|
Kiikala Burnout Party |
|
Kavas oli jällegi külastada üht kiirendusvõistlust, mis seekord toimus Kiikala lennuväljal,
umbes 80 km Helsingist Turku poole.
|
|
Kuna polnud kavas võistelda, sai reis planeeritud ühepäevasena,
hommikul 7.00 laevaga Soome ja õhtul 19.30 tagasi. Selgus, et võistlema
poleks sellise ajakavaga hästi jõudnudki, kohale jõudes
olid esimesed autod juba rajal.
Seevastu võistluse vaatamiseks sobis selline variant hästi,
polnud ööbimiskoha pärast muretsemist ja midagi olulist
võistlusest nägemata ei jäänud; oleks veel tagasiteel
Helsingiski ringi vaadata jõudnud, kui seal kesklinnas poleks toimunud
mingi arusaamatu jooks, mille raames hulk vanainimesi politsei valvsa
pilgu all kaks korda meie marsruudist risti üle jooksid/sammusid,
mis liikluse pikemaks ajaks küllaltki halvas. Muus osas sujus reis
probleemideta.
Enne asja juurde asumist tahaks siinkohal öelda aitäh Mustang
GT 94'le meie teadetetahvlilt, tänu kellele reis teoks sai ja kes
praktiliselt kõik siinsed pildid tegi, Jyrkile detailse taustinfo
eest ja Riverside Cruisersile tulemustabelite eest.
|
|
|
|
Silma torkas see, et paljud autod olid tuttavad Hyvinkäält
ja/või Uttist; mõnda autot oli
järelikult võimalus näha juba kolmandat korda. Tundubki,
et Lõuna-Soomes (millega tqhq reisid praktilistel põhjustel
seni enamasti piirdunud on) võistleb üsna püsiv seltskond,
lääneranniku rahvas sõidab aga oma kodule lähemal
ja küllap on selliseid regionaalseid gruppe veelgi. Kõik saavad
kokku vaid suurematel ülemaalistel üritustel.
Seekord oli võistlusklasse rohkem: alla 4-liitrised, 4-6 liitrit
ja üle 6 liitri. Lisaks oli omaette klass Mustangidele ja lõpuks
veel Streetman klass, kus võisteldi üsna ükskõik
millega. Streetmanis eliminaatorit ei sõidetudki, klassi kiireim
oli Kimmo Eiranen Suzuki mootorrattal, 10.118@241 km/h.
|
|
| Autodest oli kiireim Uttist tuttav USA-s ehitatud mootoriga Chevy Nova (pildil; nagu ikka, klikka, et näha suuremat pilti) ajaga 12.134@182.74, ehk Uttiga võrreldes paranes aeg kümnendiku võrra. |
| Nüüd ka pilt auto mootorist, midagi ultraeksootilist pole vaja läinud, et 355 CID small-blockist oma 450 hj kätte saada. |
| Streetman-klassis oli veel üks huvitav võistleja: päris kena väljanägemisega Dodge Dart, millel mootoriks 383 Magnum. Algselt äratasid tähelepanu wheelie-barid (näha tagakaitseraua all), hiljem selgus, et nii ägeda minekuga auto ka ei ole, et neid vaja läheks, kuigi midagi häbeneda ka polnud, 12.176@188.5. Aknal olev kleeps ei valeta, tegu oli naerugaasist tuge saava masinaga. |
