|
Västerås Power Big Meet |
|
Läänenaabrite ja ilmselt ka Euroopa suurim USA autode üritus sai plaani võetud juba kevadel,
kui suviste ürituste kalendrit uurides püüdsin otsustada, mida võtta - mida jätta.
|
|
Paelus nii suur osavõtjate arv, suhteline lähedus kui ka soov näha oma
silmaga sealset teada-tuntud kõrget taset usakate ehitamise vallas. 2000
aasta Big Meet toimus 7.-9. juulil ja oli järjekorras juba kahekümne kolmas.
Tegemist siis väga pikaajalise traditsiooniga ettevõtmisega.
|
|
Power Big Meet toob kokku väga erinevat ameerikarauda |
|
|
|
|
Kuigi algne plaan oli ööbida Power Camp'is, st. lihtsalt põllu peal,
maabusime teatud orienteerumisraskuste tõttu kõrvalasuvas kämpingus. Kämpingu
sissesõidu juures oli päris palju rahvast, kes jälgisid juba katkematuks
muutunud autode voolu kämpinguplatsile. Hakkajamad svenssonid olid ka
laua kohale vedanud, kus siis "zhürii" andis kommentaare, mis olid papitükkidele
kirjutatud.
Minu ees järjekorras oli Norra numbritega 2. põlve Camaro, blower
läbi kapoti turritamas. Asjal tühikäik umbes 1500+ pööret ja kompressori
vilin ning väljalaskest tulev vibra summutasid kõik ülejäänud helid ümberringi.
Saime veel normaalse koha telgi jaoks, hilisemad tulijad pidid juba kaugemale
metsa veerde majutuma. Neljapäeva õhtul oli kämpinguelu veel rahulik,
rahvas rüüpas õlut, grilliti liha ja lihtsalt tunti ennast hästi.
|
|
| Selle Camaro seadistamine ei põhjustanud unetuid öid ainult omanikule vaid ka kõigile, kes kuulmisulatuses olid. |
| Camaro hääle üks läbilõikavamaid komponente oli just bloweri vile. Samas aga on toorele jõule veel konkreetsemat kehastust raske välja mõelda. |
|
|
|
|
Reedel oli ürituse esimene päev, pärast nädalalõpupileti lunastamist
saime randmepaelad, ajakirja ja Big Meet'i numbri, millega võis soovi
korral asendada ametliku registreerimismärgi. Nagu juba mainitud, toimub
Big Meet lennuväljal. Sellel on üks õhkutõusu/maandumisrada ja kogu plats
on umbes 1x2 km suurune, korralikult pügatud muruga tasane väljak. Kuigi
rahvasuus hüütakse Big Meet'i ka suureks mudamaadluseks, kuna tihti pole
ilmaga vedanud, oli seekordne üritus peaaegu kuiv ja muru jäi autode poolt
porimülkaks muutmata.
Esimesel päeval oli autosid "vähe", tõenäoliselt kuskil viie-kuuesaja
ringis. Põhitähelepanu koondus swap-street'ile, kus olid ennast ritta
seadnud sajad kaubitsejad. Müüdi kõike, põhiosa kaubast oli siiski harrastusega
seotud. Lisaks autoosadele pakuti hulgaliselt kleepse, silte, raamatuid,
vanu heliplaate, märke jms.
Umbes seitsme paiku õhtul algas cruising. Västeråses
on selle jaoks ideaalne koht, järve äärt mööda minev tänav. Piisavalt
lai ja pikk, ning mis peamine, ümberringi on tööstusrajoon, ning paadisadam.
Seega ei sega tekkiv melu kellegi kodurahu - mis oleks sealmaal ilmselt
piisav põhjus asja lõpetamiseks. Algul sai päris vabalt piki kolme-neljakilomeetrist
cruising street'i sõita aga mida aeg edasi, seda aeglasemaks autodevoolu
liikumine muutus. Rahvast oli päris palju nii autodes kui ka tee ääres.
Õhk oli täis V8 mootorite müdinat ja heitgaase, kui suured ameerikalaevad
aeglaselt mööda rannatänavat veeresid. Positiivsena tuleb märkida, et
purjus inimesed ei domineerinud ja keegi mingeid ohtlikke trikke ei teinud.
