|
Info jõudis siiski ka Tallinna. Otsustati osaleda, testimaks auto uuemaid
modifikatsioone.
|
|
|
|
Kuna ei olnud pealtvaataja, vaid ühel võistlejal abiks, siis on käesolev
artikkel paraku ka üsnagi selle võistleja keskselt kajastatud. Lisaks
tuleb tunnistada, et big-block Camaro on asi, millest paremat tänavaautot
on raske leida. Seega võib esineda teatud erapoolikust.
Territooriumile siseneti müdisevas kolonnis, mis koosnes vähem või rohkem
Top Partsiga (USA autode varuosad)
seotud isikute autodest. Rada oli maha märgitud Riia maantee algusesse.
Distantsiks muidugi 400 meetrit. Paremal raja ääres olid suured puud,
samuti esines teekattes mitmeid kaevukaasi, vasakut rada ääristasid väiksemad
puud, lõpupoole hooned. Finishi kandis oli teekattes paras auk. Vasak
rada oli teadjamate arvates oluliselt parem.
Alates 16.30 sai rada proovima hakata. Jõuti just väljalasketoru cut-out'il
klapp pealt kruvida ja tagarattad Hoosier'i drag radial'ide (pehmete tänavarehvide)
vastu vahetada. Seejärel käis Iceman tuletõrjeauto juures veekanistrit
täitmas. Pritsumeestel võttis hetk aega uurimaks millises tsisternis on
vesi ja millises õlu. Seejärel täideti kanister arvatavasti veega. Stardijoonest
mõnikümmend meetrit tahapoole sai seda natuke maha kallatud ning Camaro
tagarattaid pidi veeloiku sätitud. Järgnes edukas burnout. Summutamata
big-block'i möire ja korralik kummisuitsupilv tekitas rahva hulgas suurt
elevust. Kumbki neist ei jäänud alla näiteks Soome üritusi külastades
kuuldule-nähtule. Veelombist väljusid umbes viieteistkümnemeetrised jutid,
kusjuures lombi sees olid kuivad jäljed, mida järgmiseks korraks tuli
veega üle valada.
Seejärel sai Camaro stardijoonele juhendatud ning lekete puudumist kontrollitud.
Start anti lipuga, mille järel löödi parem pedaal põrandasse. Kummid läksid
pisut suitsema ja umbes kümnemeetrised jutid jäid maha, mis näitab, et
tänavakatte pidamisest Camaro jaoks ei piisa. Hiljuti vahetatud automaatkasti
konverteri kõrgema stall-speedi (2600-2800)
tõttu jäi pisut "tõbise" käigukasti liigvarajane 1->2 vahetus märkamatuks
ning mootori pöörete langemist andis rahva imestuseks oodata kuni üle
130 km/h sees juba oli. Kuid ega esimesest käigust oleks ka tavalisel
asfaltkattel kasu olnud. Harjutussõidul lõpuni täiega muidugi ei sõidetud.
Teine proovisõit enam-vähem analoogne. Muuseas, raja omapäraks on see,
et pidurdusmaa koosneb suures osas üsnagi järsust paremkurvist. Tänavaautoga
sinna ligi 170 km/h kiirusega siseneda on suhteliselt kõhedusttekitav
ettevõtmine.
Harjutussõitute järel toimus kuni kaheliitriste tänavasõidukite võistlus,
mille võitis Lauri Pettai VW Scirocco'l. Õnnitlused!
|
|
|
|
Klassis oli registreerinud vaid neli võistlejat. Lauri oma musta '82
Z28 Camaro'ga, mille mootor on ligi neli korda üle nõutava 2000 cc, ehk
7440 cc (454 kuuptolli). Lisaks tuntud Porsche-killer Opel Manta 3.0,
roolis Risto Kõiv, kolmeliitrine uuem Opel Senator ja MB 420.
