|
Utti kiirendusvõistlus ja Forssa Pick-Nick |
|
Seekordse reisi eesmärgiks oli lüüa mitu kärbest ühe hoobiga ja saada osa erinevatest
üritustest: esiteks käia cruisingul Helsingis, seejärel sõita välja korralik timeslip,
ja lõpetuseks minna veel ühele suuremale USA autode üritusele Soomes, Forssa Pick-Nick'ule.
|
|
|
|
Seegi kord hakkasid lõbusad sündmused juba tollis, seekord
Soome poolel. Kui eelmisel reisil tundis Eesti toll huvi selle vastu,
kas Camaro tagant ka lahti käib, siis nüüd köitsid Soome tolli tähelepanu
tagaistmel reisinud BFG Drag Radial rehvid, mille kohta küsiti kohe
kahtlustavalt, et kas kavatseme need Soomes maha müüa. Tuli
siis selgitada, et minnakse kiirendusvõistlusele ja seal on need
kavas alla panna. Tollist läbi, tuli navigeerida Kaivopuistoni, kus pidi
toimuma cruising ja kus oli kavas kohtuda Jyrkiga. Navigeerimine polnud
kuigi keeruline: ei tarvitsenud just kaua õiges suunas sõita,
kui vaatevälja hakkas ilmuma üha rohkem Ameerika rauda ja Peebu
auto polnud enam ainuke V8, mis kõrvu hakkas.
Igaks juhuks võiks vast lühidalt selgitada, et cruisingu puhul on
tegemist suurema hulga autode rahuliku ringisõitmisega linnas;
algselt kujunesid cruisingud välja iseeneslikult, nüüd
juba (nagu ka selle ürituse puhul) organiseeritult, eesmärgiks
ikka mõnusalt aega veeta, oma autost rõõmu tunda
ja seda rõõmu teistegagi jagada.
Ise jäime koos Jyrkiga teeäärsesse parklasse, kust suur osa cruisijatest
paistis mööda ja läbi sõitvat. Seal saigi siis paar tundi veedetud niisama
juttu puhudes ja mööduvaid autosid vaadates. Esindatud olid kõik USA autoharrastuse
suunad, alates hot rodidest, customitest ja 50-ndate lõpu/60-ndate alguse
lahtistest fullsize autodest (vahest kõige mõnusamad cruisimasinad) kuni
muskelautode ja moodsama tehnikani välja. Suuremat tähelepanu pälvisid
kaks autot.
|
|
| Esimene oli '67 Barracuda, millele tagantjärgi alumiiniumplokiga Hemi sisse pandud. Lisaks Hemile oli masina silmatorkavaks omaduseks veatu välimus, mis mõtted vägisi stock autole viis. |
| Sellesse pilti tekkis mõra alles siis, kui pilk langes tagaketsile, ja kui Hemi pärast mõningasi raskusi käima saadi, oli mulje juba hoopis muu. |
|
|
Teine auto ei tekitanud seevastu mingeid illusioone. Oli juba üsna hilja,
kui pimedusest hakkas kostma veel Barracudastki kurjemat häält ja nähtavale
ilmus must masin, shaker scoop'iga kapotil, valgustatuna vaid parkimistuledest,
mistõttu oli raske kohe eristada numbrimärki, milleks oli HEM-1.
Tegu oli '70 Hemi 'Cudaga, millest Soomes ka ajakirjades juttu on olnud.
|
|
| Auto on orginaal-Hemi ja seega üsna haruldane (toodetud 667 tk.); sellele vaatamata pole tegu restoga, vaid mootor on saanud header'id ja järsuma nukkvõlli ning ka välimust on veidi muudetud. Tulemus selline, mida sõnastikust leiaks mõiste 'Bad-ass street machine' alt. |
|
|
Cruisingu vähem rahulik seltskond koguneb traditsiooniliselt Helsingi
Jäähalli parklasse, kus põhiliseks tegevuseks on ulatuslik kummide suitsetamine.
Kuna kellaaeg oli hiline ja järgmisel päeval kavas võistlus, mis nii juhilt
kui autolt head tervist eeldas, jäi sinna seekord minemata. Jyrki lubas
meid autoga ees sõites kenasti hotelli juhatada, aga öösel linnavahel
sõites juhtus see, mis juhtuma pidi ja autod jäid punase tule taha kõrvuti.
