|
Kuna muljed eelmise aasta üritusest olid positiivsed, otsustasin,
et lähen sel suvel uuesti - paremat ja kättesaadavamat võimalust
näha sedavõrd palju kõrgetasemelist usarauda mistahes
ajajärgust ja stiilist pole lihtsalt olemas.
|
|
Seekord kasutasin Rootsi ja tagasi jõudmiseks Paldiski - Kappelskär
liinil sõitvat laeva, see oli lihtsalt odavaim variant. Väljasõit
oli natuke närviline, olin just paigaldamas autole uut vedrustust
ja kuna selgus vajadus täiendavate detailide järele, siis läks
kiireks. Õnneks suutis Topparts vajalikud asjad operatiivselt kohale
toimetada ja Autopartneri mehed panid hilja õhtul päev enne
väljasõitu ka esisilla paika. Uute detailide toimivust ma
kahjuks proovida ei saanud, aga õnneks kõik toimis probleemideta
kogu reisi vältel.
|
|
|
|
Hommikune Rootsi võttis meid vastu paksu uduga, mis päeva
saabudes muutus ilusaks päikesepaisteliseks ilmaks. Passikontroll
ei küsinudki kuhu minek, auto ja minu seljas olev eelmise BigMeet'i
särk oli piisav info meie maalelubamiseks. Kuna aega oli, otsustasin
sõita väikse ringiga läbi Uppsala. Suurem osa teest Uppsalani
oli kitsas ja kurviline, aga väga hea kattega tee, ja hea võimalus
uute vedrustusmodide testimiseks. Igatahes auto püsis teel kui liimitud
ja ainus, mis tuju rikkus oli mõte, et miks ei ole Eestis ühtegi
nii korralikku teed, kus saaks sõita ilma aukude vahel laveerimata.
Västerasi jõudsime kohale pärastlõunal ja kuigi
ürituse alguseni oli veel päev aega, hakkas koheselt linna sisse
sõites vastu tulema igat karva ja tõugu usaautosid. Näiteks
vahetult enne campingusse jõudmist tulid mulle "kiirendussirgel"
täiega kiirendades vastu Viper, ZR1 Corvette ja moditud C5 Vette.
Esimene päev sai põhiliselt päevitatud ja kõrvalasuvas
järves ujutud, ning kämpingus ringi jalutatud ja autosid vaadatud.
Rahvast oli kohal kõvasti rohkem kui eelmisel aastal, ilmselt ilusa
ilma tõttu. Kahjuks oli palju täispeaga ringi kakerdajaid,
aga autoroolis istujad tundusid õnneks kained olevat. Kohal oli
ka hulganisti mingeid kohalikke kaitseliitlasi, kes olukorral silma peal
hoidsid.
Reede lõuna paiku tehti lennuvälja väravad lahti ja
nagu ka eelmisel aastal, oli esimese päeva põhiline tõmbenumber
swap-meet. Korraldajad väitsid, et müügilettide kogupikkus
oli kolm kilomeetrit ja see võib ka tõsi olla. Igatahes
kui oleks midagi vaja olnud, siis ilmselt oleks selle sealt ka leidnud.
Kuna aga midagi vaja ei olnud, siis sai niisama pool päeva maha jalutatud.
Huvitavana tundusid igasugused vanad usateemalised aksessuaarid nagu coca-cola
automaadid, jukeboksid, bensujaamade sildid, külmakastid jms. Need
olid küll päris kallid, aga sobiksid garaazhi kaunistuseks ideaalselt,
kui seal ka vastav auto sees on. Platsi peal oli autosid vähe - viis-kuussada
- ja margiklubid alles tegelesid oma aedikute ning telkide püstiseadmisega.
Paari tunniga sai ka selgeks, et selle aasta üritusel on õlle
ja muude jookide kulu oluliselt suurem kui tavaliselt, kuna päike
säras selges taevas ja sooja oli üle 30 kraadi. Lagedal väljal,
ilma ühegi varjulise kohata, oli päikesekiirgus eriti intensiivne
ja õnnelikud olid nende autode omanikud, kel masin mingigi varju
maapinnale manas.