|
|
Lauri 454 CID '82 Camaro Z28 |
|
|
|
|
Esimene võistlussõit - Camaro vs Opel Senator (mis on arvatavasti lemmik
eurosedaan). Teadagi ebavõrdsed masinad. Lauri startis teise käiguga,
kolmas tuli ka kohe. Seetõttu oli minek vaikne, kuid igatahes läbis Camaro
iga Senatori läbitud meetri kohta kaks, viimase juhil ei jäänud hiljem
muud üle kui pead vangutada. Distantsi teisel poolel tõmbas Lauri siiski
teise käigu korraks tagasi ning selle tägajärjel tekkinud brutaalne mootorimöire
pani pealtvaatajatest neiud kilkama.
Teiseks võistluspaariks oli Opel Manta vs MB 420. Manta võitis sujuvalt
liikuvat MB-d. Sellele järgnes miinusring MB vs Senator näol, milles jäi
peale selgelt võimsam MB, kellele seega kolmas koht.
Finaal: Camaro vs Manta. Muuseas, finaalsõite on võistlusmäärustiku kohaselt
potentsiaalselt kolm, kaks esimest erinevatel radadel, kui vaja siis toimub
ka kolmas sõit, kus rajavalik loositakse.
Mantast niipalju, et tegemist on retrofitted 3-liitrise vabalt hingava
(ok, CAI, millel võib-olla ka teatud ram-air efekt on) R6 mootoriga varustatud
sinise beateriga, mille võimsus olevat lähemal kolmesajale kui kahesajale
hobujõule. Midagi pole öelda, igati tunnustustvääriv saavutus. Lisaks
on Manta ka oluliselt kergem (1200 vs Camaro 1600++ kg) ning lühikeste
käikudega, mis samuti suureks eeliseks on. Camaro peaülekanne (hiljuti
paigaldatud 3.42) jääb mootori tagasihoidlikku hetkejõudlust (300-350
hj) arvestades pisut kõrgeks. 3.73 või 4.11 ülekanne oleks parem. Kuid
perspektiivis oleva võimsuse kasvu korral on valik muidugi õige. Seega
finaalpaar oli osaliste erinevate eeliste-puuduste tõttu üsnagi võrdväärne.
Esimene sõit. Pärast suitsust burnouti siirdus Camaro vasakule, Manta
oli paremal rajal. Stardis Camarol traditsionaalsed pidamise probleemid,
Manta läks teise käiguga isegi pisut ette, distantsi teises pooles aga
sai otsustavaks Camaro võimsus ning lõpujoonel oli vahe juba üsna suur.
|
|
Otsustavad hetked |
|
|
|
|
Teine sõit. Manta vasakul rajal, pisut ülekuumenev Camaro paremal. Siin
olevat Manta oma tahhomeetri osuti "ära uputanud" ning ka kõveraks painutanud,
ka Lauri kruvis 6500 p/min välja teisel käigul, mis ka pisut võidule kaasa
aitas. Finishijärgselt oli kuulda hirmsat kummide vilinat ning näha vibavat
Mantat, ka Lauril oli Camaro valitsemisega käed-jalad tööd täis. Klassivõitjaks
seega Lauri Camaro'l, võitudega 2:0.
Seejärel toimus ralliautode piitsutamine, mis paraku nägemata jäi. Võistluse
lõpetas autasustamistseremoonia, kus roniti traditsionaalselt pjedestaalile
ning pritsiti vahuveini.
|
|
We are the champions... |
|
|
|
|
Kahjuks oli Lauri Camaro näol tegemist ainsa USA päritolu V8 mootoriga
autoga üritusel. Niipea kui kapott tõusis, oli publik kohe big-block Chevrolet
mootorit uudistamas, umbes nagu Speedestil Jyrki Dart'i puhul.
|
|
Kuskil sellel pildil on ka Camaro |
|
|
|
|
Kogu ürituse käigus küsiti ka rohkesti mootori, eelkõige muidugi töömahu
ja võimsuse kohta, ning imestati siis minu arvates enesestmõistetavate
näitajate üle. Samuti huvitas inimesi automaatkastiga kohaltvõtu tehnika.