Rohelise süttides Jyrki Dart muidugi astus eest ära, aga Camaroski
said selg ja iste meeldivalt lähedasteks tuttavateks. Sedasi mõõdukalt
kiirustades jõudsime ka linnast välja kiirteele, kus sai mõnda aega rahulikult
liigeldud, kuni Jyrki otsustas näidata, miks võimsa autoga möödasõit turvaline
on. Kahest rekkast ja paarist muidusõidukist ettejõudmine oli kiire ja
vali manööver; vaid mõne sekundiga võis tal käes olla ligi 180 km/h. Peep
mõnevõrra konservatiivsema 95 mph'ga muidugi järgi.
Öö möödus Espoos, üsna soodsas Bonus Inn hotellis, kahene tuba 360 FIM
+ hommikusöök 40 FIM/nägu. Pärast varajast hommikusööki tuli asuda teele,
et jõuda õigeks ajaks Utti, kus pidi aset leidma kiirendusvõistlus.
|
|
|
|
Võistluse toimumiskohaks oli Utti lennuväli, paar kilomeetrit Kouvolast,
mis omakorda on umbes 100 kilomeetrit Helsinkist kirdesse. Osavõtutasu
150 FIM. Ürituse korraldajaks oli FHRA Kouvola ry, ajavõtu eest vastutas
Riverside Cruisers. Muide, neid mehi koos oma varustusega on võimalik
üheks ürituseks palgata, 5000 FIM + sõidu- ja majutuskulud, juhuks, kui
keegi tahab ka Eestis õige ajavõtuga kiirendusvõistlust korraldada.
Hyvinkää võistlusega oli vahet niipalju, et ilm oli ilus ja rahvast seetõttu
rohkem, samuti lubati rajale ka eurod-japsid ja mootorrattad. Autoklasse
oligi vaid kaks, V8 ja muud, võistlusautodel polnud eraldi klasse,
mis tegi tänavaautoga hea koha saavutamise üsna raskeks. Muu oli üsna
sarnane, kiire tehnoülevaatus, juhtide koosolek ja kvalifikatsioonid.
Kvalifikatsioonisõidud kujunesid võistlejate paljususe tõttu
veelgi pikemaks kui Hyvinkääl, kõikidel oli võimalik
sõita 3-5 korda. Oodatult kiired oli mootorrattad, kvalifikatsiooni
võitja sõitis välja aja 9.943@240.00 km/h. Mitte-V8'te
klassis valitsesid muidugi turboautod, kvalifikatsiooni võitis
2-liitrise mootoriga Opel tulemusega 11.091@197.80. Veidi altpoolt võib
leida mõlema autoklassi kvalifikatsioonitabelid. Eurodest-japsidest
leiab esimesed tänavaautod kohtadelt 12.-13., vastavalt Ford Sierra
Cosworth ja BMW M5. Neile järgneb veel üks huvitav sõiduk,
nimelt 1,6-liitrise turbomootoriga Lada. Lõppkiiruse järgi
võis asja võimsus olla 300 hj kanti :) Kvalifikatsiooniaegade
põhjal pandi mõlemas klassis kaheksa kiiremat eliminaatorisse,
mitte-V8 klassis osutus lõpuks võidukaks neljandana kvalifitseerunud
Mitsubishi Galant GTI, silma järgi endine (või ka praegune)
rallimasin. Natuke kurb on see, et asjaga pole võimalik burnouti
teha, aga nagu 60-jala aegadest näha, liikus asi kohalt ainult veidi
aeglasemini kui kiireimad laiade slickidega kaheveolised.
V8-klassis oli mõned kiirematest autodest tuttavad juba Hyvinkäält.
|
|
'72 Chevrolet Corvette ja '70 Dodge Challenger |
|
kvalifikatsiooni 1. ja 4. koha autod |
|
|
Nagu ka Hyvinkääl, oli see Corvette küllaltki omaette
klassist ja veeres üsna vääramatult võidu poole.
Vette'ile kuulus parim kvalifikatsioonitulemus ajaga 10.285@235.29, kuid
ühes aja poolest aeglasemas sõidus lõi ta lõppkiirusetabloole
lausa sellise numbri nagu 248.21 km/h.
|
|
| Natuke selgus ka auto mootori kohta, tegu on nimelt endise Pro Stock mootoriga, mis selgitab nii suurt hooldevajadust kui ka muljetavaldavat võimsust (praegused 500 CID Pro Stock mootorid annavad 1100-1200 hj, Vette's olev mootor on veidi vanem ja väiksem, selle võimsus võib olla 800-850 hj). |
|
|
Kohal oli ka teisi huvitavaid autosid, mis Hyvinkääl ei sõitnud.
