit)
big-block, mille võimsus võis olla umbes 600 hj. Peebuga
pardal tuli veerandmiili ajaks 10.989, lõppkiirus oli 202,25 km/h.
Peebu sõnul: "Uskumatu tunne oli küll, kui auto kiirendab 0-200 sellise
tõmbega, millist tavalisel autol ei esine mitte üheski kiirenduse faasis."
Juht kurtis aga, et parema pidamisega on auto näidanud ka sekundi jagu
kiiremaid aegu. Tema väitis, et auto on igapäevases kasutuses, isegi talvel
Hakkapeliitad alla ja läheb küll.
Selliseid autosid oli üritusel veelgi, ühiseks nimetajaks see,
et hoolega ehitatud suur ja võimas mootor pannakse odavamasse,
väiksemasse, vähem levinud autosse; tulemusena näidakse
pea kõigile koht kätte veerandmiilil ning tullakse toime ka
tänavaliikluses. See Dodge on palju lähemal hot-roddingu põhimõtetele
kui nii mõnedki USA ajakirjadest vastu vaatavad treileril ühelt
näituselt teisele viidavad masinad.
Kokkuvõtvalt võib üritust soovitada kõigile,
kes tahavad oma USA autole kodumaast mitte väga kaugel igati korrektset
veerandmiili aega saada, teiste fännidega suhelda ja huvitavaid masinaid
näha ning muidu lahedalt aega veeta.
|
|
|
|