Kuna omanik-juht oli hõivatud kummisuitsetamisega ning võitmisega, siis
pidin paraku ise päris palju seletama. Muuseas, autost on ka väike
piltidega jutuke.
|
|
|
|
Võistlusjärgse lõõgastumise raames leidsin ma kui ainus "vaba" juhiloaga
ning 0.0 näitajaga isik Camaro võtmed oma taskust ning seega pidin eluka
kodu-talli(nna) veeretama. Kohe selgus, et kohaltvõtul sai big-block Chevy
mootori brutaalse pöördemomendi tõttu gaasipedaali vajutada vaid ühe "nõksu"
võrra, ehk umbes viis millimeetrit, kord läks kaks "nõksu" ehk üks umbes
sentimeeter ning kumm oli kohe vilisemas.
Kenasti sai siis 80 km/h ja 2200 pöördega Tallinna poole müdistatud
umbes viiekümne kilomeetri jagu. Seejärel vilgutas vastusõitja tulesid
ning peatselt ilmuski välja seisev politseiauto. Ega midagi, jätkati samas
vaimus, patrulli asukohast möödudes hakkasid aga peale sagedased teravad
metalsed plaksatused. Esimene mõte: meie pihta avati tuli. Uh oh. Siis
aga hakkas karburaator aevastama, kohe teeveerde ja seisma. Lauri seletas,
et nookuripolt on õhtal. Ega muud, kui treilerit organiseerima. Mõne aja
pärast jõudis kohale Jaan, kellega koostöös sai kiirem transportimisviis
hangitud. Seejärel tehti jutuga aega parajaks, mille käigus selgus, et
nookuripoldid pärinevad truck'ilt ning pole mõeldud 6500 p/min ja Comp
Cams kangete klapivedrude jaoks ning ka uus nukkvõll on teadagi originaalist
karmim. Ka varem olevat üks polt murdunud ning isegi eelmisel õhtult mootorist
ebatervet häält kuuldud. Kõik see kergendas tedagi isikliku südametunnistuse
olukorda. Siis jõudis kohale ka veduk ning ning peale üht öösel ilusti
Tallinnas kohal ka. Tegijal juhtub nii mõndagi, kuid ürituse tulemus oli
arvatavasti seda väärt.
Pärnu võistlus ei olnud muidugi EM, kuid oli hea võimalus testida uut
konverterit ja paigaldatud väljalasketoru cut-out'i efekti. Võistlejate
vähesus ei kummuta fakti, et tegemist on veerandmiilil Eesti kolme kiireima
auto hulka kuuluvaga isegi praeguses seisus, mis on tegelikult alles selle
projekti algusfaas.
Järgmine aasta lubati korraldada oluliselt suurem üritus. Tänud ja edusoovid
korraldajatele.
|
|
|
|
Tänavasõiduautod 2WD kuni 2000
cm3 |
1. Lauri Pettai |
Volkswagen Scirocco |
2. Ly Kättmann |
Mitsubishi Eclipse |
3. Rain Rannala |
Mazda 323 |
4. Erko Eriste |
Opel Ascona |
5. Indrek Siitan |
Honda Prelude |
|
|
Tänavasõiduautod 2WD üle
2000 cm3 |
1. Lauri Kuriks |
Chevrolet Camaro |
2. Risto Kõiv |
Opel Manta |
3. Mart Ungerson |
Mercedes E420 |
4. Sven Sillaots |
Opel Senator |
|
|
Võidusõiduautod 2WD |
1. Gunnar Tamm |
Lada VFTS |
2. Erko Eriste |
Lada Samara |
3. Aivo Mängel |
Lada 2105 |
|
|