Kõige muljetavaldavam oli neist kollane '65 Chevrolet Impala SS.
Masin nägi välja suur, ilus ja viimistletud. Veidi valvsaks
tegid vaid väiksed '502'-kirjad esitiibadel.
|
|
| See päris lahmakas auto sai kvalifikatsiooniajaks 11.946@191.49. Suur mass andis hea pidamise ja see kulus ka ära, kuna kirjad ei valetanud, tegu oli GM'i 502 CID (8,2-liitrise) 'crate' mootoriga, mis ammutas lisajõudu pagasiruumis asunud suurest sinisest pudelist. Teisisõnu oli asjal peal nitro. Võimsust kokku 525-550 hj. |
|
|
Väliselt jätsid veel väga hea mulje kaks stiilselt musta
masinat, '72 Chevy Nova ja '68 Pontiac Firebird.
|
|
'68 Firebird ja '72 Nova |
|
|
|
|
Nagu hiljem selgus, polnud Firebird eriliselt kiire, seda huvitavam oli
aga Nova. Nagu kvalifikatsioonitabelist näha, oli Nova seal 6. kohal.
Kui aga arvestada, et tegu oli ainsa (ja sealjuures mitte väga suure
töömahuga) small-blockiga, mis eliminaatorisse jõudis,
siis pidi tegemist olema päris asjaliku mootoriga. Seda oli tegelikult
juba kõrvaga kuulda, asi läks kergesti ja väga puhtalt
pöördesse. Nagu Jyrki selgitas, on tegu USA-s ehitatud mootoriga.
Kommentaariks rääkis üks kohalik endine kiirendusvõistleja,
et USA-s ehitatud mootoritel on sees eriline hing, mis asjad hoopis teistmoodi
käima paneb, ja hoiatas, et see hing pääseb mootorist välja,
kui see lahti võtta. Lõpetuseks tõdes ta kurbusega,
et selliseid hingi on palju Soome metsade ja järvede vahele niimoodi
hulkuma lastud ja autod on pärast seda aeglasemaks jäänud...
Nova igatahes liikus veel üsna hingestatult.
Jyrki ise hoidis oma autot Alastaro Night Race'iks ja ei osalenud, kuid
tema ehitatud mootoriga Plymouth Valiant kvalifitseerus kolmandana tulemusega
11.342@195.65. Poolfinaalis läks auto kokku aga varem kirjeldatud
Vette'ga ja et väikestki võidulootust säilitada, tuli
võtta ideaalne reaktsioon. Tulemuseks äärmiselt napp
0.002-sekundiline punane tuli (valestart) ja kaotus. Teises poolfinaalis
oli Hyvinkäält tuttav ja siin esimeses ringis Novat võitnud
Oldsmobile 442 kiirem Impala SS'ist, kuid finaalis Vette vastu ei leidnud
temagi mingit rohtu ja Vette võis peale finshijoont pidurdusvarjud
võitjana lahti tõmmata.
Lõpetuseks võiks veel mainida üht masinat, mis seal
testimas oli. Selle auto kõrval tundub ka võistluse võitnud
Corvette peaaegu tänavaautona. Tegemist Super Comp klassi võistlusmasinaga,
mille jõuvarudest peaks piisama vähemalt 8.9 aegade sõitmiseks,
kuna see on klassi indeks. Jõudu võis niipalju ollagi, aga
pidamist paraku mitte. Sellised autod sõidavad tavaliselt liimitud
(väga kleepuva ollusega kaetud) rajal ja Utti asfaldil piirdus masin
11-sekundi aegadega, tõsi küll lõppkiirus oli 220-230
km/h.
|
|
Super Comp Vette |
|
|
|
|
Peep võis oma sõitudega märksa rohkem rahul olla,
ta sõitis välja oma parima aja (13.210@169.01) ja ühes
stardis näitas lõppkiirust 171.43 km/h, mis hakkab juba olema
kooskõlas auto juures tehtuga. Tema auto oli tegelikult üks
kiiremaid tänavaautosid, ettepoole jäid peamiselt puhtad võistlusmasinad
või siis võistlemiseks ehitatud autod, millega siiski vähem
või rohkem edukalt ka tänaval sõita sai.