Õhtupoole panin masinale hääled sisse ja läksin
linna peale cruisama. Usarauda oli juba parasjagu, ehk kõik kohad
täis, aga liiklus sujus veel normaalselt. Tundub, et parim cruisamisaparaat
on van või suurem fullsize, mille saab kohalikke blondiine täis
laadida; inimestel seal mingeid suhtlemisprobleeme ei olnud - kui auto
või selle omanik meeldis, siis hüpati ühest autost välja
ja roniti järgmisesse. Peaaegu igal suuremal ristmikul olid väljas
politseipatrullid, aga nad ei tegelenud mitte cruisajate kontrollimisega
vaid lihtsalt tagasid, et cruising ei häiriks teisi liiklejaid, vajadusel
autodevoolu peatades. Cruisajad liikusid kohati autodega, mis tavaoludes
kindlasti koheselt rajalt maha võetakse, samuti istusid reisijad
pakiruumis, katustel, vanidel olid uksed lahti jne. - kõik sellised
rikkumised, mis meie poolitsal koheselt juhtmed kokku jooksutaks. Ju siis
sealsed asjapulgad on aastate jooksul endale selgeks teinud, et silmaklapid
peas LE punktuaalse täitmise nõudmine ei ole just kõige
efektiivsem tegevus. Kui tänavad olid täidetud aeglaselt edasi
veerevate usa autodega, siis tänavate ääres haljasaladel
istus vist enamik Västerasi linna elanikest, kes perede kaupa olid
cruise'i vaatama tulnud. Seal linnas vist küll harrastajate järelkasvu
üle kurta ei saa, kui lastele juba koos lutipudeliga ka tubli annus
õiget V8 müdinat manustatakse.
Õhtu pimenedes muutus cruising liiklusummikuks ja otsustasin kõrvalteid
pidi kämpingusse naasta. Ümbruskonna teede kaart oli seejuures
abiks, tuli küll paarkümmend kilomeetrit ringi sõita,
aga see oli pisiasi võrreldes meeter minutis liikuva autodekolonniga.
Kämpingus kees elu täiega, autod voorisid sisse-välja,
muusika üürgas sajast erinevast helimasinast ja enamik inimesi
oli rohkem või vähem auru all. Hankisin telgist ühe sooja
õlle ja läksin kämpingu väravate juures toimuvat
spontaanset kummikärsatamist vaatama. Kahe-kolme paiku öösel
hakkas melu vaibuma ja oli aeg ennast horisontaali visata.
|
|
|
|
Laupäev algas varajase hommikusöögiga ühes kesklinna
kohvikus ja siis oli minek lennuväljale. Väravad avati juba
kell 8 ja oli ka põhjust, kuna koheselt moodustus nende taha kilomeetrite
pikkune järjekord. Siiski peab ütlema korraldajate kiituseks,
et piletimüük sujus tõrgeteta ja järjekord liikus
pidevalt. Samuti ei leidunud kedagi, kes oleks vahele trügida soovinud,
mis on meie oludes täiesti mõeldamatu stsenaarium, meil on
ju privilegeeritud liiklejad, kes peavad enne saama-jõudma lausa
arvulises ülekaalus.
Pärast pileti lunastamist parkisin oma auto Rootsi Camaro klubi
parklasse nagu ka eelmisel aastal. Tervitasin vanu tuttavaid ja samas
sai ka uusi leitud. Vestlesin pikemalt ühe vanema mehega, kes omas
veatut 2-gen BB Camarot. Omanik rääkis, et ehitas enamiku autost
ise ja aega kulus tal selleks üheksa aastat. Nagu ikka, olid enamik
inimesi sõbralikud ja meeleldi valmis oma autodest ja nende juures
tehtust vestlema. Minu käest küsiti põhiliselt, et mis
maalt pärit autoga tegemist ja vastust kuuldes tavaliselt pööritati
silmi uskumatusest - tea miks sealsele keskmisele jänkiautoharrastajale
see endise N. Liiduvabariigi ja F-body kombinatsioon nii uskumatuna tundub? Samas need, kes auto vastu lähemalt huvi tundsid, tavaliselt komplimentidega
kitsid ei olnud. Meeldiv on, kui inimesed väljendavad oma positiivseid
emotsioone ka sõnades, inglasliku viisakusega igatahes tegu ei
olnud. Loomulikult ei olnud minu sõiduriist seal eriti silmatorkav
ega haruldane aparaat, pigem vastupidi.