Rahvas oli sõbralik ja feeling hea. Kella üheteistkümneks oli liiklus
täielikult seiskunud, autod ei mahtunud enam ringile ära. Sõitsin tagasi
kämpingusse, kuid magamaminekust polnud juttugi. See lihtsalt ei olnud
võimalik, muusika mängis kõikjal, inimesed pidutsesid ja autodega cruisati
telkide vahel. Taanlased olid suurte pick-up'idega saksast "salakaubana"
õlut sisse toonud, mis systembolaget'i maal hästi kaubaks läks. Hind oli
kah soodne kohalikus mõistes.
Kuskil kella kahe paiku öösel hakkas juba eelpoolmainitud norrakas oma
blower Camaro't katsetama, kämpingu kõrval asuval sirgel teelõigul. Justkui
lennuk oleks iga paari minuti tagant üle telkide lennanud. Ta oli terve
päeva midagi mootoriga jännanud, tundus, et reguleeris klapivahesid.
|
|
Üks muljetavaldavamaid kombosid |
|
|
|
|
Hommikul viieks oli rahvas piisavalt väsinud, inimesed magasid telkides,
autodes ja muudes ettejuhtuvates kohtades. Ülalkujutatu oli kahtlemata
üks stiilsemaid ja mugavamaid variante.
|
|
|
|
Laupäeval, ürituse põhipäeval, on väravad avatud kaheksast. Korraldus
oli suurepärane, sissesõiduks oli kuus koridori, kus müüdi pileteid; platsil
töötasid erksavärviliste vestide ja lippudega varustatud paigutajad, kes
hoolitsesid selle eest, et ruum oleks otstarbekalt kasutatud. Kuigi järjekord
sissepääsuks oli pikk, liikus see jõudsalt edasi. See on ka ainus võimalus,
et kõik umbes 10 000 osalejat mõistliku aja jooksul sisse lasta. Kokku
kestis osalejate sissesõit üle nelja tunni!
Kui enamik autosid kohal, oli lennuväli puupüsti täis. Kohata võis kõike,
mida USA autotööstus on aegade jooksul tootnud, uunikumidest ja hot-rod'idest
alates ja kaasaegsete autodega lõpetades. Sinna vahele customid, lowriderid,
rust-rod'id, muskelautod, tiibautod, beaterid jne. Vahet ei olnud, kas
tulid poleeritud ja vahatatud '59 Cadillac'iga või roostes ja mõlkis Chevy
bussiga - seltskonda sobisid ikka.
|
|
| Nagu öeldud, esindatud olid kõik traditsioonilised USA autoliikumise suunad, kuna leidus nii uunikume... |
| ...hot-rode... |
| ... customeid ... |
| ...lowridereid... |
| ...rust-rode... |
| ... muskelautosid ('70 Plymouth GTX) ... |
| ...beatereid (huvitav, et just korrakaitsjad seda suunda esindasid :) ... |
| ... ja muidugi ka '59 Cadillac'e. |
|
|
Autoklubidele olid oma aedikud eraldatud ja nagu ma tagantjärgi kuulsin,
oli isegi mingi võistlus toimunud, kelle alal rohkem autosid on. Mina
parkisin Camaro Club Sweden'ile eraldatud alal, koos umbes sajakonna Camaro'ga.
Kohal oli neid muidugi palju rohkem, aga lihtsalt aedik jäi väikeseks.
Kõrvalasuv Corvette'i klubi oli suurema maa-ala enda käsutusse saanud
ja neil oli seal umbes 300 Vetti külg-külje kõrvale pargitud.
|
|
Camaro klubi, '69 SS ja '69 RS/SS Convertible |
|
|
|
|
Sai ka rootslaste Camaro klubi presidendiga tutvutud, kokku on neil umbes
4200 liiget, aga ma päris lõpuni asja mõttest aru ei saanud, kuna väidetavalt
eriti üle kahesaja liikme korraga pole nad üritustel kokku saanud. Laupäevane
päev möödus autosid vaadates, päikest võttes ja inimestega suheldes. Rootslastega
saab päris hästi jutule, enamik neist oskab piisavalt inglise keelt. Ürituse
taustaks mängis kõikidel päevadel '50-'60 muusika, põhiliselt rock'n'roll.
|
|
| Camaro'sid oli mõistagi kõikidest põlvkondadest, siin esimese põlve '69 Camaro SS. |
| Teise põlve autode hulgas ei saanud märkamata jääda see mururull... |
| ...samuti torkab silma selliste velgedega III põlve auto. |
| Selleks, et praegusest 4. põlve SS-ist kiiremat tehase-Camarot leida, tuleb vist lausa '69 ZL-1 mudelini tagasi minna. |
|
|
Autodest niipalju, et tase on sealmaal korralik, häid ja haruldasi mudeleid
võis kohata igal sammul. Kuna ma pole just suurim spets markide ja mudelite
alal, siis las käesolevale jutule juurdelisatud pildid räägivad enda eest.