Kokkuvõtvalt oli tegemist Hyvinkää võistlusele
üsna sarnase üritusega, kus on päris meeldiv võimalus
oma autole häid aegu välja sõita, mida seekord soosis
ka ilus ilm. Sellest üritusest oli võimalik osa võtta
ka mitte-USA sõidukitega, nii et kui keegi sellist masinat veerandmiilil
piitsutada tahab, siis miks mitte järgmisel aastal proovida.
Olles vaadanud veel alternatiivseid võimalusi oma G-sid kätte
saada (lennuvälja kohal tegi väikse tiiru F-18A Hornet), oli
aeg hakata Forssa poole liikuma, et selle läheduses kämpasse
telk püsti ajada (selle lõbu eest tuli maksta 60 FIM, hotell
oleks olnud 415 FIM/nägu), et end järgmise päeva ürituseks
välja magada.
Allpool veel mõned pildid, mis Uttis tehtud said, klikka pilti,
et saada suurem pilt:
|
|
| '71 Plymouth Hemi 'Cuda. Siiski mitte üks 115 üliharuldasest originaalautost, vaid ise 340-mootoriga autost ehitatud. Aga Hemi asja igatahes liigutas, kuigi mitte väga kiiresti, parim aeg 14.324@162.90 |
| '70 Chevrolet Chevelle. See oli juba üsna kiire masin, 454 CID mootor liigutas auto läbi veerandmiili 8. kvalifikatsioonitulemusega, 12.553@174.76. |
| '71 Mercury Cyclone Spoiler, jällegi tegu klooniga, mis nägi päris hea välja ja rohkem näituseautoks ehitatud masina kohta liikus rahuldava 15.438@145.75 tempoga, kuigi 429 CID mootor võiks ehk rohkemakski võimeline olla. |
| '66 Oldsmobile 442, mitte see, mis kvalifikatsioonis 2. kohale tuli (too '65 mudel paistab tegelikult üleval vasakul), aga sellegi auto juures on näha ram air süsteem, mis saab õhku sisemiste esitulede aukudest. |
| Sellel reisil paistab palju Firebirde filmile jäänud olevat, see '68 Pontiac Firebird 400 Convertible torkas silma Uttis. |
| Kuigi parkla jäi seekord Uttis korralikult läbi uurimata, siis vähemalt selline '70 Dodge Super Bee õnnestus vähese jalutamise peale üles leida. |
| Üks suhteliselt vähestest rajal käinud Mustangidest, 351 mootorist jagus jõudu üsna lugupeetavateks 13.2@170 aegadeks. |
| '69 Mustangi kõige silmatorkavam versioon kandis nime Mach 1. SportsRoof kere, esi- ja tagaspoilad, õhukogujad külgedel, must scoobiga kapott - ilmselt kõige väljakutsuvama välimusega pony-car üldse. Pildil oleval isendil puuduvad millegipärast Mach 1 küljetriibud. |
| Üritusele aitas ilmet anda ka selline heal tasemel rod. |
|
|
|
|
Altpoolt leiab nii V8 kui mitte-V8 autode kvalifikatsioonitulemused.
CID on mootori töömaht kuuptollides (ainult V8-te puhul, kuna
teise tabeli töömahte pole nagu sügavat mõtet kuuptollides
väljendada :), RT on reaktsiooniaeg (kuna tegu oli kvalifikatsiooniga,
siis ei pööranud juhid sellele erilist tähelepanu ja aja
sai kätte ka punase tulega, s.t. alla .500 reaktsiooniga), 60ft on
kuuekümne jala aeg, viimased kolm veergu on distantsi läbimise
aeg, lõppkiirus ja juhi nimi. Kui toodud numbrite tähendus
huvitab, tasuks vaadata sissejuhatust kiirendusvõistlustesse.