Erinevalt eelmisest aastast toimus autode hindamine seekord laupäeval
ja kohtunike terava pilgu alt käis läbi sadu tippkorras autosid,
mis kandideerisid oma klassi parima kohale. Iga auto juurde käis
ka teadustaja asjakohane kommentaar selle margi/mudeli kohta üldiselt,
siis konkreetse auto lugu, väike intervjuu omanikuga jms. Kahjuks
ei oska kohalikku keelt, seega ei jäi palju huvitavat arusaamatuks.
Platsi peal oli suuremateks klubilisteks väljapanekuteks Mustangi
klubi ja Corvette'i klubi aedikud. Omaette aladele olid koondatud ka Trans
Am'id, Mopar'id, Buick Riviera'd, Hot Rod'id, Lowrider'id ja ilmselt veel
mõned, mis hetkel ei meenu. Lõuna paiku oli plats triiki
autosid täis ja kuumus meeletu. Seekord tunduski, et kui tavaliselt
on BigMeeti'i probleemiks lakkamatult kallav vihm, mis lennuvälja
mudamülkaks muudab, siis seekord mõjus üritusele sama
halvavalt halastamatult kõrvetav päike, mis sundis inimesi
varju otsima ja muutis autodes istumise võimatuks. Igatahes vahetult
pärast seda, kui viimased autod olid sisse sõitnud, hakkas
lakkamatu autodevool platsilt lahkuma.
Üritust see muidugi oluliselt ei häirinud, kui platsil on 10
tuhat autot, siis pole niikuinii võimalik kõike haarata.
Platsil oli vaatamist küll ja enamgi veel, ning mistahes stiili austaja
võis leida sadu huvitavaid masinaid, mida lähemalt uurida
ja pildistada. Väljapandud autode seisukord vaheldus täisromust
täisrestoni, sekka kujutletaval ja kujutlematul viisil modifitseeritud
autod.
Mulle endale hakkasid järjest rohkem meeldima 35-45 aasta vanused
fullsize cabriod, jänkilaevade puhatõulisemad esindajad. Teine
muljetavaldav kategooria liikureid on kahtlemata hot-rod'id ja ei ole
vist ühtegi teist riiki väljaspool USA-d, kus oleks nii palju
heal tasemel rodisid kui Rootsis. Vestlesin paari omanikuga ja nad olid
meeleldi nõus seletama, mis ja kuidas. See, kuidas vanadele autodele
on elu sisse puhutud uue tehnoloogiaga ja maitsekate modifikatsioonidega,
on minu arvates üks autoharrastuse ehedamaid väljendusvorme.
|
|
|
|
Õhtuks tekitati linnavahel terve öö kestev liiklusummik,
mida cruise'iks kuidagi nimetada ei saa. Kes just ei soovi tundide viisi
teiste masinate keskel töötava mootoriga parkida, sel soovitan
laupäeval liikuda linna vahel kas jala või soovitavalt jalgrattaga,
kuna vahemaad on seal piisavalt suured. Kes aga plaanib cruisata, sel
peaks jahutussüsteem kindlasti korras olema. Ise parkisin auto ühele
sobiva taganemisteega kõrvaltänavale ja liikusin jalgsi piki
umbes kolmekilomeetrist põhilist cruisingstreeti.