Päris selgeks sai ka see, et poleks vahet olnud, kui 10 tuhande osavõtja
asemel oleks neid 20 tuhat olnud. Inimliku vastuvõtuvõime piir sai ületatud.
Kõike ei olnud võimalik vaadata, seega keskendusin vaid endale huvipakkuvamate
eksemplaridega tutvumisele. Kindlasti jäid paljud huvitavad autod kahe
silma vahele ja filmilindile jäädvustamata.
|
|
|
|
Laupäeval toimub nn. "ametlik" cruising. Erinevalt reedesest olid kohal
politseinikud, kes liiklust korraldasid ja asjal silma peal hoidsid. Linnaelanikud
tulid tervete perekondade kaupa tee äärde, seadsid üles lauad-toolid,
pidasid piknikku ja jälgisid möödalibisevaid autosid. Kogu teeäärne meenutas
millegipärast laata, müüdi igasugu tarbetut nänni, üles oli seatud karussellid,
mängida sai õnnemänge jne. Põhiline oli siiski autod, mis katkematu vooluna
mööda liikusid. Õhtu oli soe ja seega said kõik cabrio omanikud ja hot-rod'id
asja täiega nautida. Võtsin ka oma autol katuse maha, panin Metallica
mängima ja veeresin koos teistega mööda cruising streeti.
Rahvas tee ääres elas kaasa ja lehvitas ilusamatele autodele/juhtidele/reisijatele,
poisikesed nõudsid vihasema välimusega autode juhtidelt burnout'i. Enamik
olid selle koha pealt tagasihoidlikud, aga kuna masinaid oli palju, siis
aeg-ajalt ikka keegi mattis pealtvaatajad kummisuitsu sisse. Kõige ägedam
kummipõletaja oli üks haagissuvilaga ja rally-straipidega varustatud pikap-Volvo.
Vend tegi burnoudi iga kümne-viieteist meetri tagant kogu paarikilomeetrise
teekonna jooksul. Igatahes minu nägemisulatuses tal tagakummid ei lõhkenud,
ju olid siis mingid M+S'id all.
Vahepeal linna vahel tiirutades kohtasin veel kahte 4th-gen Camaro't
ja kuna olin juba päeval nende omanikega tutvunud, siis võtsime rivisse
ja korraldasime väikese late model showout'i. Mina ei viitsinud palju
kummi põletada, olin just uued rehvid ostnud, aga minu ees sõitev kohalik,
keresarja ja Borla cat-back'iga varustatud Camaro tegi mitu valusat burnouti
rahva rõõmuks. Ta hiljem mainis, et läheb järgmise nädala alguses uusi
kumme alla panema, seega tuli fun suht tasuta kätte.
|
|
'61 Chevy päikseloojangu aegu cruisimas |
|
|
|
|
Natuke enne südaööd olime lõplikult ummikus, autod ei liikunud enam ühelgi
suunal. Rahvas võttis asja rahulikult, kuigi pikapeale läks see kohapeal
seismine päris igavaks. Mingeid suvalisi tänavaid pidi sain kuidagimoodi
kämpasse tagasi, kuigi pidin vahepeal 45 minutit lihtsalt paigal seisma.
Igatahes kohalik tänavakaart oleks abiks olnud.
Kämpingus käis pidu täie hooga, parkla oli ameerikarauda puupüsti täis
ja magamine tundus küll vähepopulaarne tegevus olema. Soomlased cruisasid
saunabussiga ringi ja demonstreerisid palja mehekeha ilu kogu ülejäänud
publikule. Muuseas kõik kolm päeva sõitis see buss mööda linna ringi,
saun küdemas. Vennad ei pidanud paljuks ka keset laupäevast showpäeva
platsi peal rahva hulgas paljalt ringi jalutada, et saunakuumust maha
jahutada. Vaba maa ja keegi neile erilist tähelepanu ei pööranud, võib-olla
oli tegu ka mingi saunarekordi püstitamisega.