| Mustangite klassis oli osavõtt vähene ja võitjaks tuli lõpuks kompressoriga '65 Fastback, mis sõitis finaalis 14.2@146. Pildil auto jõuallikas, paistab, et veidi ebatavaliselt on jäädud truuks karburaatorile, mille kasutamine tsentrifugaalkompressori või turboga pole just kuigi lihtne. |
| Alla 4-liitriste klassis tuli aga rajale midagi uskumatut, nimelt Moskvitshi nime kandev sõiduk. Kui Uttis sõideti Ladaga alla 15-sekundi aegu, siis see Mosse oli hoopis teisest puust. Parim aeg oli 10.843@216.9. |
| See, et midagi, mis väliselt niigi palju Mosset meenutab, sellise aja välja sõidab, oli pehmelt öeldes harjumatu, viitab see ju üle 600-hobujõulisele võimsusele. Mootori asukohta ja täpset ehitust ei õnnestunudki kindlaks teha, kuid tagaistme asemel oli masinal kaks massiivset turbot ja vahejahutussüsteem. |
| Ka auto sisu oli päris omapärane. Igatahes jõudis asi ka oma klassi finaali, kus tehniliste raskuste tõttu tuli alla vanduda Ford Caprile, mis kvalifikatsioonis oli sõitnud 10.997@205.71, kuid finaalis Mosse muresid nähes veeres lõpuni ajaga 13.8. |
| 4-6 liitriste klassis kuulusid kvalifikatsiooni kaks parimat kohta Plymouth Valiantidele, esikoht tuli ajaga 10.545@211.76. |
| Klassi võitjaks tuli aga ajaga 10.981@204.55 teiseks kvalifitseerunud Valiant. Ilmselt viis masina niikaugele lisaks kiirusele ka stabiilsus, ka finaalis liikus asi 10.8@204. |
| Finaalivastaseks oli 350 CID '68 Chevrolet Camaro, mille parim kvalifikatsiooniaeg oli oma klassi kolmas, 11.610@193.55. BFG Drag Radialide peal sai masin 60 jala ajaks 2.055, kvalifikatsiooni võitja näiteks sai tänu slickidele esimesed 60 jalga läbitud ajaga 1.798. |
| Samas klassis liikus veel päris kiiresti selline '34 Ford. Kvalifikatsiooni viies tulemus ajaga 12.335@175.61. |
|
|
|
|
Jäänud on veel võistluse kõige tõsisem
klass, üle 6-liitrised masinad. Nagu alguses öeldud, oli kohal
palju tuttavaid autosid. Jyrki Dartile jäi võistlus lühikeseks,
probleemid klapiajamiga jätsid auto juba peale esimest kvalifikatsioonisõitu
edasisest võistlusest kõrvale. Jyrki ise arvas, et kui probleeme
poleks tekkinud, oleks võinud päris hästi minna, kuna
suhteliselt libedamate lennuväljaradade peal käituvat tema auto
päris hästi. Seitsme silindriga siiski polnud sügavat mõtet
jätkata, kuigi mees väitis, et 12-sekundi aegu oleks ehk ikka
sõitnud :)
|
|
'73 Plymouth Valiant |
|
|
|
|
Jyrki kamba teine auto, Jussi 451 CID Valiant oli päris heas hoos,
kuigi mõnevõrra aeglasem kui Uttis, kvalifikatsiooni 4.
koht tuli tulemusega 11.731@194.59. Pildil kenasti näha ka burnouti
atribuutika: veetünn, kust rataste alla vett visatakse; hari, millega
suuremad kummitükid minema pühitakse; ja lõpetuseks näppude
kõrvas hoidmine, mis on soovitav lahtikruvitud väljalaskega
autode puhul, nagu see paistab olevat (kollektori ots on näha esiratta
taga).