|
|
|
Auto |
CID |
RT |
60ft |
ET |
Kiirus |
Juht |
1. |
Chevrolet Corvette '72 |
477 |
0.664 |
1.880 |
10.285 |
235.29 |
Hannu Hellman |
2. |
Oldsmobile 442 '65 |
|
0.435 |
1.893 |
10.685 |
220.86 |
Juha Kauppinen |
3. |
Plymouth Valiant |
451 |
0.579 |
1.851 |
11.342 |
195.65 |
Jussi Lahti |
4. |
Dodge Challenger '70 |
440 |
0.465 |
1.915 |
11.912 |
181.82 |
Asko Somppi |
5. |
Chevrolet Impala SS '65 |
502 |
0.671 |
1.970 |
11.946 |
191.49 |
Timo Jussila |
6. |
Chevrolet Nova '72 |
355 |
1.132 |
1.976 |
12.247 |
181.82 |
Mikko Komppa |
7. |
Dodge Dart |
383 |
0.983 |
1.942 |
12.503 |
173.08 |
Timo Kaisla |
8. |
Chevrolet Chevelle '70 |
454 |
1.162 |
2.194 |
12.553 |
174.76 |
Kari Koli |
9. |
Chevrolet Chevelle '64 |
454 |
1.074 |
2.064 |
12.596 |
172.25 |
Olli-Pekka Linnamäki |
10. |
Chevrolet Camaro '67 |
454 |
1.303 |
2.296 |
12.652 |
188.48 |
Timo Rikkonen |
11. |
Dodge Challenger |
|
1.224 |
2.124 |
12.741 |
177.34 |
Kalle Partanen |
12. |
Chevrolet Nova |
350 |
0.000 |
2.050 |
13.062 |
173.08 |
Timo Heiskanen |
13. |
Chevrolet Camaro '71 |
396 |
0.564 |
2.191 |
13.062 |
170.62 |
Toumo Noukkala |
14. |
Chevrolet Malibu |
|
1.060 |
2.114 |
13.104 |
169.81 |
Jussi Tukiainen |
15. |
Dodge Dart '66 |
360 |
1.029 |
2.260 |
13.163 |
176.47 |
Simo Heikari |
16. |
Ford Mustang |
351 |
0.749 |
2.097 |
13.185 |
169.81 |
Tuukka Näkki |
17. |
Chevrolet Camaro Z28 '96 |
350 |
1.134 |
2.170 |
13.210 |
169.01 |
Peep Pihotalo |
18. |
Plymouth Valiant '65 |
340 |
0.338 |
2.255 |
13.235 |
167.44 |
Atte Vesalainen |
19. |
Dodge Dart '68 |
383 |
1.221 |
2.637 |
13.574 |
173.08 |
Mika Pesonen |
20. |
Ford Capri V8 |
221 |
0.886 |
2.318 |
13.821 |
163.64 |
Sami Sorvali |
21. |
Pontiac Firebird |
402 |
1.511 |
2.583 |
13.880 |
167.44 |
Marko Kilponen |
22. |
Pontiac Firebird |
350 |
0,000 |
2.587 |
14.051 |
173.91 |
Marko Vuorela |
23. |
Chevrolet El Camino |
350 |
0.976 |
2.352 |
14.150 |
162.90 |
Anssi Löppönen |
24. |
Plymouth 'Cuda '71 |
426 |
0.558 |
2.379 |
14.324 |
162.90 |
Simo Joronen |
25. |
Plymouth Barracuda '68 |
340 |
1.057 |
2.562 |
14.374 |
167.44 |
Riku Rantanen |
26. |
Chevrolet Chevelle '69 |
350 |
0.887 |
2.615 |
14.378 |
160.00 |
Ismo Tylli |
27. |
Chevrolet Impala '65 |
|
1.297 |
2.303 |
14.457 |
159.29 |
Hannu Kupsa |
28. |
Pontiac Firebird Trans Am |
455 |
0.605 |
2.408 |
14.564 |
154.51 |
Ketti Rautio |
29. |
Chevrolet Corvette |
350 |
1.026 |
2.254 |
14.579 |
151.90 |
Jussi Forström |
30. |
Volvo 240 |
350 |
0.811 |
2.200 |
14.726 |
157.89 |
Tommi Tervo |
31. |
Dodge Coronet |
360 |
0.523 |
2.268 |
14.893 |
151.90 |
Paul Paloniemi |
32. |
Buick Special |
350 |
1.338 |
2.575 |
15.059 |
150.63 |
Markku Honkalehto |
33. |
Chevrolet Bel Air '57 |
350 |
1.144 |
2.631 |
15.137 |
149.38 |
Jukka Kajander |
34. |
Chevrolet Chevelle |
350 |
1.354 |
2.543 |
15.289 |
145.75 |
Jyrki Tähti |
35. |
Mercury Cyclone Spoiler |
429 |
0.894 |
2.576 |
15.438 |
145.75 |
Jukka Johanson |
36. |
Dodge Dart '65 |