Kogu tänavaäärne oli paksult rahvast täis ja üritus
meenutas mingit suurt laata või õllesummerit. Umbes südaöö
paiku jõudsin kämpingusse, läbides vahepeal tee peale
püstitatud "kohustusliku" burnoutboksi, kus inimesed olid
pingid ja toolid maantee äärde tassinud, et kummikärsatamist
jälgida. Ise küll keeldusin sellisest esinemisvõimalusest
viisakalt aga kindlalt, äsjaostetud rehvide hind oli veel liiga selgelt
meeles. Samas, enamik burnoudi jaoks kvalifitseeruvaid autosid seda ka
tegid, ning seetõttu hõljus sellel kohal tihe suitsupilv
ja nähtavus oli nullilähedane.
Kämpingus jätkus eelmise õhtu läbu, aga pikk päev
toimis piisava unerohuna. Pärast paari õlut ühe naabruses
resideeruva kohalikuga, kes mulle pikalt laialt oma Võrust pärit
naisest jutustas, maitses uni päris hea.
Sellega oli ka Big Meet minu jaoks lõppenud, kuna laevapiletid
olid ostetud juba pühapäeva hommikuks. Lahkusin Västerasist
umbes kuue paiku ja läbi linna sõites oli selge, et kohalik
prügifirma teeb kohe-kohe aasta suurima käibe. Kõik teeääred
olid ühtlaselt prahiga kaetud ning eilses burnoudipaigas istus üks
väsinud autofänn, keda ärgates ilmselt ei koorma mälestused
sellest, kuidas ta sattus tooliga keset põlde ja metsa lookleva
maantee äärde istuma. Aga eks sellise massiürituse puhul
on läbu paratamatu, ning kahtlemata on linn pärast koristustööde
lõppemist tip-top korras ja linna restorani- ja hotelliomanikud
endisest rikkamad. Minu jaoks sai selgeks see, et kui tulla siia lihtsalt
autosid vaatama, tasub kämpingu asemel reserveerida koht mõnes
kesklinna hotellis. Kui aga tulek on suurema seltskonnaga ja kavas lisaks
autovaatamisele ka pidu panna, siis on Johannisbergi kämping või
Power Camp selleks parimad kohad.
Kel on huvi ja võimalust, soovitan järgmise suve kalendrisse
Big Meet'i toimumisajaks üks Rootsi reis planeerida, autoelamus on
garanteeritud ka nõudlikumale fännile. Täpsemat infot
võib leida ürituse koduleheküljelt www.bigmeet.com.
|
|
|
|
| Rodide poolest on Rootsi Euroopas esirinnas... |
| ... mille tõestuseks leidus päris mitmeid autosid, nii algupärasemaid... |
| ... kui ka veidi radikaalsemaid. |
| Üritusel on oma koht ka mootorratastel. |
| Stiilidest olid esindatud ka lowriderid, mis hüdraulika abiga mitmesuguseid ebaloomulikke poose suudavad sisse võtta. |
| Seda võiks vast juba ühistranspordiks nimetada. |
| Selle '58 Chrysleri viimistlus jättis samuti soovida, kuid nagu näha, on vähemalt kuskilt otsast algust tehtud :) |
| Selle Caprice'i omanik paistab NASCARi fänn olevat. |
| Selliseid üritusi lähiümbruses just palju pole, kus Camaroga õnnestuks massidesse ära kaduda, aga Power Meet on kindlasti üks nendest. |
| Sellise Camaroga on aga massidesse sulandumine veidi keerukam. |
| Lihtne on ilus, nagu see '68 Camaro. |
| Aga midagi pole häbeneda ka '69 Z28'l. |
| Selline turbo-setup leidus aga ühe Firebirdi kapoti alt. |
| DeTomaso ja Mustangite ühiseks nimetajaks on muidugi Fordi V8. |
| Ja punastest sportautodest polnud puudust ka Corvette'ide platsil, näha oli nii teise põlve... |
| ...kui kolmanda põlve maiuspalu. |
| Punane pole paha värv ka Cobra kloonile. |
| Muljetavaldav oli zhüriile hindamiseks esitatud autode tase, pildil '57 Lincoln. |
| Valides harrastusautoks '55 Chevy, on samuti üsna kindel, et autosse pandav töö ja vaev end kuhjaga ära tasuvad. |
|
|