Elu vaibumise märke tekkis alles varahommikul, kui ka kõige vastupidavamad
"autohuvilised" loobusid virvendava ja topeltpildiga ekraani
vaatamisest ja vajusid kes-kuhu õiglase und magama. USA autode kokkutulek
on selles mõttes tänuväärne üritus, et ühte korralikku full-size autosse
mahub päris palju inimesi puhkama, pole vaja väljas muru peal külmetada.
|
|
|
|
Pühapäev oli juba n.ö. slow-down party. Hommikul ei paistnud osavõtjad
silma just erilise entusiasmiga ja kui me kümne paiku showplatsile jõudsime,
olid kohal vaid mõned üksikud. Selle päeva põhiüritus oligi võistlevate
autode hindamine. Klasse oli mitmeid ja igaüks võis oma auto kohtunike
ette tuua.
Osavõtjaid oli tavaautodest ja restodest kuni professionaalselt ehitatud
show-car'ideni. Viimaseid poleeriti ja vahatati tundide kaupa (ka põhja
alt!) enne kui kohtunike ette veereti. Rahvas istus kahel pool olevatel
tribüünidel ja samal ajal kui masinat üle vaadati, andis kommentaator
päris põhjaliku ülevaate hinnatava masina kohta. Jutt oli küll peamiselt
kohalikus keeles, mida ma ei oska, aga õnneks üks usast kohale sõitnud
kommentaator rääkis ka inglise keeles. Tundus väga pädev vend olema autosid
puudutavate üksikasjade koha pealt.
|
|
| Kohtunike hinnata oli näiteks ka see veatu '55 Chevy. Auto küljel olev kiri on paremini loetav järgmiselt pildilt :) |
| Tasub vaadata suuremat pilti. |
|
|
Kui autod hinnatud ja võitjatele karikad kätte antud, oligi selle aasta
üritus lõppenud. Tänasin Camaro klubi inimesi külalislahkuse eest ja saabus
aeg Stockholmi poole sõitma hakata.
Kokkuvõtteks võib öelda, et BigMeet on kõige kättesaadavam võimalus
külastada tõeliselt suurt usakate üritust ja näha korraga palju ilusat
ja haruldast ameerikarauda. Samaväärset kogemust on vist vaid USA's võimalik
saada. Soovitan igale tõsisele fännile planeerida 2001 Big Meet'i toimumispäevadeks
üks Rootsi-reis. Täpsemat informatsiooni kuupäevade, hindade ja programmi
osas saab Big Meet'i kodulehelt.
|
|
|
|
| DeTomaso Pantera pole küll päris 100% USA auto, aga esindab seda suunda, kus USA V8 liigutab kerget Euroopa keret. Juba AC Cobra näitas, et selline asi on mõttekas, ning selleltki autolt võis leida kirja "Official Swedish Land Speed Record Holder". Kahjuks polnud ära märgitud kiirust ennast. |
| AC Cobra ideedele on üsna lähedal ka see auto, millele 440 CID Mopari big-block peaks üpris meelierutava kiirenduse andma. |
| Sellel Peterbilti vedukautol on Cobraga juba üsna vähe ühist, kui siis võib-olla võimsus, mis on 400-500 hj vahel. Jõuallikaks tavaliselt u. 800 CID (13 liitrit) diisel. |
| Mitte just päris 1:1 koopia ülalolevast |
| Rodid on mõistagi sellise ürituse üks tugisambaid. |
| Selle '32 Fordi jõuallikaks on "vana Hemi" (early Hemi, 1951-59) |
| Eriti "vana" pole aga ilmselt mootori sissepritsesüsteem. |
| Veidi uuemaid Forde esindas see Shelby Mustang Convertible. |
| Ja kui jutt juba pony-caride peale läks, ei saa unustada ka Mopari panust, pildil '71 Dodge Challenger R/T. |
| Pontiac pidas teistest pony-car'idest kauem vastu ja erinevalt kõigist konkurentidest oli '74 Firebirdile veel võimalik saada tõsiselt tegija mootor. |
| Teise põlve Corvette on auto, mida ilmselt niipea Eestis ei näe, kuna need on juba üsna hinnaliseks muutunud. |
| Kuigi Cadillaci disaini haripunt saabus kaks aastat hiljem, leidub ka selle '57 mudeli joontes veidi teistsugust, kuid vaieldamatult muljetavaldavat elegantsi. |
| Katsed '69 Firebirdi taustal tõelist centerfoldi pildistada läksid selle nahka, et tuul muidu väga koostöövalmit modelli jätkuvalt ära viia tahtis. |
|
|
|
|