360 |
1.302 |
2.869 |
15.597 |
152.54 |
Marko Rickman |
37. |
Chevrolet El Camino |
307 |
1.575 |
2.674 |
15.800 |
135.85 |
Jari Laakso |
38. |
Chevrolet |
350 |
1.314 |
2.467 |
16.083 |
144.00 |
Jarkko Rautainen |
39. |
Chevrolet Bel Air '57 |
283 |
0.913 |
2.720 |
16.411 |
141.18 |
Mikko Hahl |
40. |
Dodge Polara '65 |
440 |
0.728 |
2.887 |
16.741 |
133.83 |
Timi Jäppinen |
41. |
Plymouth Belvedere |
318 |
1.328 |
2.645 |
17.060 |
131.87 |
Ted Helin |
42. |
Cadillac Hearse |
472 |
0.718 |
2.774 |
17.277 |
127.66 |
Sheikki |
43. |
Ford Ranchero '74 |
460 |
0.690 |
2.809 |
17.442 |
127.66 |
Jouni Kotaniemi |
44. |
Chevy Van |
350 |
1.305 |
2.858 |
18.371 |
120.81 |
Seppo Parkkari |
45. |
Dodge |
273 |
0.795 |
3.133 |
19.613 |
115.76 |
Antti Leussu |
|
|
|
Auto |
RT |
60ft |
ET |
Kiirus |
Juht |
1. |
Opel 2,0 Turbo |
0.410 |
1.808 |
11.091 |
197.80 |
Kari Haapalainen |
2. |
BMW 2002 Turbo 2,2 |
0.915 |
1.888 |
11.176 |
205.71 |
Tero Laukkanen |
3. |
VW Desert Dog 1,6 Turbo |
2.776 |
2.146 |
12.669 |
178.22 |
Petri Liukkonen |
4. |
Mitshubishi Galant GTI |
0.659 |
1.910 |
12.765 |
172.25 |
Cay Leppälä |
5. |
Ford Escot MK I 2,0 |
1.034 |
2.274 |
12.831 |
190.48 |
Marko Järvelä |
6. |
Ford Escort 2,0 |
1.036 |
2.274 |
12.844 |
183.67 |
Niklas Katjavuori |
7. |
Toyota Starlet 1,6 |
0.796 |
2.198 |
12.981 |
173.91 |
Simo Kosunen |
8. |
Toyota Timangi 1000 |
1,191 |
2.342 |
13.048 |
179.10 |
Jouni Wall |
9. |
Opel Ascona 1,9 |
3.144 |
2.488 |
13.482 |
189.47 |
Mikko Porkka |
10. |
Toyota 2,0 |
1.386 |
2.369 |
13.564 |
183.67 |
Jari Jäkälä |
11. |
BMW 320 Turbo -82 |
1.354 |
2.633 |
13.917 |
177.34 |
Terho Niemelä |
12. |
Ford Sierra Cosworth 2,0 |
0.485 |
2.493 |
14.498 |
166.67 |
Petteri Niemelä |
13. |
BMW M5 3,6 |
1.149 |
2.174 |
14.628 |
157.21 |
Petri Peltola |
14. |
Lada 1500S Turbo 1,6 |
1,207 |
2.771 |
14.816 |
164.38 |
Juha Rajavuori |
15. |
Mini 1,3 Turbo |
2.134 |
2.708 |
14.864 |
156.52 |
Pasi Mentula |
16. |
Porsche 944 Turbo 2,5 |
0.825 |
2.551 |
14.983 |
151.90 |
Martti Mutanen |
17. |
BMW 2002 |
1.054 |
2.393 |
15.334 |
145.16 |
Jari Mikkonen |
18. |
Ford Escort 1,6 |
0.414 |
2.504 |
15.682 |
146.34 |
Tomi Solavuo |
19. |
Audi A4 1,8 |
1.088 |
2.322 |
15.886 |
141.73 |
Jari Hoikkala |
20. |
Opel Omega 3,0 |
1.318 |
2.505 |
16.034 |
141.18 |
Jouni Punakivi |
21. |
Opel Monza 3,0 |
1,109 |
2.533 |
16.039 |
137.93 |
Reijo Laine |
22. |
Ford Escort 2,0 |
0.685 |
2.545 |
16.227 |
136.88 |
Jukka Siekkeli |
23. |
BMW 319 2,5 |
0.561 |
2.877 |
16.255 |
146.34 |
Jari Klemettilä |
24. |
Ford Taunus 2,0 -73 |
0.581 |
2.390 |
16.788 |
128.11 |
Timo Siren |
25. |
Toyota Corolla 1,3 |
1.380 |
3.613 |
17.094 |
139.53 |
Petri Menula |
26. |
BMW 318 |
1.006 |
2.816 |
17.597 |
125.87 |
Sakari Paloniemi |
27. |
Bedford Blitz 2,1D |
1.143 |
3.373 |
25.641 |
82.95 |
Markku Hakalin |
|
|
|
|
Pühapäevaks oli planeeritud osalemine Forssa Pick-Nick'ul,
mis on Soome suurim USA ja mingil määral ka muude autode sündmus.
