|
|
Alustuseks võiks mainida, et üritusest osavõtu eesmärk oli lähemalt tutvuda
huvitavamate aparaatidega ja nende võstlust jälgida. Ei olnud kavaski
ajakirjanikku mängida, seetõttu on võistlusest kajastatud vaid mõned klassid
ja kogu ürituse meeldejäävamad episoodid. Keda lähemalt huvitab, saab
kogu statistika FHRA kodulehelt. Reede
õhtul toimusid kvalifikatsioonid, sinna ei läinud.
|
|
|
|
Laupäev: Äratus 6.00. Laev 8.45. Helsinkis nii pool kaksteist. Soome
toll muutus entusiastlikuks, kui sai Alastarot ja kiirendusvõistlust mainitud.
Taheti ainult cashi ja autokindlustust näha.
Loimaa juures nägin, et üks kollane Dart on vastutuleva treileri peal.
Sai siis helistatud ja järgi sõidetud. Jyrki seletas, et sellise ilmaga
ei saa sõita. Küll aga sai 24 "kohvi" eest mõne "crew" käepaela, millega
sai igale poole sisse. Ja ka vastava autopileti. Kiitokset. Sai siis pargitud
ja jalutama mindud. Kohale jõudes lasti just suvalised autod ja bussid
rajale ringlema. Kuivatamise eesmärgil. Selgus, et spetsiaalne rajakuivati
ei tööta. Kuid paaritunnine tegevus ei kandnud suurt vilja, kuna ka tänavasõidu
F-body'd lükkasid kolmanda käiguga ratta ringi.
Teatati, et eliminaatorit ei toimu, küll aga demo burnoutid ja aeglane
läbisõit. Suitsu, mootrite röökimist, kompressori vilet, turbode paukumist
kui palju. Väga atraktiivne kottpimedas, värviliste prozhektorite virvarris.
Juhtidel oli pahatihti raskusi, kuna külg kippus ette minema, aga rattad
käisid ikka kolmanda käiguga ringi, nii et gaasi järgilaskmise ja pidamise
taastumiseni kulus ikka paar sekundit. Selle ajaga oli auto juba väga
risti teel ja viskus siis järsku otseks, nii et juht sai ikka päris tugeva
obaduse.
Eriti mõjuvad oli kahekohalise dragsteri (540 cid/ 8.9 L, 8-71 kompressor,
pump-gas (s.t. tavaline bensiin), 1000+ hj @ 6800 p/min) kaks sõitu. Olles
teadlik sama võimsate tänavaautode kiirendusest, oli üllatus suur. Asi
liikus sada meetrit nii, et pead ei jõudnud järgi keerata. Võib-olla tundus
pimeduse tõttu kiirendus suurem. Muuseas, esimesel sõidul oli "tagaistmel"
Pennzoili juhtfiguur ja teisel sõidul kohaliku loterii võitnud naisterahvas.
|
|
Dragster... |
 |
|
|
|
...ja selle mootor |
 |
|
|
|
Päeva lõpetas autoga läbi bussi sõitmine. Mis põlema läks. Seejärel paugutati
ilutulestikku, mida võis vaid kuulda, kuna udu oli paks.
Omaette vaatamisväärsus oli tiimiliikmete liikumisvahendid. Jalgrattad,
abimootoriga tõukerattad, "Riga" mopo, kart, '48 Anglia (meenutab Mosse
401-te) umbes 1:5 koopia muruniiduki mootoriga salongis (kasutati mopeedina,
istuti katusel) ja muid öiste fantaasiate viljasid.
|
|
|
|
Ilus ilm. 8 paiku hakkas rahvas bussidest välja tulema. Ise tegin tiiru
rajal, liimitud rada on liimitud rada. Liimi muuseas piserdatakse mõne
meetri laiuste ribade kaupa erilise haagisel asuva toruga, mis rajast
umbes poole meetri kõrgusel on ja millel küljes siis hulk düüse sobivate
vahedega.
