|
Nagu öeldud, on muskelautode mootoriks suure töömahuga V8. Kuigi V8-mootorid
oli USAs näiteks Cadillacil tootmises juba 1915. a., polnud need just
sellises hinnaklassis, mis oleks taganud nende populaarsuse ja laia leviku
võimsusesõprade hulgas.
|
|
Esimene
V8, mis võis pretendeerida mingisugusele laiemale levikule, oli Fordi
1932. a. nn. "flathead", mille 221 kuuptollist võeti algselt välja 65
hj. Just flathead viis oma suhteliselt odava hinnaga V8-mootorid massidesse
ning sai populaarseks inimeste seas, kellele meeldis autosid ümber ehitada,
pannes vanadesse masinatesse uuemaid mootoreid. Flathead oli selleks ideaalne.
Siiski oli flathead küllaltki vanamoodne ja raske mootor, millel oli madal
surveaste, pikk kolvikäik ja mille mootoriplokis asuvad klapid (sellest
ka nimi flathead, plokikaaned oli madalad ja lamedad, kuna seal polnud
mingit klapiajamit) piirasid tunduvalt õhuvoolu, tehes hingamise kõrgematel
pööretel raskeks ning limiteerides sellega tippvõimsust. Sellegipoolest
püsis mootor tootmises üle 20 aasta, kasvades oma viimaseks tootmisaastaks
(1954) 239 kuuptollini, kuid piirdudes eeltoodud põhjusel 130 hobujõuga.
|
|
Järgmine suur samm edasi astuti 1949. a., kui autotööstus
hakkas toibuma sellest, et oli mitmeks aastaks sõjavankri ette rakendatud,
ning hakkas välja tooma esimesi täiesti uusi mudeleid ja mootoreid. Just
sellel aastal esitlesid Cadillac ja Oldsmobile esimesi moodsaid, kergeid,
kõrgema surveastmega ja plokikaantes asuvate klappidega V8 mootoreid.
Oldsi
"Rocket"-mootor oli 303 kuuptolline ja ta võimsuseks oli 135 hj. Pöördemoment
oli 240 lb-ft, suurem kui näiteks 1996. a. BMW M3-l. Lisaks sai teoks
see, mis hiljem kordus märksa ulatuslikumate tagajärgedega Pontiac GTO
puhul - suuremapoolne mootor pandi suhteliselt väikesesse keresse. Mudelis
"Futuramic 88" (USA autotootjad olid autonimede väljamõtlemisel üsna julged
ja elava fantaasiaga) oli "Rocket"-mootor ühendatud kerega, mis oli tänu
suhteliselt lühikesele teljevahele üsna kerge. See kombinatsioon võitis
kolmel järjestikusel aastal ('49-'51) NASCAR-i meistritiitli (NASCAR oli
ja on siiani USA "seeriaautode" ringrajasari ning kiirendusvõistluste
kõrval oluline võidusõiduedu mõõdupuu).
|
|
'49 Oldsmobile Rocket 88 Pace Car'i pildi eest tänu / photo
courtesy of Hans Tore Tangerud |
|
Konservatiivne Oldsmobile ei tundnud ennast aga sellise võidusõiduedu
juures kuigi mugavalt ja areng aeglustus. Järgmisel kolmel aastal
domineerisid NASCAR-is suurte kuuesilindriste mootoritega Hudson
Hornetid, mille võimu lõpetas 1955. a. Chrysleri Hemi.
Järgmises artiklis jõuame aastateni 1950-1960; siis olid
V8 mootorid juba pigem norm kui erand.
|
|