Ürituse toimumiskohaks Pilvenmäen Ravirata (hipodroom) ja korraldajaks
Street Machine Club Forssa. Ürituse kohta leiab infot ja pilte (mitte
veel selle aasta) SMCF kodulehelt.
Mõni aeg enne ürituse algust kohale jõudes oli kohal
vaid paarkümmend autot, kuid vähehaaval veeres neid aina juurde.
See oli sobiv hetk veidi keha kinnitada ja ringi vaadata. Nii saigi 'romutorile'
ring peale tehtud. Seal müüdi sisuliselt igasugust kola, mida
üldse olemas on, alates kirjutusmasinatest, aiatööriistadest
ja 70-ndate koduelektroonikast kuni veidi rohkem autodega seotud asjadeni
välja. Igasuguseid pudi-padi juppe pakuti nii USA kui muudele autodele.
Palju müüdi märke ja kirju eri autode küljest (SS396
Volga, anyone?), automudeleid ja igasuguseid H-D'ga seotud suveniire.
Tarvilikumast otsast oli kohal ka Alfamer OY van, kust leidus päris
palju kirjandust, sh. Chiltoni Manual'e, Hemmings Motor News'i ja ka ilusaid
pildiraamatuid.
Romutorilt tagasi jõudes oli hipodroom märksa rohkem täitunud
ja autosid voolas ühtlase vooluna juurde. Lõpuks võis
kohal olla umbes 300-400 USA autot, lisaks mõnikümmend eurooplast-jaapanlast.
Allpool siis paar masinat, mis rohkem silma hakkasid (klikka pildil,
et näha suuremat (ja kvaliteetsemat) pilti):
|
|
| See karm ja konkreetne asi jäi silma päris sissepääsu juures. Kahjuks ei oska öelda, millega täpselt tegu, aga kurjad keeled räägivad, et masin on suuteline 12.5 kanti veerandmiiliaegadeks. |
| Karm ja konkreetne asi hipodroomilt lahkumas. Natuke peaks aimata olema, et kumerate vormide all on peidus ka massiivne tagakets. |
| '70 Chevrolet Chevelle SS. Kui mälu ei peta, siis tagantvaates oli tegu natuke uuema mudeliga. Näha on, et pilt tehtud sündmuse alguses, plats veel üsna tühi. |
| Kus punased Chevelle'id ees, seal rohelised GTO'd järel, või isegi eespool, kui just LS6 Chevelle'iga tegu pole. Pildil '69 Pontiac GTO. |
| Ja kus üks GTO, seal tihti teinegi, seekord '69 Convertible |
| Väga kenasti restaureeritud '70 Dodge Challenger R/T Convertible 383. Autost on juttu olnud V8 Magazine'i numbris 5/97. |
| Auto 383 CID mootor ja selle ümbrus on samuti veatult korrastatud. |
| 1970. a. oli lisaks uuele Challengerile Dodge'i mudelivalikus ka teisi ilusaid autosid, nagu see Charger. |
| '67 Pontiac Firebird 400 Convertible, näha õhukogujad ja hood tach (kapotil asuv tahhomeeter, see juhi poole suunatud muhk), tänapäeval üsna kõrges hinnas lisavarustus. |
| Ei ole midagi teha, '67 Pontiac Firebird lihtsalt on ilus auto, eriti kui 400 CID mootor ja hood tach jälle kohal on. |
| Ja siin veel üks '67, seekord kollasena. |
| Ja lõpetuseks veel üks teise põlve esindaja - '72 Pontiac Firebird Formula 400. |
| Kui muskelautode ajaloos sai '71 ja hilisemate AMC Javelin'ide kujunduse kohta natuke pahasti öeldud, siis seda '71 Javelin AMX'i vaadates tuleb hakata oma sõnu tagasi võtma. Kaared esirataste kohal on küll veidi kummalised, aga üldmulje on sellegipoolest päris hea. |
| Lisaks Mustangi-klubile hea reklaami tegemisele on see '69 Mustang suurepärane näide sellest, et 1969. a. oli Mustangi disaini haripunkt, auto välimuses on just parajas proportsioonis ponyt ja powerit. |
| '68 Mercury Cougar XR7, pony ja power siingi olemas, lisaks ka veidi luksust ja stiili. |