|
|
| Varem nähtud autodest oli näiteks kohal Hyvinkäält tuttav Corvette, mis 454 big-blocki jõul päris häid aegu sõidab. Mootoril võimsust 500 hobujõu kanti ja kvalifikatsioonis seitsmes tulemus ajaga 12.084@190.48. Tänavaauto kohta karm minek. |
| Siniseid big-block Chevy'sid esindas ka see '67 Camaro, mootoriks samuti 454, kuid masin oli rohkem võistlemiseks orienteeritud, ja kvalifikatsioonis sõitis ta välja 3. aja, 11.569 kummaliselt madala lõppkiirusega 176.47. Ei tea, kas tegu oli mõõtmisveaga või pidurdas juht enne finishijoont, aga sellise ajaga pidanuks lõppkiirus kindlasti 190+ olema. |
| Oma debüüdi veerandmiilil tegi ka Helsingi cruisingult ja Forssa Pick-Nickult tuttav '67 Plymouth Barracuda, millel mootoriks sissepritsega 426 Hemi. Paistab, et mootori häälestamisega veel päris valmis ei oldud, auto jäi üle 6-liitriste klassis viimaseks ajaga 13.390@169.81. Vaatamata suurele tagaketsile anti juba 60 jala peal teistele päris palju edumaad, ajaks 2.420. |
| Veel üks auto, mis tuttav nii Hyvinkäält kui Uttist, oli Juha Kauppineni '65 Oldsmobile 442. Autol off-shore paadi 477 CID mootor, mis Kiikalas kiirendas auto teisele kvalifikatsioonikohale ajaga 11.122@215.57. Nõrga aja põhjust tuleb ilmselt otsida kehvast 60-jala ajast, 2.028. Parema pidamisega on auto liikunud stabiilseid 9-sekundi aegu, näiteks Motorparkis Street Cupil 9.876@224.9. |
| Hea välimus ja kiire minek olid ehk kõige paremas tasakaalus selles kaunis '73 Pontiac Firebirdis. Mootoriks originaalplokiga 455, millest on välja võetud 560 hj. Kvalifikatsioonis oli Firebird 9. kohal ajaga 12.198@179.10, kuid sai siiski viimasena eliminaatorisse, kus läks kohe kokku Kauppineni Oldsiga. Lootust muidugi eriti polnud, ei aidanud ka väga hea reaktsioon (.587) ja suurepärane sõit: 12.0@188 ehk auto parim aeg ja lõppkiirus. |
| Siiski jäi ka Oldsi rõõm suhteliselt üürikeseks, finaalis tuli vastu võtta kaotus Hannu Helmani Corvette'ilt, millest oli pikemalt juttu Utti artiklis. Vette tegi ka päeva parima tulemuse, jõudes üheksatesse ajaga 9.852@227.85. 60-jala ajaks tolles stardis oli 1.736. |
|
|
|
|
Altpoolt leiab kahe suurema võistlusklassi kvalifikatsioonitulemused,
RT on reaktsiooniaeg (kuna tegu oli kvalifikatsiooniga, siis ei pööranud
juhid sellele erilist tähelepanu ja aja sai kätte ka punase
tulega, s.t. alla .500 reaktsiooniga), 60ft on kuuekümne jala aeg,
viimased kolm veergu on distantsi läbimise aeg, lõppkiirus
ja juhi nimi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Auto (üle 6 liitri) |
RT |
60ft |
ET |
Kiirus |
Juht |
1. |
Chevrolet Corvette '72 |
1.054 |
1.792 |
10.440 |
223.60 |
Hannu Hellman |
2. |
Oldsmobile 442 '65 |
1.170 |
2.028 |
11.122 |
215.57 |
Juha Kauppinen |
3. |
Chevrolet Camaro '67 |
0.538 |
2.030 |
11.569 |
176.47 |
Esa Korhonen |
4. |
Plymouth Valiant '73 |
0.663 |
1.992 |
11.731 |
194.59 |
Olli Rämä |
5. |
Dodge Challenger |
0.861 |
1.975 |
11.913 |
187.50 |
Arto Häkkilä |
6. |
Dodge Dart GT |
0.154 |
2.013 |
12.060 |
169.81 |
Petri Seppälä |
7. |
Chevrolet Corvette |
0.758 |
2.039 |
12.084 |
190.48 |
Timo Juvonen |
8. |
Vauxhall |
0.577 |
2.400 |
12.150 |
205.71 |
Kalle Oksanen |
9. |
Pontiac Firebird |
0.708 |
2.137 |
12.198 |
179.10 |
Jyrki Laakso |
10. |
Dodge Dart |
