|
Sissejuhatus |
|
Muskelautode kõrgaeg jääb varsti rohkem kui kolmekümne aasta taha, kuid endiselt on nendes nii mõndagi,
mis tänapäeva autodes on kütusesäästlikkuse, võimalikult hulgalise ja odava tootmise ning isikupäratuse
ja poliitilise korrektsuse poole püüeldes kaduma läinud.
|
|
Kui vaadata liikluspilti Eestis või ka mujal maailmas, siis kui sagedasti
võib märgata mõnda autot, mille nägemine näiteks kahekümne aasta pärast
kutsuks esile midagi muud peale kaastunde? Praeguseks juba üle kolmekümneaastaste
muskelautode välimus, hääl ja kiirendusvõime on võimelised neile hetkega
tagama kohase lugupidamise.
|
|
Muskelautosid ei maksa segi ajada sportautodega. Sportautod on kahekohalised
enamasti väga kallid mänguasjad, ja puhtaimad selle tõu esindajad
oleksid omas elemendis ringrajal, kuhu nad küll tavaliselt ei jõua, sest
on liiga väärtuslikud, et üritada nendega kiiresti sõita ja mootoreid
selliste pööreteni viia, kus nad ka mingit võimsust arendavad.
Muskelautod seevastu on suhteliselt odavad, suure ja võimsa V8-mootoriga
neljakohalised autod, mis ehitati ühe eesmärgiga: valitseda tänavaid ja
jätta rohelise tule süttides kõik kaugele seljataha. Sellelt troonilt
pole muskelautosid keegi veel kukutanud, ja mida aeg edasi, seda vähem
tõenäoline kahjuks on, et keegi seda üldse kunagi teeb.
|
|
|
|
USA autotööstus, kes need autod kolmekümne aasta eest tänavatele
lasi, on traditsiooniliselt jagunenud kolmeks suureks tootjaks: General
Motors (GM), Ford Motor Company (FoMoCo) ja Chrysler Corporation (nüüdne
DaimlerChrysler). GM on nendest suurim ning ühendab endas mitut divisjoni:
Chevrolet, Pontiac, Buick ja Oldsmobile. GM-i alla kuuluvad ka GMC ja
Cadillac, kuid nendel polnud muskelautodega eriti pistmist. Suuruselt
järgmine on Ford, mille divisjonideks on Ford, Mercury ja Lincoln, millest
viimane muskelautodega ei tegelenud. Kolmest suurest 'väikseim' on Chrysler
Corporation, mille divisjonid on Chrysler, Dodge ja Plymouth. Ajalooliselt
on neid kolme kutsutud ka ühise nimega Mopar. Nii on tehtud ka alljärgnevas
tekstis ning nime Chrysler kasutatakse vaid viitamaks sellele konkreetsele
divisjonile.
Kuigi sama ettevõtte eri divisjonid tootsid ja toodavad paljuski küllalt
sarnaseid autosid (tänapäeval märksa sarnasemaid kui 60-ndatel), on nad
siiski jagunenud eri turusegmentidesse. Osa divisjone tegeles luksusautodega
(Cadillac, Lincoln, Chrysler), osa on aga traditsiooniliselt tegelnud
võistlusspordi, muskelautode ja muude 'köitvamate' masinatega (Pontiac,
Dodge), kuigi muskelautodega tegelesid sama palju ka praktilisematele
ostjatele suunatud divisjonid (Chevrolet, Ford, Plymouth). Jäävad veel
Buick, Oldsmobile ja Mercury, mis tegelesid niiöelda pool-luksuslike autodega,
kuid ei öelnud ära ka muskelautode tootmisest.
|
|
|
|
Selgituseks veel niipalju, et enamasti on edaspidi jutt mudeliaastatest,
mitte astronoomilistest aastatest. USA autotööstuses on traditsiooniks
esitleda järgmise aasta mudeleid augustis-septembris ja sellega loetakse
ka järgmine mudeliaasta alanuks. Näiteks oli juba 1969. a. novembris võimalik
sõita 1970. mudeliaasta Dodge Challengeriga. Mudeliaastaid tähistatakse
enamasti ülakomaga algava kahekohalise arvuga, näiteks oleks äsja mainitud
auto '70 Dodge Challenger. Lisaks on erinevatel põhjustel (näiteks raskused
tootmise alustamisega, vajadus kiirelt reageerida konkurentide tegevusele
või lihtsalt üllatusmomendi saavutamiseks) uusi autosid tootmisesse võetud
ka poole mudeliaasta jooksul. Näiteks Ford Mustangi esmaesitlus oli aprillis
1964 ja seepärast märgitakse mõnel pool auto mudeliaastaks '64½.
|
|
|
|
Lisaks tuleks arvestada, et kuni 1972. aastani väljendasid USA autotootjad
oma autode võimsust brutohobujõududes ja tänapäevastes netohobujõududes
oleksid võimsused kuni 25% väiksemad. Samas ei maksa unustada, et paljude
tõsisemate mootorite puhul oli tehastel kombeks mootorile tegelikust märksa
väiksem võimsusreiting anda, alguses selleks, et soodsamates võistlusklassides
osaleda, hiljem selleks, et jääda mingite ettevõttesiseste võimsuslimiitide
piiridesse, mitte ära teenida föderaalvalitsuse hukkamõistu ja natukenegi
vähendada neid absurdselt suuri kindlustusmakseid, mida selliste mootoritega
autode omanikud oleksid maksma pidanud.
|
|
Muskelautode ajaloo kohta on võimalik edasi lugeda:
|
|
|
|