1960-ndate alguseks said USA autotootjad aru, et autode müüginumbrid
on otseselt seotud nende eduga kiirendusvõistlustel ja ringrajal. Selle
seose mõistmine vallandas sõja võimsuse, kuuptollide ja kummisuitsuse
kiirenduse nimel, mille sarnast ilmselt enam kunagi ei kordu.
Algselt oli ka võistlustel rõhk täissuurtel autodel,
kuna just sellised autod müüsid ja väiksemaid praktiliselt
ei toodetudki. See tegi omakorda vajalikuks suured mootorid, mis kasvasid
peagi 331 CID-ist (5,4 liitrit, '51 Hemi) kuni 426 ja 427 kuuptollini
(7 liitrit, '63 Max Wedge ja Fordi / Chevy võistlusmootorid).
|
|
Kuid tõeline pööre saabus 1964. aastal. Siis sai esimest
korda suurema töömahuga mootor (389 CID - 6,4 liitrit) kokku
senisest väiksema kesksuure kerega ning sellega kaasneva mõistliku
hinnaga. Sündinud oli esimene muskelauto, Pontiac Tempest GTO. GTO
oli niivõrd populaarne, et GM oli sunnitud loobuma oma karmist
reeglist, et sellises kesksuures autos ei tohi olla üle 330 CID mootor.
See tegi uksed lahti ülejäänud GM-i divisjonide muskelautodele
ning panigi aluse järgnenud ligi kümneaastasele muskelautobuumile.
Järgmiseks aastaks oli kõikidel GM-i divisjonidel oma muskelauto
olemas ning veel aastake edasi olid kõik kolm suurt autovalmistajat
juba võimsussõja keerises.
|
|
Samal
aastal leidis aset veel teinegi tähelepanuväärne sündmus,
kui Ford esitles oma uut Mustangi. Kuigi esialgu väga võimsaid
mootoreid ei pakutud (suurim oli 289 CID), siis ometi oli loodud täiesti
uus autoklass, nn. pony car, mis laiendas sportlike ja mitte eriti suurte
autode turgu. Ei läinud palju aega mööda, kuni tulid ka
konkurendid ja võimsamad mootorid ja lõpuks muutus muskelautode
võimsussõda kõige raevukamaks just pony caride klassis,
kui nendesse teistest muskelautodest väiksematesse ja kergematesse
keredesse jõudsid legendaarseimad muskelautomootorid.
|
|
Üheks
selliseks mootoriks on Street Hemi, mis 1970. aastal liigutas Mopari pony
car'e (pildil '70 Plymouth Hemi 'Cuda). Kui USA ringrajasarjas NASCAR
kehtestati 1965. aastal minimaalsed toodanguarvud sarjas osalevatele mootoritele,
oli eesmärgiks piirata eksootiliste mootorilahenduste levikut ning
muuta võistlustehnikat tänaval kasutatavaga sarnasemaks. Selle
sammu tegelik efekt oli aga omamoodi vastupidine: senine võistlustehnika
jõudis hoopis tänavatele, kuna võeti veidi tsiviliseeritud
kujul seeriatootmisesse. Nii sündiski 1966. aastal Street Hemi, 425
hj 426 CID mootor, hüüdnimega "elevant", tänapäevani
üks hinnatumaid (kahjuks ka rahas) muskelautomootoreid üldse.
|
|
Eraldi
võiks välja tuua veel ühe auto, millele oli Hemi võimalik
saada. See auto on '68 Plymouth Road Runner. 1968. aastaks olid muskelautod
muutumas kallimaks, mugavamaks ja eksklusiivsemaks. Road Runner oli kannapööre
tagasi muskelauto põhitõdede juurde. Auto oli varustuselt
üsna nuditud, kuid seetõttu oli hind väga taskukohane
isegi tolle aasta võimsaima mootoriga - tollesama Street Hemiga.
Auto läbimüük ületas kõik ootused ja andis
mitmekümnele tuhandele inimesele võimaluse liigelda tõelise
muskelautoga.
|
|
Hemi 'Cuda ja Road Runneri piltide eest tänu / photos courtesy of 440's Place |
|
Kui
ringrajataustaga mootorid piirdusid reeglite tõttu kuni 427 CID
(7 liitrit) töömahuga, siis tänaval lasti lõpuks
käiku veel suuremad mootorid, nagu Mopari 440 ja GM-i erinevad 454/455
CID mootorid. Viimatinimetatud GM-i mootorid jõudsid muskelautodesse
võimsussõja tipul, 1970. aastal. Ning selle sõja
kulminatsiooniks sai Chevrolet Chevelle'i 450 hj 454 CID (7,4-liitrine)
LS6-mootor, mis oma tohutu töömahu, metsiku jõu ja suhteliselt
tühise hinnaga kannab endas peaaegu kogu muskelauto olemust.
|
|
Kuid kahjuks ei saanud selline võidurelvastumine kesta igavesti
ning juba 1971. aastal hakkasid võimsused föderaalvalitsuse
keskkonnakaitseliste pürgimuste tõttu langema ning järsult
tõusnud kindlustusmaksed lõid muskelautode müügilt
põhja alt. Tänu Pontiaci jõupingutustele nägi
klassikaline muskelauto veel oma kümnendat sünnipäeva ning
kadus siis peale 1974. aastat kütusekriiside ning üha langevate
võimsuste saatel lõplikult.
Aga autod ise jäid ju alles... Mis võimaldab meil tänapäevani
nautida nende mootori häält ja kaelamurdvat pöördemomenti
ning ehitada neid paremaks ja kiiremaks kui nad tehasest tulles olidki.
|
|
Soovi korral saab põhjalikumat tutvumist muskelautode ajalooga
alustada artiklist Muskelautode eelajalugu.
|
|