Peale üheksat läks lahti hirmus mootorite häälestamine. Kui ikka iga
kümne meetri kohta üks summutiteta big-block möirgamas, siis detsibelle
kuhjaga on. Ning ka otse USA-st toodud 118 oktaanise võistlusbensiini
põlemislõhna. Tiimide külmavereline kõrvaklappides naispere aga praadis
hommikusööki väljalasketorudest purskavatel leekidel.
Kell 11 läks siis lahti. Kogu võistlust iseloomustas see, et paljud
võistlejad olid juba lahkunud, mis koos katkestajate ja osaliselt täitmata
turniirisüsteemi tõttu tingis rohkesti soolosõite igas klassis. Ilm oli
sademeteta ja peamiselt päikesepaisteline, kuigi vahepeal oli väga vihmaohtlik.
Kuna mõned võistlejad lekitasid rajale õli või vett, siis tuli ette ka
10-30 minutilisi pause, mil rada kuivatati-põletati-liimiti.
Alguses võiks mainida Junior dragsteri klasse, millega reeglina sõidavad
võistlejate/mehhaanikute võsukesed. Umbes kardisõidu analoog kiirendusvõistlejatele.
Võisteldakse 1/8 miilil (201 meetrit). Junior klasse on kaks: esiteks
Junior Stock (160 cm3, 5 hj. 13-15 sek @ 55-75 km/h. 8-14 aastastele),
teiseks Junior Comp (500 cm3. 13+ a. Ajad keskmised 9-d @ 110+
km/h). Mõlemas klassis palju tüdrukuid. Tulevased Shirley Muldowney'd?
Keegi nimetas junior dragstereid muruniiduki mootoritega tõkiskingadeks,
mis küll tõest kaugel pole, kuid tuleb arvestada, et Comp rühm on sõitnud
juba 8 sekundi aegu 1/8 miilil, mis näiteks tänavaautodel nõuaks ligi
400 hj. Nii et pole siin muiata midagi, tulevaste legendide tuleristsed.
|
|
|
|
Neid oli muidugi arvukalt, aga ei pööranud piisavalt järjekindlat tähelepanu,
et üksikasjalikumalt rääkida. D- Street klassis sai "vana tuttav" Juha
Kauppinen (roheline 65 Olds 4-4-2, 477 cid/ 7.8 L) 9 sekundi aja esmakordselt
minu silmade all. Silma ja ka kõrva hakkas twin-turbo 73 Chevelle. Huvitav
aparaat oli ka Ford Capri, millel 2.0 DOHC Sierra Cosworth turbomootor
(ligi 500 hj). Originaalpihustid olid vaid aukude täiteks, töötavad pihustid
olid sheet-metal intake'i küljes. Loomulikult sai palju nauditud nii sisse
kui ka välja vabalt hingava big-block'ide choppy idle't. Paar olid ka
wheelstander'id (s.t. startides tõusis esiots päris kõrgele 10-20 meetriks).
|
|
See 'Cuda on juba maandumas |
 |
|
|
|
|
|
Tsikliklasse oli kolm:
- Street Bike
- Super Street Bike
- Funny Bike
Tehti ka üks maailmarekord. Super street bike klassis tegi Kai Selkamaa
Suzuki GSX-R 1200 turbol 7.922 sek @ 290.43 km/h. Preemiaks pisteti mees
hiljem pea ees veetünni. See klass oli ka päris hirmus, iga käiguvahetust
saadab pauk ja nokk käib kinni-lahti.
|
|
H-D Funny Bike |
 |
|
|
|
Funny Bike'idest võiks mainida kõige pöörasemat riistapuud. Nitrometaanil
töötav Harley-Davidson. Muidugi on esmapilgul selle wheelie-bars'i ja
tohutusuure slick'iga varustatud monstrumi ja tava-HD ühiseks jooneks
ainult mootori V2 lahendus. Töömahuks on 2.6 (kaks koma kuus) liitrit,
võimsuseks ligi 600 (kuussada) hobujõudu. Kui mõelda, milline juhi kehapiirkond
peab seda jõudu taluma, siis muutub arusaadavaks kuuldud kommentaar -
kiirendab nii, et riist ribadeks. Hääl oli midagi erilist. Teatavasti
on nitrometaanil hüüdnimeks "vedel dünamiit", mistõttu kommentaatori soovitused
käed kõrvadele panna olid igati asjakohased. Pro-Mod ja vähemadki autod
röögivad valjult, aga see tsikkel podises kui hobikart, aga tunne on nagu
lastaks suruõhku kõrvadesse. Asi liigub kui püssist lastud, juht maadleb
kõigis suundades, et liikuda enam-vähem otse. Ajad 7.2-7.4, lõppkiirus
320 km/h kanti. No comments.