| Korralik Nõukogude auto... Aga oh õnnetust, vaenlane ei maga ja sellegi '56 ZIM'i kapoti alla on ennast poetanud kapitalistlik jõuallikas, 355 CID small-block, mille õõnestustegevus on auto suisa veeradmiililegi viinud, tulemuseks aeg 16.1. Autost oli juttu V8 Magazine'i numbris 2/97. Lätis nägi tqhq ühte sarnast originaaltehnikaga autot, mis poole lühemal distantsil üle 20 sekundi veetis. |
| Rääkides esindusautodest, oli väga huvitava välimusega üks oma aja kõige esinduslikumaid autosid, '59 Lincoln Continental Mark IV |
| Mis oleks USA autode üritus ilma tri-five ('55-'57) Chevyta? Mõeldamatu. See '55 Bel Air oli silmajäänutest üks ilusamaid. |
| Midagi polnud ette heita ka kaks aastat nooremale vennale, '57 Chevyle, päris muljetavaldav vaatepilt koos toon-toonis haagiselamuga. |
| Ka see lahtine '59 Impala vedas omaniku elamist enda järel. |
| Nagu ka tri-five Chevyta, ei saa ükski korralik USA auto üritus läbi aetud ka ilma ühegi korraliku hot-rod'ita. Õnneks leidus üks selline masin, jõuallikaks, nagu näha, koguni kolme karburaatoriga small-block Chevy. |
| Liikudes hot-rod'iga, on kõigi inimeste tähelepanu kindlustatud. Sama on võimalik saavutada ka vähe tavalisema autoga, nagu see 70-ndate alguse Ford Torino, värvides auto mõnda väga ekstreemset värvi, nagu siin tehtud on. |
| Kuigi Fordi ja Mercury kesksuured autod on justkui vähem tuntud kui konkurendid GM-ist ja Moparilt, näitab see '69 Mercury ilmekalt, et ka FoMoCo's osati väga ilusa joonega kesksuuri sõidukeid teha. |
| Kuid Fordis osati palju muudki, '70 Boss 429 Mustangi kapoti alla tasub tõesti vaadata, kuna sealt leidub kõige eksootilisem tehnika, mida Mustangi keres on tänavale lastud. |
| Vähem haruldane masin pole ka '70 Shelby Cobra GT 500, see mudeliaasta jäi Shelby Mustangidele viimaseks. Mootor pole kah mingi suvaline, vaid Fordi üks tegijamaid, 428 Cobra Jet. Autost oli juttu V8 Magazine'i numbris 4/97. |
| '70 Dodge Challenger R/T Hemi, Mopari ilusaim kere ühendatuna tema kõige vihasema mootoriga, perfektselt restaureerituna. Kindlasti üks ürituse kõrghetki. |
| Eesti esindus Forssas e. Peebu Z28 Camaro. Üks neljanda põlve Z28 oli üritusel veel, kuid see paistis täitsa stock ja hoidus millegipärast hipodroomi teise otsa :) |
| Ja lõpetuseks midagi päris 'eksootilist'. Jah, tegu on Euroopa autoga, aga sellele vaatamata ei riku see masin selle lehe põhireeglit: V8 ja tagavedu. Teostus on küll veidi erinev - õhkjahutusega V8 asub auto tagaosas. Ka välimuse poolest on see Tatra nii värskendavalt teistsugune, et lihtsalt rõõm vaadata. |
|
|
Kokkuvõtvalt võib ka Forssa üritust igati kordaläinuks
lugeda, nii suurest autodehulgast peaks igaüks leidma vähemalt
mõne endale eriti südamelähedase. Tõeliselt heatasemelisi
autosid oli kohal paarikümne ringis, sealhulgas paljud, mis juba
ajakirjadest tuttavad.
Üritus täitis hästi oma eesmärki, tutvustades USA
autodega tegelemist ja erinevaid autosid hot-rodidest moodsa musklini
välja. Kuniks Eestis mõne suurema platsitäie selliseid
autosid kokku saab, et samasgust üritust korraldada, võib
arvestada, et kuskil nii lähedal pole teist võimalust nii
palju klassikalist ja uuemat USA rauda näha.
|
|
|
|