0.611 |
2.093 |
12.624 |
173.91 |
Harri Elokivi |
11. |
Chevrolet Chevelle |
0.875 |
2.227 |
12.851 |
173.91 |
Pekka Linnamäki |
12. |
Dodge Coronet |
0.852 |
2.145 |
13.037 |
174.76 |
Jouni Kivirasi |
13. |
Plymouth Satellite |
0.633 |
2.118 |
13.385 |
162.16 |
Jori Eevala |
14. |
Plymouth Barracuda |
0.626 |
2.420 |
13.390 |
169.81 |
Rainer Westerholm |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Auto (4-6 liitrit) |
RT |
60ft |
ET |
Kiirus |
Juht |
1. |
Plymouth Valiant |
0.964 |
1.798 |
10.545 |
211.76 |
Juha Isokivijärvi |
2. |
Plymouth Valiant |
0.575 |
1.840 |
10.981 |
204.55 |
Kalle Mannerkoski |
3. |
Chevrolet Camaro |
0.817 |
2.055 |
11.610 |
193.55 |
Janne Söderqvist |
4. |
Chevrolet Nova |
0.691 |
1.962 |
12.007 |
184.62 |
Jami Kasurinen |
5. |
Ford '34 |
1.029 |
1.933 |
12.335 |
175.61 |
Jukka Tukiainen |
6. |
Ford Maverick |
0.683 |
2.269 |
12.608 |
182.74 |
Juho Yijälä |
7. |
Chevy II |
0.657 |
2.072 |
12.974 |
171.43 |
Pertti Laakso |
8. |
Chevrolet Malibu |
1.082 |
2.116 |
12.992 |
170.62 |
Jussi Tukiainen |
9. |
Chevrolet Nova |
0.666 |
2.060 |
13.266 |
165.14 |
Jouni Kauppinen |
10. |
Plymouth Valiant |
0.462 |
2.579 |
14.841 |
154.51 |
Jarkko Oksanen |
|
|
|
|
Allpool siis veel paar vaatepilti, mis rohkem silma hakkasid (klikka
pildil, et näha suuremat ja kvaliteetsemat pilti):
|
|
| Ilus Firebird kumme soojendamas. Tagumisel rajal Vauxhall, millel siis kah ilmselt miski üle 6-liitrine jõuallikas kapoti all. |
| Olds 442 burnouti tegemas... |
| ...ja vaade sama auto mootorile. |
| Ja ega 4-6 liitriste klassis nõrgemad burnoutid polnud. |
| Veel üks pilk Burnout Party kiireimale. |
| See '70 Dodge Challenger, mis 440 Six-Packi jõul liigub, on kah tuttav juba Hyvinkäält. |
| Kahe eelmise pildi autod stardis. Suurel pildil on hästi näha, kuidas Corvette stardis ketsi kortsu lükkab. |
| Pildil näha 'jõulupuu' ja sellest päris hea kiirendusega mööda sööstev 454 Vette. |
| Kohale jõudes torkas silma selline asi, mis vaatamiseks välja pandud, juures olnud paberilt võis lugeda, et tegu oli '97 Dodge Avenger Pro Stock-autoga, mille 500 CID mootor annab 1240 hj ja parim aeg veerandmiilil 7.12@311 km/h. |
| Parklas tiirutades jäi silma see kollane '67 Ford Mustang GT Fastback. |
| Parklas paiknes ka see kena must big-block Vette. |
| Sellelt pildilt saavad aga vastuse kõik need, kes on alati tahtnud näha, millised C3 Vette esituled tegelikult on. Ilus lahtine masin osales Streetman klassis, kus sõitis välja 14.546@152.54. |
| Üritusel liikus ka Cobra kloone, seegi auto osales Streetman klassis. |
| Ka see '58 Impala osales Streetman klassis, tulemuseks suure ja vanema auto kohta päris hea 15.195@148.15. |
| 50-ndate lõpu Cadillaciga küll rajale ei mindud, aga kohalesaabumiseks igati soliidne vahend. |
| Veel üks pilt nitrot kasutanud Dodge Dartist. |
| Lõpetuseks on siin näha, kuidas väljalase murul vedeleb. Lootuses, et auto ilma selleta võimsam on. Noh, valjem kindlasti. |
|
|
Kokkuvõtvalt Hyvinkää ja Utti kiirendusvõistlustele
väga sarnane üritus, kus paljud autod juba nimetatud võistlustelt
tuttavad, aga leidus ka uut ja huvitavat. Oma autot võib katsetada
vabalt ükskõik millisel nendest kolmest üritusest, lähtuvalt
aja, koha ja ilma sobivusest.
|
|
|
|