|
|
|
|
Super Gasis on indeks 9.900 sekundit ehk siis võitja on see, kes sõidab
"ülevaltpoolt" indeksile kõige lähema aja. Kui aga aeg alla 9.9 sekundi,
on see automaatne kaotus. Võistlesid kõigile teada-tuntud Taffel/Shell
punakollane '32 Ford kupee ja sinine '48 Anglia, lisaks veel ports Chevy
Nova-sid ja Camarod/Firebirdid. Tehes riskantse võrdluse, siis 9.9 sekundit
on umbes see aeg, mida vormel üks veerandmiilil näitaks. Muuseas, üheksandal
septembril sellel aastal (9.9.00) tähistatakse Super Gas päeva.
Super Compis võistlevad väga erinevad ja atraktiivsed sõidukid. Enam-vähem
seeriatoodangut meenutavad autod, samuti ka dragsterid, altered asjad,
funny car jne. Ühiseks jooneks on, et klassi-indeks on 8.900 sekundit.
Tavaliselt sõideti 8.89-8.95 aegu, väga oluline on ka stardireaktsioon.
Lõppkiirused jäid 240 km/h kanti. Kvalifikatsiooni parim oli Zane Llewellyn
UK-st ajaga 8.902, üks finalistidest, Sami Saapola, on 18 aastane.
|
|
Altered auto lähemalt... |
 |
|
|
|
...ja kaks sellist teineteisest mõõtu võtmas. |
 |
|
|
|
Super Comp Vette |
 |
|
|
|
Sami Saapola SC dragsteri kets ja väljalase, 740 kg, 521 CID, 740 hj |
 |
Eespool näha nooremate vendade Junior Dragsterid |
|
|
|
|
Selle võistluse kõige karmim klass. Võimsust autodel 2200+ hj. Ligi sajameetrised
väga suitsused burnoutid. Umbes 10 meetri kaugusel raja ääres seistes
lööb täisgaasil mööduva Pro-Modi heitgaasi rõhulaine hetkeks nagu lapiti
labidaga vastu keret. Mürast rääkimata. Esimene sõit Paul "Tami" Brander,
endine staazhikas Pro-Stocki sõitja, oma üliatraktiivse 2000. aasta Ford
Mondeo universaaliga(!). Ühe ajakirjaniku väitel on originaalist järgi
jäänud tagaluugil asuv logokiri, kõik muu on käsitöö. Asi tehti valmis
kolme kuuga. Branderi vastaseks Kari Hult oma väga ilusa 2000 Camaroga,
mille 638 cid / 10.5 L mootor tarbib naerugaasi ja bensiini. Karile meeldis
ka naerugaasipudelit efektselt tühjendada, nii et kaks gaasijuga kerkisid
esiklaasi alt mitme meetri kõrgusele.
|
|
Mondeo on näha aga Camaro on suitsetanud kummi... |
 |
|
|
|
...siiani. |
 |
|
|
|
Autod starti tagurdamas |
 |
|
|
|
Brander oli kiirem, sai esimest korda Mondeo alla seitsme sekundi (6.866
@ 316.03 km/h), kuid mootoririkke tagajärjel reostas pisut rada. Samuti
võttis ta punase tule ja mitte vähe (R/T 0.052 sek). Kari tulemuseks tagasihoidlik
8.478 @ 184.25, kuna nägi Tami äpardust.
|
|
2000+ hj Mondeo aiste vahel |
 |
Ford Mondeo 8.6i Kompressor Wagonit küsige lähimast Fordi esindusest |
|
|
Pärast pikka rajakoristuspausi tuli teine poolfinaalpaar: Seppo Saapola
98 Oldsmobile Cutlass'iga (526 KB, 14-71 Littlefield) ja Tomi Pöntinen
69 Camaroga (632 BBC, NOS). Viimane võitis 7.210 @ 316.59, Saapolal 7.376
@ 308.63.
|
|
Cutlass v. Camaro |
 |
|
|
|
Blower jäi seekord nitrole ja kuuptollidele alla |
 |
|
|
|
Finaalis seega Tomi Pöntinen ja Kari Hult. Kari sai väga hea reaktsiooni
(0.461) ja läks eest ära, kuid tundus umbes saja meetri kohal gaasi hetkeks
järgi laskvat, millest annab tunnistust ka väike lõppkiirus (7.353 sek
@ vaid 302.38 km/h). Tomi Pöntinen võitis (R/T 0.632, 7.116 sek @ 315.35
km/h). Kokkuvõtteks võib öelda, et tulemused siiski kehvavõitu, kuna Rootsi
Pro-Mod-id sõidavad ikka tugevasti kuude sekundisse sisse, ja lõppkiiruseks
ikka 330-350 km/h. Ilmselt siiski rada oli pisut libedavõitu ja/või konservatiivne
seadistus autodel.
Sai ka ise sees istutud. Sisseronimine oli gümnastika, kuid sees olla
oli üsna mugav. Katmata kardaan läks labi salongi, juhi reiega parallelselt
mõne sentimeetri kaugusel. Rool oli ikka suht tavaline sportrool, käigukast
kolmekäiguline Lenco. Kes ei tea, siis on tegemist paarikümne sentimeetri
jämedust ja antud juhul umbes poole meetri pikkust (pikkus sõltub käikude
arvust) toru meenutava mitmeastmelise järjestikulise planetaarkastiga.
Mis ka salongis oli. Käiguvahetus käis nii, et paremal pool käigukasti
asus reverserhoob, mis vahetab siis tagurpidi ja 1. käigu vahel. Teine
ja kolmas lähevad kahest surunupust rooli paremal pool.
|
|
Rool ja näidikud, paremal nupud, alumine 2. käik, ülemine 3. käik |
 |
|
|
|
Vasakul pool käigukasti, umbes parema põlve juures on pidurihoob, kus
ka mootori seiskamise ja muud nupud küljes. Nagu ikka, roolimine käib
vasaku käega, parem mässab reverseri- ja pidurhoovaga, taob käiguvahetuse
nuppe ja tõmbab pidurvarjude käepidet ka. Mootoril muuseas oma käiviti
olemas, ei ole välisabi vaja. Ja sisenemine käib ikka uksest. Maailma
kiireimad door-slammerid.
|
|
Pildi keskel tumeda katte all Lenco |
 |
|
|
|
Autasustamine ja kokkuvõte |
|
|
Autasustamine oli ka sündmus, kuna oli kuulda auhinnajagajast blondi
kohta ülivõrdes kommentaare. Selgus, et tegemist on blondi paruka ja muude
lisadega transvestiit-tuletõrjujaga. Junior-klasside puhuks vahetati ta
hetkeks siiski päris naise vastu välja. Ja lõpuks visati veetünni kah.
Rahval lõbu laialt.
Publikust niipalju, et oli laupäeva õhtul üsna joobes, kuid keegi turvapiiretest
läbi ei tunginud ja ka muid intsidente polnud märgata. Millega tuleb aga
arvestada on see, et kiirendusvõistlused on väga ilmatundlik ala, viivitused
võivad tekkida ka muudel põhjustel, kuid pea alati on ka midagi muud huvitavat
teha. Tehnikat uurida, võistlejatega juttu ajada, bazaar, tivoli jne.
Ööbimise suhtes tuleb loota vaid iseendale, kui üritus suurematest asulatest
eemal, kuna 100 km raadiuses on kõik hotellid/motellid kas täis või kallid.
Kokkuvõtteks võib üritusega igati rahule jääda. Soovitan kõigile.
Thanks to: FHRA, Pennzoil, Jyrki, Jaan, Olli + Kaija-Leena, Urmas, Jari,
Kaj and many others.
|
|